-
۱۴۰۴-۰۵-۲۸ ۱۰:۴۹
«محمدتقی فهیم» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینما» هنری «عاطفی» و «دلی» است/ «فیلمسازی» که «دلبسته موضوع» نباشد نمیتواند با «دل مخاطب» ارتباط برقرار کند/ به «سینماگرانی» نیاز داریم که هم «دغدغه» داشته و هم «مهارت فنی و هنری» را بلد باشند
سینماپرس: «محمدتقی فهیم» با بیان این مطلب که سینما، برخلاف تصور برخی، پیش از آنکه عقلانی باشد، هنری عاطفی و دلی است. فیلمسازی که دلبسته موضوع نباشد، نمیتواند با دل مخاطب ارتباط برقرار کند. این ارتباط از دل آغاز میشود و در فرم و اجرا تجلی مییابد، گفت: ما به سینماگرانی نیاز داریم که هم دغدغه داشته باشند و هم مهارت فنی و هنری ساخت اثر سینمایی را بلد باشند. متأسفانه تعداد این افراد روزبهروز کمتر میشود. کارگردانانی که میتوان آنها را مذهبی یا متعهد دانست، یا دیگر فعال نیستند یا دوران تأثیرگذاریشان گذشته است. در حالیکه سینما، مشابه برخی حوزههای دیگر مثل ورزش، نیازمند نسل جوان و خلاق است. البته افراد باتجربه هم جایگاه خود را دارند، اما آنها هم تنها در کنار تیمهای جوان و پرانرژی میتوانند اثرگذار باشند.
-
۱۴۰۴-۰۵-۲۸ ۱۰:۴۸
«حسن کاربخش» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
روند تعامل با «صدا و سیما» و «وزارت ارشاد» بسیار پیچیده و فرسایشی است/ ساختار موجود «صدا و سیما» موجب شده که بسیاری از آثار از خط محتوایی اصیل خود خارج شوند
سینماپرس: «حسن کاربخش» با بیان این مطلب که مدیران صدا و سیما اغلب انسانهایی انقلابی، مؤمن و دلسوز هستند، گفت: اما ساختار موجود، بهویژه با وابستگی به شوراها و روندهای بروکراتیک، موجب شده که بسیاری از آثار از خط محتوایی اصیل خود خارج شوند و آنطور که باید، تأثیرگذاری فرهنگی نداشته باشند.
-
۱۴۰۴-۰۵-۲۷ ۱۰:۵۶
«رئیس هیئت مدیره انجمن کارگردانان سینمای مستند» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
متأسفانه در جریان جنگ اخیر «فیلمسازان مستند» امکان و فرصت ایفا نقش خود را نیافتند/ نیازمند آن هستیم که امکانی رسمی و اعتباری حقوقی برای حضور «مستندساز» در فضاهای «بحرانی» داشته باشیم
سینماپرس: «مهرداد زاهدیان» با بیان این مطلب که متأسفانه در جریان جنگ اخیر، فیلمسازان مستند بهویژه امکان و فرصت ایفا کردن نقش خود را نیافتند؛ گفت: این مسئله نشان میدهد که ما بهعنوان مستندساز، نیازمند آن هستیم که امکانی رسمی و اعتباری حقوقی برای حضور در فضاهای بحرانی داشته باشیم. بهعبارت دیگر، نوعی مجوز یا کارتِ شناسایی که به فیلمساز بحران اجازه دهد در چنین موقعیتهایی بهطور قانونی و ایمن فعالیت کند؛ چیزی شبیه به «کارت بحران» که امکان حضور مؤثر در صحنه را فراهم سازد.
-
۱۴۰۴-۰۵-۲۷ ۱۰:۵۴
«محسن محسنی نسب» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینمای ایران» دچار «بحران ساختاری» است/ باید «اکران» را از «انحصار سینماداران» خارج کنیم/ «مدیران فرهنگی و سینمایی» بهجای ایفای نقش مؤثر صرفاً «حقوق» میگیرند!
