شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۷

آرمان شهرهای هالیوود؛

۵ فیلم شاخص قرن ۲۱ در ژانر علمی - تخیلی + تصاویر

طلوع سیاره میمون ها

سینماپرس: برترین فیلم‌های ژانر علمی - تخیلی را که در قرن ۲۱ با موضوع پادآرمانشهرها ساخته شده‌اند، بشناسید.

به گزارش سینماپرس، اصطلاح آرمان شهر، مدینه فاضله یا اتوپیا برای نخستین بار توسط تامس مور در سال ۱۵۱۶ عنوان شد و آن را جامعه‌ای خیالی و جزیره‌ای شکل توصیف کرد که از همه جنبه‌ها کامل است و همه چیز در آن به کمال رسیده است. پاد آرمانشهر نقطه مقابل این تعریف و به معنای ویران شهر و مدینه فاسده  است.

با گذشت زمان، این اصطلاح گسترده‌تر شده و موضوعات بیشتری را نیز در بر گرفت و به زیر ژانر داستان علمی‌های تخیلی مبدل شد. برخی از قابل توجه‌ترین آثار سینمایی قرن گذشته شامل «پرتغال کوکی» و «نوزده هشتاد و چهار» می‌شود. برخی از فیلم‌ها نیز پاد آرمانشهرهای فناروی را به تصویر می‌کشند؛ مثل «ماتریکس»، «ترمیناتور» و «پلیس آهنی». در قرن ۲۱ نیز فیلم‌های شاخصی در این ژانر ساخته شده که به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

جاده «The Road»

این فیلم که در مورد بقاست، داستان زندگی یک مرد به همراه پسرش را دنبال می‌کند که در پوچی بیکران و جهانی که بر اثر یک فاجعه جهانی تخریب شده، برای زنده ماندن در یک جاده سفر می‌کنند. جایی که جامعه و تمدنی باقی نمانده و بازماندگان برای زنده ماندن به روش‌های دور از تمدن دست می‌زنند.

فیلم شاخص پادآرمانشهری قرن ۲۱ در ژآنر علمی تخیلی+تصاویر

اما این دو نفر تلاش می‌کنند که شعله‌های انسانیت را با شجاعت خود تا آخرین لحظه نگه دارند. بازی عمیق و پر تحرک ویگو مورتنسن که یک نامزدی اسکار برای وی به ارمغان آورده، در این فیلم لحظات تامل برانگیزی را خلق کرده است.

برف شکن «The Snowpiercer»

این فیلم یکی از فیلم‌های اصلی ژانر علمی تخیلی در قرن ۲۱ است که تجربه متفاوتی را نسبت به فیلم‌ها معمول و پر خرج هالیوود را القا می‌کند. در «برف شکن» بعد از تلاش ناکام برای مقابله و کاهش دمای جهانی، دنیا به یک جهنم یخ زده و غیرقابل سکونت تبدیل می‌شود.

فیلم شاخص پادآرمانشهری قرن ۲۱ در ژآنر علمی تخیلی+تصاویر

همه انسان‌هایی که از این حادثه جان سالم به در برده اند در یک قطار زندگی می‌کنند که برای شخصی به نام ولفورد است و جلوی قطار زندگی می‌کند. در این فیلم ساختار قطار ساختار یک اجتماع را به تصوی می‌کشد و هر قسمت از آن محل زندگی یک قشر خاص است و هیچکس قابلیت ارتقا به رده‌های بالاتر ندارد.

جنگ برای سیاره میمون‌ها «War for the Planet of the Apes»

این فیلم دنباله «سیاره میمون ها» است که بهترین قسمت این مجموعه سینمایی حساب می‌شود. دوازده سال پس از آنکه آنفولانزای سیمیان جمعیت جهان را مبتلا می‌کند، قبیله میمون‌های باهوش با جوخه سرکش به رهیری کلونل (وودی هارلسون) در حال مبارزه هستند.

فیلم شاخص پادآرمانشهری قرن ۲۱ در ژآنر علمی تخیلی+تصاویر

همانطور که هم انسان‌ها و هم میمون‌ها در حال انقراض هستند، طرح پیچیده عاطفی و معنوی با سوالات مختلفی در مورد اخلاق، انسانیت و همچنی نقش زبان و گفتار را به عنوان عوامل انسان ساز مطرح می‌کند.

مکس دیوانه: جاده خشم «Mad Max:Fury Road»

بعد از ۱۵ سال ناکامی این سبک از فیلم‌ها در اسکار، مکس دیوانه توانست در این آکادمی ۱۰ نامزد و ۶ جایزه را تصاحب کند و انقلابی که فیلم‌های اکشن منتظر آن بود را خلق کند. ۳۰ سال بعد از سه گانه اصلی، جرج میلر با این فیلم به قله حرفه خود می‌رسد.

فیلم شاخص پادآرمانشهری قرن ۲۱ در ژآنر علمی تخیلی+تصاویر

مکس و فیریوسا با بازی تام هاردی و شارلیز ترون، در قلب داستان هستند. در حالی که فیلم‌های آخرالزمانی از رنگ‌های اشباع نشده فضای تاریک فیلم را به تصویر می‌کشند، مکس دیوانه از رنگ‌های روشن و تضادهای واضع بهره می‌برد. این فیلم پر از سکانس‌های اکشن است که حتی دل منتقدان را نیز به دست آورده است.

بلید رانر ۲۰۴۹ «Blade Runner ۲۰۴۹»

این فیلم از روی نسخه‌ای قدیمی‌تر که ۳۵ سال پیش منتشر شده بود ساخته است و هر فاکتوری که یک دنباله سینمایی باید داشته باشد را داراست. این فیلم عناصر داستان قبلی را گسترش می‌دهد و هویت خود را شکل می‌دهد.

فیلم شاخص پادآرمانشهری قرن ۲۱ در ژآنر علمی تخیلی+تصاویر

در این فیلم یک آدم مصنوعی به نام کِی توسط پلیس لس آنجلس استخدام شده تا انسان‌های مصنوعی گذشته که از رده خارج شده اند را از بین ببرد. اما او به طور تصادفی با استخوان‌های شخصی که در زیر یک درخت مخفی شده مواجه می‌شود و ادامه داستان پیرامون این مسئله روی می‌دهد.

* باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.