نمایش همه
  • بیست و چهار ساعت مهندسی فرهنگی به شیوه ی آنگلوساکسون ها (13) ۱۳۹۵-۰۶-۱۰ ۱۲:۵۳

    پیش نمایش سناریوهای سیاسی در جعبه جادو (۱۳)

    سریال «۲۴» و سلاحی به نام «دیپلماسی عمومی»/ بررسی واژه‌های کلیدی در دیالوگ‌های «رییس جمهور حسن» و اهداف آن

    بیست و چهار ساعت مهندسی فرهنگی به شیوه ی آنگلوساکسون ها (۱۳)

    سینماپرس: م.ر شاه حسینی / امروزه دیپلماسی عمومی یکی از ابزارهای جنگ نرم محسوب می‌شود و هدف نهایی آن تصرف قلوب و اذهان مردم کشور هدف است. مسئله جنگ نرم و در ذیل آن دیپلماسی عمومی موضوعی است که ایالت متحده امریکا در نسبت با مردم کشورهای مختلف بویژه ساکنان جمهوری اسلامی ایران تاکید بسیاری بر آن داشته است. به کارگیری دیپلماسی عمومی برای ارتباط مستقیم با مردم و تصرف عقاید و باورسازی‌های مطلوب از دیدگاه خود، در سالهای اخیر روند فزاینده‌ای به خود گرفت.

  • رسالت گمشده ۱۳۹۵-۰۶-۰۸ ۱۱:۵۴

    رسالت گمشده (۷)

    صنعت سینمای ایران و عدول دولت پنجم به لیبرالیسم/ چگونه اجازه گسترش ابعاد و تأثیرگذاری به هنرمندان انقلابی داده نشد؟

    سینماپرس: محمدرضا شاه حسینی/ عواطف عموم جامعه مسلمان ایران و همچنین نیاز آزاد اندیشان در اقصی نقاط جهان طلب می نمود تا عرصه ی فرهنگ و هنر کشور و بالاخص صنعت سینمای ایران بتواند ماهیت انقلاب اسلامی را به تصویر کشیده و خصوصیات منحصر در نظام جمهوری اسلامی را روایت نماید، و این در حالی بود که مدیریت مرموز فرهنگی نه تنها اجازه گسترش ابعاد و فراگیری تأثیرگذاری هنرمندان انقلابی را بر فضای کلی فرهنگی جامعه نمی داد، بلکه در مسیر فعالیت ایشان نیز مانع تراشی نموده و تاکتیک های گلخانه ای خود را بالاخص در حوزه ی سینما، بر ترویج باورهای شبه روشنفکری و استخراج قرائت های نوین از انقلاب اسلامی متمرکز ساخته بود.

  • آیا عسکری در اداره رسانه ملی سرافراز خواهد شد؟ ۱۳۹۵-۰۶-۰۷ ۱۱:۵۴

    آیا عسکری در اداره رسانه ملی سرافراز خواهد شد؟ (۲)

    چگونه می توان راهبردهای کلان را رعایت کرد؟/ صدا و سیما و ماموریت ناموفق در رسیدن به سند افق رسانه!

    سینماپرس: محمدعلی سلیمانی/ روشن است که برنامه های صداوسیما هم جهت نیستند و با انتقال پیام های ضد و نقیضی که بعضاً خود نیز اشرافی بر آنها ندارند، بیشتر موجب تشتت فکری مخاطبان و سست شدن پایه های اعتقادی آنها می شوند. این رسانه به دانشگاهی تبدیل شده است که عمده آن چیزی که پخش می کند فاقد عناصر ارزشمند در فرهنگ زندگی اسلامی است، اگر مغایر با آن نباشد صرفاً سرگرمی است و غفلت زا! عدم توجه به مولفه های بنیادین سبک زندگی اسلامی و عدم تدوین منظومه ای جامع پیرامون فرهنگ زندگی اسلامی به اینجا می انجامد که در سند ده ساله بزرگترین رسانه کشور مولفه بنیادینی چون تقوا مد نظر قرار نمی گیرد!

