سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸

واکنش هنرمندان به بازداشت روح‌الله زم/ روشنفکرمآبان و سلبریتی های معلوم الحال در سکوت مطلق!

روح الله زم

سینماپرس: پس از نزدیک به ۴ سال بحث و جدل درباره پیدا و پنهان شبکه ضدایرانی «آمدنیوز»، روح الله زم در اختیار اطلاعات سپاه پاسداران قرار گرفته تا بار دیگر قدرت اطلاعاتی کشورمان به رخ گروه های معاند گرفته شود.

به گزارش سینماپرس یکی از جنجالی ترین چهره های ضدایرانی روز گذشته بازداشت شد. روح الله زم که بیشتر به نام کانال تلگرامی اش یعنی «آمدنیوز» شناخته می شود توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر شد.

از وقایع دی ماه ۱۳۹۶ نام «آمدنیوز» بر سر زبان ها افتاد. هرچند پیش از آن و با بازداشت برخی خبرنگاران در داخل ایران به دلیل ارتباط با «آمدنیوز»، موضوع روح الله زم و کانال او بحث برانگیز شده بود، اما بعد از آشوب های ۹۶ بود که آمدنیوز به عنوان یک کانال دردسرساز زیر ذره بین قرار گرفت. کانالی که با صراحت، مردم را دعوت به اغتشاش می کرد.

فعالیت های این کانال چنان بود که حتی تلگرام هم «آمدنیوز» را با شکایت ایران و به دلیل تبلیغ فعالیت های تروریستی از دسترس خارج کرد با این حال کمی بعد همان تیم به نام صدای مردم کانالی را به راه انداخت که اکنون در اختیار سپاه پاسداران است.

روح الله زم شهریور ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمده و سازنده سایت و کانال تلگرامی «آمدنیوز» است. او پس از اعتراضات سال ۸۸ توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد و سپس ایران را ترک کرد.

روح الله زم فرزند محمد علی زم از روحانیون سرشناس است و به همین دلیل امکان نزدیکی او با فرزندان مسئولان فراهم شد. پدر روح الله زم مدتی در کسوت تهیه کننده در سینمای ایران فعالیت داشت و سبب ورود فرزندش به آثار سینمایی شد. محمد علی زم همچنین نامزد پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ بیست و نهم اردیبهشت ۱۳۹۶ بود اما نتوانست رای لازم را کسب کند و در سمت پیشینش یعنی معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران به کار خود ادامه داد. دفتر سینمایی او هم کمی بعد طعمه حریق شد.

سال ۱۳۹۶ دو نفر از اعضای خانواده روح الله زم به جرم جاسوسی دستگیرشده و تحت بازجویی قرار گرفتند. مدیر «آمدنیوز» مدعی شد که این کارها برای تحت فشار گذاشتن او و تیم خبری اش است. در روز ۱۹ مهر ۱۳۹۶ سردبیر این کانال تلگرامی  پستی را منتشر کرد که در آن نوشته شده بود: به دلیل بازداشت دو نفر از اعضای خانواده آقای روح الله زم اسناد دست اولی را منتشر خواهیم کرد. ساعاتی پس از این پست تلگرامی، پدر روح الله زم در نامه ای دو پهلو دستگیری دو فرزندش را تأیید کرد و فرزندش را به آرامش بیشتر فراخواند.

پس از آن، آمدنیوز به انتشار خبرهایی که مدعی بود اسناد دست اول است، ادامه داد.

در اسفند ۱۳۹۷ مستند ایستگاه پایانی دروغ از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد که در آن ادعا شد روح الله زم بازیچهٔ نیروهای اطلاعاتی ایران بوده است؛ پخش این مستند واکنش های زیادی در پی داشت و جایگاه و اعتبار زم را دستخوش تغییر کرد.

با این همه، امروز پس از نزدیک به ۴ سال بحث و جدل درباره پیدا و پنهان شبکه ضدایرانی «آمدنیوز»، روح الله زم در اختیار اطلاعات سپاه پاسداران قرار گرفته تا بار دیگر قدرت اطلاعاتی کشورمان به رخ گروه های معاند گرفته شود.

*******************************

خبر دستگیری این عنصر معاند و ضد نظام موجی از شادی و خوشحالی را در بین مردم کشور به راه انداخت و به خصوص در فضای مجازی مردم با غرور بسیار از دستاوردهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تقدیر و تشکر کردند؛ بسیاری از هنرمندان مطرح و برجسته کشور نیز در این خصوص خوشحالی خود را ابراز داشتند و از سپاه پاسداران تقدیر کردند. هرچند که همانند گذشته روشنفکرمآبان که خودشان به نوعی دست در دست معاندان دارند در سکوت مطلق به سر بردند و اصلاً انگار چنین خبر مهمی را نشنیدند! سلبریتی های پوشالی که به برکت انقلاب اسلامی یک شبه بزرگ شدند و جلوه گری کردند، آن هایی که چندی پیش در حمایت از متهمان امنیتی در صفحات شخصی شان سینه چاک می دادند اینک در مقابل این دستاورد بزرگ سپاه پاسداران خفه شده اند! افرادی که حمایت خود را از یک فیلمساز و عکاس معلوم الحال بازداشت‌شده اعلام کردند اینک خود را به خواب زده و زبان شان قفل شده است!

*******************************

در ذیل واکنش های برخی از هنرمندان ولایی و متعهد نسبت به بازداشت روح‌الله زم توسط اطلاعات سپاه نقل شده است.

سیاوش حقیقی تهیه کننده سینما با انتشار یک استوری در اینستاگرام خود نوشت: «سپاه پاسداران از گرفتار شدن «روح الله زم» سرشبکه سایت «آمدنیوز» توسط سازمان اطلاعات سپاه و دستگیری وی خبر داد. احتمالاً به روح الله زم گفتن ایران انقلاب شده بیا قراره بشی رئیس جمهور موقت یا رئیس صدا و سیما!»

علیرام نورایی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون نیز با انتشار یک پست در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «از گرفتاری هیچ کس خوشحال نشدم و نخواهم شد ولی تو و زباله هایی که توسط تو چندین بار برای فحاشی ناموسی به صفحه اینستاگرامم سرازیر شدین حسابتون خیلی فرق داره! شاکی خصوصیت میشم مدیر چی چی نیوز...»

مرتضی جذاب کارگردان فیلم های مستند و کوتاه نیز در توئیتر و اینستاگرام خود نوشت: ببین طرف چه کار کرده که از حزب الهی و سبز الهی و شاه الهی همه جشن گرفتند برای دستگیرش!

مسعود ده نمکی کارگردان سینما نیز در واکنشی متفاوت با انتشار تصویر یک بسته پودر بهداشتی! در اینستاگرام خود نوشت: وقتی پای مهره های کلیدی پرونده های خاص و دستگیری آن ها وسط می آید انسان ناخودآگاه به یاد داروی مصلحت نظام می افتد که برای لو نرفتن شاه مهره ها خورده و یا خورانده می شود. امید آنکه با مراقبت نهادهای مسئول این اتفاق نیفتد!  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.