چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱

در شهر اصفهان

هفتمین جشنواره فیلم «حسنات» برگزیدگان خود را شناخت

مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه «حسنات»

سینماپرس: آیین اختتامیه هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه «حسنات» شامگاه روز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه در اصفهان با حضور مسئولان جشنواره و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، آیین اختتامیه هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه «حسنات» شب گذشته ۲۵ اردیبهشت ماه در اصفهان با حضور مسئولان جشنواره و جمعی از هنرمندان برگزار شد. در این مراسم حسین ملایی رییس جشنواره بیان کرد: در سال‌های گذشته به تنهایی قادر به برگزاری این جشنواره نبودیم و نهادهای استان با ما همکاری کردند که امیدواریم در آینده نیز با همت دست اندرکاران و مسئولان استانی این رویداد فرهنگی ادامه پیدا کند. نسل جوان به این جشنواره ها چشم دوخته اند تا خود را بیازمایند و با ساخت فیلم‌های کوتاه آن را میدانی برای تجربه در زمینه فیلمسازی قرار دهند.

وی افزود: در سال‌های گذشته میزبان هنرمندان معروف کشور بودیم که در دارای آثار گرانبهایی در عرصه هنر بودند و دستی در کارهای خیر نیز داشتند و بر این اساس امسال نیز در خدمت هنرمندانی مانند همایون اسعدیان حسن اکلیلی و ایرج طهماسب هستیم. گرچه ما بضاعت کافی برای تقدیر از این هنرمندان نداریم اما تمامی افرادی که دغدغه فرهنگ هنر و اعتلای فرهنگ کشور را دارند در نزد ما عزیز و مورد تقدیر هستند.

رسول صدرعاملی در ادامه این برنامه بیان کرد: بیش از ۳۰ فیلم بخش مسابقه امسال با فاصله زیادی از سال‌های قبل بسیار درخشان بودند و امیدواریم این فیلم‌ها پس از جشنواره تکثیر شود و در اختیار همگان قرار گیرد. بسیاری از کشورهای جهان از ما خواستند فیلم‌های آنها درباره احسان و نیکوکاری رابه نمایش بگذاریم که این سال آینده رخ می دهد. ضمن اینکه امسال در زمینه پویانمایی نیز رشد چشمگیری داشتیم.

بخش دیگر این مراسم به بزرگداشت ایرج طهماسب اختصاص داشت. وی در این بخش روی صحنه آمد و در سخنانی کوتاه بیان کرد: من از اینکه اصفهانی نیستم حسرت می خورم. در کلیپی که پخش شد از لاله ها گفتند ولی من دلم برای لاله های واقعی سوخت. چند سال پیش برای من بزرگداشت گرفتند و من همان زمان گفتم که اگر فکر کردید که اگر بزرگداشت بگیرید من می روم اینگونه نیست حالا امسال هم آمدم بگویم که من با این بزرگداشت ها نمی روم.

همچنین سید عباس صالحی پیامی به هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان فرستاد که در آیین اختتامیه این جشنواره در سینما فلسطین اصفهان قرائت شد.

صالحی در این پیام آورده است: درود بر خالق هستی که انسان را جانشین و خلیفه  خود بر روی زمین دانست تا نیکی و مهربانی و بخشندگی را که از صفات باری‌تعالی است توسط خلیفه خود بگستراند. سلام و تحیت بر پروردگار عالمیان که با خلق هستی، زیبایی را هنرمندانه در عالم فراگیر نمود و سلام و درود بر مردمانی که در نقش جهان، به زیبایی روح تعاون و احسان را بر بال هنر نشانده و آوازه جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات را به سراسر سرزمین مقدسمان کشاندند.

در ادامه این پیام آمده است: با برگزاری هفتمین دوره این جشنواره، نیکوسیرتان اصفهانی نشان دادند که با تیزبینی که از خصوصیات مردمان این خطه است می‌توان از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد بهره جست و بدون آنکه باری بر دوش نهاد دولت تحمیل کرد، اعتماد حضور هنرمندان نامی و جوان ساعی کشورمان را در یک جشنواره ملی جلب نمود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این پیام آورده است: برادران و خواهران و دست‌اندرکاران معزز!  در گام هفتم که جشنواره مزین به همراهی و همکاری نام‌آوران سینمای ایران است، امیدوارم با سیاست گزاری و برنامه ریزی دقیق از این سرمایه ملی محافظت نموده و با تدبیر و درایتی که از برگزارکنندگان جشنواره سراغ داریم نگاه هنر و هنرمندانه را به سمت نیازهای ضروری جامعه هدایت کنند و با ترویج احسان و نیکوکاری روح تعاون را در جامعه تعمیم دهند.

