-
دیروز ۱۴:۰۰
کارگردان فیلم کوتاه «بیتورا» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
چرا «جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان» جوایزی مثل «ابونصر فارابی»، «بهنام محمدی» و «جایزه ویژه دبیر» را حذف کرد/ جشنواره چه کاری برای «کودکان غزه» انجام داد!؟
سینماپرس: «محمد فرج صالحی» با انتقاد از مدل رفتاری و عملکرد سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان گفت: مهمترین دغدغه جهان امروز، غزه و کودکان غزه است و از این جهت در جشنوارههای روشنفکری در اسپانیا، برلین، هامبورگ، برزیل، آفریقا و آسیا روی این موضوع سرمایهگذاری میشود؛ اما جشنوارهای که در شعار میگوید «کودکان غزه تنها نیستند»، چه کاری برای کودکان غزه انجام داده است!؟
-
دیروز ۱۳:۵۹
«حمیدرضا تاج دولتی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مسئولیت اجتماعی» اهالی فرهنگ و هنر نهتنها بیان «حقیقت» که دفاع از «انسانیت» است/ متأسفانه در مواقع بحرانی «سیاست فرهنگی» واحدی وجود ندارد
سینماپرس: «حمیدرضا تاج دولتی» با بیان این مطلب که گسترش فضای دوقطبی و رادیکال شدن دیدگاهها در جامعه، بسیاری از چهرهها ترجیح میدهند سکوت کنند، گفت: متأسفانه در مواقع بحرانی، سیاست فرهنگی واحدی وجود ندارد که به درستی هنرمندان را در میدان اجتماعی همراه و هدایت کند. این خلأ سبب سردرگمی یا انفعال چهرهها میشود. بخشی از جامعه نیز نسبت به برخی از سلبریتیها بدبین شدهاند که این خود هنرمندان را دچار احتیاط مضاعف کرده است.
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۳ ۱۰:۱۷
«سید جواد هاشمی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«حوزه کودک» باید به دست کاربلدها سپرده شود/ «نویسندگانی» که «برای کودک» مینویسند بسیار محدودند/ همه نهادها و سازمانها با استفاده از «رانتهای حکومتی و دولتی» به سمت «انیمیشن» رفتند
سینماپرس: «سید جواد هاشمی» با بیان صریح این مطلب که در کشور با مافیای انیمیشن مواجهیم و انحصار در تولید وجود دارد؛ گفت: چون روزی رهبر گفتند «انیمیشن را جدی بگیرید»، یکباره همه نهادها و سازمانها با استفاده از رانتهای حکومتی و دولتی به سمت انیمیشن رفتند. من خودم جزو کسانی بودم که از انیمیشن دفاع میکردم، اما این نباید باعث فراموشی سینمای رئالیستی و زنده شود. اینکه به جای اصلاح، به افراط برویم، خیلی آسیبزاست. در دنیا انیمیشن به وفور تولید میشود و بچهها دنبالش میکنند، اما ما باید با فرهنگ خودمان فیلم بسازیم، نه اینکه صرفاً با انیمیشن، آن هم به شکلی تکبعدی، میدان را پر کنیم.
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۳ ۱۰:۱۶
«خسرو معتضد» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«اثر تاریخی» باید «واقعگرایانه» باشد/ متأسفانه «فیلمهای تاریخی» خودمان را حتی پنج دقیقه هم نمیتوانم نگاه کنم/ کجای «شیراز» این شکلی مانند «سووشون» بود!
