سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی:

جشنواره «سینماحقیقت» متحول می‌شود

نشست خبری مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

سینماپرس: محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در نخستین نشست رسانه‌ای خود در این سمت به تشریح اولویت‌ها و برنامه‌های این مجموعه پرداخت.

به گزارش سینماپرس، نخستین نشست رسانه‌ای محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی صبح امروز سه‌شنبه ۲۳ مهرماه در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد.

در ابتدای این نشست حمیدی‌مقدم عنوان کرد: شاید با توجه به وضعیت امروز سینما و وضعیت مالی آن، مرکز گسترش شاید آنقدر نقش تعیین‌کننده‌ای نداشته باشد، اما به لحاظ مبنایی نقش موثری دارد. با توجه به تحولات سریع جامعه و فناوری‌های رسانه دسترسی به قابلیت‌های ساخت مستند، همگانی و به اشتراک‌گذاری آن سهل شده است، اما مرکز می خواهد از این فرصت استفاده کند و با رویکرد جهان بیرون عمل کند.

وی افزود: مرکز در پنج جایگاه تاثیرگذار است، سینمای مستند یکی از این همین بخش‌هاست. مرکز گسترش در وضعیت فعلی سینمای مستند یکی از پایگاه‌های اصلی آن است زیرا فیلم‌های اندیشمندانه تولید می‌کند. با نگاه جدید، تنوع گونه‌ها یکی از اهداف مرکز گسترش است. ما در بخش انیمیشن هم تاثیرگذار هستیم و این گونه سینمایی جایگاه اساسی در بخش حمایت مالی ما دارد. ورود به بازار جهانی از دیگر اهداف ماست.

فیلم تجربی به مرکز بازگشت

حمیدی مقدم ادامه داد: سومین اتصال مهم مرکز گسترش با جریان سینمای ایران، تولید فیلم‌های تجربی است که با فراز و فرود و رفت و برگشت مدیریتی دچار نقصان شده‌اند. امسال فیلم تجربی به مرکز برگردانده شد. در حالی که این فیلم‌ها خیلی حمایت نمی‌شوند، مرکز می‌خواهد این خلا را پر و هوای جدیدی را در سینمای داستانی ایجاد کند.

وی افزود: ایجاد خانه‌های مستند در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها از کارهای خوب ماست که مستندسازان توانستند جذب این خانه‌ها شوند. مرکز و ادارات کل استان قرار است دو بازوی این خانه‌ها شوند. اعتلای درگاه عرضه فیلم مستند با عنوان «سینماحقیقت» هم از مهمترین اهداف ماست. این جشنواره یکی از جشنواره‌های مهم کشور است.

حمیدی‌مقدم ادامه داد: با توجه به سیاست شفافیت، طراحی شیوه‌نامه حمایتی مرکز گسترش، اتفاق جدیدی است که در موسسه‌های تابعه دیگر هم می‌خواهد اجرا شود. از امروز شیوه‌های حمایت و تقسیم حمایت‌های مالی قابل رصد است و همه می‌توانند به این شیوه‌نامه دسترسی پیدا کنند، هر فرد فیلمنامه و طرح خود را می‌تواند ارایه و به صورت آنلاین آن را رصد کند و می‌تواند طرح‌های ارایه شده در طول سال را هم ببیند تا از ارایه طرح‌های تکراری جلوگیری شود. این شیوه‌نامه فعلا در حال تست است اما اگر پیشنهادی باشد حتما آن پیشنهادها را اعمال می‌کنیم.

در ادامه این نشست و در بخش پرسش و پاسخ‌ها وی گفت: ما اولویت های موضوعی داریم و می‌توانید این موضوعات را در شیوه‌نامه ببینید. قطعا نگاه به ارزش‌های اسلامی ایرانی برای ما مهم و در اولویت‌های اصلی است. در مرکز با انبوهی از طرح های تلویزیونی مواجهه می شویم اگر طرح های خوبی در حوزه مفاهیم دینی باشد استقبال می‌کنیم. اولویت‌ها در پنج بند است.

