صنعت سینمای ایران

کل اخبار:101

  • به کجا چنین شتابان 7 ۱۳۹۷-۰۲-۲۶ ۱۱:۱۷

    به کجا چنین شتابان (۷)

    اتلاف عُمر مردم در اجرای سلیقگی قوانین فرهنگی

    سینماپرس: در سال ۱۳۹۶ هجری شمسی، هفت فیلم صدرنشین گیشه، بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان فروش داشتند، اما این فیلم ها چه تأثیری در بهبود فرهنگ عمومی جامعه داشته اند؟ آیا متولیان رسمی امر هنر و بالاخص سینما در وزارت ارشاد و بویژه معاونت نظارت و ارزشیابی حاضرند به جامعه توضیح دهند که بالغ بر ده ها میلیون ساعت از عمر جامعه اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۶، صرف تماشای آثار هجو و بعضا مبتذل و بی خاصیت شده، چه فوایدی را برای جامعه و مخاطبان این آثار در پی داشته است؟

  • به کجا چنین شتابان 6 ۱۳۹۷-۰۲-۰۵ ۱۲:۱۳

    به کجا چنین شتابان (۶)

    نقش مدیریت جشنواره ای در واتیکانیزاسیون فرهنگی

    سینماپرس: شرایط حال حاضر فرهنگی و سینمایی کشور تا به آنقدر دردآور و در عین حال از هم گُسیخته است که مدیران و متولیان سینمایی، هنگام مواجهه با انتقاداتی که برگرفته از بیانات و مطالبات رهبری است، به شدت آشفته می شوند و در این شرایط به همان میزان هنگام گزارش دهی و موجه جلوه دادن عملکرد خویش، معظم له و سیاست های کلان نظام را دستاویز قرار می دهند.

  • به کجا شتابان 5 ۱۳۹۷-۰۱-۲۲ ۱۴:۰۱

    به کجا چنین شتابان (۵)

    جای خالی آوینیون در هفته هنر انقلاب اسلامی

    سینماپرس: منتقد متعهد انقلابی با نگاه دائم به افق های تمدنی، خود را مقیّد به صیانت از تک تک مؤلفه های فرهنگ اسلامی ایرانی به ویژه مؤلفه های تمدنی در فرهنگ عمومی جامعه و سبک زندگی افراد دانسته و وضعیت هر یک از مؤلفه ها را مورد رصد و پایش مداوم قرار می دهد اما مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی چنین دغدغه هایی ندارند، چرا که نمی توان پذیرفت فردی دارای این سطح از دغدغه و مسئولیت پذیری باشد اما ماحصل تلاش و مدیریت و سیاست گذاری او برای نمونه به آثاری چون عرق سرد، هجوم، نهنگ عنبر، من سالوادور نیستم، اکسیدان، دلم می‌خواد، ۵۰ کیلو آلبالو، آینه بغل، خرگیوش، مصادره و امثالهم ختم شود.

  • به کجا چنین شتابان (۴) ۱۳۹۶-۱۲-۲۳ ۱۱:۱۷

    به کجا چنین شتابان (۴)

    مسئولیت های فراموش شده در دوران مدیران منافق فرهنگی

    سینماپرس: می بایست به مدیران محترم فرهنگی که نگران تضییع حق الناس و به تعبیر بهتر حقوق برخی سینماگران روشنفکر غربگرا و سکولار هستند یادآور شد که هنرمند بودن مجوز سیاه نمائی و ناامید کردن مردم نیست و مدیر فرهنگی موظف است در حیطه مدیریتی خویش از حقوق فرهنگی ملت و نظام اسلامی در شرایط منازعه فرهنگی جمهوری اسلامی و نظام سلطه دفاع نماید.

  • به کجا چنین شتابان 3 ۱۳۹۶-۱۲-۱۶ ۱۲:۵۲

    به کجا چنین شتابان (۳)

    مدیریت منافقانه فرهنگی در زیر شعار حق الناس/ چرا باید حقوق فرهنگی ۸۰ میلیون انسان پایمال شود؟!

    سینماپرس: در دهه های گذشته بسیاری از مدیرانی فرهنگی جمهوری ابا داشته و دارند از اینکه خود را مدیر انقلابی نامیده و به جامعه معرفی کنند، چرا که از یکسو فاقد ویژگی های مدیر انقلابی هستند و از سوی دیگر، در صورت خوردن برچسب انقلابی، توسط هنرمندان و روشنفکران غربگرا و رسانه های آنها مورد شماتت، تحقیر و تمسخر قرار می گیرند.

  • رسانه ملی و نفوذ خزنده مُجریان رقاص ۱۳۹۶-۱۱-۱۱ ۱۳:۱۱

    چرا رسانه ها انسان مسلمان ایرانی را رقاص می خواهند! (۴)

    رسانه ملی و نفوذ خزنده رقص در برنامه ها/ وقتی نفوذ فرهنگی از کودکان شروع می شود

    سینماپرس: پس از تحلیل محتوایی رقص، انواع آن و مفاهیم دینی؛ تاریخچه ورود رقص به ایران در دوران پهلوی مورد بررسی قرار گرفت و به تحولاتی که در عرصه رقص و موسیقی با تحقق انقلاب اسلامی روی داد اشاره ای شد تا زمینه سازی های صورت گرفته در زمینه رجعت فرهنگی پس از انقلاب مشخص گردد. حال در ادامه این فرآیند نقش جریان رفورمیست (اصلاح طلب) و بالاخص حاکمیت تکنوکرات های فرهنگی بر عرصه رسانه ملی در ترویج سبک زندگی غربی مورد تحلیل قرار گرفته است.

