دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷

مطالبه از دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر/۱۴

پژمانفر: جشنواره فیلم فجر باید به محتوای آثار توجه کند و سعی در ترویج «گفتمان انقلاب اسلامی» داشته باشد/ وزارت ارشاد وظایف خود را گم کرده است!

حجت الاسلام نصراله پژمانفر در رونمایی از نماهنگ «ایستاده‌ایم تا آخرین قطره خون»

سینماپرس: نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: انقلاب ما انقلابی فرهنگی است و مهمترین دستاوردهای آن در حوزه مسائل فرهنگی بوده و به همین دلیل جشنواره فیلم فجر هم باید به محتوای آثار توجه کند و سعی در ترویج «گفتمان انقلاب اسلامی» داشته باشد.

این نماینده مجلس در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امروزه دنیا تشنه شنیدن پیام های ارزشی است و در دنیایی که تشنه آگاهی است سینما به عنوان بهترین، کارآمدترین و تأثیرگذارترین زبان و ابزار موظف است وظیفه خود را به درستی انجام دهد اما متأسفانه سینمای ما علیرغم تمامی انتظاراتی که از آن وجود داشت نتوانسته در این مسیر درست پیش برود.

وی خاطرنشان کرد: اصولاً سینما ۲ ویژگی دارد؛ یکی بخش فنی و ساختاری آن است و دیگری بخش محتوا و پیام آن؛ آنچه برای ما مسأله بسیار مهمی است مبحث محتوایی سینما است. ما از نظر تکنیکی پیشرفت های بسیار خوبی داشتیم اما متأسفانه از جهت اینکه سینمای مان بتواند در حوزه پیام رسانی و آگاهی بخشی پرشتاب عمل کند نتوانستیم به نتایج مطلوبی برسیم و کسانی که فیلم های استراتژیک، معناگرا و بامحتوا برای مخاطبان تولید می کردند به دلیل آنکه حمایت های مسئولان در بخش های دیگر قرار گرفته در بسیاری از اوقات نادیده گرفته شده و گم شدند.

پژمانفر تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر، جشنواره ای تکنیکی و ساختاری در سینما نیست و اولویت آن باید توجه به محتوای آثار باشد. فیلم های حاضر در این رویداد سینمایی باید حرف هایی ارزشمند برای گفتن داشته باشند اما متأسفانه امروزه ما به شدت از این موضوع دور شده ایم و جشنواره فیلم فجر این پیام ها را منتقل نمی کند. جشنواره فیلم فجر به عنوان یکی از مهمترین نشانه های پیروزی انقلاب اسلامی که در ایام الله دهه فجر برگزار می شود باید گفتمان انقلاب را از طریق سینما به مردم جهان معرفی کند اما ما شاهد این اتفاق نیستیم.

این نماینده مجلس سپس در پاسخ به سوأل خبرنگار سینماپرس در رابطه با اینکه چرا نهادهای ناظر بر عملکرد دستگاه های فرهنگی کشور موضعی منفعلانه گرفته اند و واکنش جدی علیه سیاه نمایی ها و فیلم هایی که بعضاً مبتذل، ضد ارزش و غیراخلاقی هستند و هیچ قرابتی با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی ندارند نمی گیرند اظهار داشت: ما نباید فراموش کنیم که متولی اصلی حوزه فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و وقتی متولی وظایف خود را گم کرده و مسئولیت هایش را زمین گذاشته است ما با این نقصان مواجه شده ایم.

وی تأکید کرد: البته این بدان معنا نیست که دستگاه های نظارتی نباید کار خود را انجام دهند چرا که نظارت قطعاً تأثیر می گذارد و دستگاه های نظارتی باید به خوبی فعالیت ها را رصد کنند اما چیزی که در این میان اشکال اساسی به وجود آورده این است که متولی فرهنگ خود را مسئول نمی داند. ما نیازمند نگاهی در فضای فرهنگی و مدیریتی هستیم که خود را مسئول گفتمان انقلاب اسلامی بدانند اما وزارت ارشاد امروزه خود را در این زمینه مسئول نمی داند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.