شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶

در اولین نشست از جایزه پژوهش سال مطرح شد؛

بازارهای نوین نتیجه سینمای دیجیتال هستند

جایزه پژوهش سال سینمای ایران

سینماپرس: در نخستین نشست از مجموعه نشست های تخصصی سومین دوره جایزه پژوهش سال تاکید شد که با توجه به تغییرات تکنولوژیک و به وجود آمدن بازارهای نوین، فیلمسازی ما باید عوض شود.

به گزارش سینماپرس، در این نشست که با عنوان سینما، میان رسانه ای ها و بازارهای نوین بود، دکتر رزازی فر و مهندس منظری در حضور پژوهشگران وسینماگران در سالن کنفرانس های فرهنگستان هنر در ۲۲ آبان ماه مباحث خود را ارائه کردند.

در ابتدای نشست اعظم راودراد، دبیر علمی دوره سوم، به بیان برنامه های مربوط به جایزه سال پرداخت و آغاز به کار شورای علمی را اعلام کردند.

مهندس منظری با تبیین ابعاد بسترهای تکنولوژیک موجود در فضای رسانه های موجود، بیان کرد که منظور از میان رسانه ای ها همان رسانه های نوینی است که در شبکه های اینترنتی عرضه می شوند. وی درخصوص بررسی وضع موجود رسانه های نوین در کشور، اظهار داشت که، آمار و ارقام موجود از رسانه های نوین در کشور دقیق و قابل اعتنا نیست.

این کارشناس حوزه رسانه های نوین گفت که بیشتر سرویس های ارائه خدمات vod امروز ایران بر اساس شاخص تکنولوژی در دسته 
ott(over the top) یا (over public network) قرار می گیرند.

از نظر وی، با توجه به تغییرات تکنولوژیک و دسترسی مردم به رسانه های نو لازم است فیلمسازی هم به موازات آن تغییر کند. تغییر در جذابیت های فیلم به جذب مخاطب در سالن های سینما کمک خواهد کرد. اگر این تفاوت ایجاد نشود سینماداری دچار شکست خواهد شد.

منظری تاکید داشت که بررسی فروش جهانی برای سینما و نمایش خانگی و ویدیوی درخواستی حاکی از آن است که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ فروش سینماها تنها ۵ درصد رشد داشته اما ویدیوی درخواستی ۱۵ درصد رشد داشته است.

وی افزود: بازارهای نوین فضای جدیدی برای فیلمسازان ایرانی است اگر حرفی برای گفتن دارند.

دکتر علیرضا رزازی فر، نیز با طرح ویژگی های مفهومی میان رسانه ای ها و رسانه های نوین، اظهار داشت که، بخشی از میان رسانه ای ها استفاده از فضاهای دیگر هنرها برای سینما است. مانند استفاده از گالری ها و یا فضای بازی های رایانه ای برای نمایش و عرضه فیلم های سینمایی است که ما را به سمت سینمای تعاملی سوق می دهد.

این استاد دانشگاه تاکید داشت که، بازارهای نوین نتیجه سینمای دیجیتال هستند.

لازم به ذکر دومین نشست از این مجموعه روز یکشنبه ۲۶ آذر ساعت ۱۴ در دانشگاه تربیت مدرس با سخنرانی دکتر گیویان، دکتر پاینده، رامتین شهبازی و منوچهر شاهسواری برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.