سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸

سینماپرس و یک گزارش جالب/ بخش اول

تلخ و شیرین های سینماگران در سال ۹۷/ تورم، وضعیت بد معیشتی جامعه و اهالی سینما تلخ ترین اتفاقات سال

امیرسلیمانی-زاهدی-فلاح پور-گیتی-سعیدی-قنبری

سینماپرس: یکی از علایق دوستداران سینما اطلاع از حال و هوای هنرمندان محبوب خویش است اینکه چه اتفاقاتی را در طول زندگی خود سپری نموده است. همزمان با سال نو سینماپرس تلخ و شیرینی های زندگی برخی از سینماگران ایرانی در سال ۹۷ را از ایشان سوأل کرده و با رضایت آنان در معرض دید مخاطبان خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس همزمان با آغاز سال ۱۳۹۸ با ۶ تن از هنرمندان رشته های گوناگون سینمایی در رابطه با مسائل تلخ و شیرینی که در سال ۹۷ شاهد آن بودند به گفتگو نشستیم. اغلب هنرمندان از درگذشت چهره های آشنا میان اهالی سینما، تلویزیون و تئاتر به عنوان غم انگیز ترین اتفاقات سال ۹۷ نام بردند و همچنین تورم بی سابقه، گرانی های لجام گسیخته، وضعیت بد معیشتی جامعه و اهالی سینما و... نیز از جمله تلخ ترین اتفاقات زندگی هنرمندان در این سال بود.

ماحصل گفتگوی سینماپرس با سعید امیرسلیمانی، حسن زاهدی، اسماعیل فلاح پور، حسین گیتی، زهرا سعیدی و رهبر قنبری در ذیل نقل شده است.

*****************

بازی در سریال «هشتگ خاله سوسکه» بهترین اتفاق زندگی ام در سال ۹۷ بود

سعید امیرسلیمانی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور تلخ ترین اتفاق سال ۹۷ را درگذشت تعداد کثیری از هنرمندان نامدار برشمرد و اظهار داشت: واقعاً همه ما از این همه مرگ و ماتم های پی در پی اندوهناک و عزادار شدیم؛ به خصوص مرگ خشایار الوند یکی از تلخ ترین اتفاقات بود که کام همه اهالی سینما را در پایان سال تلخ کرد. ما هنرمندان نازنین و جوان کشورمان را مفت مفت از دست دادیم! از نظر اجتماعی هم متأسفانه جامعه مان درگیر حوادث تلخی بود.

اما برای من بعد از سال ها حضور در عرصه فرهنگی و هنری یک اتفاق شیرینی رخ داد که نزدیک به ۲ ماه و نیم مشغول آن بودم؛ من بعد از سال ها شانس آن را داشتم با یک گروه عالی، گرم و صمیمی در سریال «هشتگ خاله سوسکه» که برای شبکه نمایش خانگی تولید شد همکاری کنم. این کار با اینکه برای من با این سن و سال بسیار سخت بود و هر روز آفیش بودم و باید از محل زندگی ام که در جاجرود است تا احمدآباد مستوفی می رفتم و برمی گشتم به راحتی گذشت و از کار در این سریال لذت بردم؛ حضور در این سریال بهترین اتفاق زندگی من در سال ۹۷ بود.

دل مان از این همه گرانی، تورم، مشکلات معیشتی و گرفتاری مردم خون است

حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینمای کشور در این رابطه اظهار داشت:  مشکلات شدید معیشتی که این روزها بخش اعظمی از مردم کشور با آن درگیر هستند تلخ ترین اتفاق سال ۹۷ بود که همچنان ادامه دارد.

من نوعی خوشبختانه توانایی خرید مقداری مایحتاج روزانه منزلم را دارم اما شاید باور نکنید که رویم نمی شود از قصابی گوشت بخرم وقتی می بینم مردم حتی قدرت خرید نیم کیلو گوشت را ندارند!؛ همین چند وقت پیش که اندکی گوشت از قصابی خریداری کردم خواهش کردم آن را در کیسه ای مشکی بگذارد تا کسی مرا با گوشت نبیند و هوس کند و من هم شرمنده اش شوم. در مابقی جاها هم وضعیت به همین صورت است؛ داخل بازار تره بار می رویم می بینیم مردم قدرت خرید ندارند، جاهای دیگر همینطور؛ واقعاً نمی دانم کجای کار مشکل دارد!

من به عنوان یک صدابردار معروف این کشور که جوایز متعددی گرفته ام مدت ها است پول هایم را جمع کرده بودم تا بتوانم بعد از سال ها اتوموبیلم را تبدیل به احسن کنم اما با این گرانی چند صد درصدی لجام گسیخته نتوانستم این کار را بکنم.