سینماپرس: «خسرو معتضد» با بیان این مطلب که متأسفانه فیلمهای تاریخی خودمان را حتی پنج دقیقه هم نمیتوانم نگاه کنم؛ متذکر شد: مثلاً سریال سووشون را دیدم. کارگردانش هنرمند و خانم محترمی است، ولی تصویرش از شیراز ۱۳۲۲ بیشتر پر از رقص و انگلیسیها و اسکاتلندیها بود. کجای شیراز این شکلی بود! پس نقش ناصر قشقایی، خسرو قشقایی، یا تیمسار شقاقی چه شد! جنگها و مقاومتها کجا بودند! اینها حذف شدند!؟
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۲ ۱۲:۲۵
کارگردان «سفر پر ماجرا» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
جامعه ما به «اقتدار فرهنگی» نیاز دارد همانطور که به «اقتدار نظامی» نیاز دارد/ هیچ زیرساختی برای تولید آثار مرتبط با «نوجوان»، «کودک» یا «نسل جوان» در جامعه نداریم
سینماپرس: «حجت الله سیفی» با بیان این مطلب که هیچ زیرساختی برای تولید آثار مرتبط با نوجوان، کودک یا نسل جوان در جامعه نداریم، گفت: ما مسئولانی نداریم که فکر کنند باید چند نهاد کنار هم بنشینند و همپیمان شوند تا برای کودکان و نوجوانان، موقعیتهای فرهنگی و تربیتی با ابزار سینما فراهم شود. نبود همین همکاری بین نهادها شبیه بقیه مشکلات زیرساختی جامعه ماست. نتیجه این میشود که یک بیماری وارد بدن جامعه شود و همهچیز را درگیر کند.
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۲ ۱۲:۲۴
«نادره ترکمانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینمای کودک» شرایط مناسبی را سپری نمیکند/ «نوجوانان» کاملاً رها شدهاند/ «خانوادهها» ناچارند به سمت آثار غیرایرانی روی بیاورند
سینماپرس: «نادره ترکمانی» با بیان این مطلب که موضوع نوجوانان در مباحث فرهنگی کشور ما بسیار مغفول مانده است؛ اظهار داشت: ما نه تنها در حوزه سینما، بلکه حتی در ادبیات نیز آثار ویژه و مختص نوجوانان نداریم. در زمینه تئاتر، نشریات و حتی فضاهای تفریحی هم وضع به همین شکل است. برای نمونه، در پارکها تجهیزات بازی برای کودکان طراحی شده و فضاهایی برای بزرگسالان در نظر گرفته شده است، اما نوجوانان کاملاً رها شدهاند. این بیتوجهی در همه عرصهها دیده میشود، از ادبیات گرفته تا نمایش و حتی رسانهای مثل تلویزیون؛ آیا تلویزیون ما برنامه ویژه نوجوان دارد؟ پاسخ منفی است. به همین دلیل است که میگویم حوزه نوجوان در یک بلاتکلیفی و بیسیاستی مطلق قرار دارد.
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۱ ۱۰:۵۹
دلنوشته «جواد شمقدری» در سوگ سینماگر متعهد و انقلابی مرحوم «محمد کاسبی»؛
مرحوم «کاسبی» مصداق هنرمند طراز در «جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» بود/ عناصر نفوذی اجازه ندادند تا از این چهره برجسته به عنوان «چهره هنر انقلاب» الگوسازی شود
سینماپرس: «جواد شمقدری» در سوگ مرحوم «محمد کاسبی» سینماگر متعهد و انقلابی با انتشار متنی یاد او را گرامی داشت و نوشت: «محمد کاسبی» تا به پایان عمر شریف خود وفادار جبهه مقاومت و وامدار ولایت باقی ماند و با هنر خود در صف مقدم مبارزه با جریانات نفاق و دگر اندیشان قرار داشت و همواره در سمت درست تاریخ ایستاد و همین ویژگی اعتقادی و رفتاری او بود که موجب برانگیختن حقد و کینه بسیاری شد و سبب گردید تا ایشان مورد بیمهری برخی جریانات معلوم الحال هنری و سینمایی قرار گیرد. جریاناتی پرقدرت که حتی بر بستر عناصر نفوذی و رخنه داده شده خود بر بدنه نهادهای انقلاب اسلامی، هیچگاه اجازه ندادند تا از این چهره برجسته هنر انقلاب اسلامی قاب گرفته شود و به عنوان «چهره هنر انقلاب» مورد الگوسازی واقع گردد و این همه حتی در دوران سخت بیماری آنچنان ناجوانمردانه بود که گاه از یک عیادت ساده کوتاهی گردید و وجود این هنرمند عزیز مورد بیاعتنایی قرار گرفت.