  • بیست و چهار ساعت مهندسی فرهنگی به شیوه ی آنگلوساکسون ها ۱۳۹۵-۰۶-۰۳ ۱۳:۰۱

    پیش نمایش سناریوهای سیاسی در جعبه جادو (۱۲)

    همراهان جمهوری اسلامی کامستان در پیاده سازی سناریوی مطلوب ۲۴/ بررسی نقش نفوذگران، مشاوران دولتی و مراکز تصمیم سازی و در نهایت خواص بی بصیرت!

    بیست و چهار ساعت مهندسی فرهنگی به شیوه ی آنگلوساکسون ها (۱۲)

    سینماپرس: م.ر شاه حسینی / موضوع نفوذ در ایران سابقه ای حدود دو قرن دارد؛ گرچه نمی توان افراد را متهم کرده و یا به سادگی پی به عناصر نفوذ کرده در مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری جمهوری اسلامی برد، اما می توان از نشانه های بارزی که وجود دارد تأثیر نفوذ را مشاهده کرد. در واقع اگرچه بسیاری از نفوذگران در رسانه ها و مراکز کشور ناشناخته اند اما اثرگذاری آنها بر باورها و تصمیمات خواص جامعه امروز آشکار شده و قابل بررسی است. درباره همراهان فصل ۸ سریال ۲۴ نیز به همین ترتیب است، برخی از این همراهان امروز شناخته شده اند، اعم از جاسوسان دستگیر شده، برخی افراد مؤثر در برقراری ارتباط ایران و امریکا، اساتید دانشگاه نفوذی و ...

  • آیا عسکری در اداره رسانه ملی سرافراز خواهد شد؟ ۱۳۹۵-۰۶-۰۲ ۱۲:۱۸

    آیا عسکری در اداره رسانه ملی سرافراز خواهد شد؟ (۱)

    برنامه ریزی رسانه طراز انقلاب اسلامی چگونه باید باشد؟/ مخاطبان و انبوهی از پیام های متناقض در رسانه ملی

    سینماپرس: محمدعلی سلیمانی/ چند ماهی است که از استعفای آقای محمد سرافراز از ریاست رسانه ملی می گذرد، استعفایی که به دنبال آن مقام معظم رهبری با تمجیدی فوق العاده از این مدیر انقلابی، اقدام به انتصاب آقای علی عسکری فرمودند. هم اکنون که حدود قریب به سه ماه از آغاز فعالیت و شروع کار آقای علی عسکری می گذرد، با تغییرات رخ داده در این مدت، می توان دورنمایی از جهت حرکت ایشان و مسیر حرکت رسانه ملی در روزها و سال های آتی ترسیم کرد. به سبب درک بهتر این موضوع ابتدا می بایست چهار مؤلفه ای که در حکم مدیرجدید رسانه ملی مورد توجه قرار گرفته را بررسی نمود و سپس تغییرات سازمان صداوسیما در این مدت را با توجه به این شاخص ها سنجید.

  • حقوق فرهنگی ۱۳۹۵-۰۶-۰۱ ۱۲:۲۷

    حقوق فرهنگی مردم، حقی پایمال شده؛

    نقش سینمای ایران بر گسترش مفاسد و آسیب های اجتماعی/ چرا آثار مخرب فرهنگی مورد مؤاخذه قرار نمی گیرد!؟/ تحلیلی بر تکلیف مسئولان در قبال حقوق فرهنگی مردم

    سینماپرس: م.ر.ش/ در دهه های اخیر صدها فیلم اجتماعی با ادعای انعکاس واقعیات جامعه و مشکلات مردم ساخته شده است، اما به سختی می توان فیلمی را یافت که بر مشکلات قشری که آنها را سوژه کرده، اثر مثبتی داشته باشد. عدم اثرگذاری عمده آثار اجتماعی دهه های گذشته بر وضعیت فقر و نابسامانی های اجتماعی نشان می دهد که آثار فوق برای اصلاح وضعیت جامعه ساخته نشده اند، چرا که اگر چنین بود، باعث اندک بهبود و ارتقائی در زندگی طبقات فرودست جامعه می شد! به واقع جریان سینماییِ معتقد به نقد اجتماعی و نمایش فلاکت و سیاهی های اغراق آمیز، یکی از عواملی جدی و اصلی سرخوردگی جوانان، معضلات عجیب و غریب فرهنگی و اقتصادی امروز جامعه است.

