شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰

وقتی خانم بازیگر فیلسوف می شود!

تغییرات تفکری «آنجلینا جولی» پس از دست دادن زیبایی زنانه خود

آنجلینا جولی

سینماپرس: «آنجلینا جولی» که چندی است به جهت ابتلا به بیماری سرطان، ناچار شده هر دو پستان خود را به تیغ جراحی بسپارد؛ در اظهار نظری جدید معتقد شده است که زن نباید صرفا به قدرت جسمی اتکا کند چراکه ارزش‌هایی دیگر هستند که به درستی ماهیت و ارزش و جایگاه زن را تبیین می‌کنند.

به گزارش سینماپرس به نقل از بی‌بی‌سی،  آنجلینا جولی نقشی را که مردان می‌توانند در شکل‌گیری شخصیت دختران جوان بازی کنند، تعیین‌کننده خواند.

این هنرپیشه هالیوودی در مراسم اکران فیلم «مالفیسنت: معشوقه شیطان» درباره نقش‌هایی که در سینما برای زنان نوشته می‌شود، اظهارنظر کرد.

جولی در اکران این فیلم به خبرنگاران گفت: من بر این عقیده‌ام که اغلب اوقات که می‌گویند «این زن قدرتمند است، او باید مردان را بزند یا باید شبیه مردان باشد» ایده درستی نیست و باید زن را بی‌نیاز از مردان نشان دهیم. زن نباید صرفا به قدرت جسمی اتکا کند چراکه ارزش‌هایی دیگر هستند که به درستی ماهیت و ارزش و جایگاه زن را تبیین می‌کنند.

جولی با اشاره به شخصیت خودش در این فیلم و «شاهزاده آرورا» که توسط «ال فانینگ» بازی شده است، گفت: زنان در زندگی به مردان نیاز دارند، آن‌ها را دوست داریم و از آن‌ها می‌آموزیم.  به نظرم این پیام مهمی برای دختران جوان دارد. آن‌ها باید توانایی خودشان را پیدا کنند در عین حال به مردهای اطرافشان احترام بگذارند و از آن‌ها بیاموزند.

او افزود: ما زنانی قدرتمند داریم اما شخصیت غلطی از آن در فیلم‌ها خلق کرده‌ایم و باید این دیدگاه غلط را اصلاح کنیم.  ما انواع متنوعی از شخصیت‌های زنان نشان می‌دهیم، اما همچنین مردان فوق‌العاده‌ای در فیلم داریم و من واقعاً می‌خواهم بر آن نکته تاکید کنم.

«مالفیسنت: معشوقه شیطان» دنباله فیلم «مالفیسنت» سال ۲۰۱۴ است که در اواخر ماه جاری در انگلستان منتشر می‌شود و همچنین «اد اسکرین» «چیتِوِل اِجیوفور» و «میشل فیِفِر» در آن ایفای نقش می‌کنند.  

فانینگ، که مجددا در نقش «پرنسس آرورا» در فیلم بازی می‌کند، اظهارات آنجلینا جولی را تکرار کرد و گفت: قدرت شخصیت او خلاف بسیاری از شاهزاده خانم‌های فیلم‌های کودکان، لزوماً جسمی نیست.

فانینگ در ادامه می‌گوید: قدرت آرورا مهربانی او است و او نسبت به خودش بسیار صادق است، این چیزی است که من می‌خواستم در این فیلم حفظ کنم. او لطیف و زنانه است و می‌خواهد زن زندگی شود و بچه‌دار شود و همین جنبه شخصیتی او به عنوان یک زن زیباست. و همین زیبایی و قدرت خیلی در سینما به تصویر کشیده نشده است.

او در ادامه می‌افزاید: بسیاری از شاهزاده خانم‌ها اینچنین هستند و ما قصد داریم او را شاهزاده‌ای قوی به تصویر بکشیم. و او را سرسخت نشان دهیم، و او را مبارز و جنگنده نشان دهیم. مگر زن قدرتمند به غیر از این است؟ مگر جنگیدن فقط با شمشیر و زره و کلاه‌خود است؟ «آرورا» می‌تواند از عهده این به شیوه‌ای متفاوت، در تن‌پوشی صورتی و در عین زیبایی و لطافت و آسیب‌پذیری، برآید.

چگونه از این قدرت بهره ببریم؟

بسیاری از زنان در نقش اکشن یا فیلم‌های کودک بر قدرت جسمی شخصیت تمرکز می‌کنند. برای نمونه «زن شگفت‌انگیز» یا «مریدا» در فیلم «شجاع» محصول دیزنی در سال ۲۰۱۲. در واقع، یکی از نقش‌های قبلی جولی بازی در نقش قهرمان اکشن «لارا کرافت» در «تام رِیدِر» بود.

فانینگ در توضیح فرضیه دنباله مالفیسنت گفت: پنج سال از زندگی او گذشته است و او اکنون «ملکه مورها» است و وی این مسئولیت جدید را برعهده دارد و او در تلاش است تا خود را به عنوان یک حاکم تثبیت کند و اینکه چگونه از قدرتش استفاده کند.

در این فیلم، احساس مادرانه جولی در مالفیسنت در برابر آرورا به چالش کشیده می‌شود و به رقابتی با قدرت همسایه خود ملکه «اینگریت» (با بازی میشل فیِفِر) مواجه می‌شود.

ملکه اینگریت باعث ایجاد اختلاف بین مالفیسنت و آرورا می‌شود آنگاه پسرش پرنس فیلیپ به شاهزاده خانم پیشنهاد می‌دهد.  اینگریت قصد دارد از ازدواج برای تقسیم انسان‌ها و جن‌ها استفاده کند و برای جلوگیری از جنگ قریب‌الوقوع به مالفیسنت روی می‌آورد.

تحلیل‌های رسمی این فیلم هنوز منتشر نشده لیکن به منتقدان حاضر در اکران اولیه این فیلم اجازه داده شده تا اولین برداشت‌ها و نقدهای خود را در توئیتر به اشتراک بگذارند.

«کورتنی هاوارد» منتقد سینمایی ورایتی و اواردز سیرکوئیت در مورد این فیلم می‌گوید: «مالفیسنت: معشوقه شیطان» مانند «دزدان دریایی کارائیب است. گره افکنی و گره‌گشایی فراوانی در آن وجود دارد اما در مجموع بر قدرت ستاره‌ها استوار است.  آنجلینا جولی، میشل فیِفِر و اِل فانینگ یک تثلیث مقدس هستند.

«اسکات مِنزِل» سردبیر «We Live Entertainment» این فیلم را دنباله تماشایی فیلم قبلی دانسته که ثابت می‌کند آنجلینا جولی بالفطره برای نقش‌های اصلی و محوری به دنیا آمده است. و آن را افسانه‌ای امروزی نامیده که زنان سرسخت در آن نقشی محوری دارند و سکانس‌های نبرد را حماسی و طراحی لباس‌ها را حیرت‌انگیز عنوان می‌کند.  

جولی در آخر این فیلم و قسمت قبلی آن را انعکاسی از چرخه زندگی یک زن تعریف می‌کند. یکی از نکات جالب این است که بدون اینکه متوجه شویم فصول رشد یک زن را دریافته‌ایم. تولد، مراسم تعمید و نام‌گذاری، نوجوانی، همسر شدن بنابر این مراحل، مواردی دنبال می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها که از دل همین ها در میآید نحوه رشد و تکامل زن است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.