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۱ ۱۰:۵۶
کارگردان «بچه مردم» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینما» تجربهی زیستن است/ «نوجوانان» دنبال فیلمهای ساخته شده برای «بزرگسالان» هستند و میخواهند از «مسائل بزرگسالی» سر در بیاورند و جزو «آدم بزرگها» به حساب بیایند
سینماپرس: «محمود کریمی» با اشاره به اصلیترین مشکلی که در فیلمهای نوجوان دیده میشود گفت: ظاهرا فیلم برای نوجوان ساخته شده ولی مسیر و نتیجهگیری مطلوب بزرگسال است،بزرگسال که منطقش سالها است شکل گرفته و مسائل را به خوب و بد تقسیم کرده و تکلیفش روشن شده است.او نمیداند نوجوان در اصل کودکی است که به مرحله بعدی صعود کرده و منافذ مغزش در حال باز شدن و شناخت جهان و یافتن هویت است.
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۰ ۲۰:۲۱
با صدور پیامی؛
«هیات اسلامی هنرمندان» درگذشت سینماگر متعهد و انقلابی «محمد کاسبی» را تسلیت گفت
سینماپرس: «هیات اسلامی هنرمندان» با صدور پیامی درگذشت سینماگر متعهد و انقلابی مرحوم «محمد کاسبی» که از اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی هنرمندان بود را به خانواده محترم ایشان، جامعه هنری و همه دلسوزان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تسلیت گفت.
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۰ ۱۰:۰۹
«الهه رضایی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مدیران صدا و سیما» احساس میکنند خودشان خدای دانش هستند/ افرادی که مسئولیت حوزه انیمیشن و «برنامههای کودک» را بر عهده دارند نه دانش لازم دارند و نه به «کودک» اهمیت میدهند
سینماپرس: «الهه رضایی» با بیان این مطلب که اگر افراد خبره و آگاه به نیازهای سنی کودکان و نوجوانان، میزان مناسب آموزش و سرگرمی و روشهای مؤثر را مدیریت میکردند، هرگز این مشکلات رخ نمیداد؛ گفت: در تمام دنیا، انیمیشن و برنامههای کودک با تخصص و تمرکز بر نیازهای مخاطب ساخته میشوند و بیننده خودش انتخاب میکند. اما در شرایط کنونی، افرادی که مسئولیت این حوزهها را بر عهده دارند، نه دانش لازم دارند و نه به کودک اهمیت میدهند.
-
۱۴۰۴-۰۷-۱۹ ۱۳:۴۰
«اکبر منصور فلاح» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
مشکل سینما کودک و نوجوان «فروش» نیست/ فیلمهایی که به سفارش «نهادهای دولتی» ساخته میشوند اغلب «بازتاب ذهن مدیران» هستند، نه «نیاز واقعی کودکان»!
سینماپرس: «اکبر منصور فلاح» با بیان این مطلب که متأسفانه فیلمهایی که به سفارش نهادهای دولتی ساخته میشوند، اغلب بازتاب ذهن مدیران هستند، نه نیاز واقعی کودکان؛ اظهار داشت: وقتی یک مسئول میگوی «این موضوع را بساز، آن را نساز»، نتیجهاش اثری میشود که به کودک ربطی ندارد. در واقع مثل شاعری است که شعر دلخواه خودش را نمیگوید، بلکه برای کسب درآمد چیزی مینویسد.
