-
۱۴۰۴-۰۹-۱۱ ۱۱:۰۷
«جابر قاسمعلی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
تعدد «جشنواره» با عناوین مختلف فقط «هزینهسازی» میکند/ به «نسل جوانی» که وارد «سینما» شده و خواهند شد بهشدت خوشبینم
سینماپرس: «جابر قاسمعلی» با بیان این مطلب که تعدد جشنواره با عناوین مختلف فقط هزینه سازی میکند بی آنکه اعتباری ایجاد کند و یا حتی تاثیری بگذارد؛ اظهار داشت: طبعا این هزینه ها باید در برگزاری جشنواره هایی تجمیع و متمرکز شود که در مسیر صنعت سینمای ایران و البته فیلمسازی جوانها موثر باشد
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۰ ۱۴:۲۳
«اسماعیل براری» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
وظیفه «مدیر جشنواره» این نیست که اعلام کند سینمای ما باید شاعرانه باشد یا ایدئولوژیک/ «شاعرانگی» را منتقدان کشف میکنند/ با نسخه پیچیهای متولیان «سینمای شاعرانه» ما هم در سالهای آینده از اصالت خودش دور خواهد شد!
سینماپرس: «اسماعیل براری» با بیان این مطلب که وظیفه مدیر جشنواره این نیست که اعلام کند سینمای ما باید شاعرانه باشد یا ایدئولوژیک؛ گفت: جشنواره جهانی فجر» جشنوارهای که پس از برگزاریاش هیچ گزارش شفافی از قراردادها و تعاملات آن منتشر نمیشود و عملاً فاقد کارکرد حرفهای و اقتصادی موثر بر صنعت سینمای کشور است
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۰ ۱۴:۲۲
«عضو هیات داوران چهل و سومین جشنواره جهانی فجر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«جشنوارهها» نقش مهمی در نزدیک کردن فرهنگها به یکدیگر دارند/ «سینمای شاعرانه» احساسات مردم را به تصویر میکشد و موجب حفظ «همدلی جهانی» نسبت به «مردم فلسطین» میشود
سینماپرس: «محمد الکندی» با بیان این مطلب که جشنوارهها نقش مهمی در نزدیک کردن فرهنگها به یکدیگر دارن در سینما مکاتب و رویکردهای مختلفی وجود دارد و در این راستا برخی بر سینمای شاعرانه تأکید دارند و گروهی دیگر سینمای حماسی را مهمتر میدانند؛ گفت: در سینما مکاتب و رویکردهای مختلفی وجود دارد. برخی بر سینمای شاعرانه تأکید دارند و گروهی دیگر سینمای حماسی را مهمتر میدانند. به نظر من هر دو نگاه کاملاً ارزشمند است و انتخاب هرکدام به دیدگاه فیلمساز و تهیهکننده بازمیگردد. در موضوع فلسطین نیز هر دو رویکرد لازماند؛ سینمای حماسی کمک میکند این مسئله به فراموشی سپرده نشود و انگیزه کنش و مقاومت زنده بماند و سینمای شاعرانه احساسات مردم را به تصویر میکشد و موجب حفظ همدلی جهانی نسبت به مردم فلسطین میشود.
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۹ ۱۹:۰۰
بزک «جشنواره جهانی فیلم فجر» برای بیلان دهی مدیران از «جشنواره چهل و سوم»
سینماپرس: در روز چهارم محیط سرد و فضای یخ زده جشنواره چهل و سوم به یکباره بزک شد و غرفههایی که سه روز تمام با صندلیهای خالی و دیوارهای لخت چشمها را خیره کرده بودند، ناگهان چند ساعت پیش از ورود استاندار فارس جان گرفتند!
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۹ ۱۵:۲۰
وقتی بخش «دارالفنون» ضعفهای مدیریتی سایر بخشهای اصلی «جشنواره چهل و سوم جهانی فیلم فجر» را هویدا میسازد
سینماپرس: مدیریت منظم و خوش فرم این دوره از دارالفنون سبب شد تا ایرادات گل درشت بخشهای اصلی این دوره از جشنواره جهانی فجر بیشتر به چشم آید.
