دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۵

در نخستین نشست خبری سال 91 موزه موسیقی عنوان شد؛

مرادخانی: چهار فیلم مستند از لوریس چکناواریان، فخری ملک‌پور، فرهاد فخرالدینی و همایون خرم عرضه می‌شود

نشست رئیس موزه موسیقی «علی مرادخانی » با اهالی رسانه

سینماپرس-گروه هفت هنر: نشست موزه موسیقی صبح امروز با حضور علی مرادخانی رئیس موزه موسیقی ایران و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در موزه موسیقی ایران برگزار و در این نشست مرادخانی خبر از عرضه چهار فیلم مستند از لوریس چکناواریان، فخری ملک‌پور، فرهاد فخرالدینی و همایون خرم داد.


به گزارش خبرنگار موسیقی سینما پرس، علی مرادخانی در ابتدای این نشست ضمن بیان تمرکز موزه بر روی جمع آوری میراث موسیقی کشور، گفت: کار خاصی که در سال های سال کمتر روی آن تمرکز شده است جمع آوری میراث کشور در زمینه موسیقی بوده است که ما در این دوران تلاش بیشتری داریم تا شرایط را به یک استانداردی برسانیم و امکانات حوزه موسیقی را افزایش دهیم.

وی افزود: ما تلاش کردیم افرادی که در این حوزه کنار ما هستند صاحب نظر باشند تا از تجربیات آن ها بهره لازم را ببریم. به طور مثال در حوزه سازهای محلی آقای درویشی این کار را برای ما انجام می دهند و در حوزه آرشیو و غنی ساز منابع مستند موجود در موزه موسیقی تلاش کردیم با کلکسیونرهایی که در این زمینه کار کرده اند ارتباط برقرار کنیم. ما اکنون از شال 1284 تا به امروز آثار موسیقی را جمع آوری کرده و داریم، آثاری که تکرار شدنی نیستند. امیر منصور و دکتر شاهین فرهت کسانی هستند که از مشاورین ما در این بخش هستند.

رئیس موزه موسیقی اظهار کرد: مدیریت فرهنگی ما این است که نخبگان را کنار هم به درستی قرار دهیم. ما در مجموع دو سال گذشته توانستیم امکانی فراهم کنیم که موزه موسیقی بازسازی شود و امکانات صدا تجهیز و تکمیل نهایی شود. یک سالن کوچکی را در کنار موزه می سازیم که تا صد نفر در آن جای می گیرند تا برای کارهای پژوهشی و علمی و یا کارهای ویژه ای چون رونمایی آلبوم در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: ما سال گذشته به برخی دانشگاه ها اعلام کردیم که آمادگی کمک به پایان نامه های دانشجویی را داریم امسال هم امکان این کار را فراهم کردیم. تلاش ما بر این بوده است که فضای کاربری موزه را ارتقا دهیم و نمای موزه نیز مدنظرمان بود که جمع و جور شد و قصد داریم امکاناتی را در جنب اینجا ایجاد کنیم که کاملا یک فضای کاری درست شود.

وی یاد استاد پوررضا را گرامی داشت و بیان کرد: در همین جا درگذشت جناب آقای پوررضا را تسلیت می گویم، روز گذشته مجلس ترحیم این هنرمند موسیقی بود که من فکر می کنم باید تا زمانی که این اساتید در قید حیات هستند به سراغشان رفت و از آن ها بهره برد، یکی از رسالات موزه موسیقی این است که از یاد این هنرمندان و اساتید غفلت نشود.

مرادخانی از توسعه فضای موزه موسیقی خبر داد و گفت: فضای موزه یک فضایی است با محدودیت های زیاد؛ با کمکی که شورای شهر تهران کرده است ما توانستیم هم در سال گذشته و هم امسال از امکاناتی استفاده کنیم که موزه را ارتقا بخشد، ما می خواهیم از جوار موزه استفاده کنیم و فضای موزه را توسعه دهیم و بخش اداری را از این ساختمان خارج کنیم.

