یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸

فرافکنی نابخشودنی در پایمالی حقوق فرهنگی مردم/ فرهنگ، خانواده و ارزش ها برای مدیران سینمایی پشیزی نمی ارزد؟!

انتظامی، صالحی و داروغه زاده در افتتاحیه سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: خبر غیرمنتظره، محیرالعقول و بسیار عجیب است؛ به یک باره بعد از گذشت نزدیک به یک ماه از اکران و فروش قابل توجه فیلمی سخیف و زننده با عنوان «رحمان ۱۴۰۰» مشخص می شود که این فیلم با نسخه ای که مجوز ندارد اکران شده؛ اتفاقی که باعث می شود همگان این سوأل را از خودشان بپرسند که چطور طی این مدت طولانی مسئولان سازمان سینمایی پرمدعا متوجه این اتفاق شوم نشده اند! این مسأله به قدری عجیب است که حتی شائبه همراهی برخی افراد در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی را با متخلفان ضد فرهنگ و مافیای اکران به صورت جدی مطرح می کند.

به گزارش سینماپرس چند سالی است که وسعت ابتذال در سینمای کشور به واسطه سهل انگاری های مسئولان سازمان سینمایی ابعاد بسیار بیشتری پیدا کرده به نحوی که در تولیدات سینمای کشور فیلم هایی ضد ارزش، ضد خانواده و بسیار سخیف به وضوح به چشم می آید که دست کمی از برخی فیلمفارسی های پیش از انقلاب ندارند و به تعبیر برخی وسعت ابتذال در برخی از آن ها بیشتر از آن فیلم ها است.

نظارت و ارزشیابی در سازمان سینمایی دولت «تدبیر و امید» معنا و مفهوم خود را از دست داده و با نهایت شرمساری ظاهرا مسأله فرهنگ، حفظ حرمت خانواده و پاسداری از ارزش ها برای مسئولان فرهنگی دولت «تدبیر و امید» بی اهمیت شده است!

گاهی اوقات اما ابعاد این فضاحت ها به حدی بوده که مسئولان نتوانستند جلوی مطالبه گری عموم افراد جامعه ایستادگی کنند و دستور توقیف فیلم ها را داده اند. به عنوان مثال در بهار ۱۳۹۵ علی جنتی که در آن زمان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود شخصاً دستور توقیف فیلم مبتذل «پنجاه کیلو آلبالو» را صادر کرد! این در حالی بود که این فیلم نازل در اکران نوروزی سینماهای ایران به نمایش درآمد و دومین فیلم پرفروش سال مذکور شد! این فیلم در زمان اکرانش بیش از ۱۳ میلیارد تومان در سینماهای تهران و شهرستان‌ها فروش داشته و بعد از آن مسئولان ارشاد یادشان افتاد که جای نمایشی چنین فیلمی در سینماهای جمهوری اسلامی ایران نیست!

 جنتی در این باره گفت: در طول سال حدود ۲۰۰ فیلم ساخته می‌شود، طبیعی است که من همه‌ این فیلم‌ها را نمی‌بینم. پس از اکران فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» در مطبوعات اعتراضاتی نسبت به این فیلم صورت گرفت. من هم با توجه به این اعتراضات فیلم را دیدم و متوجه شدم که اعتراض‌ها درست است. ما می‌کوشیم در ایران از تحکیم خانواده صحبت کنیم و آن را گسترش دهیم، در این فیلم اما روابط ناسالم و نامتعارف ترویج می‌شود که مغایر باارزش‌های ملی و اسلامی ما است. آرایش‌ها در این فیلم غلیظ است و در آن الگوسازی‌های غلط وجود دارد. فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» نباید مجوز اکران می‌گرفت، اما این فیلم از زیردست شورای صدور پروانه‌ نمایش دررفته است!

