یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳

در نشست مطبوعاتی رئیس سازمان سینمایی چه مطرح شد؟

از ادعای ساخت بیش از صد سالن در سال اخیر تا سرعت در صدور پروانه ساخت/ فارابی منفعل و توجه بیشتر به نیروهای جوان و خلاق! / آیا اکران عادلانه می شود؟

نشست خبری حیدریان

سینماپرس: نشست خبری محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی با حضور اصحاب رسانه، امروز یکشنبه ۲۰ اسفند برگزار شد. در این نشست مطالبی از سوی رئیس سازمان سینمایی مطرح شد که به نظر می رسد مصادیق اجرایی آن قابل رویت نیست.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی با حضور صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوان، ابراهیم داروغه زاده معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، محمدمهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ساختمان این سازمان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

در ابتدای مراسم مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی به حاضران در جلسه خوش آمد گفت.

محمد مهدی حیدریان در ابتدای نشست گفت: اولین مرتبه است که دور هم جمع شده ایم، درگذشت سینماگران در روزهای گذشته از جمله شهنواز و هفتوان را تسلیت می گویم. در سالی که گذشت بر اساس تجربه ای که سینما با آن مواجه بود و با این نگاه که سینما مقوله ای پیچیده است نیازمند یک برنامه منسجم بود. طی نشست های متعدد با صنوف مختلف سینما و کارشناسان خارج از سینما مشورت کردیم و برنامه جامع تدوین شد. تلاش می کنیم هیچ اقدامی توسط ما در بخش خصوصی صورت نگیرد تا به اهداف برنامه دست یابیم.

وی اظهار کرد: در سالی که گذشت تصمیم گرفتیم تصدی گری دولت را در امور سینما کم کنیم. صنوف در پاره ای اوقات مجبور می شوند از منافع بخشی و کلی خود چشم بپوشند. این در حالی است که سینما مقوله ای کوتاه مدت نیست. نظام اکران جزو مواردی بود که سینماگران نسبت به آن نکته داشتند. رها کردن اکران برای منافع کوتاه مدت یک خطای استراتژیک است و اگر قرار باشد نمایش به دلیل نگاه کوتاه ما مخاطب از دست دهد به نفع سینما نبود و ما تلاش کردیم در نظام نامه جدید اکران برای مخاطب بالقوه داشته باشیم.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: در سالی که گذشت هر سه روز یک سالن اضافه شد و این یعنی فیلم بیشتر نیز اکران می شود. صدور پروانه ساخت نسبت به سال گذشته پیشرفت بیشتری داشت. در این بخش باید مساله امنیت شغلی مورد توجه قرار گیرد، در همین راستا الزام به استفاده از اعضای صنوف است. پس صدور پروانه ساخت در ۲ مرحله است اول صدور پروانه ساخت دوم استفاده از عوامل حرفه ای عضو صنوف سینمایی است.

حیدریان در ادامه سخنان خود یادآور شد: همچنین با اصلاح نظام تهیه کنندگی سعی می کنیم بخش تهیه کننده را به سمت مسئولیت پذیری ببریم. اصلاحات نظام نامه اکران انجام شده که تا آخر هفته بعد به دست دوستان می رسد. احیا و تقویت شورای صیانت از جمله برنامه های ما به شمار می رود. لازم است سلامت این مجموعه تامین شود و این شورا در خانه سینما به فعالیت های خود ادامه دهد. در برنامه جامع سینما بحث اقتصادی پرونده جدا دارد و باید از سرمایه ای که از بخش های نامعلوم وارد سینما می شود جلوگیری کنیم. در همین راستا نشستی با رییس بورس داشتیم و کارگروه آن نیز تشکیل شده است و برای سال آینده از این امکان استفاده می کنیم و بر اساس آن، مردم شرکای ما در تولید فیلم و سالن خواهند بود.

وی ادامه داد: ۱۹ شرکت وی او دی مجوز گرفته است که از سال آینده برای رسیدن به بازار جدید، توسعه پیدا می کند. همچنین قرار است برای شهرهای کم جمعیت که بخش خصوصی نمی تواند ورود پیدا کند، در این شهرها با همکاری سازمان برنامه و بودجه سالن بسازیم. در حال حاضر بیش از ۵۰ سالن سینما در مشهد در حال ساخت است. همچنین با استان های دور صحبت کردیم تا برای تولید محتوا فعالیت بیشتری داشته باشیم و بنیاد فارابی از مساله تولید فیلم در شهرستان ها حمایت می کند.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه مرکز گسترش سینمای مستند ۱۰ خانه مستند را در ۱۰ استان ایجاد می کند، افزود: همچنین خانه سینما نیز شعبی در شهرستان ها خواهد داشت. انجمن سینمای جوان در گذشته به بحث آموزش توجه می کرد اما قرار است به مساله تولید نیز بیشتر توجه کند و امیدوارم این تولیدات موفق باشد. برگزاری جشنواره ها می تواند به صورت همزمان در شهرها و یا با فاصله اندکی انجام شود که نمونه موفق آن، جشنواره فیلم کودک و نوجوان بود که با استقبال همراه شد.

