جمعه ۱۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲

سیدمسعود شجاعی طباطبایی:

تاسیس «موزه هنر انقلاب» در دستور کار قرار دارد

سیدمسعود شجاعی طباطبایی

سینماپرس: به گفته سرپرست معاونت هنری حوزه هنری، همزمان با دهه فجر «موزه هنر انقلاب» افتتاح خواهد شد.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری که پس از رفتن فاضل نظری از حوزه هنری با حفظ سمت، سرپرست معاونت هنری حوزه هنری نیز هست درباره اهم برنامه های حوزه های تحت مدیریت خود در سال جدید توضیح داد.

وی در بخش نخست این گفتگو با نگاهی به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی درباره رویکردهای حوزه در سال جدید و انجام کارهای فرهنگی زیربنایی، توجه به شهرستان ها و اقتصاد هنر، برگزاری جشنواره ای جدید با نام جشنواره تجسمی فجر که هم نام جشنواره ای است که سال هاست وزارت ارشاد برگزار می کند، صحبت کرد.

بخش دوم و پایانی این گفتگو را می خوانید:

*کاظم چلیپا، حبیب الله صادقی، مرتضی گودرزی، ناصر پلنگی، مرتضی اسدی و غلامعلی طاهری نسلی از هنرمندان ارزشی هستند که سال هاست در حوزه هنری نیز فعالیت می کنند و سال های متمادی از این چهره ها تجلیل به عمل آمد. آیا بنا دارید در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی، نسل جدیدی از هنرمندان انقلابی را معرفی کنید؟

-یکی از اتفاقات جدی که در سال ۹۶ قدم اول آن برداشته شد، بحث رویش های انقلاب بود و با هنرمندان توانمندی که چهره های جدیدی در حوزه های مختلف هنری هستند در تعامل قرار گرفتیم و کارهای بزرگی انجام دادیم و این روند ادامه خواهد داشت.

*برای مثال؟

- برای مثال حسن روح الامین، میکاییل براتی، سیدمحمدرضا میری، علی حیاتی و ... نه تنها رویش های انقلاب هستند بلکه در این مسیر جریان سازی می کنند. سیدمحمدرضا میری در مشهد جریان جدی ای با نام نهضت پوسترهای مردمی انقلاب اسلامی را هدایت می کند و نه تنها در حوزه پوستر، بلکه در حوزه گرافیتی (نقاشی دیواری) نیز فعال است.

خوشبختانه جمعی از این هنرمندان نسل جدید خدمت مقام معظم رهبری رسیدند و هسته اولیه اتفاقی که ما در ذهن داشتیم با فرمایشات رهبری تبیین شد. بنابراین توجه و یکی از اولویت های جدی ما در سال جدید رویش های انقلاب است. این افراد در حوزه های مختلف ظهور و بروز پیدا کرده اند و در رشته خود شتاب خوبی دارند و سال ۹۷ با افتخار بسیاری از این هنرمندان را به عنوان هنرمند فاخر معرفی خواهیم کرد.

*آیا این روند در مورد معرفی نسل جدیدی از هنرمندان سینمایی، تئاتر و موسیقی نیز اتفاق می افتد؟

-کوروش زارعی در حوزه تئاتر یک تنه در حال انجام کارهای بزرگی است و دایم در حال رفت و آمد به مراکز استانی است و توانسته هنرمندان جوان تئاتری را شناسایی و سازماندهی کند. در موسیقی نیز قدم های جدی برداشته شده است. در حوزه سینمای مستند سال خوبی را پشت سر گذاشتیم و شاهد بروز توانمندی های نسل جدید در این حوزه بودیم که باعث شد مستندسازان و سینماگران حوزه داستانی نیز سال گذشته دیداری با مقام معظم رهبری داشته باشند. بسیاری از هنرمندانی که در این حوزه شاهد بروز توانمندی هایشان بودیم، رویش به معنای واقعی هستند، برای مثال در حوزه انیمیشن هادی محمدیان جوان مستعدی است که انیمیشن سینمایی «فیلشاه» را روی پرده سینماها دارد.