  • سینمای دفاع مقدس ۱۳۹۵-۰۵-۲۹ ۱۱:۰۰

    سینمای دفاع مقدس؛ وظایف و نیازها

    دلاوری، اسطوره سازی و تکرار کهنه کلیشه ها و یا اکشن، حادثه پردازی و درام/ سینمای جنگ در ایران از چه کمبودهایی رنج می برد؟

    سینماپرس: سیدرضا منتظری/ برگزاری چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت در مهرماه سال جاری پس از یک دوره وقفه باعث شد نگاهی داشته باشیم به چرایی پیشرفت سینمای جنگ در جهان و مهجور ماندن سینمای دفاع مقدس در کشورمان؛ سینمایی که در سال های آغازین دفاع مقدس توانسته بود سهم زیادی از تولیدات را به خود اختصاص داده و مخاطبان زیادی را برای تماشای این فیلم ها به سالن های سینما بکشاند اما طی بیش از یک دهه اخیر عدم تولید آثار متنوع و مخاطب پسند در این زمینه و همینطور ساخت فیلم های نازل در این حوزه باعث شده تا کمتر میلی برای پیگیری این سینما از سوی مخاطب وجود داشته باشد.

  • بیست و چهار ساعت مهندسی فرهنگی به شیوه ی آنگلوساکسون ها (11) ۱۳۹۵-۰۵-۲۷ ۱۱:۴۲

    پیش نمایش سناریوهای سیاسی در جعبه جادو (۱۱)

    چه کسانی برای واقعیت بخشی سناریوهای سریال ۲۴ اقدام کردند؟/ چرا نام رییس جمهور کامستان از آرمان هاشمی به عمرحسن تغییر یافت؟

    بیست و چهار ساعت مهندسی فرهنگی به شیوه ی آنگلوساکسون ها (۱۱)

    سینماپرس: م.ر شاه حسینی/ بدون شک سریال ۲۴ و سازندگانش به تنهائی نمی توانستند به این میزان همخوانی با اهداف دست پیدا کنند، بنابراین لازم است همراهان آن در این مسیر نیز مورد توجه قرار گیرند. همان طور که یک سریال نمی تواند سرنوشت ملتی را عوض کند، سریال ٢٤ نیز به تنهایی نمی توانسته چنین تأثیری در فضای رسانه ای جمهوری اسلامی داشته باشد، بلکه به عنوان جزیی از یک سیستم منسجم عمل کرده و سناریویی را به تصویر کشیده که هدف کل این سیستم بوده است، سیستمی که بازیگران مختلفی در آن نقش آفرینی می کنند، از مراکز تصمیم سازی گرفته تا سیاستمداران، رسانه ها، کارتل های اقتصادی، دانشگاهیان، هنرمندان، عناصراطلاعاتی و نفوذی و ...

  • رسالت گمشده ۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۱۰:۴۷

    رسالت گمشده (۶)

    صنعت سینمای ایران و دولت های شبه سوسیالیت سوم و چهارم/ بررسی زمینه های ایجاد بیگانگی در سینمای ایران نسبت به آرمان های انقلاب اسلامی

    سینماپرس: محمدرضا شاه حسینی/ صنعت سینمای ایران که به دلیل ساختار تکنیکی خود به صورت سنتی در احاطه ی جریانات چپ فکری قرار داشت، با حضور شخصیتی همچون انوار به عنوان معاون سینمایی و همچنین مدیریت بهشتی به عنوان یکی از چهره های مرتبط با موسوی در تاسیس نهادهای سینمایی پس از انقلاب و به طور کل تدوین سیاست های کلی سینمایی کشور توسط این زوج مدیریتی و اتخاذ استراتژی سینمای گلخانه‌ای و ... موجب شد تا نه تنها بخش وسیعی از صنعت سینمای ایران متوجه اهداف اصیل انقلاب اسلامی و بازگو نمودن آن به زبان هنر نشوند، بلکه به بیراهه ای با عنوان سینمای اجتماعی کشیده شود.