حیدریان در بخش دیگری از این نشست گفت: در سال آینده بنیاد سینمایی فارابی سعی می کند میزان و سهم وام تولید را افزایش دهد و بر همین اساس ۶۰ درصد از بودجه فارابی به نیروهای جوان و خلاق ارایه می شود. تلاش می کنیم در سال آینده بازار خارجی و حضور اقتصادی در هند، چین، آسیا و منطقه را گسترش دهیم.

وی اظهار کرد: وضعیت تکنولوژی سینما باید ساماندهی شود که از آن جمله به سی جی ای می توان اشاره کرد که برای آن مدیر جدید انتخاب کرده ایم. همچنین امیدوارم سینمای ایران در سال آینده سینمای منتقد و منصف و پرسشگرانه باشد. ما نیاز داریم منافع ملی خود را بشناسیم و از طریق مجموعه فیلم های تولید شده، مردم به سینما افتخار کنند.

در ادامه حیدریان به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.  وی در ابتدای این پرسش و پاسخ گفت: برای تولید مشترک به منطقه و آسیا و کشورهای اسلامی و دیگر کشورها در بنیاد فارابی توجه می شود. در بحث تولید، محتوا یکی از نیازها و نقص های ما است و امیدوارم بتوانیم با نهادهای مختلف در این زمینه همکاری کنیم.

حیدریان در پاسخ به این پرسش که رضاداد در تصمیم های سازمان سینمایی نقش دارد، توضیح داد: رضاداد از دوستان خوب من است و من از وی درخواست همکاری کردم. رضاداد از سال ۸۲  به صورت حرفه ای به سینما وارد شد و حالا به عنوان مشاور از وی استفاده می کنم. در دوره جدید می خواهیم یک جهش را با برنامه جلو ببریم و تنها نقش آقای رضاداد به عنوان مشورت کننده است و بیش از این نیست.

وی سپس درباره ممیزی فیلم ها بیان کرد: در محصولات فرهنگی، فیلم این ویژگی را دارد که با رویدادهای اجتماعی رابطه مستقیم دارد. در جشنواره فجر به دلیل اینکه فاصله کمی بین آماده شدن فیلم تا حضور در جشنواره دارد ۲ نفر فیلم ها را بازبینی می کردند اما امسال همه اعضا فیلم ها را دیدند و دیگر نیازی به بازبینی نیست. مگر اینکه یک فیلم بعد از جشنواره تغییر کند اما در موارد معدود برخی از فیلم ها شایبه ایجاد می کند که آن مساله امری متفاوت است.

رئیس سازمان سینمایی درباره شفاف سازی هزینه ها بیان کرد: تلاش داریم شفاف سازی کنیم، تا آخر این هفته همه موارد شفاف سازی می شود. ابراهیم داروغه زاده نیز در جشنواره مدیریت خوبی در هزینه داشت و بین ۳۰ تا ۴۰ درصد گذشته هزینه شده است.

حیدریان درباره بودجه، توضیح داد: ما یکی از بیشترین درصد بودجه ها را گرفته ایم که ۷۵ درصد است و الان که آخر سال هستیم ۲۵ درصد باقی مانده است. با این حال تا آخر سال هیچ بدهی نخواهیم داشت، در این راستا برنامه‌های آموزشی ما همچنان ادامه دارد و قرار نیست انجمن سینمای جوان یا مراکز دیگر ما تعطیل باشند.

وی درباره وضعیت مدرسه ملی سینما، اظهار کرد: در برنامه جامع هنوز به جمع بندی تعطیلی نرسیده‌ایم اما سینمای ما بسیار عقب از الزامات تکنیکی دنیا است و باید در این باره تلاش شود که وظیفه مدرسه، ارتقای کیفیت در این راستاست و یکی از وظایف اصلی مدرسه هدایت و حمایت جریان علمی و ورودی دانشجویان سینما برای آشنایی با فضای کار است.

