سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹

بزرگان سینمای جهان از نظر سینماگران ایران؛

صادقی: عقاید یک بازیگر برای ایفای نقش اهمیت ندارد/ توکلی: آنتونی کوئین تنها بازیگری توانا نبود بلکه اهل تفکر و فیلسوف نیز شناخته می شد

آنتونی کوئین-هوشنگ توکلی-محمدصادقی

سینماپرس: علی ناصری/ آنتونی کوئین متولد ۲۱ آوریل ۱۹۱۵ بازیگر مکزیکی آمریکایی که یکی از تحسین شده ترین بازیگران تاریخ سینما به حساب می آید؛ وی از جمله بازیگرانی است که در همان ابتدای کار توانست تحسین سینماگران مختلف را برانگیزد و در کارنامه هنری اش فیلم های مطرحی چون «زنده باد زاپاتا»، «گوژپشت نوتردام»، «توپ های ناواران»، «لورنس عربستان»، «زوربای یونانی»، «رسالت» و «شیر صحرا» به چشم می خورند.

کوئین علاوه بر بازیگری، نقاشی، کارگردانی و نویسندگی نیز انجام داده و به خاطر فیلم های «زنده باد زاپاتا» و «شور زندگی» موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نیز شده است. این بازیگر با بازی در نقش حمزه عموی پیامبر در فیلم «رسالت» و نقش عمر مختار در فیلم «شیر صحرا» محبوبیت خاصی در بین مسلمانان به دست آورد. با توجه به محبوبیت او در ایران برای ایفای این ۲ نقش با ۲ بازیگر مطرح سینما و تلویزیون کشور آقایان: محمد صادقی و هوشنگ توکلی گفتگویی داشتیم که در این مقاله می توانید این ۲ گفتگو را مطالعه کنید.

************************************

محمد صادقی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: در کشورهای اسلامی برای آنتونی کوئین اهمیت و احترام خاصی قائل هستند و این محبوبیت به بازی آنتونی کوئین در فیلم های «رسالت (محمد رسول الله)» و «شیر صحرا» برمی گردد در حالی که این بازیگر مسلمان نبوده و مکزیکی الاصل است. آنتونی کوئین در دوران بازیگری اش نقش های متفاوت بسیاری را ایفا کرده که به خوبی از پس آنها برآمده. در کارنامه این بازیگر علاوه بر بازی های خوب فیلم های بسیار خوبی نیز دیده می شود که در بین آنها آثار سخیف وجود ندارد.

صادقی خاطرنشان کرد: فیلم های کوئین معمولا با استقبال اقشار مختلف جامعه و منتقدان روبرو شده است. او در فیلم «محمد رسول الله» ایفاگر نقش حمزه عموی پیامبر و در «شیر صحرا» نقش عمر مختار شخصیت انقلابی لیبیایی را بازی کرد که هر دو فیلم نیز به کارگردانی مصطفی عقاد ساخته شد. آنتونی کوئین به قدری در این دو فیلم خوب ظاهر شد که پس از فیلم «محمد رسول الله» در کشورهای اسلامی یک شایعه مبنی بر اینکه وی مسلمان شده به وجود آمد که در واقع اینگونه نبود. او در کشورمان نیز بسیار محبوب است و حتی یک بار از آنتونی کوئین برای حضور در ایران دعوت شد و قرار بر این شد که من مترجم وی باشم.

وی افزود: بازیگری حرفه آنتونی کوئین بود و وی برای بازی در فیلم «محمد رسول الله» ده درصد از فروش فیلم را به عنوان حقوق دریافت کرد اما این مسأله که او هیچگاه مسلمان نشد و بازیگری برایش یک «حرفه» بود چیزی از ارزش های این بازیگر کم نمی کند. او برای من به عنوان کسی که دو نقش به یاد ماندنی برای مسلمانان ایفا کرده بسیار محترم است. در دنیای حرفه ای سینما عقاید یک بازیگر برای ایفای نقش بی اهمیت است و نباید هنر و قدرت یک بازیگر را کنار گذاشته و به سراغ مسائل حاشیه ای برویم، اگر قرار بود به مسائل اعتقادی دامن زده شود و تحلیل هایی خارج از بحث سینما در انتخاب بازیگر صورت گیرد هیچگاه شخصیت به یاد ماندنی حمزه در «محمد رسول الله» توسط آنتونی کوئین خلق نمی شد.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «ولایت عشق» در ادامه اظهار داشت: یکی از صحنه هایی که آنتونی کوئین در آن درخشان ظاهر شده به فیلم «محمد رسول الله» برمی گردد که او در این صحنه مشغول وضو گرفتن می شود و مشخص است که آنقدر این کار را تمرین کرده که با توجه به جزئی ترین مسائل به طبیعی ترین شکل ممکن این صحنه را بازی می کند و این تصور را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که او یک مسلمان واقعی است و به وضو گرفتن تسلط کامل دارد. البته آنتونی کوئین فیلم های مذهبی دیگری نیز بازی کرده که «باراباس» یکی از این فیلم ها به حساب می آید. اثری که وی در آن در نقش یک محکوم به اعدام ظاهر شد که در زمان حضرت مسیح با تعالیم وی آشنا می شود.