سرانجام «لاله» چه شد؟

حمیدی مقدم درباره پروژه «لاله» گفت: وضعیت لاله از سال ۹۷ با تصویب هیأت امنا، با تعیین مدیر پروژه و با حل اختلاف قرار شد تولید آن از سر گرفته شود و با توجه به اینکه یک سرمایه از دست رفته داشتیم باید در دوره جدید این سرمایه را احیا می کردیم در چنین استراتژی تولید لاله شروع شد و با برنامه‌ریزی در سال ۹۸ جلسات متعدد شکل گرفت، تولید جدید شاید هزینه‌ها را افزایش می‌داد اما دوباره یک تیم با تهیه‌کنندگی تورج منصوری به وجود آمد و چند روز پیش فیلمبرداری بخش‌های منقطع این پروژه، انجام شد و حالا در مرحله تدوین قرار دارد و امیدوارم در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد.

حمیدی مقدم درباره اکران آثار مستند و انیمیشن ههم توضیح داد: با توجه به سختی و نوع بازخورد مخاطب در حوزه مستند، آزمون و خطاهایی می‌شود، ما از امسال بعد از جشنواره «سینماحقیقت» یک پاتوق فرهنگی و روز مستند را در چارسو شکل می‌دهیم که به نظرم می‌شود این فضا را گسترش داد. اکران کافی نیست و قرار گرفتن مخاطب در کنار حوزه مستند مهم است.

وی افزود: از امسال با هماهنگی و یک ارتباط ویژه یا تلویزیون، شاید به یک برنامه برسیم که نمایش فیلم‌های مستند به‌صورت جدی‌تر در تلویزیون دنبال شود. ورود مستندها در درگاه وی‌اودی هم از دیگر برنامه‌های ماست. مرکز گسترش در این بخش نقش حمایتی کند، در صورت ورود به وی‌اودی‌ها و تلویزیون‌ها، مستندها به برگشت سرمایه هم می‌رسند.

مدیرعامل مرکز گسترش توضیح داد: حوزه فیلمسازی متحول شده است و تولید انیمیشن بخشی از فعالیت‌های ماست. مرکز گسترش وظیفه حمایت از نوعی از انیمیشن را دارد که از حمایت‌های مالی برخوردار نیست و آن انیمیشن کوتاه است. ما نگاهی هم به آینده داریم. مرکز، استعدادها را به سمت صنعتی شدن انیمیشن هدایت می‌کند.

«سینماحقیقت» در فرم و اجرا دچار تغییر می‌شود

وی درباره گرفتن حق ورودی از فیلم‌ها برای جشنواره سینما حقیقت هم گفت: جشنواره در فرم و اجرا امسال دچار تغییرات می‌شود و باید یک سری مبانی را رعایت کنیم. نگاه تخصصی به حوزه‌های مختلف، رسانه‌ها و مستندسازان در اولویت ماست، ما ساز و کاری را تهیه می‌کنیم که یک آینده خوب داشته باشد و تحول فرمی جدید برای جشنواره ایجاد می‌شود.

مدیرعامل مرکز گسترش توضیح داد: جشنواره سینما حقیقت یک استراتژی دارد که این نگاه مثل همه جای دنیا معین می‌شود و نگاه باز وجود دارد. هر فیلمی می‌تواند در یک جریان سینمایی از دایره انتخاب حذف شود و یک فیلم متوسط مورد انتخاب قرار بگیرد.

حمیدی‌مقدم درباره موازی کاری در مجموعه‌های مختلف سازمان سینمایی گفت: با توجه به تفکیک حوزه‌ها نیاز بود، فیلم بلند تجربی هم بسازیم و خانه‌های مستند در چهار استان ایجاد کنیم این کار برای این بود که نیازی به مهاجرت آن‌ها نباشد. ما به مستندهایی که در اقلیم‌های گوناگون ساخته می‌شود و هیچکس بهتر از اهالی همان استان نمی‌تواند آن‌ها را بسازد کمک می‌کنیم. ما در حال حاضر در حال آسیب شناسی این حوزه هم هستیم. مرکز می‌خواهد جریان سازی کند، با توجه به تکراری شدن موضوعات و عدم تنوع ژانر ایجاب می‌کند که این کار را کنیم. عنوان فیلم بلند تجربی عنوان امیدبخشی برای فیلمسازان ماست. مرکز گسترش قرار است این نگاه حمایتی را ایجاد کند و این موازی کاری نیست. راه و نکته هنری کار مهم است اینکه فیلمنامه قبلا به جایی داده شده و قبول نشده اهمیتی ندارد خیلی از فیلمنامه‌های درخشان چندین سال باقی مانده بودند.

