سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰

ریل‌گذاری غلط ارشاد؛

چرا با وجود بازیگران معروف باز هم فیلم‌های سینمایی نمی‌فروشند؟

سالن سینما

سینماپرس: چند سالی است فیلم‌های سینمای ما با وجود داشتن بازیگران شناخته شده در گیشه فروش خوبی ندارند.

به گزارش سینماپرس، چند سالی است فیلم‌های سینمای ما با وجود داشتن بازیگران شناخته شده در گیشه فروش خوبی ندارند و حتی به شکست هم می‌رسند؛ امسال این موضوع بیشتر از قبل به چشم آمد.

درباره دلایل بروز این مسئله با چند تن از سینماگران کشورمان صحبت کردیم که در ادامه آن را می‌خوانید؛

اصغری: بازیگران شناخته شده هم برای مردم تکراری می‌شوند

ابراهیم اصغری یکی از تهیه‌کنندگان سینمای ایران، درباره دلایل فروش کم فیلم‌های سینمایی با وجود داشتن بازیگران چهره و شاخص گفت: بخشی از اقتصاد سینما به اقتصاد کشور و وضعیت زندگی مردم ربط دارد؛ وقتی مردم مشکل معیشت و گذران زندگی داشته باشند، از نظر روحی و روانی علاقه و تمایلی به رفتن سینما و تماشای فیلم ندارند.

او ادامه داد: از طرف دیگر، حتی بازیگران شناخته شده هم برای مردم تکراری می‌شوند؛ و یا فیلم‌های زیادی با موضوع و هدف مشابه و تکراری تولید می‌شود که دیگر دغدغه مردم نیست و آن‌ها را دلزده کرده است.

این تهیه کننده افزود: به عنوان نمونه اگر فیلمی در مورد مواد مخدر و اعتیاد ساخته شود، با وجود اهمیتی که دارد دغدغه عامه مردم نیست. حتی دیالوگ‌های سخیف و لودگی فیلم‌های کمدی هم دیگر به درد جامعه نمی‌خورد و به ورطه تکرار افتاده است.

اصغری در پایان گفت: نبود سالن و زیرساخت‌های مناسب،  تبلیغات و اکران نابرابر، درک ناکافی از موقعیت و مخاطب‌شناسی جامعه، منتظر ماندن مخاطب برای دیدن فیلم در شبکه نمایش خانگی و خوب نبودن فضای اقتصادی و سیاسی کشور در کم شدن مخاطب سینما تأثیر مستقیم دارد.

سالور: مشکل طرز فکر و سیاست های کلان وزارت ارشاد است

ساسان سالور تهیه کننده سینما هم در این باره گفت: این مشکل به سیاست‌های کلان وزارت ارشاد مربوط می‌شود؛ مسئولان ما فکر می‌کنند تولید و اکران فیلم‌های کمدی و دو ساعت وقت گذراندن مخاطب برای تماشای آنها، کافی است و حال مردم را خوب می‌کند. آخر این چه ذهنیتی است!؟ مردم نشان داده اند که با دیدن فیلم‌های اجتماعی حالشان خوب‌تر می‌شود؛ این طی چند ماه اخیر در میان انبوهی از فیلم‌های کمدی نمود داشته است.

وی ادامه داد: تا زمانی که ریل گذاری و سیاست‌های وزارت ارشاد و تصمیم گیرنده‌ها بر این مبنا پیش برود، بیش از پیش فیلم‌های اجتماعی قربانی می‌شوند و فقط تعداد بسیارکمی فیلم با موضوع اجتماعی با اقبال روبرو می‌شوند. در صورتی که فیلم‌های اجتماعی خوب زیاد داریم و می‌توانند بیشتر تولید شوند.

سالور اظهار کرد: چوب این نوع سیاست گذاری‌ها بر سر سینمای اجتماعی می‌خورد؛ چهار، پنج سال است که این وضعیت ادامه دارد. تغییر زودهنگام مدیران فرهنگی و در نتیجه تغییر و تحول رویکردها و سیاست‌ها باعث شده سینما روی خوش به فیلم‌های اجتماعی خوب نشان ندهد.

فقط با بازیگر معروف فیلم نمی فروشد

بیتا منصوری از دیگر تهیه کنندگان سینما درباره دلایل نفروختن فیلم‌های پربازیگر گفت: بخشی از دلایل این اتفاق به دوستان تهیه‌کننده ما مربوط می‌شود؛ آن‌ها فکر می‌کنند با کنار هم قراردادن بازیگران معروف، می‌توانند در گیشه موفق شوند. در صورتی که فیلمنامه خوب، کارگردانی حرفه‌ای با در نظر گرفتن حال و هوای جامعه می‌تواند موفقیت یک فیلم را تضمین کند.

وی افزود: اگر امروز می‌بینید که حتی فیلم‌های اجتماعی به ظاهر تلخ، به موفقیت بیشتر و بهتری می‌رسند به دلیل رعایت همین امور است. البته که این موفقیت‌ها در قیاس با تعداد بالای صد فیلم تولیدی سال، کم است و باید بیشتر شود.

این تهیه کننده تأکید کرد: تا زمانی که رکن اصلی تولید یک اثر یعنی فیلمنامه خوب را نداشته باشیم، کنار هم قرار دادن تعدادی بازیگر شناخته شده تضمینی برای فروش و موفقیت در گیشه نیست.

*مهر

نظرات

  • ۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۱۲:۱۳
    0 0
    براى اىنکه مردم پول و وقت سىنما رفتن را ندارند مجبورند دو شىفت کار کنند تا خرج زندگى را دربىاورند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.