من چون حدود ۳۵ سال از عمرم را در شاخه کارتون و کاریکاتور فعالیت کردم، می دانم هنرمندان کاریکاتوریست ایرانی در بین سه کشور برتر دنیا از جمله برزیل، پرتغال و بلژیک قرار می گیرند. این بضاعت در هنرمندان ایرانی را می توانم با ذکر مثالی توضیح دهم؛ مسابقه «یورو کارتوناله» که در بلژیک برگزار می شود در دوره ای که مشارکت کاریکاتوریست های ایرانی را کم داشت از ما تقاضا کرد که از آنها دعوت به حضور کنیم و ما نیز این کار را انجام دادیم. کار به جایی رسید که تماس گرفتند و اعلام کردند از هنرمندان ایرانی بخواهید دیگر کاری برای ما ارسال نکنند! چراکه خود را کشوری مدعی در کاریکاتور می دانند اما تعداد شرکت کنندگان ایرانی به مراتب بیشتر از کشور میزبان شد و زنگ خطری برای آنها به شمار آمد. بنابراین هنرمندان ما در حوزه کاریکاتور نه تنها به عنوان برگزیدگان اصلی در جشنواره های مختلف دنیا حضور دارند بلکه به عنوان مهمان، سخنران و طراح و برنامه ریز مسابقه حضور پیدا می کنند. خود من برای کشور یونان مسابقه «گریک کارتون» و سایت آن را طراحی کردم که به صورت منظم مسابقات بین المللی برگزار می کند. بنابراین یکی از مهمترین اتفاقات در عرصه کاریکاتور جهان، کشور ایران است و اگر هنرمندان ایرانی در مسابقات جهانی شرکت نکنند آن مسابقه فاقد اعتبار است و به نوعی اعتبار یک مسابقه، ایرانی ها هستند.

*در سال ۹۷ رویکرد خاصی در موسیقی مدنظرتان است یا روال معمول قبل را ادامه خواهید داد؟

-امیدواریم موسیقی در شکل های مختلف بروز و ظهور پیدا کند. از این پس آلبوم هایی که تولید می کنیم از طریق سایت تخصصی که فعال خواهد شد، ارایه می شود و علاقمندان می توانند به صورت اینترنتی خرید کنند. یکی از معضلات و مشکلات ما در موسیقی، کپی رایت است که در این مورد رایزنی هایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم تا از کپی برداری های غیرمجاز جلوگیری کنیم. در سال ۹۷ شاهد ورود آثار فاخر موسیقی به بازار خواهیم بود که کلید تولید آنها از سال ۹۶ زده شده بود.

*کنسرت ها و سرودهای انقلابی در این تقسیم بندی حوزه هنری چه جایگاهی دارند و برای ظهور و بروز بیشتر آنها چه برنامه هایی در نظر دارید؟  

-تعداد زیادی برنامه در قالب کنسرت در برنامه های سال جدید داریم که شروع فعالیت آنها همزمان با هفته هنر انقلاب در فروردین ماه است و سرودهای انقلابی را نیز به طور جدی دنبال می کنیم.

*سال ها قبل گنجینه آثار هنر انقلاب حوزه هنری را به صورت کتابی در اختیار علاقمندان قرار داده بودید. آیا آثاری به گنجینه هنر انقلاب اضافه شده است؟ و آیا کتابی از این آثار به چاپ می رسد یا کتاب قبلی تجدید چاپ می شود؟

-بعد از دهه ای که زنده یاد ابوالفضل عالی کتابی از گنجینه آثار هنر انقلاب منتشر کرد تا الان به یاد ندارم که کتابی تحت این عنوان به چاپ رسیده باشد یا تجدید چاپ شده باشد. البته به صورت مجزا از هر هنرمند یک کتاب چاپ شده است اما کتابی جامع نداشتیم.

*آیا درصدد نیستید آثار فاخر هنر انقلاب در شرایط بهتری نگهداری شوند؟

-یکی از بحث های مهم ما در سال ۹۷ بحث عمرانی حوزه هنری است و اگر شرایط به گونه ای مساعد پیش رود، همزمان با دهه فجر «موزه هنر انقلاب» را افتتاح می کنیم که در این موزه آثار فاخر هنر انقلاب اسلامی را به نمایش می گذاریم. همچنین در حوزه های مختلف پژوهشی نیز کارهای جدی صورت گرفته که به صورت کتاب و مجله چاپ می شود.

*موزه هنر انقلاب در داخل ساختمان حوزه هنری قرار دارد یا اینکه شاهد فضای جدیدی خواهیم بود؟

-فضای جدیدی در محل حوزه هنری در نظر گرفتیم که نقشه های آن آماده است و منتظر بودجه عمرانی هستیم تا کار ساخت شروع شود.

*آیا در این سال شاهد تغییر مدیران در حوزه هنری خواهیم بود؟

-گمانه زنی هایی در مورد تمدید حضور محسن مومنی شریف در مقام ریاست حوزه هنری وجود دارد ولی اگر اینطور نباشد شاهد تغییراتی در مدیریت کلان حوزه هنری و قطعاً شاهد تغییرات در لایه های زیرین مدیریتی نیز خواهیم بود. البته این در حالی است که مدیران در معاونت هنری در جایگاه خود بسیار توانمند و شاخص هستند.

به هر حال حوزه هنری یکی از متولیان اصلی هنر انقلاب اسلامی و ارزشی است که تغییرات در بدنه مدیریتی آن ساختار قاعده مندی دارد و همچنین مسیر راهبردی حوزه تبیین شده و چشم اندازها و خط مشی ها از قبل مقرر شده است و اتفاقات بر اساس آن پیش می رود. البته ممکن است زمانی دچار وقفه شود اما ریل گذاری های و اهداف آن شکل گرفته است و در مسیر مشخصی حرکت می کند.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.