  • حجت اله ایوبی ۱۳۹۵-۰۵-۲۳ ۱۵:۵۲

    فرافکنی از نوع ایوبی؛

    وقتی دستان یک مدیر سینمایی از آثار ارزشی خالیست!/ آیا سینمای جهان دو قطبی است؟

    سینماپرس: وقتی یک مدیر سینمایی در کارنامه فعالیت خود آثار ارزشی و حمایت از آن را نمی یابد، به ناچار مجبور می شود در یک مراسم ارزشی، با فرافکنی و غلو گویی همیشگی و با استفاده از دلیلی غیر منطقی، سینمای جهان را دوقطبی بنامد. اگر رییس سازمان سینمایی در پی قطب سازی برای سینمای ایران می باشد، بهتر است به پشت سر خود نگاهی دوباره بیندازد و ببیند برای سینمای ارزشی و آرمانی انقلاب اسلامی به واقع چه کرده است!؟

  • جمهوری اسلامی و چماق جنگ و انزوای جهانی ۱۳۹۵-۰۵-۲۰ ۱۲:۲۳

    پیش نمایش سناریوهای سیاسی در جعبه جادو (۱۰)

    جمهوری اسلامی و چماق جنگ و انزوای جهانی/ از افراطی خواندن انقلابیون و جا انداختن لفظ کاسب تحریم تا آرزوهایی برای آینده در سریال ۲۴

    بیست و چهار ساعت مهندسی فرهنگی به شیوه ی آنگلوساکسون ها (۱۰)

    سینماپرس: م.ر شاه حسینی/ اگر فصل ۸ سریال ۲۴ یک پروژه آینده نگارانه باشد، که هست، باید بتواند اجزای سناریوی خویش را به درستی تعریف کرده و آنها را در مسیر تحقق آینده مطلوب بکار ببرد. حامیان و سازندگان ۲۴ به خوبی می دانند اجرای سناریویی که تعریف کرده اند بدون مانع نخواهد بود. نمی توان به سادگی انتظار داشت مقامات ایرانی پای توافقی که موردپسند ایالات متحده است را امضاء کنند و یا مردمی که چندین دهه انواع فشارها و دشمنی ها را تحمل کرده اند یکباره نگاه مثبتی به امریکا پیدا کنند، همچنین جریان میانه رو با وجود نیروهای انقلابی چطور می تواند قدرت را در دست بگیرد؟

  • سینمای متعهد و عهدنامه های ننگینی که همچنان ادامه دارد ۱۳۹۵-۰۵-۱۹ ۱۱:۲۴

    سینمای متعهد و عهدنامه های ننگینی که همچنان ادامه دارد

    سینماپرس: م.شاه حسینی/ سینمای ایران نه تنها حاضر نیست امضاهای ذلیلانه دو قرن اخیر را یادآوری کرده و به علل منتج به آنها بپردازد، بلکه حتی چشم خود را بر روی امضاهای مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، حقوقی و ... دهه های اخیر همچون کرسنت نیز بسته است. البته تنها نباید به سینماگران خرده گرفت، شاید ایراد اصلی به کسانی باشد که با وضع قوانین سلیقگی و اولویت دادن به علقه های جناحی و حمایت از سینمای روشنفکری چشمه خلاقیت سینماگران را خشکاندند.

  • رسالت گمشده ۱۳۹۵-۰۵-۱۷ ۱۱:۵۲

    رسالت گمشده (۵)

    صنعت سینمای ایران و یک دهه مدیریت مرموز فرهنگی/ چگونه تفکرات چپ سوسیالیسیتی یک شبه به روشنفکری راستِ لیبرال بدل شد!؟

    سینماپرس: محمدرضا شاه حسینی/ مدیریت مرموز جریان حاکم فرهنگی کشور در دهه ی اول انقلاب را می توان به عنوان اصلی ترین عامل بازدارنده عرصه ی عمومی فرهنگ و هنر و بالاخص صنعت سینمای ایران در مسیر آرمانی انقلاب اسلامی دانست؛ انقلابی که با دمیدن روح عزت و خودباوری در ملت ایران که پس از دو قرن استعمار فرهنگی به ملتی تحقیر شده، بی اعتماد و ناامید تبدیل شده بود، ایشان را زنده کرد و شوق و شور پیشرفت و سازندگی را در مردم سراسر کشور و به ویژه جوانان بر انگیخت.