علیرضا رضاداد دیگر مهمان این مراسم نیز گفت: برگزاری جشنواره «حسنات» یکی از کارهای نیک است که توسط زاون قوکاسیان راه اندازی شده است. باید اعلام کنم برگزاری جشنواره کودک و نوجوان در اصفهان دایمی شده است و  این نوید را می‌ دهم که به پیشنهاد اعضای شورای شهر اصفهان در جلسه دبیرخانه، جایزه زاون قوکاسیان برای جشنواره کودک و نوجوان طراحی شده است که توسط خود هنرمندان اصفهانی داوری می شود.

هنگام نوبت اهدای جوایز نیز ابتدا برگزیدگان بخش فیلمنامه جشنواره معرفی شدند و دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی بهترین فیلمنامه کوتاه در این بخش به «مغاک» نوشته لیلا حکمت نیا از تهران رسید و جایزه بهترین فیلمنامه کوتاه پویانمائی نیز به «پرنده آرزوها» نوشته زیبا ارژنگ از اراک تعلق گرفت.

در بخش فیلم‌های کوتاه داستانی، مستند و پویانمایی به انتخاب هیات داوران جوان، فیلم «حیوان» به کارگردانی بهمن و بهرام حاج ابول لو(ارک) از تبریز موفق به کسب عنوان بهترین فیلم کوتاه داستانی از نگاه داوران جوان شدند و مهدی اسدی از تهران نیز جایزه بهترین فیلم کوتاه مستند از نگاه داوران جوان را برای فیلم «جمعه قالی» دریافت کرد. همچنین جایزه بهترین فیلم کوتاه پویانمائی از نگاه داوران جوان به « ایکی » به کارگردانی پرستو کاردگر از تهران تعلق گرفت.

بخش مستند فیلم «بی‌گدار» به کارگردانی علیرضا دهقان از یزد موفق به کسب عنوان بهترین فیلم کوتاه مستند شد و فاطمه مرزبان از گرگان نیز جایزه بهترین بهترین کارگردانی فیلم کوتاه مستند را برای فیلم «من می‌مانم» دریافت کرد.

همچنین جایزه بهترین پژوهش به «مرز مه‌آلود» به کارگردانی آتبین حسینی از تهران تعلق گرفت و هیأت داوران جایزه ویژه خود در بخش فیلم مستند را به حجت طاهری از نورآباد ممسنی برای فیلم « زندگی در خور موسی » تقدیم کردند. در این بخش هیأت داوران جشنواره از دو فیلم « داستان عروسک‌ها» به کارگردانی سید مصطفی فخاری نیری از یزد و «داداسلطنه» به کارگردانی هادی احمدی از بانه تقدیر کردند و جایزه دبیرخانه جشنواره نیز به فیلم «رودنامه خوانی»از فرشاد احمدی دستگردی از اصفهان تعلق گرفت.

دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی بهترین فیلم کوتاه پویانمایی به «داش آکل» به کارگردانی هاجر مهرانی از بوشهر رسید و پرستو کاردگر از تهران نیز جایزه بهترین بهترین کارگردانی فیلم کوتاه پویانمایی را برای فیلم «ایکی» دریافت کرد. همچنین هیئت داوران جایزه ویژه خود در بخش پویانمایی را به معین صمدی از کرمانشاه برای فیلم «جمشید، مرثیه‌ای بر یک اسطوره» تقدیم کردند و جایزه بهترین فیلمنامه فیلم کوتاه پویانمائی نیز به فیلم «پیشخدمت » نوشته محمدرضا عابدی از اصفهان تعلق گرفت.

در پایان برگزیدگان بخش داستانی جشنواره نیز فیلم «مانیکور» به کارگردانی آرمان فیض از تهران موفق به کسب عنوان بهترین فیلم کوتاه داستانی شد و آقای طوفان نها قدرتی از تهران نیز جایزه بهترین بهترین کارگردانی فیلم کوتاه داستانی را برای فیلم «زونا» دریافت کرد.

همچنین جایزه بهترین بهترین فیلمنامه فیلم کوتاه داستانی به «مانیکور» به کارگردانی آرمان فیض از تهران تعلق گرفت و هیأت داوران جایزه ویژه خود در بخش فیلم کوتاه داستانی را به عاطفه محرابی از تهران برای فیلم «ساعت چهار» تقدیم کردند.

در این بخش جایزه زاون به فیلم «حیوان» به کارگردانی بهمن و بهرام حاج ابول لو (ارک) از تبریز اهداء شد و هیأت داوران جشنواره از فیلمنامه فیلم کوتاه داستانی « لابلای درختان» به کارگردانی محسن نبوی از شیراز تقدیر کردند.  همچنین در بخش فیلم‌های کوتاه داستانی جایزه بهترین تصویربرداری نیز به علی آبپاک از تبریز برای فیلم «حیوان» رسید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.