چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷

همراه با فجر سی و ششم/۶

فرار از «اتاق تاریک» در «تنگه ابوقریب» برای رسیدن به «سرو زیرآب»!/نگاهی به فیلم های ششمین روز سی و ششمین جشنواره فجر در سینمای رسانه ها

اتاق تاریک-تنگه ابوقریب-سرو زیر آب

سینماپرس: چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه ششمین روز نمایش آثار جشنواره سی و ششم در سینمای رسانه ها است؛ در این روز فیلم سینمایی «سرو زیرآب» ساخته محمدعلی باشه آهنگر در سانس ۱۴، فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی در سانس ۱۷ و فیلم سینمایی «اتاق تاریک» ساخته سید روح الله حجازی در سانس ۲۰ برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درخواهند آمد.

«سرو زیرآب» ششمین ساخته سینمایی محمدعلی باشه آهنگر در اولین سانس و ششمین روز از نمایش فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت اکران می شود؛ باشه آهنگر فیلمسازی است که همواره در آثارش توجه ویژه ای به ۸ سال دفاع مقدس داشته و فیلم های قابل توجهی را نیز در حوزه ساخته است که از جمله آن ها می توان به: «ملکه» و «فرزند خاک» اشاره کرد. پیش بینی می شود که این اثر سینمایی در این دوره از جشنواره به شدت مورد توجه قرار بگیرد اما با حضور ۲ فیلم مهم دیگر یعنی «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و «امپراطور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی رقابت میان آثار شاخص و ارزشی در این دوره از جشنواره تنگاتنگ است.

باشه آهنگر پیش از این در یکی از برنامه های تلویزیونی گفته بود: «سند زنده جنگ خود من هستم و کسانی که جلوی من از جبهه چزابه صحبت می کنند اطلاعات خیلی اندکی از جنگ دارند و این مقوله را تنها از شیشه تلویزیون دیده و تنها شعار جنگ می دهند که این مساله به سینما ضربه زده است.»

قصه فیلم جدید باشه آهنگر در مورد شهدای گمنام و اتفاقاتی است که در معراج شهدا و نورد لوله اهواز افتاده است و در خلاصه داستان «سرو زیر آب» که فیلمنامه آن توسط محمد علی باشه آهنگر و حامد باشه آهنگر نوشته شده، آمده است: رراز جهانبخش کرامت فاش می‌شود؟ این راز خواب چیستا، ماهرو، گودرز، بهرام، جهانگیر و سرگرد پوشیاس را آشفته خواهد کرد. جهانبخش برای اثبات بی گناهیش و بازگشت آرامش سفربلندی را آغاز می کند؛ سفری که پایانش زندگی بسیاری از آنها را تغییر می دهد!

در این فیلم رضا بهبودی، بابک حمیدیان، حسین باشه آهنگر، مسعود رایگان، هومن برق نورد، همایون ارشادی، مهتاب نصیرپور، فرخ نعمتی، مینا ساداتی، هادی قمیشی، شهرام حقیقت دوست، دنیا مدنی، مالک سراج، مجتبی پیرزاده، حسین فلاح، غلامحسین لطفی، حسن نجاریان، نادیا پروانی، الناز شاهوردی به ایفای نقش می پردازند.

***************************

«تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی در دومین سانس و ششمین روز از نمایش فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت اکران می شود؛ این اثر سینمایی از زمان اعلام ساختش توسط بهرام توکلی دچار حواشی بسیار زیادی شد. برخی از سینماگران ولایتمدار و متعهد سینمای کشور با ابراز گلایه از خانه نشینی خود و در اختیار گذاشتن بودجه توسط سازمان فرهنگی اوج به بهرام توکلی اعتراض خود را نسبت به ساخت این فیلم اعلام کردند.

به عنوان مثال ماشاالله شاهمرادی زاده کارگردان و بازیگر سینمای کشور با بیان اینکه مسئولان سینمای دفاع مقدس فیلمسازان متعهد و ولایتمدار را خانه نشین کرده اند و در عوض «تنگه ابوقریب» می سازند اظهار داشت: بنده مدت ها است که برای تولید فیلمنامه هایی در رابطه با داعش و... به مدیرعامل بنیاد روایت و سازمان اوج مراجعه کرده ام اما متأسفانه هیچ گونه همکاری با بنده و بسیاری دیگر از سینماگران نداشته اند و مرتباً با بیان اینکه ما فعلاً بودجه نداریم ما را در بلاتکلیفی گذاشتند اما ما شاهد آن بودیم که سازمان اوج بودجه های عظیمی را صرف تولید فیلم هایی کرده و می کند که حتی فیلمنامه شان هم درست نیست و سراسر ضعف دارد.