سینماپرس: «محسن محسنی نسب» بیان این مطلب که امروز، نمایش آثار فرهنگی و دینی در سینمای ایران ممکن نیست؛ گفت: مدیران فرهنگی و سینمایی، بهجای ایفای نقش مؤثر، صرفاً حقوق میگیرند و در فرآیندها غایباند. نتیجه این وضعیت آن است که حتی اگر فیلمی ارزشی تولید شود، بدون اکران، هیچ تأثیر واقعی در فرهنگ کشور نخواهد داشت.
-
۱۴۰۴-۰۵-۲۶ ۱۱:۰۳
«شروین قطعهای» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
از نظر «مالی» شرایط «دوبله» اسفناک است/ اگر متولیان فرهنگی برای «هنر دوبله» ارزش قائل نباشند «دوبله» به یک امر سطحی و پیشپاافتاده تبدیل میشود
سینماپرس: «شروین قطعهای» با بیان این مطلب که اینکه عدهای بدون طی کردن مسیر اصولی و حرفهای، صرفاً با ایجاد گروههای شخصی وارد حوزه دوبله شوند، شیوه درستی نیست؛ گفت: در حوزه دوبله، نظارت از بین رفته و هر کسی میتواند خود را دوبلور معرفی کند، بدون اینکه آموزش دیده باشد یا کیفیت کارش تأیید شود. این بینظمی، عامل اصلی افول دوبله در ایران است.
-
۱۴۰۴-۰۵-۲۶ ۱۱:۰۱
«کاظم هژیر آزاد» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«هنر» باید بتواند «حقیقت» را با «زبانی هنرمندانه» و متناسب با واقعیتهای روز بیان کند/ «مخاطبان» امروز نسبت به «نصیحتهای مستقیم» حساسیت دارند
سینماپس: «کاظم هژیر آزاد» با بیان این مطلب که مخاطبان امروز نسبت به نصیحتهای مستقیم حساسیت دارند و چندان به آن واکنش مثبتی نشان نمیدهند؛ گفت: عموم مردم ترجیح میدهند داستانی تماشا کنند که پیام خود را بهصورت غیرمستقیم منتقل کند. اگر هنرمندی بتواند همچون حافظ و سعدی، مفاهیم اخلاقی و مذهبی را در بطن روایت هنری خود بگنجاند، موفق خواهد بود.
-
۱۴۰۴-۰۵-۲۵ ۱۰:۴۲
«مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
آنچه تحت عنوان «تئاتر آیینی» مدنظر «وزارت ارشاد» قرار دارد عمدتاً ناظر بر نمایشهای سنتی نظیر «سیاهبازی» و «خیمهشببازی» است/ «جشنواره تئاتر فجر» میزبان «آثار مذهبی» نیست!
سینماپرس: «کوروش زارعی» با انتقاد از مدیران فرهنگی به دلیل عدم توجه و حمایت از تئاتر آئینی و دینی در کشورگفت: در حال حاضر، جشنواره تئاتر فجر بهطور کلی میزبان آثار مذهبی نیست و اساساً جایی برای آنها در این رویداد وجود ندارد. این جشنواره ارتباطی با آثار مذهبی ندارد و بیشتر فضایی برای طرح دیدگاههای روشنفکری و نظریهپردازانه است. از نظر بسیاری، جشنواره فجر جایگاه آثار روشنفکری است و چنین آثاری باید در آن حضور یابند. در نتیجه، آثار مذهبی یا آیینی عملاً امکان حضور در این جشنواره را ندارند.
-
۱۴۰۴-۰۵-۲۵ ۱۰:۴۱
«سید سعید سیدزاده» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
حقیقت جامعه ما بر پایه «ایمان» و «عشق به اهلبیت علیهمالسلام» استوار است/ باید امیدوار باشیم که «هنرمندان» این سرزمین نیز «حسینی» باشند
سینماپرس: «سید سعید سیدزاده» با بیان این مطلب که کشور ما یک کشور سکولار نیست و ما یک کشور اسلامی و مسلمان هستیم؛ گفت: هرچند در جریان زندگی روزمره ممکن است غفلتهایی رخ دهد، اما حقیقت جامعه ما بر پایه ایمان و عشق به اهلبیت علیهمالسلام استوار است. به همین دلیل، باید امیدوار باشیم که هنرمندان این سرزمین نیز حسینی باشند؛ فیلمسازانی که در مسیر حضرت اباعبدالله گام بردارند و آثاری خلق کنند که بتواند نسلهای آینده این سرزمین را نیز در راه آن حضرت هدایت و همراهی کند.