-
۱۴۰۴-۰۷-۱۹ ۱۳:۳۹
«جمشید بیات ترک» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«برنامهریزی» برای کودک باید با «زبان» و «جهانبینی» خود «کودک» انجام شود/ باید «سرگرمی» به عنوان رکن اصلی در نظر گرفته شود
سینماپرس: «جمشید بیات ترک» با اشاره به فقدان اهتمام سیاستگذاران و مدیران رسانه ملی نسبت به مخاطب کودک، گفت: افول ژانر کودک و نوجوان در تلویزیون، ناشی از سیاستگذاری نادرست و عدم اقدام مدیران و سیاستگذاران است و نه قصور برنامهسازان. در واقع، مشکل اصلی این است که مدیران هیچ اقدام مؤثری انجام ندادهاند. بسیاری از فعالان حوزه کودک، به جای توسعه و ارتقای کیفیت، به بهانه رفع ایرادات یا ارتقای کیفی، تولید برنامهها را کاهش داده یا تعطیل کردهاند، که نتیجه آن نابودی نسبی این ژانر در تلویزیون است.
-
۱۴۰۴-۰۷-۱۶ ۱۱:۴۶
خاطرات درون خانوادگی جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان سی و هفتم (۴)
تبدیل «جشنواره سی و هفتم» به سنگ محکی برای افشای ماهیت سرگشتگی متولیان رسمی سینمای کشور در عرصه «سینمای کودک و نوجوان»
سینماپرس: روز چهارم از برگزاری «سی و هفتمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان» اگر چه به واسطه حضور گسترده سینماگران و فعالان حوزه سینمای کودک و نوجوان، در محیط جشنواره توانست نقیصه شور و هیجان این دوره را تا حدودی مرتفع و چشمانداز بانشاطی از سالنهای اکران را به نمایش بگذارد؛ اما با این حال صحبتهای مبهم «ریاست سازمان سینمایی» در جمع خبرنگاران را میتوان به عنوان یک تلنگر جدی برای آینده گُنگ و غبارآلود «سینمای کودک و نوجوان» در کشور قلمداد نمود.
-
۱۴۰۴-۰۷-۱۶ ۱۱:۲۳
«مقصود نعیمی ذاکر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
فاقد نگاه جامع، عمیق و اثربخش در حوزه «سینمای کودک» هستیم/ سهم «تلویزیون» در توسعهی «سینما کودک و نوجوان» حذف شده است/ به تحولی اساسی در ساختن «سالن نمایش» برای «کودکان» احتیاج داریم
سینماپرس: «مقصود نعیمی ذاکر» با بیان این مطلب که به نظر میرسد فاقد نگاه جامع، عمیق و اثربخش در حوزه سینمای کودک هستیم، گفت: نیازمند بازنگری دقیقیم؛ فارغ از اینکه انتقاد سبب شود که بخشهای مسئول برانگیخته و خاطرشان آزرده شود. حدود چهار دهه پیش، سهم تلویزیون در گروههای کودک و نوجوان شبکهی یک و دو، در جهت توسعهی سینمای کودک و نوجوان قابل توجه بود و خلق شخصیتهای عروسکی و دیگر تولیدات در رسانه سبب تولیدات خوبی در سینما میشد. البته آن دوره هم برنامهی مدونی وجود نداشت، اما همین سهم تلویزیون در توسعهی سینما کودک و نوجوان هم حذف شده است!
-
۱۴۰۴-۰۷-۱۵ ۱۲:۳۱
خاطرات درون خانوادگی جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان سی و هفتم (۳)
از نمود ولشدگی «سینمای کودک» در وادی «هرچه سازی» تا ظهور علایم غفلت از «سینمای کوتاه کودک و نوجوان»!
سینماپرس: سومین روز از «سیوهفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان» در حالی برگزار شد که در کنار ادامه فرایند اکران آثار «بخش مسابقه سینمای ایران» ، جشنواره خود را برای برگزاری مراسم «اختتامیه بخش فیلم کوتاه و انیمیشن» آماده مینمود و به این ترتیب میزبانی اصفهان از مسئولان «سازمان سینمایی» از این روز رسما آغاز شد و محیط جشنواره شاهد تردد متولیان فرهنگی و سینمایی کشور گردید.