  • بیست و چهار ساعت مهندسی فرهنگی به شیوه ی آنگلوساکسون ها (9) ۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۲:۵۱

    پیش نمایش سناریوهای سیاسی در جعبه جادو (۹)

    جمهوری اسلامی مطلوب سریال ۲۴/ بررسی میزان انطباق راهکارهای ارایه شده برای آینده مطلوب در فصل ۸ با فضای رسانه ای موجود

    بیست و چهار ساعت مهندسی فرهنگی به شیوه ی آنگلوساکسون ها (۹)

    سینماپرس: م.ر شاه حسینی/ اگر جمهوری اسلامی کامستان نمادی از جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شود، هم اکنون تحقق سناریوی به تصویر درآمده در ۲۴ در چه مرحله ای قرار دارد؟ آیا در رسانه های مکتوب و مجازی جمهوری اسلامی پیرامون دو پیش شرط اساسی تحقق سناریو که پیشتر به آنها اشاره شد (انزوای جهانی و ضعف اقتصادی)، نشانه ای به چشم می خورد؟ با رجوعی مختصر به آرشیو انبوه تولیدات رسانه ها می توان به مستنداتی از فضای پیش و پس از توافق هسته ای دست پیدا کرد که وجوه اشتراک فراوان فضای رسانه ای کشور با آینده مطلوب سازندگان فصل ۸ سریال ۲۴ را نمایان می کند!

  • سینمای کودک-تارزن و تارزان-کلاه قرمزی و سروناز-خونه مادربزرگه-دزد و پری-یکی بود یکی نبود-عملیات مهدکودک-اتل متل توتوله-سفر جادویی ۱۳۹۵-۰۵-۱۲ ۱۱:۴۲

    نگاهی به وضعیت سینمای کودک و نوجوان/ بخش پایانی

    مرگ سینمای کودک با سوء مدیریت سینما و سطحی نگری فیلمسازان/ بررسی عواملی که باعث نابودی سینمای کودک و نوجوان شده است

    سینماپرس: سیدرضا منتظری/ در بخش نخست گذری شد بر آفات مرگباری که سینمای کودک را به اضمحلال کشانده است و در ادامه معضلات دیگر سینمای کودک بررسی شده است. اما جالب آنکه اینک کمتر از ۶ ماه مانده تا برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان هیچگونه خبری از برگزاری این جشنواره به بیرون درز نکرده و هنوز حتی فراخوان جشنواره منتشر نشده است... حال این سوال در ذهن بسیاری از دغدغه مندان سینمای کودک به وجود آمده که آیا اضمحلال سینمای کودک با عدم برگزاری جشنواره وارد فاز تازه ای خواهد شد؟

  • کلید و روحانی ۱۳۹۵-۰۵-۱۱ ۱۱:۵۱

    فیش گیت و مدیران نیوکینزین (۲)

    مرثیه ای سینمایی برای ماه های پایانی دولت یازدهم/ نگاه نیوکینزینی در سینما؛ از رفع توقیف ها و سیاه نمایی با هنروتجربه تا توقیف گفتمان انقلاب اسلامی!

    سینماپرس: م.ر.ش/ این روزها نگرانی عمیقی به واسطه ی ناکارآمدی مدیران دولت یازدهم بوجود آمده و هر روز بر شدت آن افزوده می شود؛ نگرانی عمیق از وضعیت معیشت اهالی فرهنگ و هنر و بالاخص سینما که امروزه حتی حال خوب بسیاری از بنفش پوشان این عرصه را خراب نموده؛ نگرانی عمیق از وضعیت اسفبار فرهنگی کشور که دیگر به لاابالی گری فرهنگی منتج گردیده و سبب شده تا برخی آثار سینمایی رسما به عاملی از برای ترویج فساد اجتماعی در جامعه ی مبدل شوند.

  • پیش نمایش سناریوهای سیاسی در جعبه جادو ۱۳۹۵-۰۵-۰۷ ۱۰:۲۷

    پیش نمایش سناریوهای سیاسی در جعبه جادو (۸)

    سناریوی آینده نگر جمهوری اسلامی کامستان/ جمهوری اسلامی کامستان یا ایران؟!