-
۱۴۰۴-۰۵-۲۲ ۲۱:۵۵
به مناسبت فرا رسیدن «اربعین ۱۴۰۴ هجریشمسی»؛
سیل خروشان مشتاقان «اربعین حسینی» در «عرصه فرهنگ و هنر» نیز ظهور پیدا خواهد کرد؟!
سینماپرس: در آستانه «اربعین حسینی» دلهای عموم مردم ایران بیقرارتر از همیشه به سوی «کربلای سید الشهدا علیه السلام» پر میکشند.
-
۱۴۰۴-۰۵-۲۲ ۱۳:۳۰
«شفیع آقامحمدیان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«عاشورا» فقط یک واقعه نیست یک «جهانبینی» است/ هنوز نتوانستهایم «عاشورا» را به «زبان هنر» بازگو کنیم
سینماپرس: «شفیع آقامحمدیان» با انتقاد نسبت به کم کاری در زمینه ساخت آثار دینی و تولیدات عاشورایی و با بیان این مطلب که ما هنوز نتوانستهایم عاشورا را آنگونه که هست، با عمقش، با دلایل و عللش، با زیباییهایش، به زبان هنر بازگو کنیم، گفت: در این مسیر، حوزه علمیه نیز باید نقش فعالتری ایفا کند. انتظار میرود حوزه، ارتباط مستمری با فیلمنامهنویسان و اهالی سینما داشته باشد و بتواند عمق مفاهیم حماسی و دینی، از جمله فلسفه قیام امام حسین علیه السلام را برای آنان تبیین کند.
-
۱۴۰۴-۰۵-۲۱ ۱۱:۳۸
«ابراهیم اصغری» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مدیران فرهنگی» موضوع «اربعین» را جدی نگرفتهاند/ «آثار ارزشی و استراتژیکی» که تولید شدهاند در نتیجه پیگیری و اصرار خستگیناپذیر «فیلمسازانی» بوده!
سینماپرس: «ابراهیم اصغری» با بیان این مطلب که مدیران فرهنگی و سینمایی ما، موضوع اربعین را جدی نگرفتهاند و در دستور کار قرار ندادهاند، گفت: تقریباً تمامی آثار ارزشی و استراتژیکی که در سینما و تلویزیون تولید شدهاند، نه در نتیجه سیاستگذاری فرهنگی مدیران، بلکه در نتیجه پیگیری و اصرار خستگیناپذیر فیلمسازانی بوده که به این موضوعات باور داشتهاند. پیگیری آنها گاهی آنقدر مستمر و پرهزینه بوده که در نهایت مدیران فرهنگی ناچار به همراهی یا حمایت شدهاند.
-
۱۴۰۴-۰۵-۲۱ ۱۱:۳۷
«هوشنگ توکلی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
ضعف «مدیریتهای بالادستی» مانع از تولید آثار همتراز با انقلاب شده است/ «بخش خصوصی» که هدفش «کسب درآمد» است علاقهمند به تولید «فیلمهای دینی» نیست!
سینماپرس: «هوشنگ توکلی» با بیان این مطلب که در شرایط فعلی، سینمای دینی و مذهبی ما در میان این هیاهو و بحران مدیریتی، به حاشیه رانده شده است؛ گفت: مسئولان و نهادهایی که سرمایه و منابع مالی در اختیار دارند، وظیفه دارند که تولید آثار دینی را جدی بگیرند، اما متأسفانه بسیاری از آنها اطلاعات کافی درباره فضای سینما و فیلمسازی ندارند. همین امر موجب شده که آثار دینی ضعیف، ناقص یا پر از اشکال تولید شوند و در نتیجه مخاطبان خود را از دست بدهند.