حالا همین اتفاق بار دیگر در بهار ۹۸ به شکلی دیگر رخ داده به نحوی که محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه ای درباره تاخیر در توقف فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» گفت: همه فیلم های سینمایی که پروانه نمایش می گیرند بنای ما بر حرفه ای بودن تهیه کننده و پخش کننده است و تاکید دارم در طول سال‌هایی که در این سمت کار می کنم چنین اتفاقی نیافتاده بود و همه تهیه کننده ها و پخش کننده ها به دلیل اهمیت موضوع قوانین را رعایت می کنند.   در اکثر سالن ها فیلم «رحمان ۱۴۰۰» همان نسخه ای که مورد تایید ما بوده و اصلاحات کامل انجام شده نمایش داده شده است، با توجه به اینکه بازرسان سازمان سینمایی معمولا به صورت تصادفی در سالن های سینمایی حضور پیدا می کنند متاسفانه در هفته اخیر متوجه شدیم در برخی از سالن های سینما نسخه ای که به صورت کامل اصلاح نشده بود اکران شده است.  فعلا از نظر حقوقی پخش کننده و تهیه کننده باید پاسخگوی این اتفاق باشند و ما هم در حال بررسی این موضوع هستیم!

فرافکنی های سریالی مسئولان سازمان سینمایی در خصوص خوراک فرهنگی یک جامعه اسلامی با این اظهارات شکل تازه ای به خود گرفته و در حالی که شخص وزیر ارشاد، رئیس سازمان سینمایی و معاونت نظارت و ارزشیابی سکوت اختیار کرده اند و هیچ پاسخ جدی و قانع کننده ای برای افکار عمومی ندارند، افراد زیردست شان سعی می کنند با فرافکنی تقصیر این اتفاقات را به گردن دیگران بیندازند!

این اتفاق در حالی است که به اذعان بخش گسترده ای از اهالی سینما، اهالی رسانه، منتقدان و کارشناسان، سینمای کشور طی سال های اخیر بدل به بازار مکاره ای شده و کمدی های سخیف و مبتذل، سینماها را برای خانواده ها به تهدید فرهنگی تبدیل کرده و اصل سینما را مورد هجمه قرار داده است؛ این دسته از کارشناسان بر این باورند که نگاه تسامحی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به سینما باعث شده تا نگاه تجاری مافیای اکران دایره ابتذال در سینما را روز به روز گسترده تر کند و مرتباً وجه های جدیدی از آن در آثار به اصطلاح سینمایی به نمایش گذاشته شود. دغدغه مندان و دلسوزان سینما معتقدند به این ترتیب اگر امروز جلوی ترویج ابتذال در سینما گرفته نشود ما باید منتظر گام های جدی تری در ترویج انواع ابتذال در سینمای ایران باشیم و دیری نخواهد پایید کاسبکاران، سینمای ما را بدتر از هر دورانی خواهند کرد!

تولید و عرضه برخی فیلم های سینمایی قبح شکن طی سالیان گذشته در سینمای کشور باعث شد تا با نگاه تسامحی مسئولان و مدیران برخی از فیلمسازان پا را فراتر گذاشته و تا جایی که می توانند فیلم هایی تولید کنند که در آن ها نه تنها هیچ نگاه دینی، انسانی و اخلاقی وجود ندارد  بلکه اصولاً در ضدیت باآنها هم هستند.

در نهایت باید عنوان کرد که امروز خواسته برحق و جدی دغدغه مندان و دلسوزان فرهنگ و هنر کشور عزل فوری آن دسته از مدیران سازمان سینمایی است که با نابخردی خود باعث تضییع حقوق قطعی فرهنگی مردم را شده اند، افرادی که از بیت المال ارتزاق می کنند تا مراقب خوراک فرهنگی مردم باشند ولی تنها کاری که انجام نمی دهند همان است! از طرف دیگر باید برای ادامه فعالیت مبتذل سازانی که طی سال های اخیر فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی را به تاراج برده اند و از رانت های دولتی برای تبدیل شدن به مافیا استفاده نموده اند تصمیمی قاطع اتخاذ گردد و در این زمینه هیچگونه تساهلی پذیرفتنی نیست!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.