چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳

فارسیجانی، کارشناس فرهنگی:

ترویج ازدواج سفید و چندهمسری در سریال‌های نمایش خانگی

پرویز فارسیجانی(مدیرکل مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌های سینمایی سازمان سینمایی)

سینماپرس: یک کارشناس سینما و تلویزیون اظهار داشت: برخلاف تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تقویت نهاد خانواده و عطوفت و همراهی همسران، سینما و سریال‌های شبکه نمایش خانگی بیشتر به خیانت و از هم پاشیدگی خانواده و بعضا ‌ترویج ازدواج سفید و چندهمسری پرداخته‌اند.

به گزارش سینماپرس، پرویز فارسیجانی، کارشناس فرهنگی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در رد ترویج چندهمسری و لزوم تقویت نهاد خانواده، به کیهان گفت: خانواده رکن رکین جامعه اسلامی است و حضرت آقا هم برای حیات طیبه در مدینه فاضله اسلامی و هم سبک زندگی متعالی و اسلامی و ایرانی، بر این مسئله تأکید داشته‌اند. فرمایشات ایشان در رابطه با چندهمسری نیز در جهت تقویت نهاد خانواده و افزایش عطوفت و مهربانی بین همسران است. به این معنی که شرط رسیدن به خانواده متعادل در اسلام، همان همدلی و همراهی همسران و انتخاب درست همسر است. اما متأسفانه در سینما و سریال‌های شبکه نمایش خانگی و بعضا تلویزیون، این موضوع اغلب به‌طور معکوس نمایش داده می‌شود. یعنی خیانت همسران به یکدیگر و تعدد همسر به راحتی در آثار نمایشی ما ‌ترویج می‌شود. حتی در برخی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی بحث ازدواج سفید رواج داده می‌شود.
وی ادامه داد: در سریال‌های تلویزیونی نیز مدتی بحث خیانت همسر به همسر دیده می‌شد و به جای توصیه به همراهی و همدلی و هم‌جهتی زوجین، در برخی از سریال‌ها، چند همسری دیده می‌شد. البته این وضعیت در تلویزیون نسبت به گذشته بهتر شده است. اما همچنان در سینما و سریال‌های نمایش خانگی، دوری از اصل نهاد خانواده دیده می‌شود.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: امیدوارم دقت لازم در مسئولان و اعضای شورای پروانه ساخت باشد که اجازه ندهند رفتارهای غلط غربی در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه نمایش خانگی انجام شود.
وی افزود: به‌نظرم در این زمینه باید هم حمایت‌های مالی از فیلمنامه‌هایی که به این سبک زندگی می‌پردازند صورت گیرد و هم سینماگران به تولید آثار سینمایی در جهت الگوسازی خانواده ایرانی و اسلامی تشویق شوند. متأسفانه سینماگران ما در آثارشان بیشتر مشکلات خانوادگی را مطرح می‌کنند اما در ارائه راهکارها ضعیف هستند یا اصلا نمی‌پردازند؛ حتی برخی از فیلمسازان جبهه انقلاب هم دچار این کم‌کاری هستند! اگر فیلمسازان با پژوهشگران حوزه تعلیم و ‌تربیت و کارشناسان دینی مرتبط شوند حتما می‌توانند در آثارشان نگاه مثبت به خانواده کنند و در زمینه خانواده خوب، الگوسازی نمایند و به مخاطبانشان راهکار نشان دهند؛ خصوصاً قشر جوان که به شدت نیازمند راهنمایی از طریق هنر و به‌ویژه سینما هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.