-
۱۴۰۴-۰۵-۲۰ ۱۰:۲۱
«حمید بهمنی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«اربعین» یک واقعه جهانی است/ حواشی این رویداد بسیار زیبا و الهامبخش است اما متأسفانه تاکنون در حوزه فیلم و سریال بهخوبی به آن پرداخته نشده است
سینماپرس: «حمید بهمنی» با اشاره به غفلت مدیران فرهنگی کشور در پرداخت فرهنگی و سینمایی به مسئله اربعین و بیان این مطلب که نمیدانم سیاستگذاری رسانه و سینمای کشور ما تا چه اندازه در این موضوع ورود کردهاند، گفت: تولید آثار سینمایی در فضاهای خارجی، بهویژه با محوریت اربعین، بسیار دشوار است و نیاز به بودجهای سنگین دارد. اما این دشواری نباید مانعی برای تولید باشد، چرا که اربعین یک واقعه جهانی و دینی است که برای نخستینبار در سطح بینالمللی با چنین وسعتی شکل گرفته و مطرح شده است.
-
۱۴۰۴-۰۵-۲۰ ۱۰:۲۱
«اکبر حر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
کسانی که نگاهی نوستالژیک به «سینمای پیش از انقلاب» داشتند تلاش کردند «سینمای پس از انقلاب» را به همان مسیر بازگردانند
سینماپرس: «اکبر حر» با بیان این مطلب که کسانی که نگاهی نوستالژیک به سینمای پیش از انقلاب داشتند، تلاش کردند سینمای پس از انقلاب را به همان مسیر بازگردانند؛ تصریح نمود: مسیری که امروزه آثار و نتایج آن را در تولیدات چند سال اخیر بهوضوح میتوان مشاهده کرد. متأسفانه، آنگونه که آقای علی نصیریان نیز اشاره کردهاند، سینمای ایران در سالهای اخیر به سینمای موسوم به «فیلمفارسی» تبدیل شده است؛ سینمایی که ویژگی شاخص آن کافه، کافهنشینی و مسائل مشابه است؛ مسائلی که هیچ ارتباطی با زندگی، ارزشها و دین مردم ندارند.
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۹ ۱۱:۳۶
«اعظم بروجردی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
یکی از برکات «جنگ دوازدهروزه» اخیر این بود که بسیاری از «هنرمندان» ما متوجه شدند راه آنگونه که تصور میکردند به «مقصد» نمیرسد
سینماپرس: «اعظم بروجردی» با بیان این مطلب که متأسفانه بسیاری از هنرمندان ما دچار جوی هستند که به سمت روشنفکری و گرایشهای خاص فکری سوق پیدا کرده و بازگشت به هویت اصیل برایشان آسان نیست، گفت: یکی از برکات جنگ دوازدهروزه اخیر این بود که بسیاری از جوانان و هنرمندان ما متوجه شدند مسیری که پیش گرفته بودند، سرانجامی نداشته و آن راه، آنگونه که تصور میکردند، به مقصد نمیرسد.
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۹ ۱۱:۳۲
«رضا ابوفاضلی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینمای ایران» از نظر ظرفیت، توان و استعداد چیزی کمتر از «سینمای جهان» ندارد/ «مدیران فرهنگی» به «فروش» اثر توجه دارند و «محتوا» برایشان اولویت ندارد
سینماپرس: «رضا ابوفاضلی» با بیان این مطلب که فقدان هدایت و حمایت فرهنگی و سلطه نگاه صرفاً اقتصادی در بخش خصوصی موجب شده تا وضعیت سینمای کشور اینگونه رقم بخورد، گفت: متاسفانه بسیاری از مدیران فرهنگی صرفاً به فروش اثر توجه دارند و محتوا برایشان اولویت ندارد؛ بهگونهای که حتی تولید آثاری با محتوای سطحی یا مبتذل نیز برای آنها مشکلی ایجاد نمیکند، مادامی که فروش بالایی داشته باشند!
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۸ ۱۳:۴۳
به مناسبت فرا رسیدن ۱۷ مرداد «روز خبرنگار»؛
«خبرنگاران» در خط مقدم و در کانون اصلی «جنگ روایتها»
سینماپرس: «روز خبرنگار» فرصتی برای توجه به این گروه مهم در جامعه را فراهم میسازد. گروهی که از یک سو نقشی بیبدیل در «آگاهی بخشی عمومی» ایفا نموده و از سوی دیگر بخش قابل توجهی از «امنیت روانی جامعه» در ارتباط مستقیم با اقدام و عمل ایشان قرار داد.