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۹ ۱۱:۱۳
«علی روئینتن» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینما» یک «صنعت هنری» است که بدون «مخاطب» اصلا ارزشی ندارد/ فیلم هایی که در سال های اخیر به اسم «سینمای شاعرانه» ساخته میشود بیشتر شبیه «ژانگولربازی» است
سینماپرس: «علی روئینتن» با اشاره به رویکرد جدید متولیان سازمان سینمایی در دولت چهاردهم و تمرکز بر موجودیتی با عنوان سینمای شاعرانه و بیان این مطلب که فیلم هایی که در سال های اخیر به اسم سینمای شاعرانه ساخته می شود بیشتر شبیه ژانگولربازی است؛ گفت: ما یک نوعی از سینمای شاعرانه «منتسب» داریم؛ سینمایی که بین شرق و غرب معلق است، مثل بعضی از فیلمهای پاراجانف و امثال آن. این جریان آنقدر در روشنفکری افراط کرده که از تماشاگرهایش دور افتاده است و ما متأسفانه بهشدت در همین فضا سقوط کردهایم.
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۸ ۱۱:۱۸
«امیرحسین شریفی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«جشنواره جهانی فیلم فجر» تبدیل شده به محلی برای هزینهکرد بودجه و بهرهبرداری برخی افراد/ جشنواره جهانی در ساختار و هدف و کارکرد دچار مشکل جدی است!
سینماپرس: «امیرحسین شریفی» با بیان این مطلب که جشنواره جهانی فیلم فجر در ساختار و هدف و کارکرد دچار مشکل جدی است، گفت: از نگاه من جشنواره جهانی فیلم فجر بیشتر تبدیل شده به محلی برای هزینهکرد بودجه و بهرهبرداری برخی افراد. سالهایی هم که آقای میرکریمی آن را اداره میکردند، همین ماجراها مطرح شد و مشخص است که چه اتفاقاتی رخ داده است.
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۸ ۱۱:۱۵
«عضو هیات داوران چهل و سومین جشنواره جهانی فجر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
تعریف مشخصی از «سینمای شاعرانه» نداریم/ «سینما» قبل از هر چیز باید «سینما» باشد، میخواهد «شاعرانه» باشد یا نباشد!
سینماپرس: «فرزاد موتمن» با اشاره به رویکرد جدید متولیان سازمان سینمایی در دولت چهاردهم و تمرکز بر موجودیتی با عنوان سینمای شاعرانه و بیان این مطلب که واقعاً تعریف مشخصی از «سینمای شاعرانه» نداریم؛ گفت: سینما قبل از هر چیز باید سینما باشد؛ میخواهد شاعرانه باشد یا نباشد! مهم این است که سینما باشد.
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۷ ۱۴:۴۵
«سید محمدعلی ابطحی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«فیلم سینمایی» باید از نظر هنری و فنی در سطح «آثار جهانی» باشد و با پیشرفتهای سینمای دنیا همگام شود/ بدون وجود «جنبه هنری» فیلم سینمایی عملاً نمیتواند عنوان «فیلم سینمایی» را داشته باشد
سینماپرس: «سید محمدعلی ابطحی» با بیان این مطلب که بدون وجود جنبه هنری، فیلم سینمایی عملاً نمیتواند عنوان فیلم سینمایی را داشته باشد، گفت: حتی اگر فیلمی محتوای غنی و قابل توجهی داشته باشد، اما از نظر هنری مورد قبول جامعه جهانی و سینما نباشد، نمیتوان آن را فیلم موفقی دانست. بنابراین، معیارهای هنری باید برای جشنوارههای داخلی و خارجی و حتی سلیقه داخلی پیشبینی شوند. بدون وجود جنبه هنری، فیلم سینمایی عملاً نمیتواند عنوان فیلم سینمایی را داشته باشد.
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۶ ۱۵:۲۷
«علی شاهحاتمی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«جشنواره بینالمللی» تعاریف مشخص خود را دارد/ «ماهیت جشنواره» است که اهمیت آن را مشخص میکند/ دقیقاً قرار است «جشنواره جهانی فیلم فجر» را بهعنوان دریچه به چه کسی معرفی کنیم؟!
