دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۰

گزارش سینماپرس از نشست رئیس سازمان سینمایی با اهالی صنوف/4

سهیلی: صراحتا گفتند هدف ما تخریب شمقدری است / اطیابی: از این پس ما هم برای حوزه هنری انصار‌حزب‌الله خواهیم شد

سینماپرس- گروه سینما: سعید سهیلی کارگردان «گشت ارشاد» گفت: اتفاقات پیرامون دو فیلم نوروزی، مثل یک شوخی بود تا شخص جواد شمقدری را بزنند و صراحتا به من گفتند هدف ما تخریب شمقدری است. / مسعود اطیابی: از این پس ما هم برای حوزه هنری انصار‌حزب‌الله خواهیم شد!

به گزارش خبرنگار سینماپرس در جلسه روز گذشته جواد شمقدری با صنوف سینمایی، رئیس سازمان سینمایی برخی از سینماگران به بیان نقطه نظرات خود پیرامون مسایل اخیر پرداختند.

* سهیلی: صراحتا گفتند هدف ما تخریب شمقدری است
به گزارش خبرنگار سینماپرس در ادامه نشست رئیس سازمان سینمایی با اهالی صنوف سعید سهیلی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «گشت ارشاد» که فیلمش از روی پرده سینما پائین کشیده شده گفت: من هم خوشحالم و هم متاسف. متاسفم که خوشحالم و خوشحالم که متاسفم اما فقط می‌خواهم بگویم که آقای شمقدری! شما رئیس خوب و محکمی هستی چرا که محکم در مقابل بی‌قانونی ایستاده‌ای و می‌خواهم عید را به شما تبریک بگویم!
سهیلی ادامه داد:در ارتباط با اتفاقات اخیر جلسات زیادی برگزار شد که چه بکنند و چه نکنند اما ما حتی رئیس‌مان را ندیدیم تا بدانیم باید چه کنیم و اتفاقا این دو فیلم نوعی شوخی بود تا شخص جواد شمقدری را بزنند.
کارگردان فیلم «گشت ارشاد» بیان داشت: اینها به من زنگ زدند که گفت وگویی با چند نفر مخالف فیلمم در دفتر مجله پنجره داشته باشم که وقتی رفتم آنجا دیدم تنها یک نفر آمده و آخر جلسه آن فرد به صراحت به من گفت که شما دوست شمقدری هستی و به شمقدری پیغام برسان تا زمانی که ایشان را پائین نکشیم کوتاه نمی‌آئیم. من هم پاسخ دادم شما که هیچ، بزرگ‌ترتان هم نمی‌تواند این کار را انجام دهد چون ما سینماگران پشتیبان ایشان هستیم.

کارگردان «گشت ارشاد» با تاکید مجدد بر این که دورخیز برخی افراد برای انتخابات ریاست جمهوری آینده سبب ایجاد کردن چنین حواشی برای سینماگران شده است بیان کرد: اگر می خواهیم با این جریان مقابله کنیم باید ببینیم از کجا نشات می‌گیرد. معتقد هستم پشت این جریان تفکری ایستاده است که نقشه‌اش انتخابات آینده است و فیلم من و آقای فرح‌بخش تنها پیراهن عثمان بود تا بتوانم بگویم به وزیر ارشاد توهین کنند و به نظر من واقعا از یک جایی به انصارحزب‌الله خط داده می‌شوند و پشت این قضیه شهرداری را می‌دانم و روحیاتی که برای بدست آوردن قدرت بیشتر دست به هر کاری می‌زنند و خوشحالم که من و فرح‌بخش توانستیم با فیلم‌هایمان خیلی‌ها را بچزانیم و این برای سینما خیلی مهم است.

سعید سهیلی در خاتمه گفت: متاسف هستم از این موضوع که حوزه هنری اعلام کرده از نمایش 15 فیلم سینمایی دیگر هم خودداری خواهد کرد که این کار باعث ضربه زدن به سینما خواهد شد اما باعث می‌شود تا همه ما پشت شما بایستیم اما از ما باید مدیران شما پشت‌تان بایستند و به همین دلیل انتظار دارم که شما بایستید و ماهم برای شما خواهیم ایستاد و از همه آنهائیکه در این مدت پای سینما ایستادند تشکر می‌کنم هرچند که وظیفه‌شان بود.


