چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹

امضای تفاهمنامه همکاری موسسه اکو و خانه تئاتر

خانه تئاتر

سینماپرس: تفاهم‌نامه‌ همکاری میان موسسه‌فرهنگی اکو و خانه‌تئاتر به منظور همکاری‌های بیشتر تئاتری امضا شد.

به گزارش سینماپرس، نشست تفاهم نامه همکاری بین موسسه فرهنگی اکو و خانه تئاتر شب گذشته‌ ۲۲ مهرم در خلال جلسات هفتگی هیئت مدیره‌ مرکزی خانه‌تئاتر برگزار شد.

ایرج راد رییس هیئت مدیره‌ مرکزی خانه‌ تئاتر، بهزاد فراهانی و اصغر همت اعضای هیئت مدیره‌ مرکزی خانه‌ تئاتر، نادر برهانی مرند نایب رئیس هیئت مدیره‌ مرکزی، کوروش نریمانی و محمودرضا رحیمی اعضای این هیئت مدیره، شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه‌ تئاتر، آرش دادگر مدیر تماشاخانه‌جوانمرد پذیرای مهدی مظاهری رئیس موسسه‌فرهنگی اکو و معاونین ایشان مجتبی مشیری و زهرا اسماعیل تبار بودند.

در ابتدا مدیر عامل خانه‌تئاتر ضمن خوشامد گویی گفت: براساس تصمیمی که در هیئت مدیره‌ مرکزی خانه‌ تئاتر گرفته‌ و با دکتر مظاهری طرح شد، در نظر داریم با توجه به گسترش فعالیت‌های بین‌المللی و گسترش فعالیت‌های متعدد خانه‌ تئاتر اکو را راه‌اندازی کنیم و بتوانیم ارتباطی را بین کشورهای عضو اکو با خانه‌ تئاتر برقرار کنیم.

طی جلسه‌ای که با بهزاد فراهانی اصغر همت و دوستان دیگر بازدیدی از اکو داشتیم، تفاهم نامه‌ای تنظیم شد که این تفاهم  نامه در هیئت مدیره مرکزی نیز مورد بررسی قرار گرفت و مصوب شد که این تفاهم نامه‌ بین دو طرف امضا شود، تا بتوانیم کارهایی عملیاتی و جدی را بتوانیم در حوزه‌ فرهنگ و هنر برای خدمت‌رسانی به تئاتر داشته‌باشیم.

با توجه به اینکه نادر برهانی مرند را در جمع خود داریم که دبیر جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر است از طریق اکو می‌توان کار جدی دیگری را نیز انجام داد. برخی از فعالیت‌های خصوصی را در نظر گرفتیم به سمت اکو بفرستیم، مانند جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر الف که با موضوع صلح در حال فعالیت هستند و به اکو معرفی کرده‌ایم.

سپس رئیس هیئت مدیره‌ مرکزی خانه‌تئاتر ایرج راد ضمن ابراز خوشبینی به این تفاهم نامه‌ توضیح داد: خانه‌ تئاتر همواره‌ درصدد بوده‌ و هست که زمینه‌ مسائل تئاتر و همچنین مسائل فرهنگی بتواند ارتباطات گسترده‌تری پیدا کند و تلاش خود را از طریق شورای عالی، کمیسیون‌های مختلف و انجمن‌های متعددی که در خانه‌تئاتر وجود دارد انجام داده‌است و اکنون آمادگی این را دارد تا بضاعتی موجود را در زمینه‌های مختلف به خصوص گسترش تئاتر و مسائل فرهنگی هنری  گسترش دهد.

پس از ایشان محمد مهدی مظاهری رئیس موسسه‌ فرهنگی اکو گفت: خوشحالم که در حضور پیشکسوتان حوزه‌ تئاتر هستیم. همیشه‌ حرفم این بوده‌ که تئاتر هم یکی از مولفه‌های مهم دیپلماسی فرهنگی است و به نظر من اگر بیشتر از سینما تاثیرگذار نباشد، جهت حضور زنده‌ نیروی انسانی کمتر تاثیرگذار نیست. لذا در متن تفاهم نامه‌بحث خانه‌ تئاتر اکو مطرح شد.

