یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱

تلخ و شیرین های سینماگران در سال ۹۷/ بخش دوم

ایجاد حلقه های فراماسونری در عرصه فرهنگی و هنری، بی عدالتی در سینما و بی توجهی به سینمای ایران در جهان تلخ ترین اتفاقات سال

کیمیایی-کاسبی-نظام دوست-گودرزی-لطفی-رخام

سینماپرس: یکی از علایق دوستداران سینما اطلاع از حال و هوای هنرمندان محبوب خویش است اینکه چه اتفاقاتی را در طول زندگی خود سپری نموده است. همزمان با سال نو سینماپرس تلخ و شیرینی های زندگی برخی از سینماگران ایرانی در سال ۹۷ را از ایشان سوأل کرده و با رضایت آنان در معرض دید مخاطبان خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس همزمان با آغاز سال ۱۳۹۸ با ۶ تن از هنرمندان رشته های گوناگون سینمایی در رابطه با مسائل تلخ و شیرینی که در سال ۹۷ شاهد آن بودند به گفتگو نشستیم. اغلب هنرمندان از درگذشت چهره های آشنا میان اهالی سینما، تلویزیون و تئاتر به عنوان غم انگیز ترین اتفاقات سال ۹۷ نام بردند و همچنین تورم بی سابقه، گرانی های لجام گسیخته، وضعیت بد معیشتی جامعه و اهالی سینما و... نیز از جمله تلخ ترین اتفاقات زندگی هنرمندان در این سال بود.

ماحصل گفتگوی سینماپرس با پولاد کیمیایی، محمد کاسبی، نعیمه نظام دوست، فاطمه گودرزی، غلامحسین لطفی و شراره رخام در ذیل نقل شده است.

*****************

بی عدالتی های فراوان در سینما، بی توجهی به بخش خصوصی و... تلخی زیادی برای سینماگران در سال ۹۷ به همراه داشت

پولاد کیمیایی بازیگر و کارگردان سینما در ابتدا اظهار داشت: وقتی قرار است از اتفاقات خوب و بد سخن بگوییم باید از چند منظر به آن ها نگاه کنیم؛ به عقیده بنده حسن سال ۹۷ این بود که به هر جهت فیلم های نسبتاً خوبی توسط جوانان ساخته شد و نسل جوان تری به سینما آمدند و کارهای قابل قبولی انجام دادند. سینما در حوزه فنی و تکنیک پیشرفت کرد و از شکل تکراری ملودرام ها و آپارتمانی که مخاطب را خسته می کرد بیرون آمد و واقعاً به سینما نزدیک شد!

اما تلخی ها بسیار بود!؛ ما عزیزانی را در جامعه هنری از دست دادیم که درهای گرانبهایی در عالم هنر بودند؛ البته این اتفاقات تلخ اپیدمی شده و متأسفانه ما مرتباً در خانه سینما و تالار وحدت جمع می شویم و بابت از دست دادن هنرمندان ارزشمندمان افسوس می خوریم.

از سوی دیگر یکی از اتفاقات تلخ در سال ۹۷ کوچک شدن بخش خصوصی بود. بی عدالتی های فراوان در سینما، بی توجهی به بخش خصوصی و... تلخی زیادی را برای سینماگران در سال ۹۷ به همراه داشت.

اینکه یک سری افراد حرمت بزرگان و همکاران شان را هم نگه نمی دارند یکی دیگر از اتفاقات ناراحت کننده ای بود که در سال ۹۷ شاهد آن بودیم اما با این همه این سال برای شخص من سال مهمی بود چرا که توانستم به عنوان فیلمساز اولین اثرم را خلق کنم و به معضل ها از دید دیگری نگاه کنم. من فهمیدم ما چه کمبودهایی در سینما داریم، تجربه کسب کردم و در جشنواره ورود کردم. باید تأکید کنم که شخصاً از جشنواره راضی نبودم اما گذشت! من انتقاد شدید به جشنواره داشتم و دارم! بنده معتقدم بیش از این ها سهم سینمای ما است و باید برای سینما برنامه ریزی شود و معتقدم که از این به بعد در جشنواره باید صنفی روی فیلم ها نظر داده شود نه فردی! نباید هیأت داوران در جشنواره وجود داشته باشد و امیدوارم که این اتفاق رخ بدهد.

حلقه های فراماسونری در سینما تشکیل شده و کارها را بین خودشان تقسیم می کنند

محمد کاسبی بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه اینقدر اتفاقات خوب و بد زیاد است که نمی شود یک بهترین و بدترین را ذکر کرد اظهار داشت: به هر حال اتفاق خوب این است که با این همه فشاری که جهان نسبت به این مردم وارد کرده آن ها توانستند به هر حال استوار و پابرجا سال ۹۷ را پایان ببرند.