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۸ ۱۰:۳۷
«محمدرضا اسلاملو» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
بزرگترین سرمایهها و برکات ما در دل فرهنگ و باورهای خود ما نهفته است/ «سینمای امروز» بر پایه تفکری متفاوت و حتی متضاد با «فرهنگ» ما بنا شده
سینماپرس: «محمدرضا اسلاملو» با بیان این مطلب که بزرگترین سرمایهها و برکات ما، در دل فرهنگ و باورهای خود ما نهفته است؛ تصریح نمود: محرّم، عاشورا، مکتب امام حسین (ع)، فلسفهی قیام و پیام اربعین، گنجینههایی عظیماند که متأسفانه هنوز راهی به سینمای ما نیافتهاند. نه از آن رو که امکانش نبوده یا کسی نخواسته، این بزرگواران که برای این چیزها نیامده اند. بلکه سینمای امروز، بر پایه تفکری متفاوت و حتی متضاد با فرهنگ ما بنا شده؛ تفکری که توسط یهود و نظام سلطهگر غرب بنیانگذاری شده و طبیعتاً فاصلهی بسیاری با اندیشههای ما دارد.
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۴ ۱۰:۴۱
«سعید سعدی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در برخی «آثار دفاع مقدس» شاهد جداسازی «وجه مقدس و ارزشی» از «وجه جنگی» بودهایم/ ضروری است «هنرمندان» بیش از گذشته به تجسم «ایثار»، «فداکاری» و «همدلی مردم» در آثارشان بپردازند
سینماپرس: «سعید سعدی» با اشاره به دشواری ها و موانع ساخت آثار و تولیدات استراتژیک، گفت: باید اذعان داشت که آثار استراتژیک، از جمله آثار سخت و پیچیده محسوب میشوند و نیازمند همراهی کامل نهادها و سازمانهای مسئول هستند. اگر این همراهی وجود نداشته باشد، تولید اثر موفق ممکن نخواهد بود. چرا که تولید آثار استراتژیک مستلزم بهرهمندی از امکانات، ابزارها و منابعیست که تنها در اختیار همان نهادها قرار دارد.
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۴ ۱۰:۴۰
«اکبر قهرمانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
عملا «تئاتر» نداریم/ تکلیف «مدیرکل هنرهای نمایشی» هنوز مشخص نیست/ وضعیت «تئاتر شهر» و «جشنوارههای تئاتر» قابل دفاع نیست
سینماپرس: «اکبر قهرمانی» با انتقاد از عملکرد معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، گفت: مدیرکل هنرهای نمایشی تاکنون بیش از یک سال است که وضعیتش مشخص نشده است. چگونه ممکن است که نزدیک به یک سال بلاتکلیفی وجود داشته باشد؟ واقعیت این است که باید نقطه عطف را بپذیریم؛ ما عملاً تئاتر نداریم. اگر تئاتر داشتیم، وضعیت اینگونه نبود. وضعیت تئاتر شهر و جشنوارههای تئاتر نیز قابل دفاع نیست و امسال نیز هیچ فعالیتی انجام نشده است؛ زیرا تکلیف مدیرکل هنوز مشخص نیست.
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۳ ۱۱:۵۴
«ریاست بنیاد فرهنگی روایت فتح» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
به «پول گیشه» اعتقادی ندارم/ باور داریم آنچه باید اتفاق بیافتد «انتقال حس و معنا» است/ هدفم جذب نفراتی است که ببینند، حس بگیرند و لذت ببرند
سینماپرس: سردار «علی مقواساز» با اشاره به سیاست های بنیاد روایت فتح در زمینه بازگشت سرمایه و توجه به گیشه، گفت: شخصاً در مجموعهی روایت فتح، هیچگاه دنبال پول نبودهام. هدفم جذب «نفر» است؛ نفراتی که ببینند، حس بگیرند و لذت ببرند. من به پول گیشه اعتقادی ندارم. گیشه، بله، در سینما بسیار مهم است، اما بهشرطی که در شرایط برابر باشد. این پرسش را باید مطرح کرد: آیا مهم پولیست که به دست میآید؟ یا تعداد بینندهای که اثر را میبیند؟
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۳ ۱۱:۵۳
«محمدعلی دیباج» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
اینکه میگویند «دوبله» انحصاری شده فقط حرفیست که مردودین راه انداختهاند
سینماپرس: «محمدعلی دیباج» با اشاره به انتقاداتی که نسبت به فضای انحصارگرایانه ای که در عرصه دوبلاژ مطرح میشود، گفت: اینکه میگویند دوبله انحصاری شده، فقط حرفیست که مردودین راه انداختهاند. بنده بیش از شصت سال است در این حرفهام. عده زیادی آمدهاند. خیلیهایشان ماندهاند، خیلیها هم رفتهاند. آنکه مانده، به این دلیل است که استعداد داشته، میدانسته پیش خواهد رفت، و ترقی هم کرده. خیلی از آنها الآن از بهترین گویندگان هستند.