سینماپرس: «علی شاه حاتمی» با بیان این مطلب که جداسازی بخش ملی و جهانی فجر نوعی اعلام حضور یا بیانیه است، یعنی اینکه «ما هم هستیم»، گفت: بودن ما زمانی معنا پیدا میکند که جشنواره بهدرستی برگزار شود و واقعاً فیلمهای بینالمللی در آن حضور داشته باشند. ما یک پسوند «فجر» داریم و یک پسوند «بینالمللی». اما با پسوند که چیزی ثابت نمیشود؛ ماهیت جشنواره است که اهمیت آن را مشخص میکند؛ فیلمهای حاضر، مهمانان، داوران و جوایز جشنواره نشاندهنده اهمیت آن هستند. وگرنه اسمگذاری کار سادهای است؛ من هم میتوانم در محلهمان جشنواره بینالمللی برگزار کنم، ولی سؤال این است: با چه فیلمی! با چه افتخاری! با حضور چه فیلمسازانی!
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۵ ۱۲:۲۳
«حبیب الله بهمنی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
سینمای منفعت طلب، سینمای تخدیر کننده، استحماری و سینمای تحریفگر نمیتواند «سینمای بسیجی» باشد/ سینماگر حق طلب و دردمندی که در تاریکی یأس، نور امید روشن کند «سینماگری بسیجی» است
سینماپرس: «حبیب الله بهمنی» نویسنده، تهیه کننده و کارگردان پیشکسوت عرصه سینمای دفاع مقدس با بیان این مطلب که سینمائی که دغدغۀ مستضعفین و مظلومین را ندارد سینمای بسیجی نیست، گفت: سینمای بسیجی سینمائی متعهد به آرمانهای نجات بخش، متعالی و رستگار مدار است. سینمائی که راه رستگاری انسان را نشان ندهد گمراهی را مضاعف خواهد کرد و چنین سینمائی بسیجی نیست. سینمای بسیجی سینمائی است که آگاهی بخش، حق جو و ظلم ستیز باشد. هر سینماگر حق طلب و دردمندی که در تاریکی یأس، نور امید روشن کند سینماگری بسیجی است.
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۵ ۱۲:۲۱
«حسن وارسته» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«جشنواره فجر» در مقایسه با گذشته از آن «ارتباطات بینالمللی» فعال و قدیمی بیبهره شده/ برای دعوت از «فیلمهای خارجی» نیاز به «هزینهکرد ارزی» است
سینماپرس: «حسن وارسته» با بیان این مطلب که منطقاً، همان زمان که فیلمها در جشنواره ملی نمایش داده میشدند، میتوانستند یک عنوان بینالمللی به آن اضافه کنند؛ اظهار داشت: در همان اختتامیه میشد یک جایزه بینالمللی تعریف کرد و تمام. با این روش، جشنواره یکبار هزینه میکرد و هم بخش ملی و هم بخش بینالمللی را پوشش میداد. اما اکنون دو بار هزینه میشود بدون اینکه خروجی جدیدی خلق شود؛ مسیر همان است، افراد هماناند، فیلمها هماناند، تنها پوستر جشنواره و عنوان بخشی از آن تغییر کرده است.
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۲ ۱۵:۱۴
به بهانه تقارن زمانی «۱۴۳۶ سالگرد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها» با «هفته بسیج»؛
«الگوی فاطمی»؛ «بسیجی» آتش به اختیار در عرصه «جنگ نرم» و دفاع از «انقلاب اسلامی»
سینماپرس: وقوع «شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها» آن هم حداکثر ۹۵ روز پس از «پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله» را میتوان به عنوان مصداقی روشن از مدل رفتاری «شبکه نفوذ فرهنگی» و نحوه عملکرد ایشان برای شکل دهی و ایجاد «کودتای مخملی» در بطن یک نظام اجتماعی سامان یافته در پرتو «انقلاب اسلامی» قلمداد نمود.
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۲ ۱۳:۳۴
«رئیس پیشین سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
هرچقدر «محصول هنری» حرفهایتر تهیه شود «مخاطب» آن را با علاقه بیشتری دنبال خواهد کرد/ انتظار میرود طی سال جاری یا سال آینده آثار عمیق و استراتژیک در «سینما» تولید شود
امیر سرتیپ دوم «محمدرضا فولادی» با بیان این مطلب که تأثیر یک فیلم، تئاتر، نمایشنامه، شعر، سرود و حتی تئاترهای خیابانی به مراتب بیشتر از تأثیر چند کتاب است، زیرا مخاطب را بهطور مستقیم جذب میکند، گفت: هرچقدر محصول هنری حرفهایتر تهیه شود، مخاطب آن را با علاقه بیشتری دنبال خواهد کرد. از این رو، مسئولیت سنگینی بر دوش هنرمندان است تا بتوانند در این عرصه، نقش خود را در خدمت نظام و کشور ایفا کنند. الحمدلله هنرمندان در این صحنه فعال هستند، اما انتظار ما بالاتر از این است.
