یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰

نامه سرگشاده یک کارگردان سینما خطاب به مدیران صدا و سیما/ چرا هیچ تدبیری در خصوص توزیع عادلانه کارها بین طیف وسیع هنرمندان صورت نمی گیرد؟

داوود توحیدپرست

سینماپرس: داود توحیدپرست کارگردان سینما و تلویزیون با انتشار یک نامه سرگشاده خطاب به مدیران سازمان صدا و سیما از آن ها برای عدم توجه به بخش اعظمی هنرمندان برای تولید آثار تصویری در تلویزیون انتقاد کرد؛ در بخشی از این نامه آمده است: شما از شرایط اقتصادی به شدت اسفبار حاکم بر سینما و سینماگران کشور خبر دارید و می دانید که حتی عده ای از این هنرمندان به نان شب محتاج هستند ولی عجیب این است که هیچ تدبیری در خصوص توزیع عادلانه کارها بین طیف وسیع تری از هنرمندان نمی کنید و این دایره بسته ای که به شدت غیر انسانی است باز نمی شود و به دیگر هنرمندان خوب و متخصص این کشور هیچ کاری نمی رسد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس مشروح این نامه به شرح ذیل می باشد؛

آقایان عبدالعلی علی عسگری ریاست محترم سازمان صدا و سیما؛ مرتضی میرباقری معاونت سیما و دکتر حسین کرمی مدیر سیمافیلم؛

با سلام و احترام

اینک نزدیک به ۴۰ سال است از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد و صدا و سیما در توزیع فیلم ها و سریال ها متأسفانه مونوپل حدود ۱۰ کارگردان و ۱۰ تهیه کننده می باشد و هر فیلم و سریالی که در تلویزیون ساخته می شود نام این ۲۰ نفر دیده می شود!

سینما و تلویزیون این کشور حدود ۱۰۰۰ کارگردان و تهیه کننده رسمی و غیررسمی و کارکرده و متخصص دارد که با این روش مونوپلیزم حاکم در صدا و سیما، طبیعی است که حدود ۹۸۰ تهیه کننده و کارگردان این سعادت را پیدا نمی کنند که هیچ کاری برای آن سازمان انجام بدهند و با توجه به اینکه هر ۲۰ تهیه کننده و کارگردانی که دائم الکار با سازمان صدا و سیما هستند باند و گروه خاص خود را دارند به شیوه غیرعادلانه ای تعداد بسیار زیادی از هنرمندان این کشور که همه شرایط لازم برای کارکردن شرافتمندانه در صدا و سیما را دارند متأسفانه بیکار می مانند که این موضوع برخلاف نصایح صریح مدیران ارشد کشور قرار دارد.

مدیران محترم؛ بنده مطلع هستم که شما دلسوز وطن هستید و از شرایط اقتصادی به شدت اسفبار حاکم بر سینما و سینماگران کشور خبر دارید و می دانید که حتی عده ای از این هنرمندان عزیز به نان شب نیز محتاج هستند ولی عجیب این است که هیچ تدبیری در خصوص توزیع عادلانه کارها بین طیف وسیع تری از هنرمندان صورت نمی گیرد و این دایره بسته ای که به شدت غیر انسانی و با پوزش حتی حیوانی است باز نمی شود و به دیگر هنرمندان خوب و متخصص این کشور هیچ کاری نمی رسد.

سوأل من این است که این ۲۰ تهیه کننده و کارگردان چه ویژگی خاصی دارند که آن ۹۸۰ تهیه کننده و کارگردان دیگر ندارند. آیا آن ها مادرزاد هنرمند برتر و متخصص برتر آفریده شده اند و یا بر اثر شرایطی که برای آن ها فراهم شده است رشد و کرده و قابل اعتماد شده اند. آیا همین ۲۰ تهیه کننده و کارگردان در شروع کارشان مورد حمایت یا مورد مشورت با هنرمندان باتجربه تر قرار نگرفته اند؟ البته عده ای می گویند که طبق معمول پشت پرده، خبرهایی از روابط ناسالم مالی وجود دارد که این دایره بسته ضد انسانی تبدیل به دایره باز انسانی نمی شود و الا دلیلی ندارد که یک عده قلیل دائم الکار باشند و یک عده کثیر دائم البیکار!

البته خدا کند این بخش درست نباشد ولی به هر حال با توجه به تأکید مکرر مدیران کشور در توزیع عادلانه کارها و ایجاد اشتغال برای اکثر مردم و گسترش عدل و عدالت خواهش می کنم به این معضل ضد انسانی و ضد فرهنگی ورود نمایید و با تدبیر و درایت و شجاعت شرایطی فراهم کنید تا تعداد بیشتری از دوستان هنرمند بتوانند شرافتمندانه کار کنند و امیدشان را به کل نظام و کل سیستم از دست ندهند که اگر این امید هم از هنرمندان گرفته شود معلوم نیست انقلابی که هدف اصلی اش گسترش حقیقت و عدالت و انسانیت بود چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟

استدعا دارم به این موارد فکر کنید و راه هایی پیدا نمایید که سازمان صدا و سیما از مونوپل فقط ۲۰ تهیه کننده و کارگردان خاص خارج بشود و دیگران نیز که شهروند و هنرمند همین کشور هستند و همه شرایط لازم برای هنرآفرینی خلاقانه را دارند بتوانند شرافتمندانه کار کنند و همه سینماگران و هنرمندان به شکل یکپارچه از مواهب برخوردار شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.