-
۱۴۰۴-۰۷-۱۵ ۱۰:۴۰
«حبیب اسماعیلی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
فیلمسازان «ژانر کودک و نوجوان» باید خود را به روز کنند/ مشکل «فیلم نوجوان» این است که آنها شاید بیشتر از «فیلمساز» نسبت به آن موضوع آگاه هستند
سینماپرس: «حبیب اسماعیلی» با بیان این مطلب که نوجوانان و جوانان، آیندهسازان مملکت هستند و از این جهت فیلمسازان این ژانر در آثارشان تلاش میکنند مضامینی را آموزش دهند، اما حقیقت این است که مخاطبانشان از آنها جلوتر هستند؛ گفت: مشکل فیلم نوجوان این نیست که برای آنها ساخته نمیشود. برای آنها شاید هم ساخته میشود، اما مشکل فیلم نوجوان این است که محتوای اثر به درد نوجوانها نمیخورد و آنها شاید بیشتر از فیلمساز نسبت به آن موضوع آگاه هستند. این ضعف فقط مختص کارگردان نیست و تهیهکنندگان و سایر عوامل را هم شامل میشود.
-
۱۴۰۴-۰۷-۱۴ ۱۴:۲۸
خاطرات درون خانوادگی جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان سی و هفتم (۲)
از حیرانی «جشنواره سیوهفتم» در وادی «برای» یا «درباره» کودک و نوجوان تا نمایش مصداقی از سرمایهگذاریهای بیمنطق «بنیاد سینمایی فارابی» در رویکرد جدید «شاعرانگی»!
سینماپرس: با پایان اکرانهای روز دوم از «سیوهفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای کودک و نوجوان» بار دیگر این مهم بیش از پیش یادآور میشود که برای پیشرفت و بهبود وضعیت «سینمای کودک و نوجوان» نگاه مسئولان دستاندرکار باید تغییر کند و در این تغییر نگاه باید «سینمای کودک و نوجوان» به عنوان یک موضوع جدی مطرح و به عنوان یک مقوله علمی- هنری و یک وسیله ارتباطی مورد تلقی واقع گردد.
-
۱۴۰۴-۰۷-۱۴ ۱۰:۳۸
«رضا فیاضی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
همه میگوییم «فرزندان» ما «سرمایههای کشور» هستند اما در عمل حمایتی نمیبینیم!
سینماپرس: «رضا فیاضی» ضمن گلایه از مدیریت فرهنگی کشور و با بیان این مطلب که همه میگوییم فرزندان ما سرمایههای کشور هستند اما در عمل حمایتی نمیبینیم، گفت: من حتی سرمایهگذارانی را دیدهام که خواستند حرکتی انجام دهند، اما به خاطر مدیریت نادرست در اکران سینمای کودک و نوجوان از جمله زمانبندی بد، بیتوجهی و تبلیغات ناکافی فیلمهایشان نتیجه نگرفت و سرمایهشان بازنگشت.
-
۱۴۰۴-۰۷-۱۳ ۱۲:۵۰
خاطرات درون خانوادگی جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان سی و هفتم (۱)
از بروز اختلاف مابین «بنیاد سینمایی فارابی» و «شهرداری اصفهان» برای تولیگری جشنواره تا زنگ خطر «تحریف هویت ملی» با تک انیمیشن حاضر در این دوره!
سینماپرس: «سیوهفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان» در حالی از روز شنبه ۱۲ مهرماه در شهر تاریخی و فرهنگی «اصفهان» فرآیند رسمی خود را آغاز کرد که هنوز هم بحثهای بسیاری پیرامون حواشی مراسم افتتاحیه این جشنواره شنیده میشود.
