شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۷

در نشست خبری فیلم سینمایی «بدرود بغداد» تصریح شد:

ساسان سالور: «بدرود بغداد» فیلم آشنایی زدایی است

ساسان سالور

نشست خبری «بدرود بغداد» با حضور ساسان سالور، تورج اصلانی، جواد جلالی و مسعود سخاوت دوست در خبرگزاری سینمای ایران (سینما پرس) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، ساسان سالور مجری طرح فیلم «بدرود بغداد» با اشاره به اینکه فیلم «بدرود بغداد» آغازگر نوعی خاص از سینمای ایران است، گفت: فیلم بدرود بغداد نوآوری در زمینه تصویر، تدوین، عکس، انتخاب بازیگر و حتی فیلم نامه است.

وی افزود: بیان روایت داستان و ارائه نقش توسط بازیگران ایرانی برای داستان غیر ایرانی ،بیان روایت داستان از طریق تصویر و تدوین محض، نه دیالوگ بازیگرها ارائه نقش سرباز عراقی توسط مصطفی زمانی با پوستی روشن از تصور ذهن مخاطب نسبت به یک سرباز عراقی ،هم نوعی نگاه جدید به هنر سینما در ایران است که توسط این تیم به تصویر کشیده شد .

«بدرود بغداد» متعلق به هیچ جناح سیاسی نیست

وی با بیان اینکه در جشنواره فیلم فجر انتقادهایی به فیلم شده بود که فیلم یک فیلم دولتی است، گفت: عده ای با بیان این مطلب حتی به دیدن این فیلم نرفتند. این فیلم، فیلمی بود که تا دو برابر هزینه بر آورد هزینه شده بود و ما توانستیم با همدلی تمامی افراد حاضر در این پروژه فیلمی با نصف قیمت تمام شده و در حد استانداردهای خوب سینمایی تولید کنیم که این در نوع خود ستودنی است اما برخی با عینک بدبینی اثر را ندیدند و به قضاوت پرداختند. من در همین جا اعلام میکنم این فیلم متعلق به هیچ ارگان ،گروه و یا ارگان خاصی نیست.

وی در ادامه در خصوص آمار فروش فیلم گفت: تاکنون اطلاع دقیقی از میزان فروش فیلم در سینما نداریم اما نکته در اینجاست که این فیلم در اکران تحضیص سینماهای مناسب و فول تایم با مشکل روبه روست و در سینماها تعداد سانس ها برای اکران این فیلم وجود دارد با این وجود اگر کل هزینه این فیلم که مبلغ 312 میلیون بوده را در نظر بگیریم و اگر این فیلم 30 میلیون تومان فروش کند بیانگر موفقیت این فیلم است و این هشدار را به مسوولین می دهد که به جای آنکه 3 میلیارد بودجه برای برخی فیلم ها مصرف کنید این بودجه ها را خرد کرده وبه این نوع فیلم ها اختصاص دهند.

سالور گفت: مشکلات سینمای ایران مشکلاتی تکراری است که بارها از تریبون های مختلف بیان شده بهتر است بجای طرح موضوع این مشکلات از انتظارات هنرمندانم صحبت کنیم .

وی گفت: فیلم هایی نظیر بدرود بغداد نباید به خاطر عنوان سینمای مستقل یا مخاطب خاص مهجور شود بلکه باید به صورتی فرهنگ سازی برای دیدن این فیلم ها انجام شود که همانند جشنواره کن یا لوکارنو که فیلم ها به صورت آسمان باز برگزار می شود و با استقبال 20000 نفری روبه رو می شود ،برگزار می‌شود. اینکه بدرود بغداد با همه مشکلات و عدم وجود امکانات از انواع لباس، پوتین، سرباز آمریکایی تا هنرور عراقی و آمریکایی تا فیلمبرداری از شهرک دفاع مقدس به گونه ای که برای مخاطب مشخص نباشد که این لوکیشن ها در کجا فیلمبرداری شده تا حاصل و خروجی کار «بدرود بغداد» شده است باید فرهنگ سازی شود تا مردم اینگونه فیلم ها رو ببینند.

مزدک میرعابدینی برای آموزش زبان آمده بود

وی در خصوص آموزش زبان عربی و انگلیسی بازیگرها گفت: آموزش زبان عربی را عدنان شاه طلایی برای پانته آ بهرام و مصطفی زمانی را به عهده گرفت و این آموزشی به حدی ظریف بود که حتی لهجه بغدادی را مدنظر قرار داده بود.
مزدک میرعابدینی نیز که سالها در خارج از کشور زندگی کرده بود و معلم آموزش زبان انگلیسی نیز است برای آموزش به مصطفی زمانی که در ابتدا به عنوان بازی در نقش سرباز آمریکایی انتخاب شده به گروه پیوست اما در همان بدو ورود، آقای نادری وی را به عنوان بازیگر این نقش انتخاب کرد.

برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران «عکس» فیلم بر روی پرده سینما به نمایش درآمد

جواد جلالی عکاس این فیلم سینمایی با بیان اینکه بر خلاف معمول که چهره بازیگران عکسهای فیلم را می سازند، در این فیلم فضا و طبیعت غالب است، گفت: تمام عکسهای این فیلم به صورت مستند گرفته شده نه تصنعی و این برای اولین بار در تمام طول مدت فیلمبرداری من نیز با عکسهای خود فیلم خود را می ساختم. روایت داستان که بیانگر تنهایی شخصیتهای فیلم است تصمیم گرفتم لانگ شاتی از طبیعت را عکاسی کنم که در بخشی از آن بازیگر وجود دارد.

وی در ادامه گفت: حتی در برخی از عکسها که صورت بازیگر از نزدیک عکاسی شده استدر پس زمینه عکس، داستانی روایت می شود.

جلالی در ادامه افزود: عکسبرداری در ایران در فیلم های سینمایی مرسوم شده است و از همان عکسها برای بنرهای تبلیغاتی استفاده می شود در حالیکه عکسبرداری با عکاسی متفاوت است و نوشتن عکس مرحله بعدی هنر عکاسی است، من در تمامی تصاویر عکس ها سعی درنوشتن عکس می کنم هر عکس را فیلم کوتاه می دانم که مخاطب را به عالمی جدید هدایت می کند. عکاسی در سینمای ایران مظلوم واقع شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: سینما که هنر معاصر جامعه بشری است آمیخته ای از هفت هنر است در هیچ هنری غیر از سینما نمی توان از موسیقی تجسمی و سایر هنرهای همزمان با هم بهره برد. در این میان عکاسی در سینمای ایران مظلوم واقع شده و بر گرفتن چند تصویر از چند هنر پیشه محدود شده است.

داستان با تصویر پیش می رفت
 
تورج اصلانی مدیر فیلمبرداری «بدرود بغداد» با اشاره به پیش برد داستان «بدرود بغداد» از طریق تصویر و تدوین گفت: داستان این فیلم تا حدود زیادی با تصویر و کات ها جابه جا پیش می رود. در زمان فیلمبرداری این فیلم سینمایی دوربینهای مخصوص نداشتیم و تنها کار با یک دوربین معمولی انجام شد و تنها روش خاص استفاده از خلاقیت و همدلی با کلیت فیلم بود و از ابزار به کمک خلاقیت برای ساختن تصویری قابل باور برای مخاطب استفاده کردیم.

وی در خصوص استفاده از استوری بورد در این فیلم گفت: به نظر من استفاده از storybord تنها در سینمای صنعتی تعریف پذیر است و در سینمای ایران در حد یک شوخی است. این فیلم نیز بدون کمک از استوری بورد ساخته شد.

اصلانی با اشاره به فیلمبرداری سکانس بوکس گفت: در سکانس به تصویرکشیدن رینگ بوکس سعی کردیم از یک مه ساز استفاده کنیم و تصاویر با نورپردازی از جهات مختلف و استفاده مدوام از تصویر بازیگر در سکانس توانستیم مسابقه بوکس را برای مخاطب به تصویر کشیم.

اصلانی در ادامه افزود: امیدواریم ساخت فیلم های غیر با امکانات کم و بودجه کم محدود، نوعی بدعادتی برای مسئولین را پیش نیاورد و مسئولین به تخصیص .بودجه برای ساخت فیلم های فاخر و ارزشمند کمک کنند.

ساز جدیدی به نام فرش ساخته شد
 
مسعود سخاوت دوست که کار موسیقی این فیلم را بر عهده داشت با اشاره به ساخت موسیقی تلفیقی عربی برای «بدرود بغداد» گفت: برای ساخت موسیقی متن این فیلم با توجه به آشنایی و تحقیق در مورد موسیقی بین النحرین شروع به ساخت موسیقی کردم و در ادامه نوعی ساز به ابعاد تقریبی 4 متر به نام سازفرش ابداع کردم که هم اکنون یکی از سازهای مر استقبال موسیقیدانان به شمار می رود.

وی در ادامه افزود: نوع موسیقی فیلم به صورتی بود که اگر می خواستیم در لابراتور کار کنیم موسیقی مطلوبی نداشتیم بنابراین تمامی موسیقی را در آب انبار ضبط کردیم.

وی در پایان با اشاره به ساخت کلیپ سکانس دوچرخه در ابتدای فیلم گفت: آواهایی که در این کلیپ شنیده می شد از خواننده یا حتی صدای بازیگرها استفاده نشد بلکه خود من به تنها در 3 لاین مجزا نواها را خواندم و سپس با سینک کردن آنها به صورت یک نواری گروهی شنیده شد.

انتهای پیام/ا ک

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.