  • لُس آنجلس نشین ها و تولیداتی که با گوش شنیده نمی شوند ۱۳۹۶-۱۱-۰۴ ۱۲:۵۲

    لُس آنجلس نشین ها و تولیداتی که با گوش شنیده نمی شوند/ از ویدئو تا ماهواره؛ استراتژی ترویج هنر سفارتی

    چرا رسانه ها انسان مسلمان ایرانی را رقاص می خواهند! (۳)

    سینماپرس: پس از بررسی و تحلیل محتوایی رقص و انواع آن و رابطه اش با مفاهیم دینی، تاریخچه ورود رقص به ایران در دوران پهلوی بررسی شد. در ادامه در این بخش تحولاتی که در عرصه رقص و موسیقی با تحقق انقلاب اسلامی ایران روی داد و منجر به کوچ رقاصان و خوانندگان به خارج از کشور شد، مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص شود چگونه غرض ورزی و یا بی عرضه گی برخی مدیران فرهنگی باعث گشت تهاجم فرهنگی در اواخر دهه شصت شکل گیرد و بستر رجعت فرهنگی را مهیا سازد.

  • چرا رسانه ها انسان مسلمان ایرانی را رقاص می خواهند؟ (۲) ۱۳۹۶-۱۰-۲۷ ۱۱:۴۶

    چرا رسانه ها انسان مسلمان ایرانی را رقاص می خواهند؟ (۲)

    ظهور و بروز مَهوَشیسم بر بستر صنعت سینمای ایران

    سینماپرس: پس از بررسی و تحلیل محتوایی رقص و انواع آن و رابطه اش با مفاهیم دینی در قسمت ابتدایی این سلسله یادداشت، در ادامه تاریخچه ورود رقص به ایران در دوران پهلوی بررسی خواهد شد تا نقش سینما و تلویزیون در این دوران بر ترویج رقص مورد مداقّه قرار گیرد؛ زمانی که تلویزیون با پخش برنامه های فکاهی، آواز، جشن و ...، و صنعت سینمای ایران نیز با پرده دری های هتاکانه و متنوع خود بر این امر به صورت ویژه و ملموس تمرکز داشتند.

  • رسالت گمشده ۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۱۰:۴۷

    رسالت گمشده (۶)

    صنعت سینمای ایران و دولت های شبه سوسیالیت سوم و چهارم/ بررسی زمینه های ایجاد بیگانگی در سینمای ایران نسبت به آرمان های انقلاب اسلامی

    سینماپرس: محمدرضا شاه حسینی/ صنعت سینمای ایران که به دلیل ساختار تکنیکی خود به صورت سنتی در احاطه ی جریانات چپ فکری قرار داشت، با حضور شخصیتی همچون انوار به عنوان معاون سینمایی و همچنین مدیریت بهشتی به عنوان یکی از چهره های مرتبط با موسوی در تاسیس نهادهای سینمایی پس از انقلاب و به طور کل تدوین سیاست های کلی سینمایی کشور توسط این زوج مدیریتی و اتخاذ استراتژی سینمای گلخانه‌ای و ... موجب شد تا نه تنها بخش وسیعی از صنعت سینمای ایران متوجه اهداف اصیل انقلاب اسلامی و بازگو نمودن آن به زبان هنر نشوند، بلکه به بیراهه ای با عنوان سینمای اجتماعی کشیده شود.

  • رسالت گمشده ۱۳۹۵-۰۵-۱۷ ۱۱:۵۲

    رسالت گمشده (۵)

    صنعت سینمای ایران و یک دهه مدیریت مرموز فرهنگی/ چگونه تفکرات چپ سوسیالیسیتی یک شبه به روشنفکری راستِ لیبرال بدل شد!؟

    سینماپرس: محمدرضا شاه حسینی/ مدیریت مرموز جریان حاکم فرهنگی کشور در دهه ی اول انقلاب را می توان به عنوان اصلی ترین عامل بازدارنده عرصه ی عمومی فرهنگ و هنر و بالاخص صنعت سینمای ایران در مسیر آرمانی انقلاب اسلامی دانست؛ انقلابی که با دمیدن روح عزت و خودباوری در ملت ایران که پس از دو قرن استعمار فرهنگی به ملتی تحقیر شده، بی اعتماد و ناامید تبدیل شده بود، ایشان را زنده کرد و شوق و شور پیشرفت و سازندگی را در مردم سراسر کشور و به ویژه جوانان بر انگیخت.

  • رسالت گمشده (4) ۱۳۹۵-۰۵-۰۵ ۱۱:۱۳

    رسالت گمشده (۴)

    جنگ اطهر؛ شروعی دوباره برای صنعت سینمای ایران/ بررسی تحولات سینمای ایران پس از وقوع انقلاب اسلامی

    سینماپرس: محمدرضا شاه حسینی/ بدنه ی باصطلاح روشنفکری سینمای ایران در دو طیف چپِ سوسیال و همچنین راستِ لیبرال سعی نمود تا اصولا پدیده ی انقلاب اسلامی و مواجهه ی آن با ابرقدرتی دو بلوک شرق و غرب را نبیند و یا به صورتی محدود به باز تعریف انقلاب در سطح همان باورهای چپی و راستی خود، یعنی درگیری رایج کارگری و سرمایه داری اکتفاء نموده و این در حالی بود که روحیه ی انقلابی مردم مسلمان ایران، همراهی ویژه ی رسانه ها را طلب می نمود.