یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۹

«سارق روح» به فرقه‌های انحرافی می‌پردازد

سریال «سارق روح»

مهر: نویسنده سریال «سارق روح» با اشاره به اتفاقات این مجموعه از پرداختن به فرقه های انحرافی یاد کرد و اینکه تحقیقات زیادی در این حوزه داشته است.

هومان فاضل نویسنده سریال «سارق روح» به کارگردانی احمد معظمی که جمعه ها ساعت ۱۹ از شبکه پنج سیما روی آنتن می رود با اشاره به تحقیقات خود برای این سریال گفت: من همیشه قبل از هر فیلمنامه ای که می نویسم تحقیقات فراوانی انجام می دهم که به اقتضای قصه گاهی درباره موضوع و گاهی درباره شخصیت ها صورت می گیرد و می شود گفت تحقیق آن بخشی از کار است که دیده نمی شود اما حضورش همیشه در کار مؤثر است.

وی ادامه داد: درباره «سارق روح» هم همین طور بود، طرح ابتدایی سریال از من نبود بلکه به مرتضی اصفهانی تعلق داشت و من قبل از اینکه بخواهم نوشتن را شروع کنم تحقیقی درباره موضوع کردم که یک بخشی از آن تحقیق کتابخانه ای بود و بخشی از آن هم جلسات متعدد با اصفهانی بود که مشاور امنیتی سریال هم هست.

این نویسنده درباره طراحی شخصیت های پلیس و نیروهای امنیتی در این سریال و اینکه چقدر نسبت به کلیشه ها و شخصیت های صرفا مثبت متفاوت عمل کرده است، بیان کرد: پرداختن به این قصه ها حساسیت های خودش را دارد و ما با توجه به ضوابط اجتماعی که در کشورمان وجود دارد با محدودیت هایی برای شخصیت پردازی ماموران امنیتی و ماموران پلیس مواجه می شویم. من این تجربه را در نگارش فیلمنامه سریال «آسمان من» به کارگردانی محمدرضا آهنج هم داشتم ولی آنجا من علاوه بر زندگی کاری به زندگی خصوصی شخصیت ها هم پرداختم و این محدودیت آنجا هم وجود داشت اما درنهایت تا حدی توانستم ماموران را خاکستری نشان دهم.

وی ادامه داد: ما در «سارق روح» وارد هیچ حوزه ای از زندگی خصوصی شخصیت ها نمی شویم البته وقتی وارد ادبیات جاسوسی و امنیتی می شوید عموما نویسنده خیلی وارد زندگی خصوصی ماموران امنیتی نمی شود. قرار است دانش اندکی درباره رفتار و کردار این شخصیت ها داشته باشیم اما خیلی به آن رسوخ نمی کنیم چراکه توازن بین زندگی شخصی و کاری آنها در درام به هم می ریزد و بیننده گیج می شود و نمی داند به کدام ارجحیت بدهد.

فاضل با تاکید بر اینکه قصه «سارق روح» بسیار بکر و نو است، اظهار کرد: موضوع فصل اول سریال «سارق روح» امنیت خانواده است و بعد به تدریج وارد مساله فرقه های انحرافی می شویم که تقریبا می توانم بگویم که در سینما و تلویزیون تا الان به آن نپرداخته ایم.

وی با اشاره به اهمیت موضوع شناخت عرفان های کاذب یادآور شد: من برای این فیلمنامه علاوه بر مشورت با آقای اصفهانی تعداد زیادی کتاب هم مطالعه کردم، فیلم های مستند زیادی درباره این فرقه های انحرافی دیدم و سعی کردیم در این سریال به این نکته بپردازیم که رهبران فرقه ها چطور افراد را به خود جذب کردند.

این نویسنده سریال های تلویزیونی تاکید کرد: متاسفانه هنوز نویسنده های ما به اهمیت موضوع فرقه های انحرافی پی نبرده اند درحالی که در هالیوود فیلم های زیادی درباره این موضوع وجود دارد و آموزش هایی به خانواده ها داده می شود. تقریبا می توان گفت که «سارق روح» اولین کار تصویری است که به این موضوع می پردازد و به همین دلیل طبیعتا ممکن است این تحقیقات کامل نباشد و نقصان هایی داشته باشد.

وی در پایان عنوان کرد: تحقیقات ما در این حوزه با مطالعات و مشاهدات زیادی همراه بود و اطلاعاتی از پرونده های واقعی هم داشتیم بنابراین فصل اول ترکیبی از این موضوعات واقعی با آگاهی های ما بود تا بتوانیم به درامی جذاب برسیم.

«سارق روح» پیش از این «شبکه» نام داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.