وی ادامه داد: من در رابطه با همین فیلم «تنگه ابوقریب» چند اشتباه بسیار مهم را به آقای محمد حسنی گوشزد کردم؛ من نمی دانم ما بچه جنگ هستیم؟ ما ابوقریب ها را می شناسیم یا دیگران؟؛   این بسیار بد است که سینماگران کاربلد و متعهد که سال ها برای سینمای ارزشی و استراتژیک خدمت کرده اند باید خانه نشین باشند و سینماگرانی مبادرت به فیلمسازی در این حوزه ها کنند که چندان با این مضامین آشنایی ندارند.

تولید فیلم سینمایی تنگه ابوقریب از اواسط شهریور سال ۹۶ آغاز شد. بعد از اتمام نگارش فیلمنامه، کار انتخاب عوامل پشت دوربین آغاز شد و بر این اساس عوامل زیر به تنگه ابوقریب پیوستند: طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی، صدابردار: رشید دانشمند، طراحی و ترکیب صدا: امیرحسین قاسمی، مدیر تولید: محمدرضا منصوری، برنامه‌ریز: علی مردانه، دستیار اول کارگردان: محمد عسگری، جانشین تولید: کیومرث عباسی، مشاور رسانه‌ای: علی مرادخانی، عکاس: محمد بدرلو. بعد از آن نیز کار انتخاب بازیگران انجام شده و فیلم جلوی دوربین رفت. کار تصویربرداری این فیلم در شهرک سینمایی دفاع مقدس، چرمشهر، اندیمشک و دزفول انجام شده و فیلمبرداری آن بعد از حدود ۲ ماه از آذر ماه به پایان رسید.

در خلاصه داستان این پروژه سینمایی آمده است: در ٢١ تیرماه ١٣۶٧، حمله وسیعی سراسر جبهه جنوب را درگیر می کند، یکی از نقاط حساسی که دشمن قصد عبور از آن و رسیدن به شهرها و جاده های کلیدی ایران را دارد تنگه ابوقریب است؛ تنگه ای که نام و خاطره اش در میانه تاریخ رسمی روزهای پایانی جنگ گم شده ... تنگه ای که محل مقاومت افراد گردان عمار بود. در این اثر سینمایی بازیگرانی چون جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، قربان نجفی و مهدی قربانی حضور دارند.

«تنگه ابوقریب» در مواجهه با فیلم های مهم دیگری همچون: «امپراطور جهنم»، «به وقت شام» و «سرو زیرآب» رقابتی نفس گیر را در این دوره از جشنواره تجربه می کند.

***************************

«اتاق تاریک» به کارگردانی سیدروح الله حجازی در سومین سانس و ششمین روز از نمایش فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت اکران می شود؛ در خلاصه فیلم سینمایی «اتاق تاریک» چنین آمده‌است: فرهاد و هاله فصل جدید زندگی خود را آغاز کرده‌اند و این سرآغاز تغییرات دیگری است که آنها را در مواجهه با مسایل جدیدی قرار می‌دهد!

«اتاق تاریک» پنجمین ساخته حجازی پس از فیلم‌های «در میان ابرها»، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» و «مرگ ماهی» است و ساعد سهیلی و ساره بیات بازیگران اصلی فیلم هستند؛ حجازی قصد داشت سال گذشته فیلم «گربه رو» (cat walk) را جلوی دوربین ببرد که علیرغم پیش تولید به علت مشکلات ممیزی ساخت فیلم منتفی شد. فیلمبرداری «اتاق تاریک» که از اواسط مردادماه آغاز شده بود تا اوایل مهر ادامه داشت.

حجازی فیلمسازی است که اغلب آثارش بر اساس تفکرات نهیلیستی تولید شده اند و باید دید که در جدیدترین فیلم سینمایی اش بر اساس چه دیدگاهی کارش را پیش برده است. بر اساس پیش بینی ها نمی توان امید چندانی به دیده شدن این فیلم در ایام جشنواره داشت.

عوامل اصلی فیلم عبارتند از مدیر فیلمبرداری: پیمان شادمانفر، مدیر صدابرداری: حسین بشاش، طراح چهره پردازی: عباس عباسی، دستیار اول کارگردان: محمدرضا رسولی، مدیر برنامه ریزی: امید علیازی، طراح صحنه: بهادر حسین زاده، طراح لباس: مروارید کاشیان، فیلمبردار: ادیب سبحانی، مدیرتدارکات: امیر اسکندری، منشی صحنه: دنیا راد، عکاس: امیرحسین شجاعی، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان: سید روح الله حجازی.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.