-
۱۴۰۴-۰۷-۱۳ ۱۰:۴۲
«رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان» به نام و با نام «اصفهان» شناخته میشود/ نگاه ما این است که «اصفهان» به عنوان «شهر دوستدار کودک و نوجوان» شناخته شود
سینماپرس: «علی صالحی» با بیان این مطلب که اساسا جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان به نام اصفهان و با نام اصفهان شناخته میشود، گفت: جشنوارهای که بیش از ۳۰ دوره در یک شهر برگزار شده، طبق روال جشنوارههای حرفهای دنیا مثل «کن» یا «ونیز»، به نام همان شهر گره میخورد. اگر در چند دوره، به دلایلی اشتباه حرفهای رخ داده و جشنواره در جای دیگری برگزار شده، باید بگویم اگر میخواهیم این جشنواره به ریشهها، اهداف حرفهای و رسالت اصلی خودش برسد، لازم است همان روال طبیعی و ریشهدار گذشته را که بر اساس مصوبات قبلی بوده ادامه دهیم.
-
۱۴۰۴-۰۷-۱۲ ۱۰:۳۶
«معاون تولید کانونپرورشفکریکودکانونوجوانان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینمای کودک» بر خلاف ادعا ها اصلا رو به افول نیست/ «کانون» در حوزه «ساخت فیلم» وظیفهاش را به خوبی انجام داده/ «ماندگاری فیلمها» با گذر زمان شکل میگیرد
سینماپرس: «محمدرضا کریمیصارمی» با بیان این مطلب که سینمای کودک بر خلاف ادعا ها اصلا رو به افول نیست، گفت: رشد سینمای طنز در بزرگسالان بر آثار فرهنگی تأثیر گذاشته و در سینمای کودک نیز میتوان نمونههایی از این آسیبها مشاهده کرد. با این حال، تولیدات قابل توجهی همچون «در آغوش درخت» نشان میدهد که فیلمهای کودک با محتوای ارزشمند همچنان تولید میشوند.
-
۱۴۰۴-۰۷-۱۲ ۱۰:۳۵
«محمد جعفر فرد حسینی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در «ژانر کودک» نه فروش پُرگیشهای داریم و نه حمایتهایی درخور/ مراجع و نهادهایی که باید پشتیبانی کنند بیشتر با نگاه اقتصادی به موضوع میپردازند
سینماپرس: «محمد جعفر فرد حسینی» با اشاره به نقش سرمایه گذاران و مافیای اکران در مهجور نمودن سینمای کودک، گفت: هم بحث ژانر کودک مطرح است و هم مسائل فرهنگی. در این ژانرها نه فروش پُرگیشهای داریم و نه حمایتهایی درخور. مراجع و نهادهایی که باید پشتیبانی کنند، بیشتر با نگاه اقتصادی به موضوع میپردازند. دوستان میگویند به ما بگو این فیلم چه چیزی دارد؛ مثلاً این دو چهره را دارد، پس اینقدر فروش میرود. این دو آهنگ را دارد، اینقدر فروش میرود. اگر احیاناً دو رقص هم در فیلم باشد، خب تمام است! حتی اگر چند مطلب خلاف عرف هم در آن باشد، شاید کمک کند به فروش بیشتر.
-
۱۴۰۴-۰۷-۰۹ ۱۸:۴۷
به مناسبت سالروز میلاد باسعادت «امام حسن عسکری علیه السلام»؛
شاخصترین «جهادگران فرهنگی» در طول تاریخ اسلام که تنها بر «قدرت نرم» تکیه و تمرکز نمود
سینماپرس: بسیاری از اندیشمندان و تاریخپژوهان «امام حسن عسکری علیه السلام» را به عنوان یکی از شاخصترین «جهادگران فرهنگی» در طول تاریخ اسلام معرفی مینمایند. شخصیتی که در طول حیات مبارک خود بدون برخورداری از هر گونه ظرفیت «قدرت سخت» و استفاده از ابزارهای نظامی، تنها بر «قدرت نرم» تکیه و تمرکز نمود.