*اطیابی: از این پس ما هم برای حوزه هنری انصار‌حزب‌الله خواهیم شد
مسعود اطیابی تهیه کننده و رئیس انجمن صنف مدیران تولید سینما نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مخالف ترکیب فیلم‌های نوروزی بوده است اما به آن احترام گذاشته گفت: من معتقد به کم‌کاری بخش نظارتی هستم و اعتقاد دارم کاری که بازبینی شده و مجوز گرفته حتما باید قانون در مورد آن اجرا شود و گرنه این دو فیلم در حدی نبودند که بخواهند مملکت را به هم بریزند و همان پیراهن عثمان هستند.
وی تاکید کرد: برایم جالب است که حوزه هنری و شهرداری سال‌ها فیلم‌هایی که با ارزش‌های انقلاب همراه نبودند را نه تنها نمایش می‌دادند بلکه برای آنها اولویت نیز می‌گذاشتند و متاسفم که ارزش‌های اسلامی اینقدر باید دستاویز برای افراد مختلف باشند. مطمئنا آقای مومنی و خاموشی کاره‌ای نیستند و به آنها خط داده‌اند و از حالا به بعد ما هم می‌توانیم برای حوزه هنری انصار حزب‌الله باشیم و منتظریم ببینیم حوزه چه فیلم‌هایی را در سینماهایش اکران می‌کند و مطمئن باشند که تا سال‌ها اجازه نخواهیم داد فیلم‌های سخیف را نمایش دهند.
رئیس صنف مدیران تولید در خاتمه با یادآوری جریانی که باعث شد تا «اخلاقتو خوب کن» در مشهد از اکران پایین بیاید گفت: نگذارید چنین فتح بابی فراتر از قانون انجام شود. آن زمان اگر جلوی این جریان را گرفته بودیم اکنون با این توهین‌ها مواجه نمی‌شدیم و پیشنهاد می‌کنم سینماهای حوزه هنری از اختیار آنها خارج شده و به دست بخش خصوصی سپرده شود.برایم جالب است که شهرداری که فیلم های خاصی را با افتخار حمایت و تبلیغ می‌کند، چگونه به یکباره ارزش‌مدار شده است.

*هاشمی: انصافا این سینما پاک است و باید از آن دفاع کرد
سیدضیاء هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان و رئیس شورای صنفی نمایش نیز در ادامه با انتقاد از این اینکه در مدت اخیر حرکات رسانه‌ای خاصی انجام نشد گفت: ما تنها یک روزنامه سینمایی داریم که در روزهایی که سینما مورد چنین هجمه‌ای واقع شد در مورد لمپنیزم مطلب می‌نویسد و ما باید هنگامی که این مسائل به وجود آمده بود ستادی را تشکیل می‌دادیم و به دفاع از خود می‌پرداختیم. دیدیم که چگونه آقای کوشکی درمقابل میلیون‌ها بیننده تلویزیون کلماتی را به زبان آورد اما بسیاری از سینماگران حتی یک جمله هم حرف نزدند.
وی با اعلام اینکه مجوز فعالیت صنفی اتحادیه تهیه‌کنندکان توسط وزارت کشور صادر شده است اظهار داشت: ما مدتی است که درخواست مجوز انتشار دومین روزنامه سینمایی کشور را کرده‌ایم تا بتوانیم براساس ضوابط ، مسائل سینماگران را منتشر کنیم. اما خوشحالم که در همین روزنامه قابل انتقاد کنونی سینمایی مصاحبه آقای شورجه را مطالعه کردم و دیدم که ایشان نیز به دفاع از سینمای مظلوم پرداخته‌اند.انصافا این سینما پاک است و باید از آن دفاع کرد.

