سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱

برنامه های ادبی در خاطر چه کسی مانده؟

مهسا ملک مرزبان

سینماپرس: مجری برنامه های ادبی سیما درباره تاثیرگذاری این برنامه ها معتقد است هنوز در مرحله آزمون و خطا بوده و باید در این زمینه سال ها برنامه سازی کرد.

مهسا ملک مرزبان نویسنده، مترجم و مجری شبکه چهار سیما در گفتگو با یک خبرگزاری با اشاره به تعداد برنامه های تلویزیون در حوزه ادبیات و تاثیر این برنامه ها بیان کرد: ما برنامه های زیادی در حوزه ادبیات داشته ایم اما تعدد برنامه لزوما به معنای تاثیرگذاری نیست.

وی ادامه داد: شاید ما هنوز به قالب تاثیرگذار در حوزه برنامه های مرتبط با کتاب و ادبیات نرسیده ایم و هنوز در پی آزمون و خطا هستیم. باید سال ها شبکه ها و تهیه کننده های مختلف و خوش فکرتر در این باره برنامه بسازند تا بتوانیم برنامه های برند و تاثیرگذار داشته باشیم.  

«نود» روی دوش سال ها تجربه برنامه های ورزشی و جسارت عادلی فردوسی پور ایستاده است

ملک مرزبان با اشاره به برنامه «نود» یادآور شد: هرکسی بخواهد از یک برنامه تاثیرگذار در تلویزیون نام ببرد «نود» را مثال می زند که روی دوش سال ها تجربه برنامه های ورزشی و همچنین سال ها مطالعه، کار جدی و جسارت های عادل فردوسی پور بنا شده است. هرچند این برنامه هم موافق و مخالفانی دارد اما یکی از دلایل موفقیتش این است که هر دو گروه، برنامه را می بینند و مردم به دوشنبه های «نود» عادت کرده اند.

مجری برنامه «کتابنامه» که تجربه اجرای برنامه های مختلفی درباره کتاب و ادبیات را بر عهده دارد، اظهار کرد: هر یک از ما اهالی رسانه که در حوزه ادبیات هم فعال هستیم تجربه های خود را وارد عرصه برنامه سازی برای کتاب کرده ایم اما اعتراف می کنم که چندان تاثیرگذار نبوده ایم. باید بفهمیم چطور می توان بیننده را با یک برنامه ادبیِ درجه یک که عصا قورت داده هم نباشد، همراه کنیم. برخی برنامه های ادبی به گونه ای است که مخاطب را در همان دقایق اول فراری می دهد چون مخاطب از الگوی تکراری، افراد تکراری و حرف های تکراری گریزان است.

چه کسی برنامه های کتابی در خاطرش مانده است

این مجری و سردبیر برنامه های ادبی بیان کرد: ما در زمینه ادبیات برنامه های سرگرم کننده هم داشته ایم اما باز هم تاثیرگذار نبوده اند. شبکه چهار برای کتاب برنامه های زیادی ساخته که در تعدادی از آنها خود من مجری بوده ام اما چه کسی در خاطرش مانده یا کدام مخاطب را راس ساعت پای تلویزیون نشانده است؟

مجری برنامه «هنرنامه» با اشاره به تاثیر معرفی کتاب در برنامه های سرگرم کننده و تاک شوها نیز عنوان کرد: گاهی در برنامه های پرمخاطب یک کتاب معرفی می شود و فروش همان یک کتاب بالا می رود اما به افزایش سرانه مطالعه یا علاقه مند کردن مخاطب به مطالعه کمکی نمی کند. برنامه های «خندوانه» و «دورهمی» برای کالایی مثل کتاب که جذابیت بازاری ندارد مسکَن های یک شبه هستند نه درمان.

وی با اشاره به استفاده از امکانات دیگر برای پرداختن به کتاب در رادیو و تلویزیون توضیح داد: حوزه کتاب از امکاناتی مثل کتاب گویا بهره مند است. بعضی ها فکر می کنند کتاب های گویا فروش کتاب های کاغذی را کاهش می دهد اما به زعم من این رسانه جدیدی است که باید از آن حداکثر استفاده را ببریم و شاید بتوانیم مخاطبان جدیدی برای کتاب پیدا کنیم.

مجری برنامه «طلوع» و «اردیبهشت» در پایان با اشاره به محدودیت های موجود در معرفی نویسندگان و کتاب ها در رادیو و تلویزیون بیان کرد: وجود پاره ای محدودیت ها هم باعث می شود که بیننده با موضع گیری قبلی پای برنامه های ادبی بنشیند و جای خالی برخی نویسنده ها و ناشرها باعث کاستن از جذابیت برنامه های کتاب محور شود. شاید «نود» یک سری از خط قرمزها را زیر پا گذاشته که توانسته به اینجا برسد اما ما هنوز در چند کیلومتری خط قرمزها هستیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.