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۱ ۱۱:۱۳
«مژگان کلهر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
نوشتن برای «نوجوان» نیازمند شناخت عمیق از زبان و دغدغههای پیچیده این سن است/ «نوجوانها» اغلب از طریق «فیلم» و «سریال» به «کتاب» راه پیدا میکنند/ «سینما» ویترین »کتاب» است
سینماپرس: «مژگان کلهر» با بیان این مطلب که سینما ویترین کتاب است و نوجوانها اغلب از طریق فیلم و سریال به کتاب راه پیدا میکنند؛ گفت: تجربههایی مثل هری پاتر یا ماتیلدا نشان دادهاند که یک اقتباس موفق میتواند چرخه نشر و سینما را همزمان تقویت کند. توجه جدی به اقتباس نهتنها به ترویج کتابخوانی کمک میکند، بلکه جایگاه ادبیات کودک و نوجوان را هم در فرهنگ عمومی ارتقا میدهد. اخیراً فیلم زیبا صدایم کن را دیدم که اقتباسی از کتاب آقای فرهاد حسنزاده بود. به نظرم این باعث میشود کسانی که فیلم را دیدهاند، سراغ کتاب هم بروند تا شباهتها و تفاوتهای اثر مکتوب و تصویری را کشف کنند.
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۱ ۱۱:۱۲
«اکبر منانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«دوبله» یک نوع زندگی است و تجربه انسانی در آن نقش اساسی دارد/ «هوش مصنوعی» تنها برای کاهش هزینهها کاربرد دارد و نمیتواند «احساس انسانی» را منتقل کند
سینماپرس: «اکبر منانی» با بیان این مطلب که اعتقاد من این است که هر کسی که بخواهد وارد حرفه دوبله و گویندگی شود، باید شخصیت و ابتکار خود را داشته باشد و چیزی از خود ارائه دهد؛ گفت: متأسفانه، بسیاری از دوستان تنها تقلید میکنند؛ حتی در نقشهای مختلف، همه سعی دارند همان نقشهای گذشته را بازسازی کنند. برای مثال، گویندهای مانند آقای افضلی یا آقای پزشکیان، هر یک شخصیت و ابتکار خود را داشتند، اما اکنون برخی سعی میکنند دقیقاً همان صداها را برای کاراکترهای پیر تقلید کنند و از خود مایهای نمیگذارند. به همین دلیل، گویندگان مولف و اصیل بسیار کم هستند و جایگزینی برای نسل گذشته دشوار خواهد بود. حتی گویندگان با صداهای معمولی، تلاش میکنند صدای خود را شبیه دیگران کنند و این موضوع باعث میشود که نظیر نسل گذشته به سختی پیدا شود.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۸ ۱۰:۴۶
جواد شمقدری:
«مرکز نشینانی» هستند که از نام و نان عنوان «بسیج» ارتزاق میکنند/ برگشت به «حقیقت بسیج» و «هنر بسیجی» عبور از این خارستانی است که در غفلت بسیاری از مدیران و مسئولان طی سالهای گذشته رقم خورده است
سینماپرس: «جواد شمقدری» در آستانه هفته بسیج با انتشار یادداشتی ضمن اشاره به ظرفیت های ارزشمند هنرمندان بسیجی در سراسر کشور و تهدیدهای صورت گرفته نسبت به بسیج هنرمندان واکنش نشان داد و نوشت: اگر چه گاه اندک تغییرات، کورسوئی از اصلاح مسیرها را نوید می دهد اما این کافی نیست، نام بسیج بر سر هر تشکیلات و سازمان و هر نهاد فرهنگی که می نشیند یا مدعی آن است، این رسالت تاریخی بر دوشش سنگینی خواهد کرد که با تقویت جبهه فرهنگی انقلاب در سمت درست تاریخ بایستد!