رئیس سازمان سینمایی درباره گروه «هنر و تجربه» نیز تأکید کرد: در بخش «هنر و تجربه» نیز باید بگویم این بخش برای سینما ضروری است. اگر فیلم های هنری نداشته باشیم دست سینما از این بخش خالی می شود. در توافق نامه با استان ها، ۲۱ استان را مجبور کردیم که فیلم های «هنر و تجربه» را نمایش دهند. اگر قرار است «هنر و تجربه» فعالیت کند باید درست فعالیت کند، این نوع از سینما دولتی نیست و ما از آن حمایت می کنیم.

حیدریان با بیان اینکه فیلم ها در سال آینده گروه سنی خواهد داشت، اظهار کرد: کارگردانانی که این روزها نسبت به اکران فیلم خود معترض هستند فیلم خود را برای اهالی مطبوعات نمایش دهند و آنها درباره این فیلم ها قضاوت کنند.

وی درباره جشنواره های فیلم اول بیان کرد: به زودی تکلیف چگونگی برگزاری این جشنواره برگزار می شود. البته هر کسی بخواهد می تواند در جشنواره حرفه ای فجر شرکت کند و نوع قضاوت را بپذیرد.

رئیس سازمان سینمایی تأکید کرد: ما اعتقاد نداریم سینما ملوک الطوایفی است. ما یک برنامه نوشته ایم که می خواهیم اجرایی شود، سینما و نیاز به تولید بسیار فراتر از آن است که مانع ورود کسی شویم، حمایت ها از همه یکسان است.

حیدریان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جشنواره اگر نتواند در تولید اثر بگذارد جشنواره موفقی نیست و هر کسی بخواهد جشنواره برگزار کند ما موافق هستیم، البته هر جشنواره مخاطب خود را دارد.

وی درباره نامه هنرمندان به ریاست جمهوری توضیح داد: ما یک روال قانونی را طی خواهیم کرد. ما نشستی هم بدون در نظر گرفتن نامه که عنصر فشار باشد، داشتیم تا در یک روال قانونی فیلم را اکران کنیم. منطق می گوید که فیلمی در حبس نمی ماند و این وظیفه شورای سیاستگذاری خواهد بود.

رئیس سازمان سینمایی درباره مدیریت باغ کتاب و حضور یکی از اقوامش به عنوان مدیر آن گفت: درباره مدیریت باغ کتاب نیز باید بگویم باغ کتاب برای شهرداری است و نیازی به حمایت سازمان سینمایی ندارد و هیچ کدام از اقوام من مدیریت این بخش را برعهده ندارد.

حیدریان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: باید صیانت از حقوق معنوی در مجلس بررسی شود. همچنین ما به دنبال فیلمساز خنثی نیستیم. ما به عنوان دولت نقش حراست و حمایت از سینما را داریم ولی اینکه هر جور بخواهد فیلم بسازد و به همه نشان دهد، درست نیست. البته سینمای خنثی سینمای فایده مندی نیست.

وی درباره درباره مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: بحث تجربی با انیمیشن جایگزین شده و این امر مدت ها قبل رخ داده است، مستندسازی ما رشد خوبی داشت است. باید دید ضعف مستند چیست و چگونه می شود از آن حمایت کرد. ضرورتی ندارد این نهاد هدف های اولیه خود را دنبال کند.

رئیس سازمان سینمایی تأکید کرد: در مورد فیلم های توقیفی باید بگویم که تلاش می کنیم با نظر کارگردان و تهیه کننده اصلاحات انجام شود تا فیلم ها اکران شود.

حیدریان درباره صندوق بیکاری اظهار کرد: صندوق بیکاری هیچ وقت تاسیس نشده و بر اساس قانون فقط صندوق بیمه بیکاری وجود دارد که استفاده از آن شرایط و قوانینی دارد که سینما نمی تواند آن را تامین کند. خانه سینما می تواند منابع پایداری داشته باشد که برخی از مشکلات برطرف شود و ما نیز به خانه سینما کمک می کنیم تا این منابع پایدار تامین شود. در کنار آن باید امنیت شغلی در سینما را جدی بگیریم و همه کسانی که در سینما کار می کنند باید شماره صنفی داشته باشند.

وی با بیان اینکه گروه اکران «هنر و تجربه» این ضعف را دارد که مشخص نیست چه زمانی فیلم ها نمایش داده می شود، در پاسخ به این پرسش که چرا یک فیلم همجنسگرایانه در «هنر و تجربه» نمایش داده شده و نامزد یک جشنواره خارجی شده است، بیان کرد: چرا شما وقتی فیلم هنوز در جشنواره خارجی حضور نداشت و اکران شده بود، مخالفت خود را با اکران فیلم ننوشتید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.