دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰

محسن محسنی نسب:

با سینمای بی خط و بی‌مصرف هرگز سازش نخواهیم کرد/ به فیلم هایی که معیارهای ملی دارند مجال عرضه نمی‌دهند

 پوستر فیلم سینمایی «شاخ کرگدن»

سینماپرس: کارگردان «شاخ کرگدن» گفت: سعی می کنند فیلم های صاحب تفکر را تحقیر کنند که فیلم سازها دیگر سراغ این مسائل نروند اما ما این کار را می کنیم.

موضوع اکران و ضایع شدن حق برخی فیلمها در مناسبات اکران دغدغه فیلمسازان شده‌است. به‌خصوص کسانی که به واسطه این مناسبات متضرر شده‌اند. از طرف دیگر تصمیم‌گیری برای اکران فیلمها به سمتی پیش می‌رود که تنوع ژانر در سینما به فراموشی سپرده‌شده‌است و اگر فیلمی هم با ژانری متفاوت روی پرده می‌آید آنطور که باید دیده نمی‌شود. با محسن محسنی نسب کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده فیلم «شاخ کردن» که پیش از این کارگردانی و نویسندگی فیلمهایی مانند «یاسهای وحشی» و «شیرهای جوان» را برعهده داشت درباره موضوع مذکور گفت‌وگو کردیم که بخش دوم آن را می‌خوانید:

نتیجه شرایطی که برای اکران پیش آمده هدایت فیلمسازان به ساخت ژانرهای مشابه در سینماست تا بتوانند به بازگشت سرمایه خود امیدوار باشند. به این منوال یک دور باطلی شکل می گیرد. شما هزینه می کنید یک فیلم اکشن در می آوری که هزینه بالای یک میلیارد می شود بعد از گیشه بازخورد نمی بینید مسلما شما سراغ احیای این ژانر و ساختن فیلم در آن محیط نمی روید اگر بخواهید پول در بیاورید برمی گردید فیلم های موفق را نگاه می کنید فیلم های موفق چیست همان فیلم های لوده ای که فروش دارند خب من هم اگر بخواهم فیلم بسازم  در این ژانر کار می کنم و همه چیز محدود می شود به یک خط و دور باطلی که همه فیلم ها را به یک سمت هدایت می کند.

صاحبان تفکر که رها می کنند و می روند یعنی آدمی که مثل من فیلم لوده نمی سازد اصلا رویم نمی شود من چطور می توانم بروم سر صحنه بعد از بازیگر بخواهم مثلا یک دیالوگ جنسی بگوید. در شاخ کرگدن اگر قرار بود بازیگر خارجی خانم در یک صحنه ای توسط بازیگر مرد لمس شود من آن مرد را از محارمش گذاشتم ضمن اینکه آن خانم مسیحی بود و به این چیزها قائل نبود ولی من که قائل هستم من با یک آرمانی وارد این کار شدم مثلا در یک صحنه ای یک مردی یک خانم را لمس می کند آن مرد را برادرش گذاشتم منی که با این تفکر کار می کنم چگونه می توانم یک فیلم لوده بسازم و شوخی های جنسی که در سینمای ایران مرتب دیده می شود در آن بگنجانم من این کار را نمی کنم و سینما را رها می کنم و می روم همان طور که اکثر فیلم سازان هم نسل من سینما را رها کردند و می روند چندتایی هم که باقی ماندند آخرین سرمایه موجود در دستشان را اینگونه از دست می دهند.

همین کسانی که نام بردید الان کجا هستند و چه کار می کنند؟

شغل های دیگری دارند طبیعتا انسان که چرخه زندگی را نمی تواند تعطیل کند یعنی ما خرج هایی داریم که اگر نتوانیم از سینما در بیاوریم از روش های دیگر کسب درآمد می کنیم این مشکل هست مردم باید بدانند که آدم هایی مثل من با عشق وارد این کار شدیم با آرمان وارد این کار شدیم اگر در سال های دفاع مقدس متاسفانه شهید نشدیم الان وظیفه داریم که دفاع کنیم از تفکر جامعه من وقتی سر صحنه فیلمم می روم شهدا را ناظر می دانم بر اعمالم من زنده ماندم تا حرف آنها را بزنم در شاخ کرگدن در همانجایی که بیننده نشسته در عمق فیلم من خاطره یک شهید را می گویم. 

یک صحنه ای است که فرزند شهید نحوه شهادت پدرش را تعریف می کند برای اینکه جنازه دختری آن طرف شط نماند ما سه تا شهید دادیم ما به آرمانهایمان به غرور های ملی مان تکیه می کنیم بهانه این فیلم برای این هست که من همین حرف را بزنم بهانه ای برای اینکه من بگم ما یک کشور درستکار داریم آدم هایی داریم که روی آرمان هایشان ایستادند چطور ممکن است من از روی آرمانهایم عدول کنم.