مرکز گسترش مالک صددرصد «لاله» است

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به سوال دیگری درباره پروژه جنجالی «لاله» گفت: اختلافات «لاله» حل شده است. ما مالک صد در صد فیلم هستیم. با گذشت این سال‌ها با شورای حکمیت و تشکیل جلسه‌ها، اختلافات حل شد و هیات امنا کارشناسانی تعیین کرد که آیا این پروژه می‌تواند جلو برود یا نه. بزرگ‌ترین دستاورد این بود که این فیلم از وضعیت بی‌قضاوتی درآمد.

وی افزود: مهمترین موفقیت مرکز و سازمان سینمایی تولید این فیلم و پایان فیلمبرداری آن و خارج شدن «لاله» از وضعیت بلاتکلیفی بود و امیدواریم این سرمایه برگردد و جریان تولید فیلم‌های مستند و انیمیشن ما را شکوفا کند.

حمیدی مقدم درباره اکران آثار در گروه سینمایی هنر و تجربه هم گفت: این موسسه مدتی است به عنوان ناظر مالی بین سازمان سینمایی و مرکز قرار گرفته است و ارتباط ما با هنر و تجربه در همین حد است. «هنر و تجربه» فقط در حوزه اکران عمل می‌کند و تولید فیلم‌های این چنینی با مرکز گسترش است.

دیپلماسی فعال مرکز در کشورهای هم‌گرا

حمیدی مقدم درباره عملکرد مرکز گسترش در حوزه دیپلماسی فرهنگی هم توضیح داد: یکی از نکاتی که در وضعیت فعلی مرکز، به آن اهمیت می‌دهیم دیپلماسی فعال در کشورهای همگرا و دارای منافع مشترک است، یکی از کارهای مرکز در آینده ورود مستندسازان و برگزاری هفته‌های فیلم در این کشورهاست، با توجه به هزینه‌ها دنبال راهکار برای گرفتن اسپانسر هستیم تا پذیرای مستندسازان ما باشند.

وی افزود: اولین نقطه نگاه ما به کشورهای اطراف با زبان و منافع مشترک است اما امیدواریم بتوانیم این موضوع را گسترش دهیم تا بتوانیم زیست واقعی ایرانی‌ها را انعکاس بدهیم و تولید مشترک داشته باشیم. تولید مشترک در حوزه انیمیشن و مستند یکی از اهداف ماست. با توجه به وضعیت امروز جهان می‌خواهیم روی این موضوع کار کنیم تا قابلیت‌های فنی، نگاه و اقلیم ما برای کشورهای خارجی نمایان شود. نگاه فستیوالی برای ما مهم است اما در حوزه مستند ارتباط با مخاطبان برای ما مهمتر است.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اظهار کرد: وضعیت نمایش ما در فستیوال‌ها خوب است. اما وضعیت فروش ما خوب نیست و نیاز به پخش‌کننده خوب داریم که ما در این حوزه ضعیف هستیم. پخش‌کننده‌های ما بسیار قوی در حوزه فیلم‌های داستانی عمل می‌کنند اما شاید نتوانند در حوزه مستند کار کنند. از همین رو ما از پخش‌کننده بخش خصوصی حمایت می‌کنیم و بیشترین حمایت را در این حوزه داریم.

وی افزود: خیلی از شفاف‌سازی‌ها در حوزه خبر است اما ما برگشت مالی زیادی از تولیدات‌مان نداریم و این حلقه مفقوده سینمای ماست. ما در حوزه انیمیشن و مستند می‌خواهیم روی این موضوع کار کنیم. ما باید این موضوع را فراگیر کنیم تا نفع مالی بتواند برای فیلمسازان و ما انگیزه ایجاد کند. وضعیت به لحاظ پخش و فروش مناسب نیست و باید تلاش کنیم این حوزه را بهبود ببخشیم.

«سینماحقیقت» در چارسو می‌ماند

حمیدی‌مقدم درباره مکان برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» گفت: این جشنواره در چارسو برگزار می‌شود، اما ساز و کار ورود و چگونگی استفاده از سالن‌ها دچار تحولاتی می‌شود. البته مدیریت پردیس ملت لطف داشتند و پیشنهادهایی دادند که شاید سال‌های آینده بازبینی کنیم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بیان کرد: هدف مرکز تکثیر و ازدیاد جشنواره‌ها نیست و فعلا روی «سینماحقیقت» تمرکز داریم. کار خوبی که در مرکز شکل می‌گیرد این است که تمام مستندها به صورت ویدیو لایبرری آرشیو می‌شود تا مورد استفاده قرار بگیرد که این آرشیو بعد از جشنواره «سینماحقیقت» راه‌اندازی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.