چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵

پیوستن کاراکتر «شنگول» به «صبح جمعه با شما»

داود منفرد

ایسنا: داود منفرد از جمله هنرمندانی است که با کاراکتر «شنگول» ابتدا در تلویزیون و سپس در رادیو شناخته شده است. این هنرمند پس از سال‌ها همکاری با برنامه «جمعه ایرانی» این روزها به برنامه «صبح جمعه با شما» به تهیه‌کنندگی ساجد قدوسیان و کارگردانی علیرضا جاویدنیا پیوسته است.

داود منفرد درباره حضورش در رادیو که پررنگ‌تر از تلویزیون است و حضورش در برنامه «صبح جمعه با شما» گفت: این برنامه در بدو ساخت برایم جالب نبود و کمی ضعیف بود. مردم من را به عنوان کمدین شناخته‌اند و کارهای شیرینی از من دیده‌اند. باید پله پله بالا بروم چرا که مخاطبان از من توقع دارند؛ به عنوان مثال اگر کار کودک می‌کنم مخاطبان توقع دارند که روز به روز بهتر شوم. در تلویزیون شرایط مساعد نبود حال که به رادیو آمده‌ام این برنامه هم روزهای اول ضعیف بود اما رفته رفته بهتر شد و در حال حاضر نیز عالی شده است به ویژه اینکه هنرمندان و بازیگران جدید به گروه اضافه شده‌اند و از طرفی مدیر رادیو ایران حمایت خوبی کرده است و همه دلگرم به کار هستند.

این بازیگر در پاسخ به این پرسش که آیا این برنامه را ادامه همان برنامه قدیمی «صبح جمعه با شما» می‌داند؟ اظهار کرد: در طول این سال‌ها برنامه‌های مختلفی با عناوین «صبح جمعه با شما»، «قند و نمک» و «جمعه ایرانی» را شنیدیم اما مردم از آن موقع تا حالا همان اسم «صبح جمعه با شما» یادشان بوده است. بیشتر به همین دلیل بود که تصمیم گرفته شد برنامه «رادیو جمعه» با این عنوان به روی آنتن برود. شاید آن زمان کیفیت و سبک کارها فرق می‌کرد. به هر حال «صبح جمعه با شما» متعلق به ۳۰ سال پیش بوده است و الان شرایط تغییر کرده است و ما به‌روزتر بر روی مسائل، طنز را پیاده می‌کنیم. برنامه «جمعه ایرانی» هم ویژگی‌های خودش را داشت. به نظرم همه برنامه‌های رادیو شکل و شمایل یکسانی دارند چرا که طنز آن‌ها همه رادیویی است.

او درباره کاراکتر «شنگول» و ارائه این نقش در رادیو گفت: شنگول همان صدای دایی چپول است، فقط با این ویژگی که در تلویزیون برای بچه‌ها برنامه اجرا می‌کرد اما در رادیو یک کار طنز سیاسی است با شرایط روز و مسائلی که مردم با آن در جامعه روبه‌رو هستند. من از تلویزیون به رادیو برگشتم، سعید توکل تهیه‌کننده برنامه جمعه ایرانی از من دعوت کرد و خواست با همان صدای دایی چپول این نقش را در رادیو اجرا کنم، من هم با اعتماد به تجربه و سابقه توکل در رادیو پذیرفتم و نتیجه مثبتی هم داد.

منفرد در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به اینکه چقدر در برنامه «صبح جمعه با شما» فضا بازتر است، اظهار کرد: نمی‌دانم ایراد موسیقی‌ها چیست. ما اگر موسیقی‌های آن‌ور را استفاده می‌کنیم شعرش را که استفاده نمی‌کنیم. این خود یک هنر است که موسیقی را برداریم و یک شعر طنز بر روی آن بگذاریم. اما به هر حال حساسیت‌هایی هست که نمی‌توانیم کاری کنیم و باید طبق خواسته مدیران رفتار کرد؛ البته در زمینه موسیقی در چند سال اخیر خوانندگان بسیار خوبی در کشورمان درخشیده‌اند و ما می‌توانیم موسیقی‌های همین جا را گوش دهیم و نیازی به موسیقی‌های آن‌ور آبی نیست.

او در پاسخ به این پرسش که فضا برای هنرمندان طنز در رادیو چقدر باز است، اظهار کرد: من از زمان «قند و نمک» به رادیو آمدم. زمانی که به رادیو آمدم احساس کردم کار من نیست و خیلی سخت است اما رفته رفته و به سرعت در آنجا جا افتادم و بیشتر به عنوان شخصیت رادیویی مطرح شدم و اکنون نیز راضی هستم. البته نویسنده کمی بیشتر باید تیپ من را بشناسد. من در «جمعه ایرانی‌» نیز کاراکتر «شنگول» را ایفا می‌کردم. اگر نویسنده جنس من را بشناسد بهتر می‌تواند درباره کاراکتر من بنویسد.

منفرد در پایان این گفت‌وگو با اشاره به اینکه سال‌هاست از تلویزیون بیرون آمده است در عین حال از ساخت یک برنامه کودک در شبکه ایران کالا خبر داد و گفت: از تلویزیون بیرون آمده‌ام اما در شبکه ایران کالا پیشنهادی به من دادند که کار کودک انجام دهم. این کار قرار است به کمک هوشنگ هدایتی ساخته شود.

او درباره موضوع این برنامه گفت: این برنامه در ارتباط با محیط زیست و حیات وحش است و قرار است در آن از اکثر حیوانات درنده دست‌آموز مثل پلنگ، خرس و گرگ که همه قرار است از کشور تایلند به عنوان امانت به اینجا آورده شوند، استفاده کنیم. فکر می‌کنم این برنامه کار بسیار شیرینی خواهد بود چرا که تا به حال چنین برنامه‌ای با موضوع محیط زیست در تلویزیون ساخته نشده است.

داوود منفرد با برنامه طنز «سلام تهران» کارش را در تلویزیون آغاز کرد. در سینما نیز با بازی در فیلم سینمایی قاعده‌بازی، سینمای کمدی را هم تجربه کرد. داوود منفرد یا همان دایی چپول در دو دهه فعالیت خود در عرصه رادیو، تلویزیون و سینما هیچ‌گاه کار جدی انجام نداده، چون به کار طنز علاقه زیادی دارد. او فکر نمی‌کرد که رادیو هم بتواند برایش جذابیت داشته باشد، برای همین به گفته خودش از روز اول که وارد رادیو شد، هیچ علاقه‌ای به رادیو نداشت، ولی با اولین حضورش در یک برنامه رادیویی عاشق رادیو شد.

او پیش از این با کاراکتر شنگول در «رنگین‌کمان» شبکه تهران و برنامه «جمعه ایرانی» رادیو ایران حضور داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.