شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷

لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما/۵

اسلاملو: به اذعان سینماگران بزرگ دنیا سینمای غرب به بن بست رسیده اما ما همچنان در پی آن هستیم!/هنوز به فرهنگ کهن و ارزش های والای دینی و انقلابی مان پی نبرده ایم

محمد رضا اسلاملو

سینماپرس: محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما و کارشناس فرهنگی درباره لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما گفت: به اذعان سینماگران بزرگ دنیا سینمای غرب به بن بست رسیده اما ما همچنان در پی آن هستیم و متأسفانه به دلیل اهمال کاری مسئولان فرهنگی کشور برایمان تقلید مو به مو از سینماگران و آثار سینمایی غربی مایه مباهات و افتخار شده است!

این فارغ التحصیل فیلم و تلویزیون از کالج ارتباطات دانشگاه تگزاس آمریکا در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده خودم سالیان دراز در آمریکا درس سینما خواندم؛ این یعنی آنکه به سیستم آموزشی غرب کاملاً آشنا هستم؛ جالب آنجا است که بعد از اتمام تحصیلاتم در آمریکا متوجه شدم که همچنان سیراب نشده ام و به همین دلیل در پی آن بودم که به فرانسه بروم و در آنجا در مقطعی بالاتر تحصیلاتم را ادامه دهم و مدرکم را بگیرم.

وی ادامه داد: در آن زمان پذیرش در دانشگاه های فرانسه بسیار راحت بود و به خصوص اگر کسی تحصیل کرده آمریکا بود خیلی راحت به او پذیرش می دادند؛ در هر صورت من به فرانسه رفتم و در آنجا حین آنکه آموزش زبان فرانسه می دیدم در پی «ژان لوک گدار» کارگردان مطرح سینما می گشتم به هر حال به هر وسیله ای بود آپارتمان محل زندگی آقای گدار را پیدا کردم و به آنجا رفتم؛ روزی که به محل زندگی ایشان رسیدم چشمم به ماشین شان افتاد که پشت آن این شعار نوشته شده بود: «دنبال من نیا، من خودم گم شده ام»!

اسلاملو افزود: زمانی که چشم من به این شعار که آن زمان مرسوم بود و به خصوص در آمریکا مردم پشت ماشین های شان شعارهای مورد علاقه شان را می نوشتند، افتاد فوری یکه خوردم و از همان راهی که آمده بودم برگشتم! این شعار گدار مرا به این فکر فرو برد که چقدر این حرف درست است! فرانسه سرزمین «دالی» و «پیکاسو» است؛ سرزمینی است که هنرمندان آن همیشه برخلاف جریان آب حرکت می کنند، سرزمینی است که درهم شکستن اعتقادات در آن سهل است و هنرمندانش به همین دلیل به شهرت رسیده اند؛ همه این ها باعث شد تا به این نتیجه برسم که به واقع غرب و سینمای غرب گمشده است و بعد از آن عزمم را جزم کردم به کشورم بازگشتم!

کارگردان فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» سپس با بیان اینکه الیور استون که همین اواخر به جشنواره جهانی فجر آمده بود نیز در گفتگوهایش با بنده مکرراً تأکید می کرد که سینمای غرب به بن بست رسیده اظهار داشت: این یکی از همان غربی ها است! جالب است که استون می گفت امروزه بسیاری از فیلمسازان آمریکایی به دنبال شرق و فرهنگ شرقی هستند اما این شجاعت را ندارند که از فرهنگ ما الهام بگیرند و کار کنند!

اسلاملو تصریح کرد: این حرف های استون از یک طرف برای ما مایه مباهات است و از طرف دیگر مایه تأسف! مباهات برای آنکه فیلمسازان دنیا به این نتیجه رسیدند که غرب جز پوچی و تباهی هیچ ندارد و تأسف برای اینکه ما هنوز به فرهنگ کهن و ارزش های والای دینی و انقلابی مان پی نبرده ایم!؛ مسئولان فرهنگی ما، فیلمسازان ما، هنرمندان ما، هنرجویان ما و خلاصه همه آن هایی که به نوعی با سینما در ارتباط هستند متأسفانه هنوز به این مسأله بسیار مهم و حیاتی پی نبرده اند که در غرب هیچ خبری جز فساد و سیاهی و پوچی و تباهی نیست!

کارگردان فیلم سینمایی «باغ سید» افزود: این مسأله ای است که ما باید امروزه به نسل جوانی که می خواهند درس سینما بخوانند آموزش دهیم؛ این بسیار دردآور و ناراحت کننده است که امروزه اغلب هنرجویانی که در همین کلاس های آموزش سینمای دولتی مانند انجمن سینمای جوانان ایران مشغول خواندن درس سینما هستند دنباله روی فرهنگ غربی ها هستند و حتی تیتراژ فیلم های شان را زبان انگلیسی درست می کنند تا شاید از این رهگذر فیلم های شان در دنیا دیده شود!؛ این پیروی و تقلید کورکورانه ما از فرهنگ غربی بسیار مایه شرمساری است. مسئولان فرهنگی موظف هستند این باور را در جوانان مسلمان ایرانی به وجود بیاورند که فرهنگ خودشان غنی ترین فرهنگ ها است و هرگز نباید در پی فرهنگ غربی ها باشند.

این سینماگر یادآور شد: چندی قبل من برای یک سفر کاری به شهر مقدس قم رفته بودم و در میان هنرجویان رشته سینما در این شهر حضور پیدا کردم؛ مایه تأسف است که باید بگویم در شهر قم که مظهر دین و اسلام و ایمان و انقلاب است اغلب جوانان پیروی «گدار» ها و سینمای غرب بودند! این اتفاق یعنی اینکه جوان ایرانی هنوز به خودباوری نرسیده، هنوز به توانایی های خود پی نبرده، این ها همگی اتفاقاتی دردآور است.

اسلاملو در پایان این گفتگو افزود: من امیدوارم مسئولان فرهنگی کشور اگر کمی دل در گرو انقلاب که یک ودیعه الهی برای یکایک ما است دارند، اگر احساس مسئولیت می کنند و اگر غرب زده نیستند و دلشان با انقلاب اسلامی است از جوانانی حمایت کنند که اولاً دل در گرو نظام و انقلاب دارند، ثانیاً اولین درسی که به آن ها در کلاس ها می دهند درس تاریخ انقلاب اسلامی باشد و در مرحله بعد مدرسانی را به کار گیرند که هرگز خودفروش و وطن فروش نباشند و بر اساس فرهنگ بومی و ملی و اسلامی مبادرت به آموزش رشته سینما به هنرجویان کنند تا ان شا الله بتوانیم در آینده ای نه چندان دور شاهد حضور نیروهای متعهد در سینمای کشورمان باشیم که به نوعی پرچمدار مبارزات فرهنگی علیه غربی ها هستند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.