این بازیگر در پایان گفت: برای من دو فیلم «محمد رسول الله» و «شیر صحرا» از آثار ارزشمندی هستند که آنتونی کوئین در آنها ایفای نقش کرده و در بین دیگر آثار وی فیلم «آخرین قطار گان هیل» نیز از آثار مورد علاقه من است.

************************************

هوشنگ توکلی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: آنتونی کوئین تنها بازیگری توانا با مهارت های تکنیکی بالا نبود بلکه به عنوان یک هنرمند اهل تفکر، فلسفه، نقاشی و شعر نیز بود. او در بین مسلمانان و از جمله مردم ایران با دو فیلم «رسالت» و «شیر صحرا» محبوب شد و مهم ترین دلیل موفقیت او و اینکه مردم او را دوست داشتند توانایی های بالا و از طرفی انتخاب درست نقش هایی بود که به او پیشنهاد می شد.

توکلی خاطرنشان کرد: فیزیک و چهره یک بازیگر مسأله مهمی است اما اگر بازیگری توانمند بتواند از پس یک نقش که ربطی به درونیات و شخصیت او ندارد برآید با استفاده از گریم، نورپردازی و تکنولوژی روز دنیا می توان فیزیک و چهره او را به آن چیزی که مدنظر فیلمساز است تغییر داد، پس کوئین پیش از اینکه فیزیک و چهره مناسبی داشته باشد یک بازیگر توانمند و ماهر بود.

وی افزود: این بازیگر قبل از اینکه با نقش حمزه عموی پیامبر و عمر مختار در بین مسلمانان محبوب شود نقش های متعددی در فیلم های مطرحی چون «زوربای یونانی» بازی کرده و استعداد و توانایی او در هنر بازیگری به همه سینمادوستان و سینماگران جهان ثابت شده بود. مطمئنا در بازیگری بخش اعظمی از توانایی یک بازیگر به مسائل ذاتی برمی گردد اما اصلی ترین مسئله سواد، علاقه و تلاشی است که یک بازیگر برای ایفای نقشی که آن را پذیرفته، است.

این بازیگر در ادامه اظهار داشت: در سینمای ایران ما بازیگران و شخصیت های تاریخی مذهبی ماندگار کم داریم چرا که یا این شخصیت ها به خوبی پرداخته نمی شوند و یا بازیگران از پس آن ها بر نمی آیند، از جمله نقش های ماندگار در بین این نقش ها می توان به مالک اشتر در سریال «حضرت علی (ع)» اشاره کرد که داریوش ارجمند به خوبی از پس این نقش برآمد چرا این بازیگر نیز فردی باسواد و با تعصب نسبت به کاری است که آن را انجام می دهد. اگر بازیگران و نویسندگان ما به این مسائل توجه ویژه ای داشته باشند ما نیز می توانیم شخصیت های ماندگاری مثل شخصیت هایی که آنتونی کوئین به مسلمانان جهان تقدیم کرد داشته باشیم.

بازیگر فیلم سینمایی «زادبوم» در پایان گفت:‌ من در دوران نوجوانی فیلم «زنده باد زاپاتا» را دیدم که علاقه خاصی به آنتونی کوئین پیدا کردم و در دوران جوانی با دنبال کردن آثار این بازیگر فیلم «زوربای یونانی» از آثار مورد علاقه من بود. یکی از درخشان ترین صحنه هایی که کوئین در آنها به زیبایی ظاهر شده بود در فیلم «شیر صحرا» سکانس پایانی بود که همیشه در یاد مانده است. آنتونی کوئین واقعا از بازیگرانی است که به نسبت توانایی که دارد نقش های سخت را بازی کرده و از عهده همه آن ها به خوبی برآمده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.