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۲ ۱۳:۲۷
«امیر دژاکام» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«تئاتر ملی» ما عملا از میان رفته است/ «مدیریت تئاتر شهر» در بلاتکلیفی به سر میبرد/ «بودجههای فرهنگی» کجا هزینه میشود؟
سینماپرس: «امیر دژاکام» با انتقاد از وضعیت مدیریت فرهنگی کشور در عرصه هنرهای نمایشی، گفت: پرسش این است که بودجههای فرهنگی کجا هزینه میشود؟ امثال من که بالغ بر ۵۰ سال در این عرصه فعالیت کردهایم، از این بودجهها استفاده نمیکنیم. جوانان تازهکار نیز بهرهای از آن نمیبرند. چه کسانی بهرهمند میشوند و چگونه؟ البته شنیدهام در جشنواره فجر امسال به چند نفر کمکهزینههایی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان داده شده که حق آنها نیز بوده است.
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۲ ۱۳:۲۶
«مهدی فرجی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم بر ایران باعث شده است که فیلمهای تولید شده برای مخاطبان سایر کشورها قابل درک یا پذیرش نباشد!
سینماپرس: «مهدی فرجی» با اشاره به لزوم تجاری سازی سینما و موانع پیش روی این اقدام، گفت: شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم بر ایران باعث شده است که فیلمهای تولید شده، حامل تأثیرات فرهنگی و اجتماعی خاصی باشند که برای مخاطبان سایر کشورها قابل درک یا پذیرش نباشد. به عنوان مثال، مسئله حجاب که در ایران نشانهای از فعالیت اجتماعی و تلاش زنان به شمار میآید، در برخی کشورها با نگرشی متفاوت دیده میشود و ممکن است به عنوان محدودیت تلقی شود.
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۱ ۱۱:۵۷
«غلامرضا صادقی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
کیفیت «دوبله» به مراتب کاهش یافته است/ متأسفانه «مدیریت دوبلاژ» به معنای واقعی وجود ندارد
سینماپرس: «غلامرضا صادقی» با اشاره به وضعیت گروه ها و موسسات دوبلاژ و فضای غیر حرفه ای موسسات دوبلاژ، گفت: من با بسیاری از این جوانان کار کردهام و آنها را میشناسم، اما متأسفانه مدیریت دوبلاژ به معنای واقعی وجود ندارد. مدیر دوبلاژ صرفاً صدا انتخاب میکند و مسائلی مانند سینک دقیق، اندازهگیری جملات و رعایت ادبیات فارسی رعایت نمیشود. بسیاری از جملات در دوبلهها اصلاً در زبان فارسی وجود ندارند و تنها هدف این است که حرفی به فارسی گفته شود. جوانان بسیار مستعدی وجود دارند اما کشتی شان بدون ناخدا مانده است.
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۱ ۱۱:۵۷
«زهره صفوی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
ساخت «فیلمهای خانوادگی و سنتی» دیگر مُد نیست/ نویسندههای فعلی فقط روی داستانهای کلیشهای تمرکز دارند
سینماپرس: «زهره صفوی» با بیان این مطلب که دیگر خبری از شخصیتهایی مثل پدربزرگ، مادربزرگ، خاله، عمه یا خانواده به معنای سنتیاش نیست؛ گفت: گویی همهچیز تمام شده. فیلمنامهها عمق و هویت خود را از دست دادهاند و سینما صرفاً به سمت تولید آثار طنز حرکت کرده است. ای کاش این "طنز" حداقل شادیآور و فرهنگی بود، اما متأسفانه نیست.
