دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۲

جای خالی بزرگان ادب در سینما ایران/4

همایون شهنواز: پرداختن به سعدی در دستور کار سینمای ما نیست

همایون شهنواز

سینماپرس-گروه هفت هنر: کارگردان فیلم سینمایی «شاه خاموش» پرداختن به زندگی و آثار سعدی در سینمای امروز را نیازمند عزم ملی هنرمندان و مسئولان فرهنگی در سطح ملی دانست.

همایون شهنواز، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار ادبی سینماپرس گفت: سال هاست که سینمای ما، به پیشینه ادبیات فارسی بی توجه است. می خواهم بگویم، دایره واژگان مورد استفاده در تلویزیون متاسفانه رو به کاهش است و برخی از این واژه ها هم به سمت مسخرگی و ناسزاگویی می رود. پرداختن به زندگی و آثار سعدی و دیگر بزرگان ادبیات فارسی مستلزم استفاده از واژه هایی است که امروز در سینمای ما محجور مانده اند و گمان می شود دیگر کاربردی ندارند.

شهنواز افزود: سینمای امروز جامعه ما، به سمتی می رود که گویا دیگر جایی برای استفاده از حکمت سعدی در آن باقی نمانده است. کسی در انتخاب ادبیات شایسته برای انتقال به مخاطب دقتی نمی کند و اصلا انگار پرداختن به بزرگان ادبیات کلاسیک در دستور کار سینمای امروز نیست.

نویسنده فیلمنامه «شاه خاموش» در ادامه سخنش گفت: فیلمنامه نویس معمار سینما است. اگر قرار است متوجه بزرگان ادبیات کلاسیک شویم، باید به فیلمنامه نویسان آگاه و اهل مطالعه اجازه دهیم که کار کنند. البته از این موضوع غافل نباشیم که سرمایه گذاران دولتی و همچنین تهیه کنندگان باید امکانات خود را در اختیار ساخت فیلم های فاخر قرار دهند.

او با بیان این که سعدی دریای حکمت است تصریح کرد: زندگی پر فراز و فرود سعدی، در کنار مبانی انسانی و اخلاقی که در شعر های او است، می تواند دستمایه پروژه های بزرگی در سینمای ما باشد. سعدی در زمانه ای که کلیسا، عزت نفس مردم را می گرفت و آن ها را نادیده می انگاشت، گفته است: «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند/ بنگر که تا چه حد است مقام آدمیت». با این حساب نمی دانم کی قرار است به سوی شناساندن مفاخر فرهنگی و هنری خود گام برداریم و دنیا را با آن ها آشنا کنیم. بخش بزرگی از این مسئولیت به عهده سینما است.

شهنواز تصریح کرد: این حرکت متولی فرهنگی می خواهد. یعنی نیازمند عزم جدی و ملی برای پرداختن به مفاخر هستیم و از عهده یک فیلمنامه نویس و کارگردان تنها کاری بر نمی آید.

او همچنین درباره ویژگی های روایی زندگی و آثار سعدی گفت: نکته بسیار مهم و منحصر به فرد در زندگی سعدی شیرازی این است که او عزم جدی دارد که همه تجربه های زندگی پر ماجرای خود را در اختیار مخاطبان نسل های بعد قرار دهد. راه او برای این انتقال فرهنگی، آوردن روابط علت و معلولی است. یعنی درواقع بازتاب تجربه ها و حکمت اندوزی های وی در آثارش، به صورت روایت های محکم و علی آمده که می تواند در هر زمانی مورد استفاده قرار گیرد. این از سعدی یک مصلح اجتماعی می سازد.

نویسنده «دلیران تنگستان» در پایان سخنش گفت: سعدی به زبانی حرف زده که برای مخاطب امروز قابل فهم است. شاید در انگلستان، ادبیات دویست سال قبل خود را باید ترجمه کنند، ولی بیشتر مخاطبان ایرانی، زبان سعدی را امروز هم می فهمند. این نکته بسیار مهم و قابل توجهی است که باید مورد استفاده فیلمسازان امروز قرار گیرد.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.