دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۵

گزارش سینماپرس از نشست رئیس سازمان سینمایی با اهالی صنوف/2

علیخانی: سلب اعتماد از وزارتخانه‌ای که وزیرش مورد اعتماد مسئولان نظام است، نگران کننده است

جلسه رئیس سازمان سینمایی با صنوف سینما

سینماپرس- گروه سینما: عبدالله علیخانی گفت: با اتفاقات اخیر دوباره به 27 سال پیش برگشتیم که فیلم آدم برفی را از سینما پائین کشیدند و باید بدانیم که سلب اعتماد از یک وزارتخانه که وزیر آن مورد اعتماد مسئولان نظام است، نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس در جلسه روز گذشته جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی با صنوف سینمایی، برخی از سینماگران به بیان نقطه نظرات خود پیرامون مسایل اخیر پرداختند.

* مدیران کل در شهرستان‌ها شخصا فیلم‌ها را پائین کشیده‌اند
محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران در این جلسه اظهار داشت: سال جدید با فراز و فرودهایی آغاز شده است. تاسیس سازمان سینمایی امید سال پررونقی را می‌داد و اکران عید نیز با استقبال بسیار خوب مخاطبان آغاز شده بود اما متاسفانه به دلیل جوی که پیش آمد و افرادی که درست یا نادرست به گونه‌ای آشوب ایجاد کردند، امنیت شغلی و صنفی سینماداران مختل شد.
وی افزود: دو نهاد انقلابی حوزه هنری و شهرداری در نتیجه این آشوب‌ها یکجانبه اعلام کرده‌اند که از نمایش 15 فیلم سینمایی در سینماهای‌شان خودداری می‌کنند که این موضوع ضربه سختی را به سینما وارد کرده و مشکلات سینما را بیشتر خواهد کرد بنابراین با جبهه گیری نمی‌توان این مشکل را برطرف کرد و از مدیران می‌خواهم با رایزنی مسایل را برطرف کنند.
اشرفی در ادامه بیان داشت: در شرایطی که بخش خصوصی نمی‌تواند مجوز سالن‌سازی بگیرد و اگر هم مجوزی داده شود 7-6 سال طول می‌کشد شهرداری بدون گرفتن مجوز سالن سازی می‌کند و اداره آنرا هم به بخش خصوصی واگذار نمی‌کند که به اعتقاد من باید برای این معضل فکری شود که اگر شهرداری سالن‌سازی می‌کند پس از آن به بخش خصوصی واگذار شود.
رئیس انجمن سینماداران تصریح کرد: مشکل دیگری که نگران کننده بود این است که ارشاد از دو فیلم خصوصی و گشت ارشاد حمایت کرده اما متاسفانه مدیران کل در شهرستانها شخصا فیلم‌ها را پائین کشیده‌اند و وقتی می‌بینیم که کسی خودش بانی کار است و نماینده قانونی ارشاد است خودش از اکران فیلم‌ها جلوگیری می‌کند برای ما نگران کننده است و این اتفاق پیش از این برای فیلم‌های دیگری هم رخ داده است و مسولان ارشاد باید جلوی این کار را بگیرند.

* سلب اعتماد از وزارتخانه‌ای که وزیر آن مورد اعتماد مسئولان باشد نگران کننده است
عبدالله علیخانی عضو اتحادیه تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان سینمای ایران نیز در جلسه اظهار داشت:دوباره به 27 سال قبل برگشته‌ایم. زمانی که در سال 74 عده‌ای «برزخی‌ها» را پائین کشیدند. زمانی که چند نفر می‌توانند برای مسایل فرهنگی کشور تصمیم‌گیری کنند و یک وزارتخانه به این عریض و طویلی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.
وی افزود: من می‌خواهم بدانم که جایگاه بخش خصوصی در این سینما کجاست؟. این موضوع قطعا تبعات زیادی برای سینما دارد و اگر دولت صلاح نمی‌داند که با این افراد برخورد کند حداقل با ما برخورد کند تا بدانیم در این شرایط باید چکار کنیم. شاید این افراد قدرت تشخیص‌شان از یک وزارتخانه بیشتر است و یک فیلم را که از چندین صافی عبور کرده را به عنوان مشکل ممکلت معرفی می‌کنند و در این شرایط حداقل با ما برخورد کنید چرا که دیگر نمی‌توانیم با این شرایط ادامه بدهیم.
علیخانی تصریح کرد:اگر اوضاع اینگونه باشد من هم دیگر دنبال ساخت فیلمی نمی‌روم که مشکلات جامعه و مردم را بیان کند و به دنبال فیلم‌های خنثی خواهم رفت اما باید بدانیم که سلب اعتماد از یک وزارتخانه که وزیر آن مورد اعتماد رهبری و رئیس جمهور باشد نگران کننده است.
این تهیه کننده سینما خاطر نشان کرد: سینمای دولتی فیلم را پائین می‌کشد چرا که اختیار سینمایش را دارد اما بخش خصوصی باید در این شرایط چکار کند؟. بعد از 33 از انقلاب اسلامی و 27 سال پس از اتفاقاتی که دیگر منسوخ شده بود دوباره این کار بدعت گذاری شده است که اگر با آن برخورد نشود تبعات زیادی خواهد داشت.

* امنیت کاری در سینما از بین رفته است
حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده سینما و عضو اتحادیه پخش کنندگان نیز در این جلسه با اشاره به از بین رفتن امنیت شغلی در سینماها گفت: در حال حاضر امنیت شغلی از بین رفته اما مساله اصلا این دو فیلم نیستند و گروهی که شعار سینمای اخلاقی را میدهند ذهن بیننده را از سینمای ایران پاک می‌کنند چرا که مخاطب فکر می‌کند این دو فیلم حرف برای گفتن داشتند و از این پس همه فیلم‌ها خنثی خواهند بود و ما در کانون پخش‌کنندگان خواستار یک برخورد جدی با این مسایل هستیم.
وی افزود:ببینید وضعیت سینما به چه صورت شده است که سینماگران برای گذران زندگی مجبور هستند برای 300 هزار تومان در صف بایستند و در این مقطع همه سینماگران دانرد متضرر می‌شوند و واقعا باید یک فکر عاجل برای این وضع شود.
اسماعیلی تصریح کرد: فیلم‌هایی که اکران شدند از 5 یا 6 شورای متخلف رد شده‌اند و هیچکدام از این شوراها متوجه ابتذال در این دو فیلم نشدند و این گروه معدود متوجه ابتذال شده‌اند که با حرکات خود بزرگترین لطمه را به ارشاد و معاونت سینمایی زدند.
انتهای پیام/ ا ه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.