شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳

طراز سینمای امروز ایران، هرهری مسلک‌هایی مثل محسن تنابنده و سیروس مقدم تا مانی حقیقی و اصغر فرهادی است!

«پایتخت ۵»؛ خوش ساخت و بد معنا!

پایتخت 5

سینماپرس: وقتی بدترین تصویر از ایران و ایرانی در پر بیننده‌ترین سریال سال و در بهترین وقت سال! از شبکه اصلی تلویزیون کشور پخش می‌شود، یعنی حالا حالا ها باید بدویم تا به فهمی درست از سینمای استراتژیک برسیم! به راستی کدام خارجی است که با دیدن سریال پایتخت دلش بخواهد حتی یک روز در میان ما زندگی کند؟

یکی از ملاک‌های خرید سریال و یا فیلم از هر کشوری، میزان موفقیت یا فروش بالای آن اثر در کشور سازنده است. با این تعریف، سریال پایتخت به عنوان پر بیننده‌ترین سریال تاریخ سینمای ایران، قابلیت فروش و نمایش در سایر کشورها را دارد.

اما بیننده خارجی پس از مشاهده تنها دو قسمت اول این سریال چه چیزهای جذابی از ایران و ایرانی می‌فهمد!

۱. در نخستین بخش سریال تا سقوط خودروی ارسطو در رودخانه، یک انطباق قرار داده شده است. جنجال و بگو مگوهای داخل خودرو با صدای گاو! پخش ده بار صدای گاو لابلای سخنان بی منطق و چرت و پرت نه سرنشین خودرو، یک معنای زشت را به فکر متبادر می‌کند. ما در میان یک مشت گاو  زندگی می‌کنیم! و برای بیننده بین‌المللی این تداعی ایجاد می شود که ایرانیان مشتی گاو هستند!

۲. انسان‌های سریال مشتی احمق‌اند! از کودکی که به چوب توالت دست می‌زند تا پیرمردی که باید هر آن مراقبش بود! در این میان نادان‌ترین فرد، اتفاقاً عقل کل این جامعه است، نقی معمولی! به راستی انسان طراز این جامعه کیست؟ واقعا در علی آباد انسان عاقلی یافت نمی‌شود و در نمایی کلی‌تر هیچ انسان عاقلی در ایران نیست؟

۳. دروغ مثل همیشه ابزار اصلی آدم‌های سریال است، مشتی دروغگو! از مادری که پول را پنهانی سرمایه‌گذاری می‌کند تا فرزندی که سیگار را، تا فاتحه‌خوانی که هنوز به درون مسجد نرفته باز می‌گردد در حالی که سه بار فاتحه خوانده، تا خانواده‌ای که دسته جمعی دروغ می‌گویند برای ندیدن میهمان! چه ایرانیان دروغگویی!

۴. ارسطویی که کسی به او زن نمی‌داد، اکنون حرمسرایی دارد و ...

۵. و همکارانش همه معتاد! و یکی هم نظرباز! چه ایرانیان دوست داشتنی‌ای!

۶.ایرانیانی عصبانی همچون نقی و ارسطو که کل‌کل‌هایشان اعصاب انسان را خورد می‌کند، تا رحمتی که به خاطر ندادن ماشین، گوشی را قطع می‌کند، تا مشتری سلمانی که جنجالی به خاطر هیچ ایجاد می‌کند.

۷. ایرانیانی دورو و منافق و نان به نرخ روز خور! همچون رحمت و مادر ارسطو که پشت تلفن بدترین توهین‌ها را به نقی و خانواده‌اش در خودرو می‌کنند و وقتی متوجه می‌شود که صدایشان را همه شنیده‌اند به راحتی سخنشان را تغییر می‌دهند!

۸. فضولی از کودکی درون خانواده‌های ایرانی وجود دارد، همچون کودکی که اخبار دعوای برادر با مادر را درون خانه به زن دایی می دهد تا فال گوش ایستادن همان کودک در میان صحبت‌های مادر و زن دایی و تا ترس از پخش شدن کلیپ دعوای جدید ارسطو و نقی در مسجد سالگرد بهبود و انتشار گسترده آن به دست ایرانیانی که آبروی افراد برایشان مهم نیست!

۹. خودخواهی نقی در شلیک به چراغ روشنایی معبر عمومی، نمادی است از خودخواهی ما ایرانیان!

۱۰. و صدها ایراد و اشکال دیگر!

شاید اگر از جوانان این مرز و بوم بپرسید که دوست دارید در هند زندگی کنید یا در آمریکا، در کسری از ثانیه دومی را انتخاب می‌کنند. این انتخاب یک دلیل دارد، سینمای هالیوود و سینمای بالیوود... در اولی سنگ فرش هر خیابان از طلاست! و در دومی گدایی، دزدی و بدبختی از سر و روی جامعه هند می‌بارد. این تفاوت ساده یک سینمای استراتژیک با یک سینمای هرهری مسلک است.

طراز سینمای امروز ایران، هرهری مسلک‌هایی مثل محسن تنابنده و سیروس مقدم تا مانی حقیقی و اصغر فرهادی، تا فرزاد حسنی و آزاده نامداری است!

حاصل این که وقتی بدترین تصویر از ایران و ایرانی در پر بیننده‌ترین سریال سال و در بهترین وقت سال! از شبکه اصلی تلویزیون کشور پخش می‌شود، یعنی حالا حالا ها باید بدویم تا به فهمی درست از سینمای استراتژیک برسیم!

