چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶

چرا عامه مخاطبان از سینما گریزان هستند؟

گزارش سینماپرس از انتظارات برآورده نشده شهروندان در قبال سینماگران و مدیران/ تنوع محتوایی در مقابل کیفیت نازل سینمایی!

زندانی ها-رحمان ۱۴۰۰-غلامرضا تختی-چهار انگشت-پیشنونی سفید۳-ژن خوک-متری شیش و نیم

سینماپرس: سینما با حضور مخاطب معنا پیدا می کند اما متأسفانه چندی است با استناد به آمار مراجع رسمی بخش اعظمی از مردم خط قرمزی روی سینما کشیده اند و رغبتی برای حضور در سالن های سینما ندارند، بسیاری از کارشناسان هم معتقدند آمار بالای فروش فیلم ها طی یکی دو سال اخیر هم به دلیل افزایش پی در پی و چند برابری قیمت بلیت سینماها است؛ اما عجیب تر از هر مسأله ای فروش بالای فیلم های نازل گیشه ای در سینماها و بی توجهی مخاطبان به فیلم های جدی و اندیشمند است؛ همزمان با ادامه اکران نوروزی ۹۸ برآن شدیم تا از اقشار مختلف مردم درباره انتظارات شان از سینما، سینماگران و مدیران و مسئولان فرهنگی و سینمایی سوأل کنیم و دلایل گریزان شدن مردم از سینما را جویا شویم.

به گزارش سینماپرس سینمای ایران امروزه از مشکلات عدیده ای رنج می برد؛ بخش عمده ای از اهالی سینما، منتقدان، کارشناسان و دغدغه مندان این هنر-صنعت مدت ها است تأکید می کنند که اندیشه در سینمای ایران به طورکل از بین رفته و فیلم های فاقد اندیشه و نازل میدان را در دست گرفته اند؛ قطعاً هم همینطور است چرا که به نظر نمی رسد ساخته شدن اثری همانند «رحمان ۱۴۰۰» از دغدغه ای ذهنی برآمده باشد. نه فقط این فیلم که اغلب فیلم های این چنینی که طی سال های اخیر گوی رقابت در فروش را از آن خود کرده اند نیز اصولاً دغدغه ای برای ارائه محتوایی غنی که بتواند ذهن مخاطب را حتی برای چند دقیقه درگیر کند و او را به چالش بکشد نداشته اند. نمونه آن پرفروش ترین فیلم سال ۱۳۹۷ «هزارپا» به کارگردانی ابوالحسن داودی است!

اصولاً هرآنچه که در تصویر این گونه فیلم ها نقش بسته گوشه ای از ابتذال است که در اشکال مختلف و با تنوع کامل ارائه شده است! در سینمای ایران مفهوم کمدی به شوخی جنسی یا سیاسی تبدیل شده است! کمدی های سخیف و مبتذل، سینماها را برای خانواده ها به تهدید فرهنگی تبدیل کرده و اصل سینما را مورد هجمه قرار داده است؛ تولید و عرضه برخی فیلم های سینمایی قبح شکن طی سالیان در سینمای کشور باعث شد تا با نگاه تسامحی مسئولان و مدیران برخی از فیلمسازان پا را فراتر گذاشته و تا جایی که می توانند فیلم هایی تولید کنند که در آن ها نه تنها هیچ نگاه دینی، انسانی و اخلاقی وجود ندارد  بلکه اصولاً در ضدیت با اخلاقیات هم هستند.

از آنجا که مردم به عنوان سرمایه های اصلی سینما نام برده می شوند و حضور آن ها است که می تواند سینمای ایران را از هرگونه بحران اقتصادی و مالی رهایی بخشد، سینماپرس برآن شد تا ضمن گفتگو از مخاطبان و مردم سینمای ایران راهکارهای تشویق آن ها برای حضور در سالن های سینما را مورد بررسی قرار دهد، شاید از این رهگذر مدیران سینمای کشور تلاش کنند تا با متبلور ساختن خواسته های مردمی سینمای کشور را از ورشکستگی نجات دهند و دوباره شاهد حضور گسترده مخاطبان در صف های گیشه های سینما باشیم.

