سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۸

در بیست و ششمین دوره؛

تشریح جزئیات برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان

تئاتر دانش آموزی-جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

سینماپرس: نشست خبری بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، صبح امروز کنفرانس خبری بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور مجید قناد دبیر این دوره از جشنواره و احسانی مدیر کل ارشاد استان همدان در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

مجید قناد در این نشست گفت: زمانی که جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان آغاز شد، با تلاش مدیران همراه بود. امیدوارم امسال هم مانند سال‌های دیگر با وجود همه سختی‌ها پیش برود. مسلماً هرجا کاستی بوده با هدایت خوب مدیران پیش رفته است و امسال آثار در حوزه کودک و نوجوان و آثار خیابانی بیشتر شده و همکاران ما نزدیک به ۸ ماه در تلاش برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره هستند. امیدواریم بتوانیم با تلاش همکاران این جشنواره را پیش ببریم.

احسانی مدیر کل ارشاد استان همدان هم در این نشست گفت: امیدواریم با همکاری یکدیگر بتوانیم بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را به خوبی برگزار کنیم.

مهدی قلعه مدیر اجرایی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان هم گفت: بعد از اینکه در خرداد فراخوان جشنواره اعلام شد، از ۳۱ استان آثار به دست ما رسید. ۸۲ اثر در بخش کودک، ۵۲ اثر در بخش نوجوان، ۴۸ اثر در بخش خردسال، ۶۶ اثر در بخش خیابانی، ۵۵ اثر در بخش نمایشنامه نویسی و بیش از ۱۰۰ اثر در بخش بین الملل حضور دارند. شعار امسال جشنواره «تئاتر، کودک و طبیعت» است. به آثاری که با موضوع طبیعت باشد، از سوی سازمان محیط زیست ۴ جایزه اهدا خواهد شد. در بخش کودک، نوجوان، خردسال و خیابانی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۴ جایزه اهدا خواهد کرد و انجمن نمایش نیز ۱ جایزه برای این جشنواره درنظر دارد و حوزه هنری همدان نیز ۱ جایزه در نظر دارد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خانه تئاتر نیز ۴ جایزه درنظر گرفته؛ این‌ها جوایز خارج از جوایز جشنواره هستند.

در بخش کودک ۸ اثر، در بخش نوجوان ۷ اثر، در بخش خردسال ۸ اثر، در بخش خیابانی ۸ اثر، در بخش نمایشنامه نویسی ۷ نفر کاندید شده اند که ۳ نفر برگزیده خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار در این دوره از جشنواره سعی شده از داوران شهرستان بیشتر استفاده شود، بیان کرد: پیش از این ۴ داور از تهران و ۱ داور از همدان بودند و امسال داوری‌ها پراکنده شده و در داوری نهایی نیز از داوران خارج از استان تهران و همدان استفاده می‌شود. سال قبل در بخش دانش آموزی گروه‌های برتر داشتیم که امسال در همین بخش اجرا خواهند داشت و این گروه‌ها از استان قم، یزد و هرمزگان هستند. سه نقال برتر سال گذشته نیز در این جشنواره اجرا دارند. ورکشاپ‌های جشنواره در تاریخ ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴ آبان با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کارگردان‌های حاصر در جشنواره برگزار خواهد شد. البته از مرکز هنرهای نمایشی استان‌ها خواسته شده تا هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان استان خود را برای شرکت در این و ورکشاپ‌ها اعلام کنند. اسکان گروه‌ها بر عهده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۲ تریلی برای اجرا در شهر همدان ترتیب دیده شده که یک دو نوبت صبح و دو نوبت در عصر اجرا خواهند داشت. با همکاری صداو سیما استان همدان و مدیر شبکه ۴ برنامه زنده مجله تئاتر از همدان به مدت ۶ روز پخش خواهد شد.

قلعه درخصوص کشورهای شرکت کننده در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: امسال در بخش بین الملل از کشورهای اسپانیا، ایتالیا، آرژانتین، یونان، بلژیک، فرانسه و تاجیکستان و ورکشاپ‌ها از کشور الجزایر، استرالیا و ایتالیا حصور دارند. هر سال از یک هنرمند پیشکسوت تقدیر خواهد شد که امسال از رضا بابک تقدیر می کنیم. تاریخ شفاهی رضا بابک از تئاتر کودک و نوجوان به صورت یک کتاب چاپ شده است. رو نمایی از پوستر بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در تاریخ ۸ آبان در همدان انجام خواهد شد و نمایش‌ها در سالن مجتمع بوعلی، شهید آوینی، تالار فجر، تالار اداره کل ارشاد و سینما کانون برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.