ما با سینمای بی خط و بی‌مصرف سازش نخواهیم کرد

کسی نمی‌تواند جلوی کار من را بگیرد و من همین خطی که دارم را در پیش خواهم گرفت مانند همان سالهای انقلاب و دفاع مقدس وظایف خود را انجام می‌دهم. ما با سینمای بی خط و بی‌مصرف سازش نخواهیم کرد ما با سینمای بی خط لوده و سطح پایین و بی ارزش هرگز سازش نخواهیم کرد حتی اگر از گرسنگی بمیریم. آن مسئولی که بر صندلی ریاست نشسته وظیفه دارد از فیلمسازهای امثال من که میلیاردها تومان خرج تجربه ما شده استفاده کند. الان فیلم سازی در زمینه سینمای اکشن و سینمای رزمی به جز من چه کسی می تواند این کار را انجام بدهد چرا من می خواهم این کار را انجام بدهم وقتی شروع می کنم با مخالفت های مختلف برخورد می کنم فیلم های بی خط می توانند تابلوهای تبلیغاتی بگیرند به فیلم من داده نشده گفتند این فیلم با اهداف و معیارهای حمایتی آنها همگون نیست.

به فیلم هایی که معیارهای ملی دارند مجال عرضه نمی‌دهند

فیلمی که براساس غرور ملی ساخته شده با اهداف آقایانی که بر صندلی مسئولیت تکیه زندند گویا فاصله دارد. مردم بدانید به فیلم هایی که بی خط هستند یا نگاه لودگی دارند بیلبوردهای تبلیغاتی می دهند اما به شاخ کرگدن ندادند فکر می کنم به فیلم «من یک ایرانی هستم» هم ندادند یعنی به فیلم هایی که معیارهای ملی دارند مجال عرضه نمی‌دهند. چرا کسی بیدار نیست تا این رفتارها و این عملکرد را ببیند.

حالا شما اهل دیالوگ و گفتمان هستید اما کسی مثل احمد نجفی به جایی می رسد که آن کار را می کند؟

من با برخورد فیزیکی و پرخاش خیلی موافق نیستم آن سالهایی که لازم بود در جنگ با دشمن علنی اما من فکر می کنم با گفتمان ما منطق داریم و حرف منطقی می زنیم من می گویم حرف بزنیم و بررسی کنیم و این مشکل را برطرف کنیم. مسئولانی که به مسئولیت خود عمل نمی کنند مطمئن باشند که تاوان این عمل خود را خواهند داد حقوق شما حرام است اگر به داد امثال من و سینمای ایران نرسید.

تا الان شاخ کرگدن چقدر فروش کرده؟

نمی دانم ولی خیلی قابل توجه نیست کل اکران های قابل قبول یعنی ساعت شش بعد از ظهر به بعد را جمع بزنید به اندازه یک روز اکران فیلم های لوده نیست طبیعی است که فیلم اکران قابل قبولی ندارد.

موضوع فیلم ما در مورد ربودن دخترهای ایرانی است که ما یک دختر ایرانی را انتخاب کردیم طبیعی است که در ایران یک دختر ایرانی را نمی شود ربود اگر چنین اتفاقی بیفتد نیروی انتظامی ما رسیدگی می کند ما موضوع آدم ربایی و ربایش دخترها و سوءاستفاده جنسی که وجود دارد را ما در کشورهای همسایه گرفتیم موضوع ربودن یک دختر ایرانی است که یک برادر متعصب دارد و حرکت می کند برای خواهرش.

بعد از اکران تصمیم خاصی دارید تا به صورت بین‌الملی هم اکران شود؟

اگر بخواهیم سرمایه ما برگردد نمایش در خارج از کشور است که روی این هم داریم کارهایی می کنیم. سعی می کنم در جشنواره جهانی فجر هم به نتیجه برسم چون فیلم از نظر ساخت خوش ساخت است ساخت آن متفاوت است.

دربخش جلوه های ویژه بچه های ایرانی داخلی کار کرده بودند؟

بله چون من خودم تحصیلات انیمیشن دارم تمام ساخت جلوه های ویژه را در ایران کار کردیم با همین بچه های جوان ایرانی شاید اولین کارهایشان هم بود

دغدغه خودتان را بگویید که چرا باعث شد که سراغ همچین موضوعی بروید این قضیه که خیلی وقت است مورد دغدغه همه است ولی راجع به آن فیلم ساختن یک جسارتی می خواهد بحث مجوز اکران بحث ممیزی ها خط قرمزها همه اینها در آن رعایت شود.