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۸ ۱۰:۲۵
«معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
برخی از «آثار دفاع مقدس» متأسفانه به آثار «ضد دفاع مقدس» تبدیل شدهاند/ تولید آثار هنری درباره «جنگ تحمیلی۱۲ روزه» لازم و ضروری است
سینماپرس: سردار سرنیپ پاسدار «ابوالفضل شکارچی» با بیان این مطلب که مسئولیت نظارت بر تولید آثار دفاع مقدسی با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، گفت: رخی از آثار دفاع مقدس متأسفانه به آثار ضد دفاع مقدس تبدیل شدهاند
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۷ ۱۰:۵۰
«سید مسعود اطیابی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در «جشنواره جهانی فیلم فجر» یا باید فیلمهای جدید معرفی شوند یا نمایشهای تکراری داشته باشیم/ سیاست جدایی دو «جشنواره ملی» و «بین الملل فجر» سیاست اشتباهی بود
سینماپرس: «سید مسعود اطیابی» با اشاره به اینکه بخش عمدهای از فیلمهای ما که در فجر حضور داشتند طی ده–یازده ماه تا رسیدن به جشنواره جهانی فجر اکران شدهاند و عملاً تعداد فیلمهایی که «پریمیر» خود را برای جشنواره نگه دارند بسیار محدود میشود؛ گفت: نمایش فیلمهای تکراری و اکرانشده در هر جشنواره، طبیعتاً از جذابیت آن برای مخاطب کم میکند به همین دلیل، معمولاً فیلمساز ترجیح میدهد اولین نمایش فیلمش در جشنواره فجر باشد و از این منظر، سیاست جدایی دو جشنواره ملی و بین الملل فجر سیاست اشتباهی بود.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۷ ۱۰:۴۹
«مجید مولایی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
خلأ اصلی ما در «سریالسازی مدرن» نبود یک کاراکتر کلیدی به نام «شورانر» یا «کریتور» است/ «نویسندگان» ما باید جلوتر از «مخاطب» باشند اما گاهی عقبتر هستند
سینماپرس: مجید مولایی با انتقاد از سوء مدیریت پلتفرمهای نمایش خانگی، گفت: در ایران، همهچیز وابسته به اراده سازنده است. پلتفرمهای ما معمولاً اراده و ساختار لازم را برای هدایت تولید ندارند؛ بیشتر مدیرانشان از حوزه آیتی یا زمینههای دیگر آمدهاند و تخصصی در محتوا ندارند. به همین دلیل، لحن، فرم و سلیقه سازنده بیشترین تأثیر را بر اثر دارد. نتیجه این میشود که هر کار هویت مستقل خودش را دارد، اما چارچوب و استاندارد مشخصی وجود ندارد. گویی پلتفرم به جای آنکه نقش تعیینکننده در ساختار و روایت داشته باشد، صرفاً بستر پخش است.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۶ ۱۰:۳۲
«مریم پوریامین» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
برخی فیلمسازان با نمایش فقر و حقارت مردم خود در پی «فهمیده شدن» در دنیای غرباند/ «فیلمهای تحقیرکننده» چون از ذهن و نیت سازندهای حقیر برخاستهاند هرگز به جریان بدل نمیشوند
سینماپرس: «مریم پوریامین» با بیان این مطلب که در جهان امروز، زمانی که فیلمسازان و کمپانیهای بزرگ جهانی سرگرم تصرف قلب فرهنگ ملتها به نفع خود، قهرمانسازی و دمیدن امید در نسل جوان هستند، ما چرا باید مردم خویش را حقیر جلوه دهیم و بر فرهنگ و آداب خود بتازیم؛ گفت: سینما آینهای است که هم زیبایی را نشان میدهد و هم زشتی را، اما دروغ باید باورپذیر باشد. مخاطب ایرانی دروغ «حقیر بودن خویش» را باور نمیکند. از همینرو، فیلمهای تحقیرکننده، چون از ذهن و نیت سازندهای حقیر برخاستهاند، هرگز به جریان بدل نمیشوند و شعله نمیگیرند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۶ ۱۰:۳۰
«رضا ایرانمنش» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در «سینمای ایران» دور باطلی را طی کردهایم/ «فیلفارسی» شرف داشت به آنچه که امروز در برخی فیلمها میبینیم
سینماپرس: «رضا ایرانمنش» با بیان این مطلب که فیلمفارسی شرف داشت به آنچه که امروز در برخی فیلمها میبینیم، گفت: در همان فیلمها، با وجود صحنههای کاباره، سیگار و مشروب، دستکم قصهای وجود داشت؛ قهرمانی مثل فردین میآمد، قصهای روایت میشد، تحول شخصیت وجود داشت. اما امروز چه؟ فیلمهایی داریم که تنها هدفشان خنداندن مردم به هر قیمتی است.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۵ ۱۰:۳۰
«مقصود نعیمی ذاکر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«شهرداری تهران» واحدهای گوناگونی برای «امور فرهنگی» در خود جای داده/ از جمله ماموریتهای مهم شهرداریها «فرهنگ سازی» است/ وجود ادارههای متعدد با ماموریت واحد «تزاحم مدیریتی» ایجاد خواهد کرد!
