دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰

سرمایه سالاری در سینما و ظهور تهیه کنندگان فاقد تخصص/۲

لشگری قوچانی: ظهور یکباره سرمایه سالاران در سینما باعث افزایش هزینه فیلمسازی و رو به نابودی رفتن سینمای مستقل شده است

منصور لشگری قوچانی

سینماپرس: منصور لشگری قوچانی تهیه کننده سینما در خصوص سرمایه سالاری در سینما و ظهور تهیه کنندگان فاقد تخصص گفت: ظهور یکباره سرمایه سالاران در سینما باعث افزایش هزینه فیلمسازی و رو به نابودی رفتن سینمای مستقل شده است؛ این افراد رسماً مانع نفس کشیدن سینما و سینماگران مستقل شده اند، این در حالی است که سینما زمانی می تواند ماندگار شود که مستقل باشد اما این افراد با عملکرد خود ثابت کرده اند می خواهند سینمای مستقل را برای همیشه تعطیل کنند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «قاتل اهلی» و «کوچه بی نام» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مشکل عمده ورود بی رویه سرمایه سالاران به سینما این است که بودجه ای که آن ها برای تولید یک فیلم صرف می کنند با مقدار هزینه کردهای واقعی فیلم هیچ تناسبی ندارد. به عنوان مثال اگر هزینه تولید یک فیلم یک یا دو میلیارد تومان است آن ها برای تولید آن ۱۰ میلیارد تومان هزینه می کنند و این اتفاق باعث می شود تا بازار کسب و کار در سینما خراب شود؛ وقتی صنعت سینما خراب شود همه عوامل سینما ضرر می کنند و این خطر به وجود می آید که سایر تهیه کنندگانی که سرمایه اندکی در اختیار دارند نتوانند در سینما سرشان را بلند کرده و فعالیتی داشته باشند.

وی ادامه داد: ما طی سال های اخیر شاهد تولید فیلم هایی بوده ایم که با این سرمایه های انبوه تولید شده اند؛ بنده معتقدم افرادی که چنین سرمایه گذاری هایی در سینما می کنند پول های بادآورده ای دارند و برای اینکه مدتی تفریح کنند و یا ادای روشنفکری درآورند و خود را در جرگه فرهنگیان و هنرمندان جا بزنند این کارها را می کنند. این اتفاق نه تنها در سینما که در سایر حوزه های فرهنگی و هنری از جمله تئاتر، نقاشی و... هم مشهود است.

لشگری قوچانی سپس با تأکید بر اینکه مدیران فرهنگی باید هوشیارانه و با تدبیر جدی و فوری مانع ادامه فعالیت این دسته افراد در سینما شوند اظهار داشت: ما باید از الآن روزی را تجسم کنیم که دیگر این افراد از تفریح خود در عرصه هنرهای هفت گانه خسته شده اند و آن را رها می کنند! آن وقت ما می مانیم و مخروبه ای از فرهنگ و هنر! باید جلوی این اتفاقات گرفته شود.

این سینماگر در همین راستا خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اتفاقاتی  که می تواند سینمای کشور را دچار خسران بسیار کند این است که عده ای از این افراد صرفاً برای پولشویی وارد سینما شده اند و از سینما برای مقاصد و منافع شخصی خودشان استفاده ابزاری می کنند. این وظیفه دستگاه های امنیتی و قضایی است که جلوی این افراد را بگیرند و اجازه کار و فعالیت به هیچ یک از آن ها ندهند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «عصر یخبندان» و «هفت ماهگی» تأکید کرد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که ما امروز در حوزه تهیه کنندگی سینما شاهد آن هستیم این است که ضوابطی که برای تهیه کنندگی افراد گذاشته اند سخت نیست و هرکسی می تواند با سرمایه گذاری و کمی تجربه بیاید و به عنوان تهیه کننده در سینما مشغول کار شود! بنده معتقدم این صنف تهیه کنندگان سینما هستند که  عرصه فعالیت غیر تخصصی را با ضوابط و شفاف سازی میتوانند بگیرند و  جلوی فعالیت کامل این افراد را نمی توان گرفت چون در بین تهیه کنندگان سینما افراد غیر فرهنگی هم هستند و این افراد مخل امنیت اقتصادی سینما و کشور هستند و خطرناکترین سرمایه های نجومی این چند سال و افزایش هزینه ها تهیه فیلم، برای بی اعتبار کردن هنر و هنرمند است، گاهی می بینیم هنرمندان عزیزی گول این سرمایه های نجومی به ظاهر پاک را می خورند و به نظرم هر پول و سرمایه ای که هرم طبقاتی وحشتناک در سینما به وجود بیاورد و مخل تولید سینمای مستقل شود خطرناک است و تهیه کنندگان با ضوابط و شفافیت می توانند جلوی فعالیت خلاف را تا حدودی بگیرند.

لشکری قوچانی در همین راستا متذکر شد: یکی از بهترین راهکارها برای حل این بحران آن است که صنف تهیه کنندگان از پذیرفتن افراد چند شغله به عنوان تهیه کننده ممانعت کنند. تهیه کننده  وقتی آهن فروش، فرش فروش، صاحب سینما، چاپخانه و به عبارتی منبع درآمد قدرتمند غیر سینما داشته باشد سینما ابزار فعالیت سیاسی، پولشویی، ریاکاری و کار غیر فرهنگی می شود و  اگر این افراد و نهادها دلسوز هستند سرمایه گذار زیر ساخت های سینما بشوند حتی به نظر من فارابی نباید در عرصه تهیه کنندگی وارد سینما شود، به عنوان مثال یک جراح قلب نتواند به واسطه داشتن سرمایه بیاید و در سینما تهیه کننده شود. این خود تهیه کنندگان سینما هستند که باید به حرفه شان بها بدهند. تهیه کننده پدر معنوی یک فیلم است و قطعاً اگر به این جایگاه اهمیت داده شود می توان کنترل بهتری روی اوضاع داشت و به فرهنگ و سینمای کشور کمک کرد. بنده تأکید دارم که صنف تهیه کنندگان و مدیران وزارت ارشاد باید مانع فعالیت این افراد شوند.

وی در خاتمه این گفتگو تصریح کرد: یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه شود این است که حضور این افراد باعث ابتذال بیشتر در سینما می شود، این افراد با ساخت فیلم های سخیف و بی ارزش ذائقه مردم را دچار تنزل می کنند به نحوی که اگر جلوی این اتفاق گرفته نشود ما سال ها بعد شاهد آن خواهیم بود که مردم به این نوع سینما عادت می کنند و اگر فیلم های ارزشمند و فاخر تولید شود آن ها را پس می زنند. این تدبیر جدی مدیران سینمایی کشور را می طلبد که نگذارند همین تعداد اندک مخاطبان سینما به ابتذال کشیده شوند. من این نگرانی جدی را برای جامعه و سینما احساس می کنم و امیدوارم که هرچه سریع تر شاهد تدبیری از سوی مسئولان سازمان سینمایی برای رفع این معضل باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.