شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰

همراه با برگزیدگان دوره های مختلف جشنواره فیلم فجر؛

پیشکسوتان با انتقاد از عقبگرد جشنواره، اضمحلال آن را هشدار دادند/ نگاه سطحی، کاسب کارانه و برخورد سلیقه ای باعث افول یادگار انقلاب در سینما شده است

قاسمی-معصومی-روزبهانی-ولدبیگی-خانزادی-احمدجو-رفیعی جم-زاهدی-زرین دست

سینماپرس: همزمان با جشنواره فیلم فجر تعدادی از پیشکسوتان سینمای ایران که طی سال های گذشته در جشنواره فیلم فجر جوایز متعددی را دریافت کردند ضمن گلایه از بی توجهی به پیشکسوتان؛ با تأکید بر عقبگرد جشنواره فیلم فجر طی سال های اخیر اظهار داشتند: متولیان سینما و جشنواره با نگاهی سطحی و کاسب کارانه حتی فکر و اندیشه در سینما را به یغما برده اند!

به گزارش خبرنگار سینماپرس سال ها است مدیران و متولیان سینمای کشور شعار اهمیت به پیشکسوتان را اساس کار خود قرار داده اند؛ شعاری که هرگز جنبه عملی به خود نگرفته و به همین علت همواره پیشکسوتان سینمای کشور انتقادات شدید و تند و تیزی را علیه مدیران سینمایی داشته اند.

سینماگران پیشکسوت که عمر گرانبهای خود را برای رشد و اعتلای سینمای کشور صرف کرده اند با تأکید بر اینکه طی چند سال اخیر جشنواره فیلم فجر اعتبار و حرمت اولیه خود را از دست داده و همه چیز در آن نمایشی و «شو» گونه شده است از حضور مدیران ناکاربلد و جوانی که اداره امور جشنواره فجر را به دست گرفته اند اما حرمت و احترامی برای سینماگران قدیمی که ستون های اصلی سینمای کشور محسوب می شوند قائل نیستند گلایه کردند.

سینماگران پیشکسوت این روزها در یاس و نا امیدی به سر برده و علیرغم میل باطنی شان امکان حضور در سینما برایشان فراهم نیست؛   در همین رابطه ۹ تن از سینماگران مطرح کشور خانم ها: ثریا قاسمی و پروانه معصومی و آقایان: محسن روزبهانی، مسعود ولدبیگی، اسحاق خانزادی، امرالله احمدجو، اصغر رفیعی جم، حسن زاهدی و علیرضا زرین دست با ما گفتگو کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

محسن روزبهانی طراح پیشکسوت جلوه های ویژه سینما و برنده ۹ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر همزمان با برگزاری جشنواره ۳۶ ام فیلم فجر گفت: متأسفانه طی سال های اخیر جشنواره فیلم فجر به شدت دچار عقبگرد شده و مدیران هیچ اهمیتی به رشد و ارتقای جشنواره نمی دهند و کوچک سازی این رویداد رسماً نشان از آن دارد که مدیران سینمایی بالاجبار این جشنواره را برگزار می کنند و برایشان خوب بودن یا بد بودن جشنواره هیچ اهمیتی ندارد. جشنواره فیلم فجر روزگاری در سینمای ایران اعتبار بسیار بالایی داشت و بخش عمده ای از سینماگران تنها به عشق حضور در این رویداد سینمایی کار می کردند؛ در آن دوران همه چیز درست بود. داوری ها منطقی بود. سینما اصول داشت اما متأسفانه مدت ها است که دیگر اصولی در سینمای ایران وجود ندارد. اغلب مدیران به شکل سلیقه ای و بدون استفاده از نظرات کارشناسان و سینماگران دغدغه مند و سینه سوخته جشنواره فیلم فجر و سینمای کشور را اداره می کنند که موجبات کوچک شدن، بی اهمیت شدن و خنثی شدن آن را فراهم آورده اند.