وی بیان کرد: ما در سال گذشته در حوزه بین الملل در یک فستیوال در کره جنوبی شرکت کردیم و ساختار موسیقی ایران در آن جا بسیار مورد توجه قرار گرفت که سعی داریم در این حوزه نیز فعال باشیم. در بخش ارتقا ارشیو هم سعی داریم فعالیت هایی صورت دهیم که از خرداد ماه این کا ربه طور جدی شروع می شود. ما سال گذشته برنامه ای با هنرمندان فرانسوی و سوئیسی داشتیم که تلاش می کنیم امسال هم این ارتباطات را بیشتر کنیم و تبادل بین اندیشمندان را به سطح بالاتری برسانیم.

رئیس موزه موسیقی توجه به فعالیت های مکتوب موسیقی را از دیگر برنامه های موزه خواند و تصریح کرد: یکی از کارهای ما کمک به فعالیت های مکتوب موزه موسیقی است. سال قبل ردیف نی حسن کسایی را حمایت کردیم امسال نیز خودمان یکی دو کار در دست داریم. چهار فیلم مستند از لوریس چکناواریان، فخری ملک پور، فرهاد فخرالدینی و همایون خرم در دست داریم که عرضه خواهد شد. در بحث فضاسازی مجازی نیز برنامه هاریزی هایی صورت داده ایم.

وی افزود: ما سال گذشته برنامه ای در چین داشتیم که به مباحث مختلف و چالش هایی که فراروی موسیقی است بپردازیم امسال نیز در این اجلاس شرکت می کنیم و شرکت در این اجلاس ها از دیگر برنامه های ماست تا خیلی از فضای جهانی عقب نیفتیم. مجموعه ما از بابت جمع آوری آثار موسیقی قدیمی نیز غنی است.

مرادخانی گفت: ما قرار نیست اینجا محبوس کننده آثار موسیقی باشیم بلکه موزه موسیقی مرکز احیای این اثار است و اساسا زندگی موزه در زندگی مردم وارد می شود تا زمانی که همه چیز در اینجا محبوس باشد امکان از بین رفتن آن بیشتر است هرچه امکان توزیع این آثار بیشتر باشد ماندگاری آن نیز بیشتر می شود. ما در زمینه پژوهش و علم هرآنچه را که کسی بخواهد در اختیارش می گذاریم و سعی در پخش و انتشار آن خواهیم داشت ما یک سیستم بسته ای به لحاظ مجازی اینجا ایجاد می کنیم که تمام سیستم آرشیو ما در اینجا نصب شود تا افرادی که می خواهند در این زمینه مطالعاتی داشته باشند به آن دسترسی داشته باشند.

وی مرمت و نگهداری آثار موزه را از نکات حائز اهمیت خواند و عنوان کرد: ما در اینجا از کسانی که درحوزه مرمت ساز فعالیت می کنند استفاده می کنیم. استاد قنبری مهر به ما قول داده است که هرازگاهی شاگردان را به نزدشان ببریم تا به شاگردان یکسری موارد را آموزش دهند و از حضورشان استفاده کرد. کلاس هایی نیز برگزار می شود تا افرادی که در سازسازی فعالیت دارند تخصصی تر با این زمینه آشنا شوند.

در ادامه رئیس موزه موسیقی تصریح کرد: ما تا به امروز کمکی از دولت نداشته ایم ولی امیدواریم دوستانی که در معاونت هنری هستند در این زمینه نگاهی داشته باشند و کمک حال موزه موسیقی باشند. ما در حال حاضر این امکانات را از شهرداری تهران می گیریم و در واقع اجاره نشین شهرداری هستیم و شهرداری هم فضاها را در این زمینه در اختیار قرار داده و راه را برای ما هموار کرده است. سعی داریم در این سال های ابتدایی از کمک های بیشتری استفاده کنیم تا در سال های بعد خود به یک درآمدزایی دست یابیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: من زمانی که در انجمن موسیقی بودم در زمینه گردآوری آثار موسیقی یک مجموعه 96 ساعته جمع آوری و کار شد، ما همان فعالیت را به نحو دیگری در اینجا ارائه می دهیم. تلاش ما بر این است که امسال بخش عمده ای از آن آثار را از کسانی که در قید حیات هستند دعوت کنیم تا با کیفیت بهتری در خود موزه موسیقی ضبط کنند. استودیو اینجا به این دلیل ساخته می شود که کسانی که جزو اساتید ما هستند با یک کیفیت خوب آثارشان ضبط شود که یکی از بضاعت های اصلی ما موسیقی نواحی کشورمان است.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.