    بیست و چهار ساعت مهندسی فرهنگی به شیوه ی آنگلوساکسون ها (۸)

    سینماپرس: م.ر شاه حسینی/ فصل ۸ سریال ۲۴ ماحصل مجموعه ای از فعالیت های آینده پژوهانه و آینده نگارانه است. در این بخش مبتنی بر مفاهیم آینده پژوهی، آینده نگاری و سناریونویسی، سعی می شود تا عمق کارشناسی ها و بررسی های صورت گرفته ی نهان در پشت صحنه سریال ۲۴ بطور اجمال مرور و در ادامه بررسی می شود که آیا جمهوری اسلامی کامستان همان جمهوری اسلامی ایران است یا خیر!؟

  • رسالت گمشده (4) ۱۳۹۵-۰۵-۰۵ ۱۱:۱۳

    رسالت گمشده (۴)

    جنگ اطهر؛ شروعی دوباره برای صنعت سینمای ایران/ بررسی تحولات سینمای ایران پس از وقوع انقلاب اسلامی

    سینماپرس: محمدرضا شاه حسینی/ بدنه ی باصطلاح روشنفکری سینمای ایران در دو طیف چپِ سوسیال و همچنین راستِ لیبرال سعی نمود تا اصولا پدیده ی انقلاب اسلامی و مواجهه ی آن با ابرقدرتی دو بلوک شرق و غرب را نبیند و یا به صورتی محدود به باز تعریف انقلاب در سطح همان باورهای چپی و راستی خود، یعنی درگیری رایج کارگری و سرمایه داری اکتفاء نموده و این در حالی بود که روحیه ی انقلابی مردم مسلمان ایران، همراهی ویژه ی رسانه ها را طلب می نمود.

  • مرثیه ای برای دولت یازدهم ۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۱:۱۹

    فیش گیت و مدیران نیوکینزین (۱)

    مرثیه ای سینمایی برای ماه های پایانی دولت یازدهم

    سینماپرس: م.ر.ش/ اگر چه سخن در باب استراتژی عمل و گونه تعالیم اجرایی نیوکینزینیسم های جمهوری اسلامی در دولت بسیار است، اما در مجموع مبتنی بر دکترین میکادو، انتصاب چهره ای کاملا تکنوکرات و البته غیر رفرمیست (اصلاح طلب) بر مصدر سازمان سینمایی موجب گردید تا نوعی مدیریت منابع و نیازها در سازمان سینمایی کشور شکل گرفته و در بدو شروع آینده ی خوشی را برای سینمای ایران متصور سازد؛ آینده ای امید بخش که متاسفانه پس از مدتی کوتاه به ظهور ناامیدی ویژه ای در مجموع صنعت سینمای ایران مبدل گردید.

  • سینمای کودک-گربه آوازخوان-پاتال-کلاه قرمزی و پسرخاله-الو الو من جو جوام-دزد عروسک ها-گلنار-دره شاه پرک ها-شهر موشها ۱۳۹۵-۰۵-۰۱ ۰۴:۰۵

    نگاهی به وضعیت سینمای کودک و نوجوان/ بخش نخست

    گذری بر آفات مرگباری که سینمای کودک را به اضمحلال کشاند!/ آیا سینمای کودک در کشور ما دوباره جان می گیرد؟

    سینماپرس: سیدرضا منتظری/ در حال حاضر کمتر از ۶ ماه به موعد برگزاری همه ساله جشنواره فیلم کودک باقی مانده، جشنواره ای که متأسفانه حداقل طی یک دهه گذشته خالی از هرگونه فیلم های مهم و تأثیرگذار برای کودکان بوده و جز طی زمان برگزاری اش در سایر روزهای سال یادی از آن نمی شود؛ به بهانه برگزاری سی امین دوره جشنواره فیلم های کودک و نوجوان نگاهی داریم به آفات مرگباری که طی تمامی این سال ها باعث شد تا این گونه مهم سینمایی به سمت نابودی و اضمحلال کشیده شود.

  • حجت اله ایوبی در امضای تفاهم‌نامه vod و تهیه کنندگان سینمای ایران ۱۳۹۵-۰۴-۳۱ ۱۰:۴۹

    پرونده یک دروغ بزرگ!

    ایوبی و پرواز بر فراز لیستهای خیالی/ آیا باید منتظر دروغ پراکنی های بعدی بود!؟

    سینماپرس: طی روزهای اخیر اتفاقات بسیار جالب توجهی در فضای سینمایی کشور روی داد که از جهات مختلف می توان به آنها نگریست و مورد کنکاش قرارداد. اتفاقی در نوع خود نادر که اگر به بازخوانی آن پرداخته شود و در کنار آن چاشنی سیاست هم مورد استفاده قرار گیرد نتایج قابل توجهی خواهد داشت.

