سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴

در سومین دوره؛

تشریح جزئیات جشنواره ملی «فانوس»

جشنواره ملی «فانوس»

سینماپرس: لطیف صادقی دبیر جشنواره ملی «فانوس» در نشستی خبری به تشریح جزئیات این جشنواره را پرداخت.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری جشنواره ملی «فانوس» صبح امروز -سه شنبه ۲۸ - در ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در این نشست خبری لطیف صادقی دبیر جشنواره ملی فانوس و جواد قلی‌زاده در حضور نمایندگان رسانه های جمعی به تشریح جزئیات این جشنواره پرداختند.

صادقی در این نشست تاکید کرد: جشنواره فانوس در موضوعات مختلف هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، موسیقی، سرود، فیلم، مستند، تحقیق و پژوهش و بخش آزاد فیلمنامه به صورت سراسری و ملی برگزار می شود.

وی ادامه داد: جشنواره ملی فانوس عصاره یک سال تلاش و مجاهدت فرهنگی برای انتقال مفاهیم و ارزش‌های متعالی دفاع مقدس به نسل جوان با زبان ظریف فرهنگ و هنر و رسانه است که در سومین گام و سومین سال اجرا توفیق دارد پس از مازنداران و هرمزگان سومین سال را در تهران پایتخت ملی ایران تجربه کند.  

وی ادامه داد: ارتقای کمی و کیفی آثار رسیده به جشنواره نسبت به دوره های قبل نشان از عشق و علاقه و پشتکار هنرمندان و مدیران هنری بنیاد استان ها در سراسر کشور دارد. امیدوارم که این نونهال سه ساله در سال‌های آتی مراحل رشد و شکوفایی خویش را طی کند و برای نسل آینده بسان درخت تناوری باشد که شهد شیرین میوه‌هایش به کام فرزندان ایران زمین گوارا و در سایه‌سارش شکوفایی استعدادها و فزونی دانش هنری و خلاقیت و نوآوری جاری و ساری شود.  

صادقی اظهارداشت: این جشنواره با هدف ترویج فرهنگ دفاع مقدس و در بخش فیلم، شامل فیلم‌های سینمایی، تله فیلم، فیلم کوتاه داستانی، مستند، فتوکلیپ، تیزر، برنامه ترکیبی، نماهنگ و فیلمنامه در بخش هنرهای نمایشی شامل تئاتر خیابانی، تئاتر صحنه‌ای و نمایش نامه، در بخش هنرهای تجسمی شامل موسیقی بدون کلام، موسیقی با کلام و سرود و همچنین برنامه‌های رادیویی شامل برنامه‌های نمایشی و ترکیبی و مسابقه برگزار شده است.  

در بخش دیگر این مراسم نیز قلی‌زاده در سخنانی عنوان داشت: علاوه بر بخش آزاد در این جشنواره آثار هنری تولید شده یک سال گذشته هنرمندان که به هر طریقی مورد حمایت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان‌ها بوده، مورد ارزیابی و انتخاب هیأت انتخاب و داوری هیات داوران قرار گرفته است و ان شاء الله در روز دوم آذرماه ساعت ۱۹ الی ۲۲ در آیین اختتامیه جشنواره در محل سالن همایش‌های بین‌المللی موزه انقلاب و دفاع مقدس با حضور مقامات و هنرمندان حوزه مقامات و هنرمندان حوزه مقاومت از سراسر کشور، آثار برتر و برگزیده اعلام و از پدیدآورندگان آثار فاخر تجلیل به عمل خواهد آمد.  

وی درباره استقبال از جشنواره نیز گفت: خوشبختانه امسال با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه بودیم و اتفاقا با آثار فاخری هم در این زمینه روبرو بودیم تا جایی که امسال تعداد برگزیدگانمان هم بیشتر است و آثار به حدی فاخر و تعدادشان بالا بود که مجبور شدیم تعداد برگزیدگان را بیشتر کنیم.  

در ادامه نیز صادقی با بیان اینکه پوستر جشنواره سوم در اختتامیه جشنواره دوم در سال گذشته در هرمزگان رونمایی شد، عنوان داشت: فراخوان جشنواره اواخر سال ۹۷ منتشر شد و فرصت ثبت نام و ارسال آثار از ۲۰ فروردین ماه امسال تا ۲۰ اردیبهشت ماه بود که حسب استقبال استان‌ها یک بار با اخذ موافقت و مجوز لازم به مدت یک هفته تمدید شد.

وی درباره تعداد آثار ثبت شده در سامانه جشنواره نیز توضیح داد: در ابتدا ۴ هزار و ۸۵ اثر به جشنواره ارسال شد که در نهایت از این تعداد ۳ هزار و ۴۳۱ اثر مورد داوری قرار گرفتند و از این میان نیز ۶۵ اثر به مرحله نهایی راه یافتند.  

به گزارش فارس، دبیرخانه جشنواره ملی فانوس در سال ۱۳۹۵، به دبیری جواد قلی‌زاده و زیر نظر علی اصغر جعفری رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس وابسته به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آغاز به کار کرد و توانست در تیرماه سال ۱۳۹۶ اولین دوره این جشنواره و در آبان و آذر سال ۱۳۹۷ دومین دوره آن را با موفقیت برگزار کند.

اهداف این جشنواره عبارتند از: گفتمان سازی هنر دفاع مقدس مبتنی بر فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)،   تبدیل دانش ضمنی دفاع مقدس به دانش تصریحی با قابلیت ارائه در قالب‌های مختلف هنری، شناسایی، سنجش و تقویت ظرفیت و قابلیت‌های هنری استان‌ها،  بازشناسی آثار تولیدی استان‌ها در بخش‌های جشنواره، تشویق و ترغیب استان‌ها در جهت تولید آثار برتر با موضوعات استانی و الگوهای بومی هنر دفاع مقدس، ارائه آثار فاخر هنری در قالب جشنواره‌های منطقه‌ای و ملی به منظور نشر فرهنگ دفاع مقدس، ارتقاء و غنابخشی به تولیدات هنری ادارات کا حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان‌ها،  ایجاد انگیزه و حمایت از هنرمندان و فرهیختگان حوزه‌های هنری استان‌ها،  ایجاد زمینه مشارکت سایر دستگاه‌ها و نهادهای استانی در برگزاری جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای هنر دفاع مقدس، ایجاد بانک آثار فاخر هنرمندان استانی.

همچنین موضوعات جشنواره عبارتند از: رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس،  معرفی اسوه‌ها و الگوهای عملی و نمادهای ارزشی دفاع مقدس به نسل جوان، جوانان و پاسداری از دستاوردهای دفاع مقدس، استکبار ستیزی و مقاومت اسلامی تجلی ارزشهای دفاع مقدس، مخاطب شناسی و آگاه سازی در حوزه آثار دفاع مقدس، اهمیت و کاربرد پژوهش در آثار هنری دفاع مقدس، ارزش هنر معنوی و دینی از منظر فیلم و تئاتر دفاع مقدس، کاربرد هنر در دفاع مقدس از دریچه نگاه فیلم و تئاتر دفاع مقدس، معرفی نقش اقشار مردم به ویژه جوانان و بانوان در دفاع مقدس و ایستادگی و پیروزی جبهه مقاومت تجلی ارزش‌های دفاع مقدس.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.