جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱

مستغاثی در گفتگو با سینماپرس:

سیستم اجرایی جشنواره سی و ششم به طورکل دچار اشکال بود/ حضور فیلم های معارضی همچون «عرق سرد» نابخشودنی است

سینماگران و جشنواره بی رمق، کمرنگ و یخ زده فجر!/۷

سعید مستغاثی

سینماپرس: سعید مستغاثی رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران پس از اتمام سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که به زعم بسیاری از اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران جشنواره ای بی رمق، کمرنگ و یخ زده بود گفت: نحوه داوری ها، انتخاب آثار و سیستم اجرایی جشنواره سی و ششم به طورکل دچار اشکالات عمده بود و به همین علت می توان این دوره از جشنواره را یکی از بدترین سال های جشنواره دانست که در آن هیچ چیز سر جای خود قرار نداشت.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره سی و ششم از منظرهای گوناگون دچار اشکالات بسیار زیادی بود؛ به خصوص سیستم داوری جشنواره کماکان غلط و حتی انتخاب داوران نیز اشتباه بود. حضور ۲ فیلم مستند و یک انیمیشن در کنار ۲۲ فیلم بلند داستانی سینمایی و داوری نشدن و نادیده گرفتن مطلق آن ها نیز یکی از نکات حیرت انگیز و ناراحت کننده این دوره از جشنواره بود که این مسأله در قوطی هیچ عطاری پیدا نمی شود و ما در هیچ جشنواره ای شاهد چنین اتفاقاتی که بر اساس تصمیم گیری های لحظه ای و خلق الساعه صورت می گیرند نیستیم.

وی ادامه داد: اصولاً فیلم های مستند، کوتاه، فیلم های اول و آثار انیمیشن باید در بخش های جدا حضور داشته و داوری شوند؛ از سوی دیگر اینکه هیأت داوران جشنواره سی و ششم به اعتراف خودشان به جای اینکه بدون هیچ تعارضی با فیلم ها و فیلمسازان فیلم ها را داوری کنند خود را در مقام دبیر جشنواره و اعضای هیأت انتخاب گذاشته اند و برخی از فیلم ها را در داوری شان نادیده گرفتند که این اتفاق می تواند موجبات اضمحلال جشنواره و بی اهمیت شدن آن نزد فیلمسازان و سینماگران را فراهم آورد.

مستغاثی سپس با بیان اینکه محتوای جشنواره فیلم فجر به شدت دچار مشکلات عمیق است اظهار داشت: اغلب فیلم هایی که در این دوره از جشنواره شاهد آن ها بودیم هیچ گونه تناسب و قرابتی با جشنواره فیلم فجر و انقلاب اسلامی و نظام و حتی سینما نداشتند. بنده به صراحت عرض می کنم که بیش از ۸۰ درصد آثار این دوره از جشنواره اصلاً سینما نبودند و معلوم نیست بر اساس کدام ارتباطی توانستند وارد این رویداد مهم شوند؟

این منتقد سینمای کشور در پاسخ به این سوأل که فکر می کنید دلیل عدم تناسب میان وعده هایی که مسئولان جشنواره و سینمای کشور از جمله آقایان حیدریان و داروغه زاده برای برگزاری جشنواره مبتنی بر فرهنگ انقلابی داده بودند و آثاری که در این دوره از جشنواره به نمایش درآمد چیست اظهار داشت: ما سال ها است عادت کرده ایم که از این قبیل شعارها و صحبت ها از زبان مدیران سینمایی کشور زیاد بشنویم اما مسأله آنجا است که صحبت های آقای حیدریان و داروغه زاده بیشتر شبیه به «جوک» است چرا که متأسفانه کمترین قرابتی میان این جشنواره با اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی وجود نداشت.

وی ادامه داد: این رسم مدیران شده که هر سال چند اثر ارزشی و جنگی را در جشنواره به نمایش درآورند تا به گونه ای دهان منتقدان شان را ببندند اما مسأله آنجا است که اهم فیلم های حاضر در جشنواره آثاری هستند که هیچ گونه قرابت و تناسبی نه با نظام دارند نه با اسلام و نه با فرهنگ عرفی جامعه!

مستغاثی تصریح کرد: حضور فیلم های معارضی همچون «هایلایت» و «عرق سرد» در جشنواره انقلاب نابخشودنی است؛ حضور فیلم چرکی مانند «مغزهای کوچک زنگ زده» که جوایز زیادی را نیز دریافت کرد جای سوأل دارد. معلوم نیست این گونه فیلم ها به چه دلیلی به جشنواره انقلاب راه پیدا کرده اند و اصلاً چرا و چگونه به آن ها اجازه ساخت داده شده است؟

این منتقد سینما در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: سینما و جشنواره ای که ما امروزه شاهد آن هستیم هیچ گونه قرابت و همخوانی با تفکرات مردمی، خواسته ها و نیازهای آن ها ندارد و قطعاً تا تفکرات سکولاری از سینما برچیده نشود ما شاهد همین اتفاقات ناراحت کننده و دردآور در سینمای کشور خواهیم بود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.