یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲

توصیه به خانم متهم؛

خانم افشار هر چه سریعتر به ایران بر گردید!

مهناز افشار

سینماپرس: تجربه نشان داده هر هنرمندی که با چالش‌های اینچنینی مواجه شده و از ایران فاصله گرفتند، این چالش‌ها برای او عمیق شده و هر هنرمندی که به سرعت با این چالش‌ها مواجه شده، در یک پریود زمانی نه چندان طولانی مشکلش به کل رفع شده است. از این منظر می‌رسد این بازیگر زن سینمای ایران و چهره‌هایی چون او که با چنین چالش‌هایی مواجه می‌شوند، باید با آن مواجه شوند و درصدد رفع آن برآیند.

به گزارش سینماپرس، مهناز افشار در شرایطی از ممنوع الفعالیتی  و محدودیت‌ها برای فعالیتش در سینما به نقل از همکارانش سخن به میان آورده که به نظر می‌رسد تداوم غیبت او در ایران می‌تواند شرایط فعالیتش در ایران بیش از پیش چالش برانگیز شود و از این منظر منطق حکم می‌کند این بازیگر سینمای ایران و چهره‌هایی نظیر او که در این شرایط قرار می‌گیرند، از آن عبور کنند و به ایران بازگردند چرا که تجربه نشان داده تداوم فاصله گرفتن یک سینماگر از ایران چه به لحاظ ملاحظات حرفه‌ای و چه مباحث حراستی، شرایط را برای او پیچیده‌تر کرده و برخی بازیگران دارای شرایط بحرانی پس از حضور در ایران و رفع سوءتفاهم‌ها مشکلات‌شان رفع شده است.

به گزارش «تابناک»؛ مهناز افشار روزهای پرحاشیه‌ای را پشت سر گذاشته که عمدتاً به حواشی‌اش درباره یک پست توییتری جعلی و شکایت یک شخص که از عکس او در آن پست استفاده شده و همچنین حواشی دادگاه و محکومیت همسرش در یک پرونده مالی سنگین بازمی‌گردد. شاید همین حواشی باعث شد هنرمندان همزمان با تولد این بازیگر برای او سنگ تمام بگذارند و سیلی از تبریک‌ها به عنوان روحیه دادن به او که هنوز آلمان است، نثارش شود.

با این حال، حاشیه اصلی که کمتر دیده شده، عکس مهناز افشار با فائقه آتشین مشهور به «گوگوش» است؛ تصاویری که با فیلتر در برخی رسانه‌ها منتشر شد، اما انعکاس اندکی داشت و در آن مهناز افشار بدون حجاب در کنار این خواننده پیش از انقلاب حضور دارد. چندی پیش و در اوج حواشی، «تابناک» از احتمال ممنوع الفعالیتی این بازیگر به همراه یک بازیگر زن دیگر سینما خبر داده و اکنون افشار در گفت و گویی همزمان با اکران فیلم سینمایی «آشفتگی»، تاکید کرده برخی فیلمسازان که قصد داشته‌اند با او کار کنند، مطلع شده‌اند ممنوع الفعالیت است.

چرا مهناز افشار بهتر است خودش را سریع‌تر به تهران برساند؟

مهناز افشار در جریان این گفت و گو درباره شرایط کنونی خود اظهار داشته است: «پیشنهادهای زیادی در سینما و تئاتر داشتم. آماده بودم که برگردم چون اینجا هم مشغول درس خواندن هستم. به هر حال این اولین سفر طولانی من نیست. اما از دوستانی که صاحبان این فیلم‌ها بودند شنیدم که من در ایران ممنوع‌الفعالیت هستم. راستش خودم هم نمی‌دانم چقدر این خبر درست است. به من اعلام نشده است. سینما بخشی از زندگی من است. قطعا اگر با فیلم، فیلمنامه و تیمی که دوست دارم مواجه شوم، کار خواهم کرد.»

ممنوع‌الفعالیتی بازیگران در سینمای ایران سابقه طولانی دارد و به دهه شصت و دوران مدیریت انوار و بهشتی در سینمای ایران بازمی‌گردد که شاهد گسترده‌ترین حجم ممنوع الفعالیت شدن بازیگران بوده‌ایم. این وضعیت تا پایان دولت هاشمی نیز تداوم داشته و پس از تغییر دولت هاشمی تا دولت کنونی، دولت به دولت شاهد کاهش ممنوع الفعالیتی بازیگران بودیم؛ هرچند در مقطعی از دولت دهم نیز طیفی از بازیگران مشمول این رویه شدند و می‌رفت که این رویه، گستره وسیع‌تری را در بربگیرد اما با تغییرات دولت، شرایط به کلی تغییر کرد.

سوای اینکه با مشی مهناز افشار موافق باشیم یا نباشیم، او بازیگری با بیش از 9.4 میلیون فالوئر است و مخاطبان فراوانی دارد که قاعدتاً باید در قبال آنها موضع‌گیری مسئولانه‌ای داشته باشد، چرا که با توجه به تعداد مخاطبانش، میزان مشاهده موضع‌گیری‌اش قصد در حساب اینستاگرامش از کل رسانه‌های مکتوب ایران بیشتر و اثرگذارتر است! در عین حال برخورد با چنین چهره‌هایی که چنین سرمایه اجتماعی دارند نیز می‌بایست متناسب به اقتضائات باشد و در نظر گرفت که هر نوع مواجهه‌ای با هر مسئله‌ای نیازمند در نظر گرفتن ملاحظات فرهنگی و اجتماعی مرتبط با آن است.

در این میان توصیه مهم‌تری که به مهناز افشار می‌توان انجام داد، بازگشت سریع به ایران است. تجربه نشان داده هر هنرمندی که با چالش‌های اینچنینی مواجه شده و از ایران فاصله گرفتند، این چالش‌ها برای او عمیق شده و هر هنرمندی که به سرعت با این چالش‌ها مواجه شده، در یک پریود زمانی نه چندان طولانی مشکلش به کل رفع شده است.

در مقطعی فاطمه معتمدآریا و در مقطع دیگری میترا حجار با چالش‌های جدی‌تر از مهناز افشار مواجه شد و با تداوم حضورش در ایران و مواجهه‌اش با این چالش مشکل رفع شد و شبیه همین چالش برای گلشیفته فراهانی رخ داد و او به ایران بازنگشت و شرایط برای تداوم فعالیتش پیچیده‌تر شد و در نهایت مسیری را در پیش گرفت که بازگشتش به فضای حرفه‌ای سینمای ایران با توجه به ملاحظات مرسوم بسیار دشوار بود. از این منظر می‌رسد این بازیگر زن سینمای ایران و چهره‌هایی چون او که با چنین چالش‌هایی مواجه می‌شوند، باید با آن مواجه شوند و درصدد رفع آن برآیند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.