سینماپرس: «مقصود نعیمی ذاکر» با اشاره به این موضوع که شهرداری تهران واحدهای گوناگونی برای امور فرهنگی را در خود جای داده که وجود اداره های متعدد با ماموریت واحد که توسعه ی فرهنگ اجتماعی آن هم در چند اداره وابسته و سازمان نسبتا مستقل، بدیهی است که مانع سیاستگذاری دراز مدت و همسو خواهد شد و بی تردید تزاحم مدیریتی ایجاد خواهد کرد و سیاستگذاری های سلیقه ای جایگزین، سیاست پایدار در فعالیتهای فرهنگی شهر خواهد شد، گفت: لازم است که شورای شهرها، برای کارآمدی بیشتر فعالیت شهرداری، در سیاستگذاری پایدار، بویژه در حوزه ی فرهنگ اجتماعی، دارای طرح و برنامه ی روشن باشند. و نسبت خود را هم در اداره های شهرداری و هم بیرون آن، دارای تعریف روشن کنند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۵ ۱۰:۲۹
کارگردان «چشم بادومی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینما» مانند سایر هنرها در دورههای رشد خود دچار «بحران هویت» شده/ «سینما» پس از کرونا و گسترش اینترنت و نمایش خانگی نیازمند «بازتعریف» است
سینماپرس: «ابراهیم امینی» با بیان این مطلب که مشکل موجود این است که دفاتر پخش و سینماداران، پیشفرضهایی در ذهن دارند که حاصل تجربیات ارزشمندی است که سالهاست بدست آورده اند؛ اظهار داشت: مانند اینکه فلان بازیگر نمیفروشد یا این مدل فیلم موفق نیست. بسیاری از این برچسبها و تصورات ذهنی، مبتنی بر مطالعه آماری دقیق نیست و واقعیت میدان متفاوت است. بنابراین باید فرصت داده شود تا رویکردهای تازه نسبت به فیلمهای جدید اعمال شود تا بتوانند مخاطبان خود را جذب کنند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۴ ۰۹:۵۹
«استاندار خراسان جنوبی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
هدف ما این است که سریالی بسازیم که هر شب مردم با دیدنش به یاد «خراسان جنوبی» بیافتند/ مسئولیت مجاب کردن «معادن» برای «تأمین مالی پروژه» را شخصاً بر عهده میگیرم
سینماپرس: «سید محمدرضا هاشمی» با بیان این مطلب که پس از اتمام پروژه ایرانجان قصد دارم تولید یک سریال فاخر و اختصاصی برای خراسان جنوبی را آغاز کنم؛ گفت: هدف ما این است که سریالی بسازیم که هر شب مردم با دیدنش به یاد خراسان جنوبی بیافتند. مسئولیت مجاب کردن معادن برای تأمین مالی پروژه را شخصاً بر عهده میگیرم.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۴ ۰۹:۵۹
تهیه کننده «موی گرگ» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
همچنان «وضعیت سینما» مطلوب نیست/ آمارهای امسال از منظر «توسعه» چندان امیدوارکننده نیستند/در مورد وضعیت فعلی «سینمای هنر و تجربه» ترجیح میدهم فعلاً صحبت نکنم!