هرچقدر در کمیت پیشرفت می کنیم گویا در کیفیت مرتب در حال عقبگرد هستیم

بهاره. ز مهندس عمران با بیان اینکه در ایام نوروز ۹۸ دو فیلم سینمایی «متری شش و نیم» و «غلامرضا تختی» را همراه با همسرش علی. ف تماشا کرده اظهار داشت: این ۲ فیلم به طور کلی فیلم های بدی نبودند اما نمی توان گفت که جزو آثار شاخص و مطرح سینمای ایران هم هستند.

وی در پاسخ به این سوأل که آیا اصولاً اهل سینمارفتن هست یا خیر گفت: بله؛ من همراه با همسرم، تعدادی از دوستان مان و برخی از افراد خانواده هرزگاهی برای گذران وقت و داشتن یک تفریح سالم رفتن به سینما را انتخاب می کنیم. معمولاً انتخاب فیلم های مان هم از طریق تعاریفی که اطرافیان مان از فیلم ها می کنند صورت می گیرد و البته تبلیغات فیلم ها در فضای مجازی هم در انتخاب های مان بی تأثیر نیست.

این شهروند خاطرنشان کرد: به طور کلی تنوع فیلم ها در سینمای ایران خوب شده، در همین ایام نوروز ۹۸ برای سلیقه های مختلف فیلم هایی وجود دارد از فیلم کودک تا آثار اجتماعی و تاریخی و فیلم های کمدی اما نکته قابل تأمل آنجا است که متأسفانه هرچقدر ما در کمیت پیشرفت می کنیم گویا در کیفیت مرتب در حال عقبگرد هستیم و چه از نظر ساختاری و چه از نظر اجرایی و محتوایی ضعف هایی را در فیلم ها شاهدیم.

وی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما چرا بخش گسترده ای از مردم به سینما نمی روند اظهار داشت: فکر می کنم فرهنگ سینمارفتن در میان مردم جا نیفتاده، از سوی دیگر قیمت بلیت سینماها هم مرتب بالا می رود به نحوی که بنده و همسرم در ایام نوروز وقتی ۲ فیلم تماشا کردیم با احتساب هزینه پارکینگ و خوراکی که قبل از تماشای فیلم در سینما داشتیم نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان خرج کردیم و قطعاً این رقمی است که بخش عمده ای از مردم جامعه توان پرداخت آن را ندارند. اما جدا از این مسائل همانطور که بنده قبلاً هم عنوان کردم فکر می کنم کیفیت بسیار پایین فیلم های سینمایی هم در گریزان شدن مردم از سینماها بی تأثیر نیست؛ امروزه مردم به راحتی می توانند از طرق مختلف بهترین و باکیفیت ترین فیلم ها و سریال ها را تماشا کنند، خوب چه دلیلی دارد که به سینما بروند و فیلم های معمولی ببینند؟ مگر اینکه مثل ما سینما بخشی از سرگرمی شان باشد، تفریح دیگری نداشته باشند، پول کافی داشته باشند و به سینما بروند.

چون برنامه و تفریح دیگری نیست گاهی اوقات به سینما می روم!

علی. ف همسر بهاره که کارمند بانک است نیز در این باره گفت: اصولاً سینمای ایران چندان جذابیتی برایم ندارد اما گاهی اوقات برای گذران وقت و چون برنامه و تفریح دیگری در دسترس مان نیست به سینما می رویم.

وی ادامه داد: من معتقدم ۲ مسأله افزایش مرتب قیمت بلیت سینماها و کهنه و تکراری شدن سوژه فیلم ها و شوخی های بی پروای جنسی یکی از عمده دلایلی است که بخشی از مردم را از سینما به طور کل گریزان کرده است.