اما در خصوص سینما وضعیت فرق می کند، متأسفانه حلقه های فراماسونری فرهنگی هنری درست شده و این ها شب نشینی دارند و کارها را بین خودشان تقسیم می کنند و هیچ قدرتی هم نمی تواند جلوی کارشان را بگیرد. این اتفاقات تلخ و دردآور است.

فراگیر شدن غم در جامعه حال همه را در سال ۹۷ بد کرد

نعیمه نظام دوست بازیگر سینما و تلویزیون گفت: بنده فکر می کنم همه می دانند غمی که در جامعه است آنقدر فراگیر است و حال افراد را بد می کند که آدم متوجه اتفاقات خوب و شادی ها نمی شود و آدم ها تحت هیچ شرایطی خوشحال نمی شوند و درگیر موج غم در جامعه هستیم.

گرانی ها حال همه را خراب کرده و من واقعاً حالم بد است و حیف که هیچ راهکاری برای مقابله با این اوضاع نیست. ای کاش کمی دل مردم را شاد می شد. ما هر روز شاهد گرانی و اتفاقات بد هستیم.

من برای نوروز ۹۸ آجیل نخریدم و اجازه ندادم اطرافیانم هم آجیل بخرند. مگر با این قیمت ها می شود آجیل خرید؟ کمترین و پیش پاافتاده ترین مسأله معیشتی مردم امروز تبدیل به بحران شده؛ من نمی دانم گوشت و مرغ به این گرانی یعنی چه؟ چرا مملکتی که سرشار از منابع مختلف است کارش به اینجا رسیده؟ من هیچ وقت فکر نمی کردم روزی ما به اینجا برسیم که مردم نتوانند گوشت بخرند، مردم نتوانند پسته ای که در همین مملکت تولید می شود را بخرند. این اتفاقات چه ربطی به تحریم ها دارد که برخی افراد آن را به تحریم ها ربط می دهند؟

ما منابع طبیعی غنی و کشور حاصلخیری داریم چرا باید این اتفاق برای ما بیفتد؟ من غصه می خورم برای مردم و اطرافیان مان! کاش معجزه ای شود مثل کارتون ها! مردم ما نجیب هستند، نباید اینطوری شرایط سخت بکشند. ما برای مصرف روزانه یخچال مان کلی پول می دهیم. یک کارگر باید چه کند؟ من از مسئولان می خواهم به فکر مردم باشند و درد مردم را دوا کنند. این اختلاس ها چیست؟ چطور این ها از دست شما در می روند؟ امیدوارم این هاله خاکستری در کشورمان از بین برود. این سرطان ها و سکته ها از کجاست؟ از درد و غصه و غذای بد!


بی توجهی به سینمای ایران در عرصه جهانی ناراحتم کرد

فاطمه گودرزی بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه نپذیرفتن فیلمی از ایران در اسکار و به طور کل بی توجهی به سینمای ایران در عرصه جهانی مرا بسیار ناراحت کرد اظهار داشت: اما با این همه جوانان بسیرا فعالی را در سینما دیدم که وجودشان خوشحالم کرد و امیدوارم که بتوانند مرتب در سینما کار کنند و حضور داشته باشند.

معمولاً زندگی ها فقط سرشار از تلخی است!

غلامحسین لطفی بازیگر سینما و تلویزیون نیز گفت: معمولاً زندگی ها سرشار از تلخی است؛ من از کدام تلخی بگویم؟ قطعاً شنیدن این تلخی ها برای مردم اصلاً جالب نیست و آن ها را بیشتر ناراحت می کند، پس ترجیح می دهم بیش از این چیزی نگویم!

هیچ اتفاق خوبی در سال ۹۷ وجود نداشت!

شراره رخام بازیگر سینما و تلویزیون نیز با بیان اینکه بهترینی در سال ۹۷  نبود و نداشتیم اظهار داشت: همین که زنده هستیم و نفس می کشیم شاید بهترین اتفاق باشد. اما تا دلتان بخواهد بدترین زیاد بود.

درگذشت هنرمندان عزیزی که فوت کردند و در اواخر سال از دست دادن خشایار الوند نازنین که نوابغ دنیای نویسندگی بود و دنیای جدیدی را خلق می کرد حال مرا بسیار پریشان کرد و در حوزه جامعه هم حال و روز مردم از فقر و گرانی بسیار بد بود.

حضرت علی (ع) در جایی فرموده اند فقر ریشه همه جنایت ها است. حال باید از خودمان سوأل کنیم در آینده ای نه چندان دور جامعه ما چه چیزی می شود با این همه فقر؟ آیا فساد بیشتر نمی شود؟ آیاد دزدی و طلاق بیشتر نمی شود؟ خیانات بیشتر نمی شود؟ ایا اخلاق مداری کمتر نمی شود؟ این پرسش های ما است. من وقتی یک نوزاد می بینم حسرت می خوردم که قرار است در آینده چه چیزی نصیبش شود. من برای نوروز ۹۸ به کمپین نه به آجیل پیوستم با این کار همدردی خودم را با مردمی که به نان شب محتاج هستند نشان دادم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.