  • بیست و چهار ساعت مهندسی فرهنگی به شیوه ی آنگلوساکسون ها (۷) ۱۳۹۵-۰۴-۳۰ ۱۱:۱۴

    پیش نمایش سناریوهای سیاسی در جعبه جادو (۷)؛

    بیست و چهارساعت آینده نگاری جمهوری اسلامی کامستان

    بیست و چهار ساعت مهندسی فرهنگی به شیوه ی آنگلوساکسون ها (۷)

    سینماپرس: م.ر شاه حسینی/ در قسمت های گذشته به زمینه پیدایش حاکمیت رسانه ها، مفهوم سینمای استراتژیک و روند شکل گیری آن، ویژگی های اصلی آثار استراتژیک و نیز اقتضائات زمانی تولید سریال های استراتژیک پرداخته شد و در ادامه با معرفی مجدد سریال ۲۴، مهمترین المان هایی که در فصل ۸ سریال ۲۴ به تصویر کشیده شده مرور و با آوردن جزئیات و دیالوگ ها و تصاویر مربوطه سعی شده تا مستنداتی باشند برای آنچه که در قسمت های بعدی از این سریال نتیجه گیری خواهد شد.

  • جنگ سرد و سینمای مفلوک ۱۳۹۵-۰۴-۲۹ ۱۰:۴۳

    رسالت گمشده (۳)

    جنگ سرد و سینمای مفلوک/ شکل گیری موج نوی سینمای ایران به عنوان رقیب جدی فیلمفارسی

    سینماپرس: محمدرضا شاه حسینی/ در فضای حاکمیت جنگ سرد، ایران به عنوان یکی از اصلی ترین نقاط تلاقی فیزیکی دو بلوک شرق و غرب که از یک سو همسایه ی تاریخی اتحاد جماهیر شوروی بود و از سوی دیگر جولانگاه سنتی نفوذ آنگلوساکسون ها و تاخت و تاز ابر قدرت تازه به دوران رسیده ی ایالات متحده امریکا محسوب می گشت و اهمیت ایران برای بلوک غرب در پیگیری نظام فرهنگی لیبرالیسم موجب شد تا مولفه های ساختاری فیلمفارسی به جزء غیرقابل تفکیک برای سینمای ایران مبدل شود و البته این بار به نحوی قابل تامل و روشنفکرپسندانه در موج نوی سینمای ایران ورود پیدا نماید.

  • تلگرام ایوبی ۱۳۹۵-۰۴-۲۷ ۱۱:۱۸

    فرافکنی ایوبی با «بگم بگم»/ تلاش ناکام برای تغییر فضا از اتهام صدور مجوز حکومتی به یک فیلم توقیفی!

    سینماپرس: محمدرسول محمدی/ آقای ایوبی از ادبیات یادداشت تلگرامی شما بر می آید که خوب می دانید جای مطرح کردن اتهامات در رسانه ها نیست و اگر توضیحات بیشتری گفته بودید به نشر اکاذیب متهم می شدید، ولی در برابر خدا و مردم مسئولید که سه سال از مسئولیت شما می گذرد و حالا تنها به "بگم بگم" کفایت می کنید! وای بر شما اگر خلافی روی داده و آن را از مجاری قانونی که اتفاقا با آنها حشر و نشر هم داشته اید پیگیری نکرده باشید!

  • زوتوپیا ۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۰:۳۴

    نگاهی به انیمیشن آمریکایی«زوتوپیا»؛

    آرمان شهر«زوتوپیا» تصویری دروغین از حقوق شهروندی آمریکایی

    سینما پرس: صابر الله دادیان/ انیمیشن سینمایی «زوتوپیا» محصول ۲۰۱۶ شرکت دیزنی است، ماجرای این انیمیشن به یکی از کهن الگوهای سینمای آمریکا برمی گردد که استراتژی هجرت یهود و به وجود آمدن رژیم صهیونیستی را نیز تبیین می کند.

