سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹

گزارشی از رویدادهای غیرعادی حوزه هنرهای تجسمی

حوزه هنر‌های تجسمی

جوان آنلاین: به رغم اتمام جشنواره تجسمی فجر انقلاب هنوز هم اخباری از برخی حواشی و اتفاقات آن به گوش می‌رسد که برای هنرمندان انقلابی مأیوس کننده است. این در حالی است که رهبر انقلاب نسبت به مسئولان برپایی پنجمین جشنواره ملی هنر مقاومت که از نظر محتوایی نظیری مشابه جشنواره فجر است، به خاطر تقویت و جان‌بخشی به انگاره‌های انقلاب اسلامی ابراز محبت کرده و فرمودند: «خدا قوت... به عهدتان وفا کردید.»

معاونت هنری وزارت ارشاد طی ماه‌های اخیر با اتفاقات و حواشی زیاد و قابل اعتنایی مواجه شده است؛ از انتشار فیلم حرکات موزون به اسم ورزش در حضور مسئولان ارشاد گرفته تا تکخوانی زنان در حضور وزیر فرهنگ‌و ارشاد اسلامی. از آنجا که بررسی و چرایی انتشار احتمالاً عامدانه تصاویر و فیلم‌هایی از اقدامات ساختارشکن آن هم در حضور عالی‌ترین مسئولان وزارت ارشاد و مدیران دولتی فضای موسع دیگری را طلب می‌کند صرفاً به برخی تصمیمات و اقدامات صورت گرفته پیرامون معاونت هنری حوزه هنرهای تجسمی می‌پردازیم.

به رغم اتمام جشنواره تجسمی فجر انقلاب هنوز هم اخباری از برخی حواشی و اتفاقات آن به گوش می‌رسد که برای هنرمندان انقلابی مأیوس کننده است. این در حالی است که رهبر انقلاب نسبت به مسئولان برپایی پنجمین جشنواره ملی هنر مقاومت که از نظر محتوایی نظیری مشابه جشنواره فجر است، به خاطر تقویت و جان‌بخشی به انگاره‌های انقلاب اسلامی ابراز محبت کرده و فرمودند: «خدا قوت... به عهدتان وفا کردید.»


فشار هماهنگ نفوذی‌ها و غربگراها
از یک سو برخی افراد و جریان‌های نفوذی برای تصاحب گلوگاه‌های مهم تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، به کار گماشتن نیروهای مورد نظرشان در جایگاه‌های خاص و از سوی دیگر فشار باندها و افراد غربگرا به برخی مسئولان جهت اجرای منویات مورد نظرشان در قالب حرکتی هماهنگ در مسیر پیشبرد اهداف کلان‌شان مشغول فعالیت‌های گسترده هستند.

جشنواره هنرهای تجسمی فجر محمل مناسبی برای فعالیت هنرمندان و دوستداران این هنر قدیمی و اثرگذار خواهد بود به شرط آنکه یک مدیریت قوی و مسئولانه در آن ساری و جاری باشد. متأسفانه جشنواره تجسمی فجر امسال از همان ابتدای معرفی اعضای شورای سیاستگذاری و هیئت داوران تا زمان برگزاری اختتامیه‌اش مملو از اقدامات و تصمیماتی عجیب و غریب بود. هر چند همه حرف و حدیث‌ها متمرکز در جشنواره نبود و به همین علت لازم است جهت رسیدن به یک تحلیل و چشم‌انداز بهتر، مجموع اقدامات صورت گرفته ذیل عنوان هنری‌های تجسمی را مورد توجه قرار بدهیم.


اقدام مشکوک از تهران تا تل‌آویو
به عنوان اولین مثال باید گفت: چطور امکان دارد که در قلب‌ام‌القری جهان اسلام تابلوی نقاشی یک صهیونیست تندرو مثل یوسی لمل به نمایش درمی‌آید و آب از آب تکان نمی‌خورد؟! آیا به نمایش گذاشتن چندین اثر هنری از برخی هنرمندان حال حاضر کشورمان توسط همین صهیونیست تندرو در قلب رژیم‌صهیونیستی و شهر تل آویو به خاطر هنردوستی و حس لطیف هنرمندانه و صهیونیست‌های سفاک کودک‌کش انجام می‌شود؟! یا اینکه یوسی لمل می‌خواهد با چنین اقدامی به برخی افراد در داخل کشور ما پالس‌های خاصی مخابره کند؟! متأسفانه انفعال و گاه تغافل برخی مدیران زیر بار فشار جریان نفوذ خزنده فرهنگی باعث شده که برخی عناصر نفوذی و اخراجی در پست‌های مدیریتی مکان‌های هنری و فرهنگی که سابقه فعالیتی‌شان مشحون از تحرکات مشکوک و تمایلات فکری غربگرایانه است مجدداً در پست‌های کلیدی و مهم دیگری به کار گمارده شوند که از آن جمله می‌توان به سپردن مسئولیت‌های مهمی مانند عضویت در شوراهای سیاستگذاری که وظیفه‌شان تعریف استراتژی و تدوین مانیفست جشنواره‌هایی مثل جشنواره تجسمی فجر انقلاب اسلامی است، به افرادی که هنوز دل در گرو طاغوت و پهلوی دارند اشاره کرد.

یک نمونه دیگر که می‌توان به آن اشاره کرد ارتباط برخی از مسئولان حراج آثار هنری تهران با نیروهای فکری مورد حمایت صهیونیست‌ها و مخالفان انقلاب اسلامی است که ۱۱ سال تمام با دریافت کمک‌های ویژه یک کشور غربی تحت نفوذ صهیونیست‌ها مشغول جمع‌آوری یک دیکشنری و دایره‌المعارف معروف بود. برخی چهره‌های سرشناس و انقلابی حوزه هنرهای تجسمی با حالتی دردمندانه به خبرنگار «جوان» می‌گویند که در آستانه برپایی جشن ۴۰ سالگی انقلاب و آغاز ایام‌الله دهه فجر به یک مکان فرهنگی و هنری می‌روند و در کمال حیرت و تعجب می‌بینند که یک پرتره نقاشی شده از محمدرضا پهلوی بر یکی از دیوارها نصب شده و وقتی از علت این اقدام می‌پرسند، یکی از مسئولان آن مکان می‌گوید این کار اثر یک استاد نقاش از تصویر زنده شاه است و ما هم آن را به نمایش عموم گذاشته‌ایم؟!


گندم از گندم بروید، جو ز. جو
یازدهمین جشنواره تجسمی فجر انقلاب اسلامی در بازه بزرگداشت ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی که به رغم همه دشمنی‌ها و کارشکنی‌های ابرقدرت‌های دنیا از نهالی نورسته به درختی تناور تبدیل شده برگزار می‌شود، اما مسئولان ارشاد کسی مثل لیلی گلستان را که هیچ ابایی از تلخکامی‌اش نسبت به پیروزی انقلاب اسلامی ندارد به عنوان یکی از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فجر انقلاب! منصوب می‌کنند؟! آیا مسئولان وزارت ارشاد توقع دارند خروجی برنامه‌ریزی و طراحی اینچنینی شورای سیاستگذاری تقویت هنر و هنرمند انقلابی یا اسلامی باشد؟! قطعاً کسی که در یک زمین مستعد بذر سالم نکارد نباید انتظاری غیر از روییدن گیاهان هرزه و مضر داشته باشد چه اینکه به قول خواجه شیراز: «گندم از گندم بروید جو ز. جو».

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.