وقتی اتفاق بدی می افتد مثل ربایش یک دختر در هر کجای دنیا خیلی موضوع تلخ و بدی است و وقتی ما خبرهای آن را می شنویم با توجه به اینکه من پدر خانه هستم و فرزند دارم خودم را جای اعضای آن خانواده می گذارم خیلی نگران می شوم بیاییم تلاش کنیم فیلم هایی بسازیم که باعث افشاگری چنین حرکت زشتی بشویم و چنین حرکتی را تقبیح کنیم که این باعث شود که دولت ها یا تفکری جلوگیری کند این باعث شد که من این فیلم را کار کنم با توجه به اینکه من خیلی نسبت  به غرور ملی مان تفاوت فرهنگی ما با بقیه مردم دنیا در تعصبات این چنینی نسبت به خانواده ما داریم این بود که تصمیم گرفتم فیلم شاخ کرگدن را براین مبنا بسازم شما نگاه کنید در جایی که دختر روس از مرد ایرانی سوال می کند که تو مرد متناقضی هستی آن طور بی رحمانه آدم می کشد بعد راجع به عشق به گونه ای با خانوادت صحبت می کنی که اصلا باور نکردنی است.

برای بیان عاشقانه فیلم از داستان حضرت علی(ع) کمک گرفتم

یک عشق تمیز و پاک تفکری که من نسبت به یک عشق تمیز و پاک دارم در شاخ کرگدن هست این فیلم در عین حال یک فیلم عاشقانه هم هست. در بیان عاشقانه کار از داستان حضرت علی (ع) کمک گرفتم و در واقع آن داستان را آداپته کردم در داستانی که پژمان تعریف می کند راجع به عشق خودش به خانواده اش آنجایی که می گوید ما همه گذشت کردیم از یک پیاله برنج گرسنه خوابیدیم و بهم دروغ گفتیم گفتیم ما برنج را خوردیم و سیر هستیم در حقیقت این داستان حضرت امام علی (ع) است من آداپته کردم داستان های ملی و مذهبی مان را در یک داستان شاخ کرگردن چون نگاه کنید در مورد جملات چرچیل صحبت می شود همه آدمها خریدنی هستند یا نگاه کنید که این جملات به نظر شعاری می آید اما چقدر قشنگ در طول فیلم هضم شده دختر می گوید پدرم می گوید اگر خواستند به صلیبت بکشند مترسک نباش مسیح باش یا خاطره ای که این فرزند شهید تعریف می کند از شهادت پدرش و اینکه چرا دارد خودش را درگیر می کند می گوید من فرزند چنین آدمی هستم نمی توانم ببینم و بگذرم مثل خود من نمی توانم ببینم و بگذرم و آن فرزند شهید هم همین کار را می کند یعنی این فیلم یک فیلم صاحب تفکر است در قالب اکشن و در حد یک داستان عاشقانه تمیز یک تفکر امروزی تفکر جملات جذابی که روی مخاطب تاثیر می گذارد هم هست بی تردید هر کسی فیلم من را ببیند رویش یک تاثیر مثبتی می گذارد به این فیلم می گویند فیلم فرهنگ ساز جامعه فرهنگی امروز ما بلوغ این را ندارد که این فیلم ها ببیند طبیعتا این شکلی اکران می شود سعی می کنند این فیلم را تحقیر کنند که فیلم سازهای دیگر سراغ این مسائل نروند اما ما این کار را می کنیم.

با این بلایی که سر این فیلم آمد باز هم با این شیوه فیلم خواهید ساخت؟

صد در صد فیلم بعدی من هم همین موضوع است در مورد آدم ربایی است در مورد فضای اکشن است و در فضای خارج از کشور این کار را انجام می دهم.

از همه مردم می خواهم آگاه و باهوش باشند از فیلم سازهایی که در طول سال های مختلف به عشق مردم فیلم ساختند برای حفظ فرهنگ ایرانی فیلم ساختند به غرور ملی کشور اهمیت دادند فیلم های اینها را ببینند مطمئن باشید اگر در تبلیغات این فیلم ها تبلیغ نمی شوند شما در سالن سینما بروید با خانواده خود از دیدن فیلم خوشحال خواهید شد چه فیلم من چه سایر فیلم های سینماگرهای مستقل قطعا شما با خانواده خود این فیلم ها را بهتر می توانید ببینید تا فیلم هایی که دارد ساخته می شود و به نظر من سرگرم کننده هستند.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.