-
۱۴۰۴-۰۷-۰۹ ۱۰:۵۶
«علیرضا اسحاقی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«وزارت ارشاد» در مأموریتهای مرتبط با «حوزه مقاومت» همیشه کمکار بوده/ یک سال از «شهادت سید حسن نصرالله» گذشته اما هنوز هیچ فکر، برنامه یا تکاپویی برای بازتاب رسانهای آن در قالب فیلم و سریال پیدا نشده!
سینماپرس: «علیرضا اسحاقی» با انتقاد از عملکرد وزارت ارشاد و بیان این مطلب که وزارت ارشاد بهویژه در مأموریتهای مرتبط با حوزه مقاومت همیشه کمکار بوده؛ مگر در مواردی که فیلمسازان به دلیل احساس دین، از سر اجبار و وظیفه وارد عمل شدهاند و اثری ساختهاند، گفت: متأسفانه ما، با وجود آنکه در رأس جریان مقاومت قرار داریم، در عرصه فرهنگ بهشدت عقبمانده و ضعیف عمل میکنیم. همانند ماجرای شهادت سید حسن نصرالله و سید هاشم صفی الدین که یک سال از وقوع آن گذشته اما هنوز هیچ فکر، برنامه یا تکاپویی برای بازتاب رسانهای در قالب فیلم و سریال پیدا نکرده است.
-
۱۴۰۴-۰۷-۰۸ ۱۱:۰۶
تهیهکننده «پسر دلفینی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«جشنواره فیلم کودک و نوجوان» باید تعامل جدیتری داشته باشد/ فیلمسازان برای نمایش نخست و پریمیر خود جشنوارهای را انتخاب میکنند که برایشان ارزش افزوده ایجاد کند
سینماپرس: «محمدامین همدانی» با بیان این مطلب که توجه مسئولان به سینمای کودک بسیار اندک است، گفت: سیاستهای حمایتی فارابی و دیگر مجموعههای مشابه بیشتر به سمت پروژههایی میرود که قیل و قال بیشتری داشته باشند. در این میان، سینمای کودک جایگاه ضعیفتری دارد؛ چرا که بازیگرانش شناختهشده نیستند، کارگردانان و تهیهکنندگانش در میان مردم محبوبیت چندانی ندارند و عملاً قدرتی برای مطالبه حمایت ندارند.
-
۱۴۰۴-۰۷-۰۸ ۱۱:۰۵
«ستاره اسکندری» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«زبان هنرمند» در واقع محصولی است که او ارائه میدهد/ اگر یک «هنرمند» قرار بود صرفاً «شعار» بدهد دیگر «هنرمند» نبود
سینماپرس: «ستاره اسکندری» با بیان این مطلب که زبان هنرمند در واقع محصولی است که او ارائه میدهد؛ گفت: اگر یک هنرمند قرار بود صرفاً شعار بدهد، دیگر هنرمند نبود. بنابراین آنچه مشاهده میکنیم، محصول تفکر و اندیشه هنرمند است که در قالب سینما، تئاتر، موسیقی، نقاشی یا هر هنر دیگری عرضه میشود. امیدوارم شرایطی فراهم شود که هنرمندان بتوانند احساسات خود را بهطور واقعی و مستقیم از طریق آثارشان به مخاطب منتقل کنند.
-
۱۴۰۴-۰۷-۰۷ ۱۰:۴۵
«محمدعلی باشه آهنگر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
قبل از اینکه از «سینماگران» انتظار داشته باشیم باید از «مدیران» انتظار داشته باشیم/ بسیاری از «سینماگران» آماده کار هستند/ «مدیران» فضا را برای «فعالیت سینماگران» آماده میکنند
سینماپرس: «محمدعلی باشه آهنگر» با تاکید بر ضرورت پژوهش و تحقیق در خصوص رخدادهای جنگ دوازده روزه برای ساخت اثر ماندگار و تاثیرگزار، گفت: ممکن است سینماگر در دوره جنگ خود در میان مردم حضور داشته باشد، اما برای ساخت اثری تأثیرگذار و ماندگار، لازم است پژوهش میدانی و کارشناسی، همراه با پژوهش کتابخانهای، به صورت کامل انجام شود. همینطور اطلاعات ناقص است و بدون نهادها نمیتوان کار ماندگار انجام داد.