در روزگارانی که اختلافات عمیقی در حوزه‌های مختلف به لحاظ سیاسی وجود دارد، فرهنگ و هنر و ادب می‌تواند آلام و مرحمی باشد که این تنش‌ها را تا حدی کنترل و کاهش دهد. ما برای نزدیکی و همکاری با خانه‌ تئاتر آمادگی داریم و امیدواریم این خانه‌که یک نهاد خودجوش مردمی است پیش از آن که دولت محور شود، بتواند همزاد خود را در کشورهای عضو اکو پیدا کند.

مظاهری با اشاره‌ به حضور دبیر سی و هشتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر در هیئت مدیره‌ مرکزی خانه‌ تئاتر افزود: این آمادگی را داریم که مانند جشنواره‌ موسیقی فجر بخش پژوهش جشنواره‌ تئاتر فجر را نیز بر عهده‌ بگیریم. در این راستا تفاهم نامه‌ای که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا کرده‌ایم، نیز کمک کننده‌ خواهد بود.

در ادامه‌ این جلسه‌ اصغر همت عضو هیئت مدیره‌ مرکزی خانه‌ تئاتر با توضیح پیش بینی فعالیت‌های بین‌المللی در اساسنامه‌ خانه‌تئاتر گفت: این تفاهم نامه‌ می‌تواند بخشی را که در خصوص فعالیت بین‌المللی در اساسنامه‌خود پیش بینی کرده‌ایم در کنار شما سرعت ببخشد. شاید این بهترین اتفاقی بود که برای خانه‌ تئاتر می‌تواند به جهت معرفی خانه‌ به سازمان‌های بین‌المللی اتفاق بیفتد به خصوص که این ارتباط و معرفی به صورت دو جانبه رخ می دهد.

برهانی مرند، دبیر دو دوره‌ سی و هفتم و سی و هشتم جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر و جشنواره‌ بین‌المللی الف بیان کرد: این تعامل و هم افزایی را به فال نیک می‌گیرم و مطمئنم که اتفاقات خوبی از قبل این همراهی خواهد افتاد. واقعیت این است که ما با همسایه‌های خود به خصوص در حوزه‌ تئاتر تعامل فرهنگی بسیار کمی داشته‌ایم در حالی که همیشه‌ چشم غربی‌ها برای یافتن تازه‌ها در حوزه‌ تئاتر به شرق بوده‌ و این فرصت مغتنمی برای ماست. هر چند دیر هم شده‌ اما خوشحالیم این اتفاق در حوزه‌ تشکل مردم نهاد اتفاق می‌افتد. اگر در مورد جشنواره‌ تئاتر هم بتوانیم هم افزایی بیشتری داشته‌باشیم من حتما کمک خواهم کرد. ممنون همراهی و همکاری موسسه‌اکو با جشنواره‌بین‌المللی تئاتر الف نیز هستم.  

سپس سخنگوی هیئت مدیره‌ مرکزی خانه‌تئاتر محمودرضا رحیمی گفت: اتفاق امروز اتفاقی بسیار شگفت انگیز است. با توجه ‌به همزبانی ما با برخی از کشورهای همسایه و مشترکات فرهنگی با دیگر همسایه ها قطعا نیاز به مراوداتی با خارج از کشور داشته و داریم.

شهرام گیل آبادی در پایان گفت: در راستای این تفاهم نامه‌به سرعت و بدون اتلاف وقت دو نمایشگاه‌ عکس و نسخ تعزیه‌ را برگزار خواهیم کرد و از یکشنبه هفته‌ آینده‌ نیز آمادگی پذیرش سفرای اکو را در خانه‌ تیاتر داریم؛ قصدمان اجرایی کردن  این تفاهم نامه‌عملیاتی است.

در پایان تفاهم نامه توسط شهرام گیل آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر و مهدی مظاهری، رئیس موسسه اکو امضاء شد و سپس حاضران به بازدید از بخش‌های مختلف خانه‌تئاتر پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.