می خواهم بدانم این کسانی که شب عید در صف آجیل فروشی ها بودند چه کسانی بودند؟ آیا پول این ها با زحمت به دست آمده؟ چرا باید مسئول یکی از نمایندگی های خودرو مشت بزند پای چشم خانمی که تقاضای گرفتن اتوموبیلش را داشت؟ چطور مسئولان جلوی اختلاس ها و فجایع گسترده را نمی گیرند؟ دل ما از این همه گرانی، تورم، مشکلات معیشتی و گرفتاری مردم خون است و امیدوارم خود خدا مشکلات مان را حل کند. مسئولان بهانه تحریم ها را می آورند، کسی نیست به آن ها بگوید مگر زمان جنگ تحریم نبود؟ کی اینطور اجناس گران شود؟ الآن دست روی هر چیزی می گذاریم کنار است و مردم نمی توانند هیچ خریدی بکنند.

هیچ اتفاق شادی بخشی در سال ۹۷ وجود نداشت

اسماعیل فلاح پور کارگردان سینما با بیان اینکه هیچ اتفاق شادی بخشی در سال ۹۷ وجود نداشت گفت: از جامعه که بگذریم سینمای کشور هم فقط با مشکلات روبرو بود و بس! سال های سال است بنده و برخی دیگر از افراد را از گردونه کار در سینما خارج کرده اند و به دلایل غیرمنصفانه اجازه فعالیت به ما نمی دهند. هنرمندان عزیز و گرامی و کاربلدمان یکی یکی از دست رفتند. ما بزرگانی مانند استاد عزت الله انتظامی را در سال ۹۷ از دست دادیم. انرژی منفی در سینما واقعاً حال همه مان را بد کرد.

هر روز با تلخی دست به گریبان هستیم!

حسین گیتی منتقد و روزنامه نگار با سابقه در این باره اظهار داشت: مطالعه و خواندن کتاب همیشه برای من لذت بخش است و من مطالعه بسیار زیادی در سال ۹۷ داشتم و این اتفاق شیرین ترین رخداد زندگی من در سال ۹۷ بود.

اما متأسفانه ما هر روز با تلخی های زیادی دست به گریبان هستیم؛ نابسامانی های اقتصادی و فشار زندگی بر زندگی بنده و امثال بنده که بازنشسته هستند بسیار زیاد است. حقوق بازنشستگی کفاف زندگی ما را نمی دهد و واقعاً با یک بار خرید محموله غذایی در ماه رسماً حقوق مان تمام می شود.

ضربه بزرگی به اقتصاد کشور در سال ۹۷ وارد شد

زهرا سعیدی بازیگر سینما و تلویزیون نیز با بیان اینکه شوک بزرگ برای همه افراد جامعه در سال ۹۷ گرانی بی سابقه بود که همچنان هم ادامه دارد اظهار داشت: این اتفاق باعث شد ضربه بزرگی به اقتصاد کشور و وضعیت معیشتی مردم وارد شود. زندگی روزانه مردم مـتأسفانه دچار تشتت شده و امیدوارم در آینده وضعیت به گونه ای شود که کشور به ثبات اقتصادی برسد و مردم نجیب ایران بتوانند در شرایط بهتری زندگی کنند.

هیچ شیرینی در سال ۹۷ وجود نداشت؛ هر چه بود «بد» بود و «بدتر»!

رهبر قنبری کارگردان سینما با تأکید بر اینکه در سال ۹۷ هیچ چیز خوب نبود اظهار داشت: متأسفانه هیچ شیرینی در سال ۹۷ وجود نداشت؛ هر چه بود «بد» بود و «بدتر»!؛ در سینما که رسماً هیچ اتفاق خوبی رخ نداد. هیچ فیلمی غیرمتقلب نبود. همه فیلم ها متقلب بودند. این تقلبی که بنده عرض می کنم دو سو دارد؛ دسته ای در محتوا متقلب بودند که به صورت یکپارچه اکثریت فیلم ها را شامل می شود و دسته ای دیگر در ساختار که تقلب محض از سینمای هالیوود و آمریکا داشتند.

عجیب آنجا است که فیلم هایی که باید به شیوه مولفه دار ایرانی ساخته می شد هم با تقلید از آثار غربی ساخته شد و همین اتفاق منجر شد تا ما در جشنواره فیلم فجر جلوه بسیار کریهی باشیم. از سوی دیگر حاکمیت مطلق سرمایه در سینمای ایران فاجعه بود. ما ۴۰ سال پیش خوشحال بودیم آدم های مولف رأس امور هستند بعد جناحی شد الان جناح کنار رفته و هر کس پول دارد قدرت دارد و در سال ۹۷ اوباش ترین ها در جشنواره و سینما حکمرانی کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.