 مسعود ولدبیگی چهره پرداز پیشکسوت سینمای ایران و برنده ۳ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر همزمان با برگزاری جشنواره ۳۶ ام فیلم فجر گفت: پس از اتمام کارم در سریال «مختارنامه» دچار کمی مشکل جسمانی شدم و از فضای کار دور بودم و همین باعث شد تا از زمانی که کسالت پیدا کردم و خانه نشین شدم همه مدیران و سینماگران فراموشم کنند و این اتفاق برای من مشکلات روحی زیادی نیز به همراه داشته است. متأسفانه نه تنها بنده که بسیاری از هنرمندان پیشکسوت سینمای ایران که افتخار و ستون ها و وزنه های اصلی هنرهفتم محسوب می شوند مدت ها است خانه نشین شده اند و مسئولان حتی در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر که سال نوی سینمای کشور محسوب می شود نیز یادی از آن ها نمی کنند و این پیشکسوتان با حسرت به مرور روزهای گذشته شان می پردازند.

 

اسحاق خانزادی صدابردار و صداگذار پیشکسوت سینمای ایران همزمان با برگزاری جشنواره ۳۶ ام فیلم فجر گفت: شکوفایی سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر از ابتدای دهه ۶۰ تا سال ۷۶ بود و بعد از آن به واسطه سیاست گذاری های غلط و نادرست فراوان مسئولان و مدیران و سیاست گذاران جشنواره فیلم فجر از مسیر اصلی خود منحرف شد و تا امروز هم کسی نتوانسته به صورت کامل آن را ترمیم کند! جشنواره فیلم فجر و سینمای امروز به هیچ عنوان قابل قیاس با دهه ۶۰ و سال های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب نیستند؛ در آن سال ها فیلم های بسیار نابی در سینمای کشور ساخته می شد که همگی باعث رونق و اعتلا و رشد سینما بودند و سینما جهش بی نظیری را در آن روزگار تجربه می کرد. در آن دوران جشنواره های سینمایی مانند امروز زیاد نبود اما از همین جشنواره فیلم فجر عموم مردم و سینماگران استقبال چشمگیری می کردند و جلوی سالن های سینما صف های چندهزار نفری در ایام جشنواره شکل می گرفت که در حال حاضر سال ها است چنین استقبالی از سوی مردم صورت نمی گیرد چرا که فیلم ها همه تکراری شده و باب میل مردم نیستند.

 

امرالله احمدجو کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون همزمان با برگزاری جشنواره ۳۶ ام فیلم فجر گفت: در حال حاضر جشنواره هایی مانند «عمار» و «حسنات» بسیار شوق برانگیزتر از جشنواره فیلم «فجر» هستند چرا که همه کاره این جشنواره ها جوانان مستعدی هستند که آینده درخشانی را برای سینمای کشور ترسیم خواهند کرد و با نظم و انضباط و برنامه ریزی های کلان تمام اهتمام خود را به کار می برند تا درهای بسیار خوبی را به روی سینمای نوین کشور باز کنند. این جشنواره ها با اینکه هیچ تشریفاتی ندارند و بسیار ساده برگزار می شوند، بسیار دلنشین هستند. برگزارکنندگان این جشنواره برخلاف برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر و نظیر آن به دنبال هیچ بیلان کاری نیستند و همه سعی و تلاش و دغدغه شان این است که سینمای کشور به رشد و تعالی برسد. در این جشنواره ها رسماً بوی سینما به مشام هر سینماگری می رسد و من شخصاً توجه به این جشنواره ها را بسیار ارجح تر از توجه به جشنواره فیلم فجر می دانم.

 اصغر رفیعی جم تهیه کننده و مدیرفیلمبرداری پیشکسوت سینمای کشور همزمان با برگزاری جشنواره ۳۶ ام فیلم فجر گفت: نگاه سطحی و کاسب کارانه متولیان سینما باعث افول شدید جشنواره فیلم فجر شده است مسئولان با بی تدبیری های شان حتی باعث شدند تا فکر و اندیشه نیز در سینمای کشور به شدت دچار تنزل شود و به همین دلیل ما شاهد وفور تولید فیلم های سطحی، بی ارزش و بی هویت در سینمای کشورمان هستیم. من بسیار متأسفم که وضعیت سینمای ایران به گونه ای شده که اگر مثلاً در سال ۱۰۰ فیلم در آن تولید می شود تنها یک فیلم تاحدودی قابل تأمل است. من نمی دانم چرا سینمای کشور به دست کسانی افتاده که کمترین دغدغه ای برای رشد و ارتقای آن ندارند و از روی سرخوشی و با نگاه های تجاری وارد آن شده اند؟

حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینما و برنده ۴ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر همزمان با برگزاری جشنواره ۳۶ ام فیلم فجر گفت: آدم هایی امروزه اداره جشنواره و سینمای کشور را در دست گرفته اند که ما به عنوان پیشکسوتان سینما اصلاً آن ها را ندیده و نمی شناسیم و سابقه شان را به خاطر نداریم، من برنده ۴ سیمرغ بلورین از جشنواره فجر هستم اما تردید ندارم که دبیر این جشنواره مرا نمی شناسد و این اتفاق بسیار بدی است که در سینمای ایران رخ داده و ماباید بدانیم این افراد چرا و چگونه اداره سینمای کشور و جشنواره را در دست خود گرفته اند؟ من و امثال من به این سینما خدمت کردیم و نه خیانت!؛ این نکته بسیار مهمی است که بسیاری از مدیران و مسئولان جشنواره آن را از یاد برده اند. ما الآن کجای این سینما هستیم چرا کسی از ما سراغی نمی گیرد؟ درست است که ما عاشق کارمان هستیم و پوست کلفت شده ایم اما این باعث تأسف و شرمساری است که ما را از یاد برده اند.

ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون و برنده ۲ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر همزمان با برگزاری جشنواره ۳۶ ام فیلم فجر گفت: هیچ حس و حالی نسبت به جشنواره فیلم فجر ندارم و این جشنواره برایم خالی از هرگونه اهمیتی است چرا که اینقدر شرایط این جشنواره و شرایط سینما نامناسب شده که دیگر ترجیح می دهم ذهن و انرژی ام را صرف آن نکنم. متأسفانه چند سالی است که جشنواره فیلم فجر و کل سینمای ایران دچار حواشی فراوانی شده که این حواشی و این اتفاقات به سیستم مدیریتی و نظارتی آن باز می گردد و از این رو دیگر در توان و حوصله ما نیست که بخواهیم یکایک دردها و مشکلات عدیده ای که سینما و جشنواره فجر را احاطه کرده بازگو کنیم.

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینمای کشور و اولین بازیگر زن برگزیده سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر همزمان با برگزاری جشنواره ۳۶ ام فیلم فجر گفت: متأسفانه طی چند سال اخیر جشنواره فیلم فجر اعتبار و حرمت اولیه خود را از دست داده و همه چیز در آن نمایشی و «شو» گونه شده است و دست اندرکاران آن به جای آنکه تدبیری برای کیفیت فیلم ها و جشنواره داشته باشند در پی جنجال های بیهوده و مراسم های جنبی پوچی هستند که هیچ قرابتی با جشنواره فجر نداشته و ندارد. حواشی نه تنها هیچ دردی از سینمای ما دوا نمی کند بلکه باعث می شود تا اندک اعتبار سینما نیز از میان برود. سینمای امروز ایران نیاز جدی به تولید آثار ارزشمند و فاخر سینمایی دارد تا از این رهگذر جشنواره فیلم فجر هم به ویترین قابل افتخاری به تولیدات سالانه سینما تبدیل کنیم اما متأسفانه این نکته ای است که مسئولان سینمایی آن را به طورکل به دست فراموشی سپرده اند.

علیرضا زرین دست فیلمبردار پیشکسوت سینمای کشور و برنده ۲ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر همزمان با برگزاری جشنواره ۳۶ ام فیلم فجر گفت: برخورد «سلیقه» ای با سینماگران و فیلم ها در جشنواره فجر نیاز به بازنگری دارد و اگر بتوان نگاه تخصصی را به جای سلیقه در جشنواره حاکم کرد آن زمان می توان به آینده این رویداد مهم سینمای کشور بسیار امید داشت. البته مبحث سلیقه در همه جشنواره های دنیا دخیل است و نمی توان آن را تنها معطوف به جشنواره فیلم فجر کرد؛ ما حتی در جشنواره های معتبر و مشهوری نظیر «کن» و «برلین» و... نیز شاهد انتخاب ها و داوری های سلیقه ای هستیم. اما از آنجا که جشنواره فیلم فجر تنها رویداد مهم سینمایی کشور است مسئولان و سیاست گذاران باید به تعریف جدیدی برسند و با برنامه ریزی های نوین سعی بر آن داشته باشند تا برخوردهای سلیقه با سینماگران و فیلم های شان را در این جشنواره به پایین ترین سطح ممکن برسانند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.