چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳

حاجی دلیگانی:

فشار بودجه‌ای دولت علیه صداوسیما، بچه‌گانه است

صدا و سیما

سینماپرس: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در واکنش به فشار بودجه‌ای دولت علیه صداوسیما، گفت: فشار بودجه‌ای بر صداوسیما بچه‌گانه است و مجلس این اجازه را به دولت نمی‌دهد.

به گزارش سینماپرس، حضور جریان‌های سیاسی و حاکمیتی در عرصه فرهنگ و هنر هر کشوری و اثرگذاری آن‌ها بر تولیدات فرهنگی و هنری مردم را از گردونه مصرف این محصولات خارج می‌کند. یعنی مردم به کالاهای سفارشی حاکمیتی کمتر اقبال نشان می‌دهند. تجربه‌های آن در کشورهای مختلف وجود دارد و می‌توان مورد بررسی قرار داد. هر زمان حوزه فرهنگ و هنر به صورت آزادانه موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی جامعه را مورد بررسی قرار داده جدای از این که روند انحرافی در تولیدات فرهنگی را از بین بردند و مسیر درستی را در عرصه هنر پیش روی مخاطبان قرار دادند سبب ایجاد یک مهندسی فرهنگی، هنری و سیاسی در بین افکار عمومی شده‌اند.

«گاندو» فارغ از موضوعات سیاسی که به آن ویژه و خاص می‌پردازد یک سریال خوش ساخت تلویزیونی به شمار می‌رود که از یک بن‌مایه امنیتی سیاسی تلاش کرده مخاطبان زیادی را پای تلویزیون بنشاند. مخاطب، مشتاق ادامه این روند است و اینکه جریانات سیاسی، یک تولید فرهنگی را با یک کوته‌نظری دنبال کنند و آن را دستمایه یک گروکشی قرار دهند نشان‌دهنده عدم اشراف مناسب نسبت به آثار نمایشی، فرهنگی و هنری است.

متأسفانه شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت به واسطه پخش سریال گاندو به دنبال اعمال فشار بر سازمان صداوسیماست و در این دولت به رئیس صداوسیما اعلام شده سریال‌ها باید ممیزی شوند و متن مجموعه‌های تلویزیونی بایستی پیش از هر اتفاق نمایشی در شورای نظارت صداوسیما و توسط نماینده دولت مورد تأیید قرار بگیرد. سپس بودجه آن پرداخت می‌شود و همچنین خبری هم اعلام شده که بودجه سه ماهه صداوسیما نیز قرار است پرداخت نشود.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در واکنش به این اتفاق، با تأکید بر این نکته که مجلس با این تصمیم کودکانه دولت مقابله می‌کند به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: بعید می‌دانم و دولتی‌ها را عاقل‌تر از این می‌بینم که بچگی کنند و بدلیل پخش سریال «گاندو» به صدا و سیما فشار بودجه‌ای وارد کنند.

وی تأکید کرد: اگر چنین خبری حقیقت داشته باشد چیزی نیست جز سقوط اخلاقی، سقوط در دیکتاتوری و گذر از آزادی و زیر پا گذاشتن دموکراسی و آزادی بیانی که سال‌ها در شعارهایشان مطرح کرده‌اند.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه، تکلیف صدا و سیما را قانون مشخص کرده است و در سطح تصمیمات کلان کسی نمی‌تواند بر صدا و سیما فشار وارد کند، گفت: اینکه دولتی‌ها بگویند باید پیش از ساخت برنامه‌ها یا سریال‌ها فیلمنامه در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما به تائید ما برسد غیرقانونی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: دولتی‌ها و شخص رئیس جمهور باید برای تولید و پخش سریال «گاندو» از صدا و سیما تقدیرهم بکنند چرا که سریال گاندو چیزی نبود جز نمایش نفوذ و آسیب‌پذیری مسئولان که باید مدام محطاط و مراقب باشند.

حسینعلی حاجی دلیگانی درباره فشار بودجه‌ای بر صدا و سیما هم گفت: باید با اصلاح قوانین در مجلس تمهیداتی بیندیشیم که صدا وسیما نیازمند دولت نباشد و دولتی‌ها نتوانند چنین تصمیمات ناصوابی برای رسانه ملی  بگیرند.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.