به راستی کدام خارجی است که با دیدن سریال پایتخت دلش بخواهد حتی یک روز در میان ما زندگی کند؟ بیچاره سازمان گردشگردی که سعی باطلی می‌کند در جذب توریست برای درآمدزایی!

*سینما انقلاب

نظرات

  • ۱۳۹۷/۰۱/۰۵ - ۰۹:۲۸
    3 2
    شما تا حالا دیدین تنابنده با ادب و با فرهنگ حرف زده باشه ؟ پس انتظار نداشته باشید در نوشته هاش ادب و متانت دیده شود
  • سارا ۱۳۹۷/۰۱/۰۷ - ۱۳:۵۸
    2 2
    خوب این یه جورایی واقعیت جامعه ما هست حالا دارن به زبان طنز اینو میگن البته با اغراق که مردم بخندن حداقل تو عید من نمی دونم تو جامعه ما کی باید بخندیم این سریال رو که ساخته شده مختص جامعه ماست و خارجی ها ازش سر در نمیارن میخواید یه سریال کپی چندم سریالای خارجی باشه که چنگی به دل نزنه خیلیامون به شخصه بهترین سریال های دنیا رو می بینیم من تو تلویزیون سریال کاملا ایرانی می خام که دقیق پایتخت این شکلی هسته که باعث میشه من سریال خارجی رو ول کنم و شبکه یک رو ببینم
  • احسان ۱۳۹۷/۰۱/۱۰ - ۲۲:۳۰
    4 3
    احسنت و هزار افرین بر شما که تمامی انتقاداتتان به این سریال مزخرف بی محتوا به جا و صحیح بود...
  • رمضانی ۱۳۹۷/۰۱/۱۰ - ۲۲:۵۳
    3 3
    خاک بر سرشان با این سریال مسخره شان.با سرمایه این مملکت باید تبلیغ استانبول را کرد؟
  • میثم ۱۳۹۷/۰۱/۱۰ - ۲۳:۲۹
    2 2
    متاسفم برای سازندگان این فیلم.این جوری قران راتردیج میدهید.قوم من باعث مهجوریت قران شده اند فرقان ۳۰
  • ۱۳۹۷/۰۱/۱۱ - ۰۷:۳۰
    0 2
    عالی بود،ممنون از تحلیلتون
  • ارش ۱۳۹۷/۰۱/۱۱ - ۱۱:۵۸
    3 2
    از نظر من به غیر از مطالب بالا این سریال تبلیغ ترکیه و استفاده از بازیگر زن شبکه جم و کلا بی محتوا و بدون ساختاره
  • رها ۱۳۹۷/۰۱/۱۳ - ۰۵:۴۷
    6 4
    به نظر من این مطالب نقد نیست کسی که نوشته میخواسته له کنه اینهمه عقده رو یه سریال چرا واقعا؟ به نظر شما چه سریالی خوبه مردم ببینن؟ فاطما گل؟ از بوسه تا عشق ؟ اکیا؟ آشنایی بامادر و بازی تاج و تخت؟؟؟؟ یا هزار فیلم و سریال دیگه مخصوصا آمریکایی هاش کدومشون فرهنگ ناب کشورای دیگه رو نشون میده ؟؟؟؟ مسئله اینه که یه عده روشنفکرنما مرغ همسایه همیشه براشون غازه . تا که به خودی میزنید . حالا دو روز 4 نفر خندیدن پای یه سریالی اونم مردمی که تو بدترین شرایطن بزور سرپا نگه داشتن خودشونو . بس کنید این لفاظی های بی اساس رو ...
  • صام ۱۳۹۷/۰۱/۱۷ - ۱۸:۳۲
    3 1
    مشکل فیلم لهجه مازنی یا اوج یا ازدواج اطفال نیست.خوش ساخت ؟ کل داستان و ساخت فیلم بی مزه شده. مردم انتظار داشتند مثل سالهای گذشته باشه که نشد. مگه سری قبل که اونهمه بخش که تو چین و مالزی گرفتین و کلا حذف شد مردم چیزی گفتن ؟ سریال از حالت طنز در آمده و شده معرفی یک سوپرمن جدید به نام نقی ! من که آخر فیلم رو ندیدم ولی قول میدم نقی هست که باز هم میزنه پدر داعش رو در میاره و همه رو نجات میده. از علیرضا خمسه هم انتظار بیشتری میره. ولی ایشان هیچ چیزی نداره که مردم رو تو این سریال بخندونه. کلا نتونستم یه لبخند بزنم کافیست قرارداد ها را چاپ کنید و فقط قیمت نمادین که روی برگه قرار داد اومده رو مردم ببینند تا متوجه بشن که فقط چند میلیارد بازیگران گرفتند و چقدر هزینه فیلم و سفر و عوامل و فروش به شبکه شده. آن دو دختر بچه (سارا و نیکا ) را هر سال از سوئد میآورید ایران چند ماهی از درس و مدرسه دور میمانند و هزینه اضافی همراهانشان را هم میدهید لااقل نقش دو عروسک را بازی نکنند و کمی نقش و دیالوگ به آنها بدهید
  • سعید ۱۳۹۷/۰۳/۱۴ - ۰۲:۵۳
    2 1
    سریال طنز میاد رقص رو حذف میکنه بجاش سوریه و داعش نشون میده آقای مقدم خودتون رو اینقدر خراب نکنید خجالت بکشید کارگردان طنز

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.