شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۸

/یادداشت/

سریال‌های نوروزی؛ آری یا نه!؟

آذرپور یادداشت سریال نوروزی

عسل آذرپور- دبیر سرویس تلویزیون

نوروز 91 با هیاهوی بسیار رسانه، مخاطبان را مشتاق دیدار برنامه‌های مختلف تلویزیون کرد. برنامه‌هایی که به چند دسته متفاوت تقسیم می‌شدند.
در میان این تقسیم‌بندی،‌ مجموعه‌های نوروزی همیشه به عنوان پربیننده‌ترین برنامه‌هایی هستند که با توجه و دقت‌نظر مشخصی از طرف مخاطبان روبه‌رو می‌شود. امسال نیز با وجود گزینه‌های بسیار پخش برای چهار شبکه اصلی سیما، در نهایت گزینه‌های «چک برگشتی»، «سیر و سرکه»، «دست بالای دست»، «فراموشی» انتخاب شدند. در میان این گزینه‌های نهایی که بی‌شک تمام تلاش خودشان را با استفاده از مولفه‌های مختلف کرده بودند تا به جذب هرچه بیشتر مخاطب دست یابند؛ «چک برگشتی» گویا با توفیق مواجه شد. دلیل این امر نیز چیزی نبود جز موج رسانه‌ای که با پایان این سریال به راه افتاد و بسیاری از دوستان منتقد و اهالی مطبوعات این سریال را به عنوان بهترین سریال نوروزی برشمردند.
از جمله عواملی که این سریال را مورد توجه قرار داد، گویا، پرداخت داستان اصلی فیلم به سوژه‌ای تازه بود که تا به حال به این حد شفافیت مورد توجه هیچ برنامه نمایشی و سریالی نبوده است. از دیگر دلایل قوت آن نیز حضور چهره‌های نام آشنایی است که علاوه بر همکاری قدیمی، با سیروس مقدم توانسته‌اند اعتمادی را برای خود در قاب تلویزیون و میان مخاطبان پیدا کنند. در کنار این گروه شناخته شده شامل امیرجعفری، ریما رامین‌فر، احمد مهران‌فر، هومن برق‌نورد، یوسف صیادی، علی صالحی، امیر حمیدزاده و بهاره رهنما؛ هدایت هاشمی با توانمندی بسیاری که در تئاتر و تلویزیون و سینما در پیشینه خود ذخیره کرده است عاملی برای توجه و حساسیت خاصی برای این مجموعه - حتی پیش از پخش آن- بوجود آورد.
با این وجود و در کنار این سریال، «سیر و سرکه» غلامرضا رمضانی شاید تلاش کرد که با بازگرداندن پری امیرحمزه –چهره آشنای سریال‌های سال‌ها پیش- در کنار دیگرانی که کاراکترهای شناخته شده و قابل رجوع برای مخاطب داشت به چنین موفقیتی دست یابد. اما داستان آرام و ساده این سریال بیش از حد در کلیشه‌های خود درگیر شد و نتوانست بیننده متوقع خود را راضی نگاه دارد.
«دست بالای دست» محسن یوسفی برای شبکه سه برگزیده شد. اما با وجود حضور صاحب‌نامان طنزپردازمان! به هیچ نتیجه مشخصی نرسید. جدای از تکرار چندباره کاراکترها و شخصیت‌های خلق شده در این سریال که به راحتی مجموعه‌های پیشین این بازیگران را به یاد می‌آورد، داستانی تکراری، به راحتی فضای مناسبی برای شما ایجاد می‌کرد تا از لحظه به لحظه قصه خبر داشته باشید.
و اما سریال «فراموشی» شبکه تهران به کارگردانی سعید سلطانی، باز هم طنزی را به رخ کشید که پر از غم‌های نهفته‌ای است که دیگر آزارتان نمی‌دهد. نگاهی به روابط خانوادگی و شأن شاید از یاد رفته بنیان خانواده بود که نمی‌دانم که را مجاب به دیدن کرد!
در راستای نگاهی به این سریال‌ها و با توجه به واکنش‌های بسیاری که درباره این مجموعه‌های نوروزی اتفاق افتاد، پرونده ای را در پرداخت به سریال تازه سیروس مقدم تشکیل داده‌ایم تا به وجوه مختلف این اثر از جنبه‌های مختلف توجه کنیم.
هرچند که در کنار این سریال نگاهی به سایر مجموعه‌ها خواهد شد، و باز هم مرجع نظراتی که در این باره بیان خواهد شد با توجه به دیدگاه‌های منتقدان و برنامه‌سازان سیما خواهد بود.
انتهای پیام/ع.آ

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.