خجالت می کشم برخی فیلم های روی پرده را به دلیل شوخی های رکیک جنسی با فرزندانم تماشا کنم

سهیلا. ا بازنشسته فرهنگی نیز در این راستا به سینماپرس گفت: در ایام نوروز ۲ فیلم سینمایی «متری شش و نیم» و «رحمان ۱۴۰۰» را همراه با همسرم در یکی از پردیس های سینمایی شمال تهران تماشا کردیم. به نظر من در مجموع این فیلم ها بد نبودند اما «متری شش و نیم» آنقدر تلخ بود که دل ما را واقعاً به درد آورد.

وی در پاسخ به این سوأل که فیلم «رحمان ۱۴۰۰» را چطور ارزیابی می کنید و آیا وفور شوخی های بی پروای جنسی فیلم شما را آزار داد یا خیر اظهار داشت: به نکته درستی اشاره کردید فیلم سرشار از شوخی های بی پروای جنسی بود و اتفاقاً بنده در سالن سینما به همسرم گفتم که چقدر خوب شد که همراه با پسران مان به تماشای فیلم نیامدیم؛ هرچند که پسران بنده هر ۲ بزرگسال و دانشجو هستند اما واقعاً من به عنوان یک مادر خجالت می کشیدم اگر در کنار آن ها می خواستم فیلم را در سالن سینما تماشا کنم. برای من سوأل اینجا است که اصولاً چطور اینقدر سینما را آزاد گذاشته اند و این نوع فیلم ها با این مقدار شوخی های جنسی تولید می شوند؟

این شهروند در پاسخ به سوأل دیگر سینماپرس مبنی بر اینکه به عقیده شما چرا بخش عمده ای از مردم از سینما رویگردان شده اند اظهار داشت: بنده آمار دقیقی ندارم که چه تعداد از مردم به سینما می روند؟ اما آنطور که شنیده ام اکثریت افراد جامعه سال ها است به سینما نرفته اند. این اتفاق دلایل متعددی می تواند داشته باشد از مشکلات شدید اقتصادی گرفته تا دلمردگی مردم و یا حتی مشکلات ترافیکی و سخت بودن رفت و آمد در شهر! به همه این مسائل می توان مشکلات محتوایی فیلم ها را هم اضافه کرد، اصولاً ما با ۲ دسته فیلم در سینمای ایران بسیار روبرو می شویم، دسته اول فیلم های تلخ و به شدت آزاردهنده که مخاطب را دچار خفقان می کنند و دسته دوم فیلم هایی که سرشار از شوخی های جنسی شده اند که اغلب فیلم های کمدی سینما این گونه اند! با این شرایط معلوم است که مردم هم چندان رغبتی برای رفتن به سینما از خود نشان نمی دهند.

مردم مگر پول اضافه دارند که بخواهند برای رفتن به سینما آن را هدر کنند؟

حسین. ت که همراه با همسرش و دختر خردسالش در حال خروج از یکی از سالن های سینما است نیز به سینماپرس گفت: ما از تماشای فیلم «آهوی پیشونی سفید» می آییم. فیلم برای دخترم جذاب بود اما من و همسرم لذتی از آن نبردیم و تنها به خاطر دخترمان فیلم را تماشا کردیم.

وی در پاسخ به این سوأل که به نظر شما چرا بسیاری از مردم به سینما نمی روند گفت: من از شما سوأل می کنم که مردم چرا باید به سینما بروند؟ شما می دانید ما هر نفر برای بلیت ۲۰ هزار تومان هزینه کرده ایم و به رسماً لذتی هم نبرده ایم؟ مردم مگر پول اضافه دارند که بخواهند برای رفتن به سینما آن را هدر کنند؟ ما اگر به رستورانی رفته بودیم یا حتی به شهربازی قطعاً لذت بیشتری می بردیم تا اینکه به سینما رفته ایم، وقت مان تلف شده، پول مان رفته، اعصاب مان خراب شده و دیگر از شنیدن اسم سینما تن مان هم می لرزد!

