یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷

این‌ها که فحش نیست!

دفاع آقای کارگردان از فحاشی در «کلوپ همسران»

فیلم سینمایی کلوپ همسران

سینماپرس: مهدی صباغ‌زاده کارگردان «کلوپ همسران» که از معدود فیلم‌های کمدی اکران شده در هفته‌های اخیر در سینماها محسوب می‌شود، از شوخی‌ها و دیالوگ‌های فیلمش دفاع کرد.

به گزارش سینماپرس، «کلوپ همسران» تازه‌ترین ساخته سینمایی مهدی صباغ‌زاده کارگردان باسابقه سینمای ایران است که این روزها با رده‌بندی «۱۵+» در سینماها در حال اکران است. فیلمی که فضای حاکم بر شوخی‌ها و دیالوگ‌های آن از سوی برخی مخاطبان با انتقاداتی مواجه شده است.

مهدی صباغ‌زاده در گفتگو با مهر در پاسخ به این انتقادات، گفت: «کلوپ همسران» محتوای بسیار سالمی دارد و یک فیلم خانوادگی و مورد پسند مردم است، اگر این فیلم مشکلی داشت وزارت ارشاد اجازه اکران «کلوپ همسران» را نمی‌داد.

این‌ها فحش نیست، حرف عادی مردم است!

وی درباره اینکه چرا باید یک فحش به طور مکرر در «کلوپ همسران» تکرار و تبدیل به شوخی کلامی شود، اظهار کرد: به نظرم آن عبارت اصلا فحش نیست. فحش به چیزهای دیگری گفته می‌شود که از تربیت و عرف خارج هستند اما این عبارت به طور مکرر در میان مردم عادی هم استفاده می‌شود. چطور می‌شود که دوستان با کمدی‌هایی که به‌طور مستقیم به مسایل جنسی اشاره می‌کنند، کاری ندارند و اتفاقا از آن‌ها حمایت می‌کنند اما وقتی در فیلم ما یک کاراکتر لمپن و تریاکی از یک عبارت مصطلح استفاده می‌کند، نسبت به آن خشمگین می‌شوند؟

این کارگردان تأکید کرد:‌ چه ایرادی دارد چنین شخصیتی از این عبارت استفاده کند؟ ضمن اینکه استفاده از چنین عبارت‌هایی جزو شخصیت و عادت اوست. البته منظور این کاراکتر از این عبارت این است که به طرف مقابل بگوید حرف نزند.

صباغ‌زاده توضیح داد: شما در این شرایط نباید این موضوعات را بزرگ کنید. البته در برخی از سکانس‌ها این کلمه سانسور شده است و به جای آن از بوق استفاده می‌شود ولی سوال من این است که حتی با وجود این کلمه چه اشکالی دارد؟ تماشاگر بخندد آیا خندیدن مخاطب یک ظلم است؟

این کارگردان در پاسخ به این سوال که چرا باید با چنین مسایل مبتذلی از مخاطب خنده گرفت، گفت: اینطور نیست. باید براساس کلیت فیلم قضاوت کرد نه یک دیالوگ خاص. این در حالی است که مردم فیلم را دوست دارند به نظر من هم «کلوپ همسران» به نسبت فیلم‌های کمدی دیگر سالم تر است و اشکالی ندارد از یک عبارت ناسزایی که در میان مردم عادی هم رایج است در فیلممان استفاده کنیم.

چقدر مسائل اجتماعی را باید بر سر مخاطب بکوبیم؟

وی مطرح کرد: مسایل اجتماعی به طور مرتب در فیلم‌های ما تکرار می‌شود در حالی که مردم به اندازه کافی مشکلات و گرفتاری دارند و ممکن است وضعیت روحی مردم تلخ‌تر شود. چرا نسبت به آنها ایراد نمی‌گیرید و نسبت به فیلمی که خنده‌ای بر لب مخاطب می‌آورد ایراد می‌گیرید؟ ما چقدر باید مسایل اجتماعی را بر سر مردم بکوبیم؟ زندگی مردم دردآور است و گرفتاری‌های مالی زیادی دارند بنابراین به نظرم باید آنها را خنداند و این ایرادی ندارد.

صباغ‌زاده گفت: مردم در حال حاضر وضعیت خوبی ندارند و دوست دارند لحظاتی در سینما شاد باشند و با خانواده از فیلم لذت ببرند، اگر قرار باشد مدام مشکلات اجتماعی را برایشان یادآوری کنیم استقبالی از آثار نمی‌کنند. اصلا یکی از دلایلی که من این فیلم را ساختم این بود که مردم برای لحظه‌ای مشکلات خود را فراموش کنند بنابراین نیاز است که چنین فیلم‌هایی در سینمای ما ساخته شود.

کارگردان «کلوپ همسران» درباره شرایط نامناسب اکران و فروش پایین آن هم گفت: با همه تحریم‌هایی که علیه این فیلم صورت گرفته اما استقبال خوبی از آن شده است و مردم رضایت دارند. تلویزیون هیچ حمایتی از ما نکرده و هیچ تیزری در اختیار ما قرار نداده با این حال ما فروش خوبی داشته‌ایم.

تلویزیون ارث پدری کسی نیست

وی افزود: عده‌ای فکر می‌کنند تلویزیون ارث پدرشان است در حالی که این رسانه برای مردم است و از پول نفت در این سازمان استفاده می‌شود اما آنها در مقابل به مردم کمکی نمی‌کنند. در سازمان صدا و سیما سلیقه‌های مختلفی حاکم است از همین رو حتی یک زیرنویس هم در اختیار فیلم ما نگذاشته‌اند.

صباغ‌زاده بیان کرد: هرچند باید به همه فیلم‌ها تعدادی تیزر رایگان داده شود اما تلویزیون این تیزرها را در اختیار «کلوپ همسران» قرار نداد البته متوجه شده‌ام شورایی که در صدا و سیما به این منظور تعلق دارد پخش تیزرها و زیرنویس‌ها را بلامانع دانسته اما رییس صداوسیما با پخش آنها موافقت نکرده و گفته است به «کلوپ همسران» هیچ کمکی نکنید.

کارگردان «خانه کاغذی» در پایان درباره وضعیت اکران اظهار کرد: شورای صنفی نمایش در ابتدای سال بدون توجه به آینده سینما همه فیلم‌های خوب را به یکباره اکران کرد و به این صورت برای ادامه سال فیلمی باقی نماند به همین دلیل مردم خسته شدند و دیگر از فیلم‌ها استقبالی نکردند. اگر فیلمی باشد که آنها بتوانند با تماشایش بخندند وضعیت سینما بهبود پیدا می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.