-
۱۴۰۴-۰۵-۰۸ ۱۲:۳۰
درنگی پیرامون «خیانت فرهنگی» در ماجرای «پیر پسر»؛
تمرکز شاخه فرهنگی و رسانهای «شبکه نفوذ» برای قباحت زدایی از ماهیت هنجارشکن یک فیلم کثیف و ضدایرانی!
سینماپرس: «شبکه نفوذ فرهنگی و رسانهای» بیش از هر چیز تلاش دارد تا باورها، ذهنیتها و حتی تصمیمات اجتماعی و سیاسی جامعه را تغییر دهد؛ وظیفهای که رگههای واضح و شفافی از آن را میتوان در پس طیف گستردهای از تولیدات فرهنگی و عرضه عمومی آثار هنری و مشخصا بخش قابل توجهی از فیلمها و سریالها مشاهده نمود.
-
۱۴۰۴-۰۵-۰۸ ۱۲:۲۹
«محمدحسین فرحبخش» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«دین» و «ملیت» ما دو روی یک سکهاند/ «ملیت» ما بدون «مکتب اهل بیت علیهم السلام» بیمعنی است
سینماپرس: «محمدحسین فرحبخش» با اشاره به مسئله جداانگاری فرهنگ دینی ایران از هویت ملی آن، گفت: این یکی از همان مسائل نفوذ است، چرا که دین و ملیت ما دو روی یک سکهاند. این نکته را سالها پیش مطرح کردهام که ملیت ما بدون مکتب اهل بیت علیهم السلام بیمعنی است و دین ما نیز بدون ملیت ارزشی ندارد. این دو باید همراستا باشند و جدا کردن آنها نادیده گرفتن حقیقت است. دین بدون حب وطن، کارکرد خود را از دست میدهد و بالعکس. اما این را هم بگویم که دین ما مهمتر از کشور ما است.
-
۱۴۰۴-۰۵-۰۷ ۱۱:۲۸
«محمدهادی قمیشی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در بسیاری موارد «تلویزیون» به «تعهدات مالی» خود پایبند نیست/ سیستم قراردادی که در ابتدا تعریف میشود در عمل رعایت نمیشود
سینماپرس: «محمدهادی قمیشی» با بیان این مطلب که در گذشته، برای هر نقش، چندین بازیگر مورد بررسی قرار میگرفتند، تست گرفته میشد و پس از ارزیابی دقیق، انتخاب نهایی انجام میشد؛ گفت: بهعنوان نمونه، بنده ۳۰ سال پیش با چنین فرآیندی وارد عرصه سینما شدم. آن زمان، نگاه حرفهای و حساسیت نسبت به جزئیات از ویژگیهای بارز تولید آثار نمایشی بود. اما متأسفانه امروز، به دلایل گوناگون از جمله نقش پررنگ تهیهکننده، شرایط اقتصادی، و روابط درونگروهی بسیاری از انتخابها بر اساس ملاحظاتی غیرحرفهای صورت میگیرد و این موضوع، مستقیماً بر کیفیت نهایی آثار تأثیرگذار است.
-
۱۴۰۴-۰۵-۰۷ ۱۱:۲۸
«هادی شلاوند» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
برخی «تهیهکنندگان» بیشتر به منافع خودشان فکر میکنند و تصور میکنند فقط «بازیگر» مهم است/ اکثر عوامل تولید «بیانگیزه» شدهاند
سینماپرس: «هادی شلاوند» با انتقاد از نقش تهیه کنندگان و تاثیر ویژه آنها در افول کیفیت سایر عوامل تولید آثار فیلم و سریال در کشور گفت: اکثر عوامل تولید بیانگیزه شدهاند. قبلاً ۷۰ درصد بودجه به عوامل و ۳۰ درصد به بازیگران میرسید که کیفیت بهتر بود، اما حالا ۷۰ درصد به بازیگران اختصاص مییابد و فقط ۳۰ درصد به تولید، که موجب افت شدید کیفیت شده است. وقتی بخش زیادی بودجه صرف بازیگران شود، باید در امکانات و زمان تولید صرفهجویی کرد که به کیفیت لطمه میزند. فیلمهای دولتی هم مشکلات مشابهی دارند، هرچند امکاناتشان بهتر است.