* ساداتیان: بدعتی که در اکران نوروزی گذاشته شد، بدعت بسیار بدی بود
سیدجمال ساداتیان نیز در ادامه این نشست گفت: انقلاب که شد، شعار کشور انقلاب فرهنگی بود و کار به جایی رسید که همه معارضین به رسانه ملی دعوت می شدند و شخصی مانند شهید بهشتی یا شهید مطهری با آنها مناظره می‌کرد و از کیان انقلاب اسلامی دفاع می‌کردند.
وی ادامه داد: در آن شرایط آنها (معارضین) تفکرشان را عرضه کرده و چند نفر بچه مسلمان قدرتمند هم پاسخ آنها را می‌دادند و اینگونه ذهن مردم روشنفکر می‌شد. یادم است که در آن سالها که جوان بودیم آن بحث‌ها در پیدا کردن راه آینده‌امان بسیار مفید بود اما حال چه اتفاقی است که سعه صدرمان آنقدر کم شده است؟
این تهیه‌کننده سینما خاطرنشان کرد:بسیاری از سینماگرانی که امروز در این عرصه فعالیت می‌کنند صبغه بچه مسلمانی دارند و تحت تاثیر تئوری‌های نظام جمهوری اسلامی ایرانی بزرگ شده‌اند. باید به این نکته توجه کنیم که کالبدشکافی و رفع بیماری درد هم دارد. نمی‌توان از سینما انتظار داشته باشیم که شرایط اجتماعی و سیاسی را نقد کند و در عین حال به هیچ کس هم برنخورد! اگر انتظار داریم تضارب آرا در کشور وجود داشته باشد، باید بهتر عمل کنیم.
وی افزود: شاید از نظر برخی به عنوان سینماگر مشکلات زیادی داشته باشیم اما در مقابل چند نفر بچه مسلمان هم می توانند فیلمشان را بسازند و شرایط را از نظر خودشان نقد کرده یا پاسخ من را بدهند. به نظرم هیچ اشکالی ندارد که آنها که فکر می‌کنند من سینماگر مشکلاتی دارم میزگرد گذاشته و من را به چالش بکشند.
ساداتیان در پایان تاکید کرد: بدعتی که درباره اکران نوروزی امسال گذاشته شد بدعت بسیار بدی است. شاید این مساله معلول این موضوع است که ما نتوانستیم افکارمان را در جامعه تبیین کنیم.


*شورجه: شورای عالی سینما هرچه سریع‌تر با حضور رئیس جمهور تشکیل جلسه دهد

جمال شورجه تهیه کننده،‌کارگردان و عضو مستعفی شورای عالی سینما نیز گفت:باید با متانت و سعه صدر و نگاهی توام با بصیرت حواشی ایجاد شده را تحلیل کنیم و پاسخ دهیم.آنها می‌خواهند ما را عصبانی کنند و ما باید در این زمینه هوشیار باشیم. شاید دست‌هایی در کار است که ما را بی‌ادب و بی‌نزاکت نشان دهد و ما باید هوشیار باشیم.
وی ادامه داد: پیشنهادم به آقای شمقدری این است که شورای عالی سینما هرچه سریعتر با حضور آقای رئیس جمهور تشکیل جلسه دهد، چرا که هم آقای خاموشی و هم آقای قالیباف در آن جلسه حضور خواهند داشت. به علاوه این که می‌توان دبیر ستاد اقامه نماز را نیز به این جلسه دعوت کرد، چرا که من شنیده‌ام ایشان از مباحث ایجاد شده راضی نیستند. همچنین حضور اعضای کمیسیون فرهنگی در جلسه شورای عالی سینما در این شرایط می‌تواند تاثیر گذار باشد.
شورجه تصریح کرد: معتقدم که به وزیر محجوب و متقی این کشور توهین شده است. توهین برخی از افرادی که غیرقانونی و خودسرانه به اقداماتی دست زدند بسیار ناجوان‌مردانه و در عین حال قابل پیگیری است. حتی روز پس از آن روزنامه‌ای اهانتی مستقیم به ایشان کرد که آن نیز در دادگاه مطبوعات نیز پیگیری شود.
کارگردان فیلم 33 روز با تاکید بر اینکه حفظ وحدت میان سینماگران مهمترین راهکار برای خروج آنها از این وضع است بیان داشت: خبر دارم که دوستان در طیف خانه سینما نیز از مشکلات ایجاد شده برای سینماگران ناراضی و ناراحت هستند. باید در این شرایط اتحاد را مدنظر قرار دهیم تا بتوانیم با معضلات ایجاد شده مواجه کنیم.
انتهای پیام/ ا ه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.