-
۱۴۰۴-۰۷-۰۷ ۱۰:۴۵
«مرتضی رحیمی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«جنگ ۱۲ روزه» سرشار از قصههای الهامبخش است/ «سرمایهگذاران شخصی» برای تضمین «بازگشت سرمایه» ترجیح میدهند سراغ «فیلمهای کمدی عامهپسند» بروند
سینماپرس: «مرتضی رحیمی» با بیان این مطلب که جنگ ۱۲ روزه که سرشار از قصههای الهامبخش است، گفت: از این ماجراها میتوان روایتهایی در ژانرهای متنوعی چون تراژدی، درام، کمدی، جاسوسی و... خلق کرد که هم از نظر هنری غنیاند و هم از نظر مخاطبپسندی پتانسیل بالایی دارند. این مسیر نه تنها ضرر مالی در پی نخواهد داشت، بلکه میتواند بازخورد خوبی از مخاطب نیز بگیرد. شخصاً طرحی در اختیار دارم که در صورت تولید، یقین دارم تأثیرگذاری عمیقی بر مخاطبان خواهد داشت و روحیه وطنپرستی، اتحاد و مقاومت را بهشکلی ملموس به نمایش خواهد گذاشت.
-
۱۴۰۴-۰۷-۰۶ ۱۱:۱۵
«ماشاالله شاهمرادیزاده» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«اثر سینمایی» باید به «آینده» نگاه کند/ جریاناتی در «سینمای ایران» نسبت به نگاه و نمایش «آینده کشور و جهان» توسط «هنر سینما» مانع تراشی میکنند
سینماپرس: «ماشاالله شاهمرادیزاده» با بیان این مطلب که بعضیها میگویند سینما جای سیاستبازی نیست و باید صرفاً به چشم هنر نگاه کرد؛ اظهار داشت: من با این نظر کاملاً مخالفم؛ همانطور که گفته میشود دین از سیاست جداست، این هم اشتباه است. نمونهای واضح این موضوع، فیلم گروهبان راتلج است. همه فیلمهای آمریکایی، از تارزان و مرد عنکبوتی تا بنهور، دارای پیامهای سیاسی هستند. فیلم بنهور که دوازده اسکار گرفته است، سیاسی نیست؟
-
۱۴۰۴-۰۷-۰۶ ۱۱:۱۴
«جواد ارشاد» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در تولیدات سینمایی و تلویزیونی سالهای اخیر آثار زیادی «خنثی» بودهاند و هدف از تولید آنها «سرگرمی» صرف بوده است/ «هنرمندان» کمی وجود دارند که بخواهند بر اساس «جهانبینی» خود فیلمنامه بسازند
سینماپرس: «جواد ارشاد» با بیان این مطلب که در تولیدات سینمایی و تلویزیونی سالهای اخیر، آثار زیادی خنثی بودهاند و هدف از تولید آنها سرگرمی صرف بوده است و مشخصا انگیزههای ملی و میهنی در آنها کمرنگ است، گفت: در چرایی تحقق این امر هم مدیران و هم سینماگران دخیل هستند. البته سهم مدیران در این جهتگیری بیشتر است، زیرا هنرمندان و فیلمسازان، نوابغ مستقلی در سطح بالا نیستند. بسیاری از آنها تکنسین هستند که صرفاً تولید میکنند. هنرمندان شاخص کمی وجود دارند که بخواهند بر اساس جهانبینی خود فیلمنامه بسازند.