  • رسالت گمشده ۱۳۹۵-۰۴-۲۳ ۱۱:۰۴

    رسالت گمشده (۲)

    حاکمیت جنگ سرد در سینمای ایران و جهان

    سینماپرس: محمدرضا شاه حسینی/ شروع فعالیت صنعت سینمای ایران از سال ۱۲۸۳ هجری شمسی (۱۹۰۴ میلادی) با افتتاح اولین سینمای عمومی در ایران بوده است و متاسفانه از همان ابتدا به صورتی کاملا خود باخته، عرصه ی فرهنگی کشور را دربست در اختیار فیلم های خارجی قرار داد و طی ۲۶ سال تنها محصولات قابل تامل سینمای آمریکا، فرانسه، آلمان، شوروی و حتی مصر را به نمایش گذاشته و به خورد جامعه ی مسلمان ایران می داد.

  • عفاف و حجاب ۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۱۱:۱۲

    به بهانه ۲۱ تیر روز عفاف و حجاب؛

    جایگاه عفاف و حجاب در سینمای امروز ایران کجاست؟/ بی تدبیری مدیران سینمایی در مقوله عفاف و حجاب

    سینماپرس: ناصر بهزادی/ طی سال های اخیر بسیاری از جریانات جهانی سعی بر آن دارند تا با تولید و پخش برنامه های سینمایی و تلویزیونی در موضوع حجاب، جوامع اسلامی را دستخوش تغییرات فرهنگی نمایند و متأسفانه مدیران سینمای کشورمان نیز چشم بسته دنباله روی همین جریانات شده اند!

  • رسالت گمشده ۱۳۹۵-۰۴-۲۰ ۱۲:۲۰

    رسالت گمشده (۱)

    صنعت سینما و حاکمیت موضوعی با عنوان جنگ

    سینماپرس: محمدرضا شاه حسینی/ اگر چه سینما حدودا بیست سال قبل از آغاز جنگ جهانی اول متولد شد، اما با این همه در سال های پس از ُجنگ جهانی اول بود که سینما نطق گشود و در سال ۱۹۲۷ میلادی سینمای صامت جای خود را به سینمای صدادار داده و این ابزار مهم رسانه ای به عاملی اصلی جهت پیشبرد اهداف قدرت های مطرح عصر خود مبدل گردید و این همه در حالی صورت گرفت که ما بین جنگ جهانی اول و دوم سینما پیشرفت های زیادی نمود و موجب شد تا تمامی قدرت های دخیل در فرایند تحولات جنگ جهانی دوم، به نحوی محسوس از این ابزار رسانه ای، کمال بهره را به کار گیرند.

  • فیش های نجومی ۱۳۹۵-۰۴-۱۹ ۱۱:۱۰

    «فیش گیت» و رسالت رسانه‌ی مدعی/ شأن و وظیفه‌ی منحصر به فرد سینما در موضوع فیش‌های نجومی

    سینماپرس: م.ر.ش/ این روزها دُم خروس مفاسد اقتصادی برخی مدیران اجرایی کشور از فیش حقوق های میلیونی و پاداش های آنچنانی ایشان بیرون زده و دولت یازدهم را مجبور ساخته تا از بگم بگم های ویژه ی خود درباره ی دولت ماضی، به می گم می گم های رسانه ای در باب دولت مُضارع خود معترض سازد و مثل همیشه اتهام بی انصافی را متوجه نشردهندگان و اصحاب رسانه نماید.

  • بیست و چهار ساعت مهندسی فرهنگی به شیوه ی آنگلوساکسون ها (۶) ۱۳۹۵-۰۴-۱۶ ۱۱:۴۵

    پیش نمایش سناریوهای سیاسی در جعبه جادو(۶) ؛

    آینده نگاری (Foresight) بیست و چهارساعته

    بیست و چهار ساعت مهندسی فرهنگی به شیوه ی آنگلوساکسون ها (۶)

    سینماپرس: م.ر شاه حسینی/ در ادامه ی مطلب بیست و چهار چه چیزی را نشان می دهد؟ ، بخش دیگری از مهمترین المان هایی که در فصل ۸ سریال ۲۴ به تصویر کشیده شده مرور و با آوردن جزئیات و دیالوگ ها و تصاویر مربوطه سعی شده تا مستنداتی باشند برای آنچه که در قسمت های بعدی از این سریال نتیجه گیری خواهد شد.