سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۱

اجرای نمایش در دیر شام پس از ۱۴۰۰ سال از واقعه عاشورا

کوروش زارعی

خبرگزاری فارس: کارگردان نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» با تأکید بر همکاری با کشورهای غرب آسیا در آثار نمایشی گفت: «خورشید از حلب طلوع می‌کند» در مکانی که راهب مسیحی با اسرای آل‌الله دیدار کرد، اجرا می‌شود.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که این روزها برای اجرای نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» در سوریه به سر می‌برد،  گفت: این نمایش به زودی در شهر حلب روی صحنه می‌رود و مردم تئاتردوست سوریه قرار است این نمایش را در مکانی تماشا کنند که واقعه اصلی در سال ۶۱ هجری نیز در آن رخ داده است.

کارگردان «خورشید از حلب طلوع می‌کند» در ادامه گفت: این نمایش در رابطه با کاروان اسرای آل‌الله در مسیر شام و توقف آن‌ها در یک دیر است که راهب مسیحی دیر از سپاهیان یزید می‌خواهد در ازای اینکه یک شب تا صبح  سر مبارک امام حسین (ع) در اختیار او باشد، تمام اموالش را بدهد. در نهایت هم او شب تا صبح با امام گفت‌وگو می‌کند و همین ماجرا باعث تحول درونی راهب می‌شود.

زارعی افزود: تمام بازیگران این نمایش از هنرمندان حرفه‌ای و درجه یک سوری هستند، چراکه همان طور که می‌دانید کشور سوریه همواره یکی از کشورهای قدرتمندی هنری در جهان عرب به حساب می‌آمده و بازیگران به نامی دارند، در نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» نیز هنرمندان شاخصی چون مروان غریوانی، سمیر طویل، حسان الفیصل و محمد مقا ایفای نقش می‌کنند. البته عوامل فنی و هنری ایرانی نیز در این نمایش همراه ما هستند.

کارگردان نمایش «خورشید از حلب طلوع می کند» با تاکید بر ادامه همکاری با کشورهای غرب آسیا گفت: این اتفاق باید خیلی زودتر از این رخ می‌داد اما متاسفانه فقدان نگاه بین‌المللی در امر فرهنگ به ویژه تولیدات هنری همواره وجود داشته است و خوشحالم که بالاخره این طلسم پس از سال‌های طولانی توسط برادر خط شکنم، احسان محمدحسنی رخ داد. خدا را شکر هنوز مدیران فرهنگی با جرأتی چون ایشان هستند تا بتوان اقداماتی از این دست در راستای تبادلات فرهنگی هنری را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: این نمایش نیز با حمایت کامل سازمان هنری رسانه‌ای اوج آماده اجرا شده و به اعتقاد بنده چنین اقدامی از سوی سازمان اوج روندی تازه در تبادلات فرهنگی هنری کشورهای منطقه به حساب می‌آید.

 «خورشید از حلب طلوع می‌کند» از اواخر دهه سوم محرم به مدت ۱۰ شب در شهر حلب و پس از انتقال دکور ۱۰ شب هم در شهر دمشق روی صحنه می‌رود و در هر اجرا میزبان ۲۰۰۰ مخاطب است. این نمایش به همت مرکز «مهاد» در راستای تبادلات فرهنگی و هنری و توجه به اشتراکات مذهبی میان دوملت ایران و سوریه، به اجرا در می‌آید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.