سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹

سعید الهی در گفتگو با سینماپرس:

تکرار «مختارنامه» در ماه محرم ناشی از کم کاری رسانه ملی در تولید آثار حماسی- مذهبی است

سعید الهی در مراسم تشییع پیکر مرحوم سید ضیاء الدین دری

سینماپرس: سعید الهی کارشناس حوزه سینما و تلویزیون عنوان کرد: تکرار سریال "مختارنامه" فارغ از جذابیت و یا درخواست های عمومی، ناشی از کم کاری رسانه ملی در تولید انواع آثار و مجموعه های تاریخی، حماسی و مذهبی است.

بنا به گزارش خبرگزاری سینماپرس، سعید الهی در گفتگو با خبرنگار ما در همین خصوص اذعان داشت: با توجه به حجم استفاده اقشار مختلف مردم از فضای مجازی، بازخوردگیری پیرامون یک تصمیم چندان کار دشواری نیست و مدیران سازمان صدا و سیما می توانند به سهولت از بازتاب تصمیم خود درباره تکرار پخش سریال" مختارنامه" در تلویزیون مطلع شوند.

وی افزود: انتقاد بنده به منزله اعتراض به کیفیت و محتوای این سریال نیست که به حتم مجموعه مذکور یکی از بهترین تولیدات رسانه ملی با موضوع امام حسین(ع) و قیام و نهضت عاشوراست؛ لیکن نگاه حقیر ناظر بر پخش مکرر آن و برخی بازخوردهای منفی است که در بین آحاد مردم منتشر شده و مدیران محترم سیما با اعتماد به نفس کامل از تصمیم خود مبادرت به پخش چندین باره آن نموده اند. حال اینکه انتظار میرود مجموعه فرهنگی عظیمی مانند سازمان صدا و سیما در تولید اینگونه آثار فعال تر عمل نماید تا مجبور به تکرار نباشد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به ضرورت افزایش تولیدات تصویری به خصوص سریال های تلویزیونی با محوریت موضوعات تاریخی و مذهبی خاطر نشان ساخت: اثر بخشی این مجموعه ها علاوه بر آشنایی نسل های مختلف با حقایق تاریخی از نظر هنری نیز بر مخاطب بسیار روشن و واضح است و بی شک منجر به ترویج روحیه مقاومت، ایثار، عدالتخواهی، ظلم ستیزی و در عین حال نشر سبک زندگی بزرگان دینی و ملی در بین آحاد مردم می شود.

الهی اضافه کرد: متاسفانه برخی مدیران رسانه ملی تصور می کنند با ساخت یک سریال هر چند با بودجه کلان، دیگر وظیفه چندانی در فرهنگ سازی به ویژه در قبال نسل نوپا و پویای جامعه که هر لحظه در انتظار یک محصول جدید و جذاب هستند ندارند. آیا این انفعال و رخوت که بنده هم اطلاع دارم بخش عمده ای از آن به کمبودهای مالی کل کشور برمیگردد و قطعا نیازمند حمایت و تعامل بیشتر رسانه مزبور با دولت است میتواند زیبنده پرونده انقلاب اسلامی در چهلمین سال تولدش باشد؟

وی بر توجه بیشتر تصمیم گیرندگان اصلی در سازمان صدا و سیما نسبت به سینماگران و تولیدکنندگان دغدغه مند و انقلابی تاکید کرد و گفت: با وجود اینکه انتظار می رود این طیف از عزیزان دلسوز در شکل و فرم و کیفیت فنی تولیدات و آثار خود نهایت تلاش خود را انجام دهند، لیکن بی توجهی مدیران فرهنگی به آنان موجب سرخوردگی و حذف انگیزه ها در ارائه ایده های ناب و خلاقانه خواهد شد.

این کارشناس رسانه افزود: در حالیکه فیلم های به اصطلاح کمدی ولی سطحی و سخیف چون" هزارپا" با فروش  دهها میلیاردی به شدت در صدد هدایت ذائقه مردم به سمت و سویی ناصواب هستند و هیچ تصویری از اغنا و رشد فرهنگی مخاطب را در ذهن تحلیلگران و دغدغه مندان این سرزمین شکل نمی دهند، بجاست که حداقل تلویزیون جمهوری اسلامی با بهره برداری از فرصت هایی چون ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان، با تولید آثار جدید و جذاب، مروج فرهنگ اسلامی و انقلابی در شرایط حساس کشور باشد.

سعید الهی در پایان این گفتگو اظهار داشت: در عصر ارتباطات و دنیای مملو از رسانه های متنوع، تکرار پخش هر محصولی حتی اگر از نظر فرم و محتوا نیز تامین کنند نظر متولیان تولید آن باشد، فاقد منطق و توجیه رسانه ای بوده و باید باور داشت که مردم تنها با تعدد محصولات فرهنگی به قضاوت دقیق تر و صحیح تری خواهند رسید.     

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.