سینماپرس: «امیرحسین علم الهدی» با بیان این مطلب که همچنان وضعیت سینما مطلوب نیست، گفت: آمارهای امسال، از منظر توسعه چندان امیدوارکننده نیستند. در ششماهه نخست سال، حدود سهونیم میلیون نفر کاهش مخاطب نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتهایم. باید منتظر بمانیم و ببینیم در نیمه دوم سال، بهویژه با برگزاری جشنواره فیلم فجر، چه اتفاقی میافتد و آیا دولت خواهد توانست به اقتصاد و هنر سینما بهصورت توأمان توجه کند یا خیر. در حال حاضر، برای هرگونه پیشداوری هنوز زود است.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۱ ۱۱:۵۵
«علیرضا سربخش» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«شهرداری تهران» باید در زمینه تولید آثار سینمایی بی ارتباط با وظایف شهرداری که در سالهای اخیر با حمایت «موسسه سینماشهر» ساخته شده دقت کافی داشته باشد
سینماپرس: «علیرضا سربخش» با انتقاد از برخی حمایت های شهرداری در ساخت آثار سینمایی غیر مرتبط با شهرداری و بعضا ضد حاکمیتی، گفت: در برخی فیلمها مشاهده شده که ارتباط مستقیمی با مسائل شهری وجود ندارد. اگر شهرداری قصد ندارد گستره موضوعی را بیش از اندازه وسیع کند، بهتر است موضوعات محدودتر ولی کاملاً مرتبط با شهر انتخاب شود تا مخاطب بتواند ارتباط روشنتری با مسائل شهری و سوژههای مرتبط برقرار کند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۱ ۱۱:۵۵
«محمود پاک نیت» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
اگر ما نسبت به آنچه واقعی است «صادق» باشیم و همان را اجرا کنیم اثر «ماندگار» خواهد شد/ «صبر» حضرت یعقوب در من «ماندگار» شد
سینماپرس: «محمود پاک نیت» در مورد تاثیر ایفای نقش حضرت یعقوب نبی علیه السلام گفت: یکی از تأثیرگذارترین تجربههایم مربوط به نقش حضرت یعقوب بود. صبر و تحمل آن حضرت بر من اثر عمیقی گذاشت. من در زندگیام اهل صبر نبودم و دوست داشتم کارها سریع انجام شود. اما در طول سه سالی که سریال حضرت یوسف را کار میکردم، این ویژگی آنقدر بر من اثر گذاشت که امروز باورم نمیشود همان آدم بیصبری گذشته هستم. حضرت یعقوب دههها در فراق یوسف صبر کرد و همین، نگاه مرا به زندگی تغییر داد.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۰ ۱۲:۰۶
تهیه کننده انیمیشن «افسانه سپهر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
بودجههایی به اسم «حمایت» وارد «صنعت انیمیشن» یا «بازی» میشود اما به صورت «بلاعوض» توزیع میگردد/ باید به جای «پولپاشی» و تزریق بیهدف «بودجه» به ایجاد «بازار پایدار» فکر کنیم
سینماپرس:«مهدی جعفری جوزانی» با انتقاد از پول پاشی نهادهای حمایت گر در حوزه انیمیشنسازی و بازیسازی گفت: معمولاً بودجههایی به اسم حمایت وارد صنعت انیمیشن یا بازی میشود، اما به صورت بلاعوض توزیع میگردد و در نهایت هم اثربخشی ندارد. در حالیکه اگر نگاه ما مبتنی بر اقتصاد بدون نفت باشد، باید به جای پولپاشی و تزریق بیهدف بودجه، به ایجاد بازار پایدار فکر کنیم. چون در نهایت، آن بودجهها تمام میشوند و شرکتها، تیمها و جوانهای فعال در این حوزه به مرور از صحنه حذف میشوند یا سراغ کارهای دیگر میروند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۰ ۱۲:۰۵
«امیرحسین مدرس» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
نسل جدید «سینماگران» کتابخوان نیستند و به منابع غنی ادبی مراجعه نمیکنند/ بسیاری از «بازیگران» و «کارگردانان جوان» حتی اگر جلویشان «تاریخ بیهقی» بگذارید نمیتوانند چند خط آن را بخوانند
سینماپرس: «امیرحسین مدرس» با انتقاد از کم سوادی برخی از بازیگران و کارگردانان و عدم کتابخوانی و آشنایی با منابع غنی ادبیات و متون اصیل تمدنی، گفت: اگر این قشر از سینماگران ما انس و مراجعه به این متون داشتند، هم اندیشهشان غنی میشد، هم جهانبینیشان تغییر میکرد، و هم دایره واژگانشان گستردهتر میشد. این موضوع حتی بر کیفیت بازیگری و نگاه سینمایی آنها هم اثر مستقیم دارد.