من شخصاً تحمل این همه تکرار و کلیشه را ندارم

محمدمهدی ۲۹ ساله و کارمند یک شرکت بیمه خصوصی به سینماپرس گفت: در ایام نوروز فیلم «متری شش و نیم» را تماشا کردم که به نظرم اصلاً به پای فیلم اول کارگردانش نمی رسید، فیلمی به شدت تلخ و سیاه و کلیشه ای و کهنه و تکراری بود. فیلم های اجتماعی همه اش سیاهی و تلخی و فقر و تجاوز و دعوای زناشویی و اعتیاد شده و من شخصاً تحمل این همه تکرار و کلیشه را ندارم.

کجای سینما جذاب است؟ فیلم های تکراری؟ شوخی های کهنه؟ سوژه های ۱۰۰ بار مصرف شده؟ یا بازیگران تکراری؟

سپیده. ق ۳۴ ساله و کارمند که در طبقات منتهی به یکی از پردیس ها همراه با دوستانش در حال راه رفتن و خرید است به سینماپرس گفت: من مدت ها است به سینما نرفته ام، البته فیلم «سرخپوست» را به دعوت یکی از دوستانم در ایام جشنواره تماشا کردم اما اصولاً زیاد اهل فیلم دیدن و سینما رفتن نیستم البته گاهی اوقات برخی فیلم های خارجی را در خانه تماشا می کنم.

او در پاسخ به این سوأل که چرا به عنوان یک جوان علاقه ای به سینما که می تواند تفریحی سالم و جذاب باشد ندارید اظهار داشت: واقعاً کجایش جذاب است؟ فیلم های تکراری؟ شوخی های کهنه؟ سوژه های ۱۰۰ بار مصرف شده؟ حتی بازیگران تکراری؟، به نظر من که هیچ کدام از این ها جذابیتی ندارند. خلاقیت در سینما نیست اگر باشد من هم بدم نمی آید که ساعتی اینطور و با سینما سرگرم شوم اما وقتی می بینم رفتن به سینما نه چیزی به من اضافه می کند و نه حتی سرگرمم می کند چرا باید وقت و پولم را هدر بدهم و به سینما بروم.

نمره فیلم های نوروزی ۹۸ در مجموع زیر متوسط است

طیبه. م همکار و دوست سپیده نیز در این باره گفت: برخلاف سپیده من به سینما می روم اما اگر تعریف یک فیلمی را زیاد بشنوم این کار را می کنم. اصولاً من بیشتر همراه با خانواده و بعضی از هم سن و سال های فامیل نزدیک به سینما می روم.

او در پاسخ به این سوأل که بیشتر به چه فیلم هایی را دوست دارد اظهار داشت: واقعاً سبک و ژانر فیلم برایم چندان اهمیتی ندارد، همین که بازیگران محبوبم در فیلمی بازی کنند و یا اینکه تعریف یک فیلمی را زیاد بشنوم کفایت می کند که بروم و فیلم را ببینم.

وی ادامه داد: یکی از بهترین فیلم هایی که این اواخر دیده ام «متری شش و نیم» و یکی از بدترین فیلم هایی که دیدم «زندانی ها» و «چهار انگشت» بود! من به غیر از فیلم «آهوی پیشونی سفید» بقیه فیلم ها را در ایام نوروز و پس از آن تماشا کردم، تفریح و سرگرمی ما هم همین است دیگر؛ اما واقعاً سرجمع اگر بخواهم به آن ها مجموعاً نمره ای بدهم، نمره شان زیر متوسط است!

کدام انسان عاقلی برای دیدن لاطئالات پول و وقت خود را صرف می کند؟

احمد. ا که بازنشسته است نیز در این باره گفت: مدت های طولانی است که به سینما نرفته ام؛ اما ۲ فرزندم که یکی ۳۷ ساله و دیگری ۳۴ است گاهی اوقات به سینما می روند. من فیلم های ایرانی را نمی پسندم و همیشه به فرزندانم می گویم کدام انسان عاقلی برای دیدن لاطئالات پول و وقت خود را صرف می کند؟

وی تأکید کرد: مردم نه پول اضافه ای دارند که به سینما بروند و نه از رفتن سینما و دیدن این فیلم های سطح پایین چیزی عایدشان می شود پس چرا باید این کار را بکنند؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.