چهارشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۴

چه آثاری متقاضی حضور در جشنواره جهانی فجر هستند؟

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: ۱۰ روز است که مهلت ثبت نام فیلم های سینمایی جهت شرکت در جشنواره جهانی فیلم فجر، پایان یافته و اگرچه آمار رسمی درباره آثاری که فرم جشنواره را پر کرده اند، منتشر نشده اما از طریق مرور اخبار رسانه ها می توان عنوان تعدادی از این فیلم ها را بدست آورد.

به گزارش سینماپرس، چند سالی ست که جشنواره فیلم فجر در دو بخش جداگانه ملی و بین المللی برگزار می‌شود، حالا در آستانه چهارمین دوره برگزاری جداگانه جشنواره جهانی فیلم فجر و در واقع سی و ششمین دوره جشنواره قرار داریم که آثار مختلفی متقاضی حضور در این جشنواره هستند.
بر اساس قوانین جشنواره در بخش مسابقه حداکثر ۱۵ فیلم می‌توانند حضور داشته باشند و از این تعداد نیز تنها ۳ فیلم ایرانی اجازه رقابت دارند.
بر این اساس چند سالی است که فیلمسازان ایرانی وقتی به هر دلیل نمی‌توانند آثار خود را به جشنواره ملی فیلم فجر برسانند تلاش می‌کنند تا در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر اثر خود را به قضاوت منتقدان و اهالی رسانه بگذارند.
البته فیلمسازان ایرانی تا ۲۰ اسفند یعنی چند روز گذشته بیشتر زمان نداشتند تا فرم حضور در جشنواره را پُر کنند و خبر رسمی هم از آثار ایرانی که فرم جشنواره را پر کرده اند، منتشر نشده است بنابراین در ادامه با برخی از آثاری که از طریق رسانه ها اعلام کرده اند قصد حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر را دارند آشنا می شویم.

فیلم سینمایی «ماهور» به کارگردانی مجید نیامراد از جمله آثاری است که به گفته تهیه کننده فیلم اصغر پورهاجریان فرم جشنواره جهانی فیلم فجر را پر کرده است.
این فیلم البته در جشنواره ملی فیلم فجر در همین ماه گذشته به نمایش درآمد که البته توفیقی برای دریافت سیمرغ نداشت.
«ماهور» یک درام عاشقانه محسوب می‌شود که تمام فیلمبراری آن درلوکیشن‌های بکر و واقعی در تالاب‌ها و روستاهای جنوب انجام خواهد شد.
ساعد سهیلی، یوسف مرادیان، بهاره کیان افشار، مونا فرجاد و میترا حجاراز جمله هنرمندانی هستند که در این پروژه به ایفای نقش می‌پردازند.

دیگر فیلمی که پرکردن فرم حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر خود را رسانه‌ای کرده است فیلم سینمایی «ناکوک» به کارگردانی امیر پورکیان و تهیه‌کنندگی خانه‌ فیلم پروان و امیر عابدی است.
«ناکوک» یک درام اجتماعی و نخستین اثر امیر پورکیان در مقام کارگردان است که با قصه‌ای متفاوت نوع خاصی از مشکلات خانوادگی را مد نظر قرار داده است.
در خلاصه داستان «ناکوک» آمده است: آرش نوجوانی که به تازگی از مخدر رها شده و با مادرش زندگی می‌کند، در کافه‌ای با دوستش که از برادر به او نزدیک‌تر است، مشغول کار است. پدر آرش که مدت‌ها قبل از ایران متواری شده و در فضای مجازی با فرزندش ارتباط گرفته، قرار است به ایران بازگردد، اما مساله‌ای جدید و فضای ملتهبی در راه است.
شقایق فراهانی، سعید شریف، سام حسامی و مهسا علافر بازیگران «ناکوک» هستند.

فیلم سینمایی «چهل و هفت» به کارگردانی احمد اطراقچی، عطاالله تبریزی و تهیه کنندگی ناهید دل آگاه نیز از دیگر آثاری است که فرم جشنواره جهانی فیلم فجر را پر کرده است.
البته این فیلم بر خلاف «ماهورا» در جشنواره فیلم فجر حضور نداشته و اگر به بخش مسابقه جشنواره جهانی برسد نخستین نمایش آن برای اهالی رسانه خواهد بود.
لادن مستوفی، شقایق فراهانی، ریما رامین فر، حمیدرضا آذرنگ، مهدی احمدی، شیدا خلیق، مهرنوش ستاری و محمدرضا غفاری بازیگران این فیلم سینمایی هستند. فیلم سینمایی «چهل و هفت» روایتگر داستان سه زن از سه طبقه اجتماعی در شب آغاز زمستان است.

فیلم سینمایی «درخونگاه» به کارگردانی سیاوش اسعدی و تهیه کنندگی منصور سهراب پور نیز از جمله آثاری است که تلاش بسیاری کرد تا به جشنواره فیلم فجر برسد اما به دلایل فنی این فیلم نتوانست به بخش ملی جشنواره راه پیدا کند.
حالا و به گفته منصور سهراب پور این فیلم فرم جشنواره جهانی فیلم فجر را پر کرده است تا نخستین نمایش خود را در این جشنواره در معرض دید منتقدان قرار دهد.
امین حیایی، ژاله صامتی، مهراوه شریفی نیا، نادر فلاح، محمود جعفری، منصور شهبازی، افشین سنگ چاپ، فاطمه مرتضایی، پانته آ پناهی‌ها و جمشید هاشم پور بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
درباره داستان فیلم سینمایی «درخونگاه» به صورت خلاصه آمده است که ظهری می آید تا بسازد! اگر نبازد...

فیلم سینمایی «وقت رویا» به کارگردانی امیرحسین عنایتی نیز که در مراحل نهایی فنی قرار دارد و فرم درخواست آن برای حضور در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر پر شده است.
در این فیلم بازیگرانی چون رویا نونهالی، شاهرخ فروتنیان، افسانه چهره آزاد، ساقی محمدی، محمد ستوده مقدم، گوهرشاد مهابادی، زهرا برومند، مرتضی ریحانی، محمد کلوشانی، تینا ابراهیمی، بهرنگ محتشمیان و حمیدرضا تربتیان نقش آفرینی می کنند.
در خلاصه داستان «وقت رویا» آمده است: «خانواده رویا در آستانه مهاجرت به خارج از کشور هستند اما به علت رخ دادن اتفاقی تحصیلی برای رویا، مجبور به ماندن می شوند و تنها رها پسر خانواده است که می رود. در این میان حادثه ای تلخ و ناگهانی چالش بزرگی برای زیبا و همسرش امیر و تمام افراد اطرافشان به وجود می آورد که منجر به واکاوی گذشته آنها و تلاش برای حفظ ثبات شرایط نابسامان کنونی زندگی شان می شود و... »

تازه ترین ساخته محمدحسین لطیفی با عنوان «به وقت خماری» نیز به نظر می رسد نخستین نمایش خود را در جشنواره جهانی فیلم فجر داشته باشد.
لطیفی پس از حدود ۵۰ جلسه بالاخره فیلمبرداری این اثر را در لوکیشن اصلی این فیلم و در خانه ای بزرگ و قدیمی به پایان رساند و فرم جشنواره جهانی را پر کرده است.
این فیلم به نویسندگی احمد رفیع‌زاده یک کمدی - اجتماعی است که هنرمندانی چون رعنا آزادی‌ور، هومن برق‌نورد، بهروز بقایی، پوریا پورسرخ، ابوالفضل پورعرب، سیما تیرانداز، غزل حسینی، هنگامه حمیدزاده، علی سلیمانی، مهدی فخیم‌زاده، هنگامه قاضیانی، هادی کاظمی، شهره لرستانی، مجید یاسر، شیرین یزدان‌بخش در آن ایفای نقش می کنند.

فیلم «نبات» نیز که نخستین اثر بلند سینمایی پگاه ارضی محسوب می‌شود، یک ملودارم خانوادگی با مضمونی اجتماعی است و برای حضور در سی‌وششمین جشنواره جهانی فجر آماده می شود.
«نبات» در مدت زمان ۳۵ جلسه در لوکیشن‌های مختلفی در تهران و لواسان فیلمبرداری شده است.
شهاب حسینی، نازنین فراهانی و ستایش محمودی (بازیگر نوجوان) بازیگران اصلی فیلم سینمایی «نبات» هستند و معصومه رحمتی و تینا اسدی از دیگر بازیگرانی هستند که در این فیلم مقابل دوربین اشکان اشکانی قرار گرفتند.

بدون شک آثار دیگری از سینمای ایران فرم جشنواره را پر کرده اند و متقاضی حضور در جشنواره هستند که باید ماند و دید که از میان این آثار کدام فیلم نهایتا می توانند به جشنواره جهانی فیلم فجر راه پیدا کنند.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.