جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲

در گفتگو با سینماپرس مطرح شد:

انتقاد سینماگران از نادیده گرفتن «فیلم اولی ها» در جشنواره فجر/ وقتی مدیران سینمایی با سیاست های نادرست جشنواره را یخ زده کردند!

شمس-توکلی-علی عباس میرزایی-گیتی-لاجوردی-مددی-غذبانی-سیدحاتمی-حقانی-سلطانی

سینماپرس: بی توجهی به فیلم اولی ها در جشنواره ۳۶ ام به اوج خود رسید. در همین زمینه با تعدادی از سینماگران جوان به گفتگو نشستیم که ایشان این رویه را مسیری اشتباه در سیاستگذاری مدیران سینمایی عنوان کردند، مسیری که در امتداد سایر تصمیم گیری های غلط، جشنواره سی و ششم را کمرنگ، خنثی و یخ زده نموده است.

شعار جوانگرایی در سینمای کشور در دوران مدیریتی حجت الله ایوبی ریاست سابق سازمان سینمایی به شدت شنیده می شد؛ شعاری که هیچ گاه جنبه عملی به خود نگرفت و همواره در حد یک شعار زیبا باقی ماند و متأسفانه آنچه از عملکرد مسئولان سینمایی طی این دوران شاهدیم حاکی از سیاست های مسئولان فرهنگی دولت های یازدهم و دوازدهم برای حذف جوانان از سینمای کشور است.

در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر که به زعم بسیاری از کارشناسان، صاحب نظران، منتقدان و اهالی رسانه بدترین دوره جشنواره فیلم فجر بود که حتی داوری های آن منجر به اعتراضات شدید سینماگران و دادن بیانیه های تند علیه دست اندرکاران جشنواره و مدیران سینمایی کشور شد بخش مهم «نگاه نو» که در آن کارگردانان فیلم های اول شان را به نمایش می گذاشتند به طورکل حذف گردید. این اتفاق پیروی سیاست های غلط رئیس سازمان سینمایی وقت بود که هیچ پیشینه مدیریتی در سینمای کشور نداشت و تنها بر اساس علایق و سلایق شخصی اش اقدامات مضری انجام می داد.

اما حذف این بخش در جشنواره ۳۵ ام مانع از حضور فیلمسازان اول زیادی مانند: مرتضی علی عباس میرزایی، کاوه صباغ زاده، رقیه توکلی، مریم دوستی، محمد حمزه ای، مصطفی سلطانی، ابراهیم ایرج زاد، سیدمحمدرضا خردمندان، منیر قیدی، اصغر یوسفی نژاد و... نشد و فیلم های اول در این دوره از جشنواره حضور چشمگیری داشتند اما در امتداد و استمرار سیاست های غلط رئیس سابق سازمان سینمایی حذف فیلم اولی ها در جشنواره ۳۶ ام شکل بسیار جدی تری به خود گرفت! در این دوره از جشنواره با اینکه فیلمسازان زیادی خواهان حضور در این رویداد سینمایی بودند تنها ۳ فیلمساز اول توانستند جواز حضور در این جشنواره را پیدا کنند! این اتفاق خشم تعداد زیادی از اهالی سینمای کشور و به خصوص فیلمسازان نسل نوی سینمای کشور را برانگیخت و آن ها را به واکنش وادار کرد!

متأسفانه گویا مسئولان سینمای کشور هنوز به این باور نرسیده اند که نقش جوانان در توسعه جوامع در زمینه های مختلف موثر و تعیین کننده بوده و انکارناپذیر است؛ گو اینکه نقش جوانان در فرآیندی چون شکل گیری انقلاب اسلامی نیز بسیار پررنگ بود و پس از پیروزی انقلاب نیز عمدتاً همین جوانان بودند که توانستند دستاوردهای انقلاب را حفظ کنند؛ اما متأسفانه گویا برخی مدیران سینمای کشور این روزها به صورت آگاهانه درصدد هستند تا بدون داشتن چشم انداز و برنامه دقیقی تنها از نام جوانان بهره برده و پرونده کاری خود را قطور سازند!

شعار جوانگرایی در حالی به شعار اصلی مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید بدل گشته که اغلب سینماگران قدیمی و پیشکسوت با بی تدبیری این مدیران در بدترین شرایط زندگی به سر می برند و زندگی های شان در آستانه اضمحلال و نابودی قرار دارد و اغلب آن ها در شرایط نامناسبی زندگی می کنند که به هیچ عنوان شایسته فعالان عرصه فرهنگ و هنر نیست و از سوی دیگر جوانان هم بیکار و سرگردان و حیران هستند و تمامی امکانات سینمای کشور تنها در دست عده معدودی افراد قرار دارد!

فجایع به وجود آمده در رابطه با فیلم اولی ها در سینمای کشور باعث شده تا سینماگران خواهان رویارویی با سیستم حاکم بر سینمای کشور شوند!

در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان سینمای کشور خانم ها: روح انگیز شمس و رقیه توکلی و آقایان: مرتضی علی عباس میرزایی، حسین گیتی، عباس لاجوردی، مسعود مددی، داریوش غذبانی، سیدجمال سیدحاتمی، پیمان حقانی و مصطفی سلطانی به گفتگو نشستیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

مرتضی علی عباس میرزایی کارگردان سینما در پی حذف بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر و بی توجهی به فیلم اولی ها در این رویداد سینمایی گفت: متأسفانه مسئولان از «نگاه نو» و «نسل نو» می ترسند و به همین دلیل گلوگاه های ورود به سینما را برای نسل جوان مرتباً تنگ تر می کنند و مانع از دیده شدن آثار آن ها می شوند. به دلیل آنکه انرژی نسل جوان سینماگر بسیار بیشتر از افراد خموده ای است که اداره سینما را در دست دارند و از سوی دیگر مسئولان سینمایی نسل جوان سینماگر را افرادی خارج از کنترل خود می دانند همواره جلوی آن ها سنگ اندازی می کنند تا نسل جوان دیده نشوند اما خودشان ماندگار باشند. این در حالی است که نسل جوان سینماگر تکنیک بلد است، خلاقیت دارد و با سینمای روز جهان آشنا است و تجربه ثابت کرده که مخاطبان و منتقدان سینما طی سال های اخیر بسیار بیشتر از آنکه به سینماگران پیشکسوت بها بدهند به آثار نسل جوان فیلمساز توجه داشته اند و حداقل طی دوره های اخیر این نسل جوان سینما بوده که توانسته به عنوان پدیده جشنواره فیلم فجر و سینما شناخته شود.

حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما در پی حذف بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر و بی توجهی به فیلم اولی ها در این رویداد سینمایی گفت: متأسفانه مسئولان سینمای کشور به دلیل تفکرات قدیمی و داشتن برخی نگاه های خاص به سینما، «نسل جوان» سینماگر را پس می زنند و مانع از حضور پرشور جوانان در عرصه فیلمسازی و یا حضور در رویدادهای مهم سینمایی می شوند که این اتفاق بسیار نادرست است. مسئولان سینمای کشور و دست اندرکاران و سیاست گذاران جشنواره فیلم فجر باید عاقل باشند و همواره از نسل نو حمایت کنند؛  با درایت و حمایت از نسل جوان باید آینده ای درخشان برای سینما کشور ترسیم کرد و اگر این اتفاق نیفتد تا چند سال آینده حتی عنوانی از سینمای ایران باقی نخواهد ماند چرا که نسل قدیم توان فیلمسازی ندارند و نسل جدید هم به فکر مهاجرت از کشور میفتند و دیگر اثر خوب و قابل تأملی در سینمای کشور تولید نخواهد شد.

عباس لاجوردی کارگردان سینما در پی حذف بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر و بی توجهی به فیلم اولی ها در این رویداد سینمایی گفت: خودخواهی مدیران و واهمه آن ها از معطوف شدن توجهات به سمت جوانان، باعث حذف بخش مهم نگاه نو از جشنواره فیلم فجر شده است و گویا آقایان سیاست گذار و تصمیم گیر و مسئول فراموش کرده اند که خودشان هم روزی جوان بوده اند و کسی به آن ها اعتماد کرده که حالا به عنوان مسئول و مدیر در سینمای کشور حضور دارند. تذکر بنده به مدیران و مسئولان این است که به یاد داشته باشند که خودشان تاریخ مصرف دارند و به هر حال روزی باید عرصه را به جوانان واگذار کنند پس بهتر است دست از خودخواهی ها و زیاده خواهی های شان برداند و کمی میدان را برای حضور جوانان مستعد و پرشور در سینمای کشور باز بگذارند.

مسعود مددی کارگردان سینما در پی حذف بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر و بی توجهی به فیلم اولی ها در این رویداد سینمایی گفت: بنده معتقدم این لازمه هر جشنواره ای است که بخش ویژه و مستقلی را برای فیلم های اول جوانان در نظر بگیرد و اغلب جشنواره های معتبر دنیا برای فیلم های اول بخش مستقل دارند و وجود بخش «نگاه نو» و یا «فیلم های اول» می تواند به ارزش و کیفیت هر جشنواره ای اضافه کند. جشنواره فیلم فجر از همان سال های ابتدایی برگزاری اش به فیلم های اول و جوانان توجه و نگاه ویژه ای داشت و بسیاری از فیلمسازان مطرح امروز سینمای کشور همان جوانانی هستند که سال ها قبل به واسطه اعتماد مسئولان جشنواره به جایگاه کنونی شان رسیده اند.

داریوش غذبانی کارگردان سینما و تلویزیون در پی حذف بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر و بی توجهی به فیلم اولی ها در این رویداد سینمایی گفت: جشنواره فیلم فجر طی سال های اخیر سیاست گذاری و تعریف درستی نداشته است و همین مسأله بی توجهی به فیلم اولی ها و حذف یکباره، غیرکارشناسی و بی دلیل بخش «نگاه نو» خود گواه این مدعا است! نکته ای که بسیار حائز اهمیت است اینکه فیلم اولی ها همواره ثابت کرده اند که با آثارشان بروزشان از برخی سینماگران مورد حمایت مدیران بسیار جلوتر هستند اما مدیران سینمایی گویا تنها در پی «نام» ها و عناوین هستند و به همین علت هم به جای آنکه توجه شان به سمت جوانان معطوف باشد به سمت فیلمسازانی معطوف است که تنها نام و عنوان دارند و اینکه کیفیت کار آن ها خوب است یا بد اصلاً برای مدیران مهم نیست!

رقیه توکلی کارگردان جوان سینما در پی حذف بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر و بی توجهی به فیلم اولی ها در این رویداد سینمایی گفت: ساخت فیلم اول برای همه فیلمسازان بسیار دشوار است و از این رو باید از آن ها حمایت شود، فیلمسازان اول نیاز به دیده شدن، تشویق و توجه دارند و اگر این کار صورت نگیرد همگی دچار یأس و سرخوردگی می شوند و با این اتفاق همه استعدادهای نو و درخشان آینده سینمای کشور به اضمحلال و نابودی کشیده می شود. احترام و توجه به پیشکسوتان سینمای کشور نباید مانع از توجه به جوانان شود؛ بهتر است با تدبیر و عقلانیت پیشکسوتان و جوانان در کنار هم دیده شوند و مورد ارزیابی قرار بگیرند کما اینکه در دوره های پیشین جشنواره فیلم فجر نیز شاهد چنین اتفاقی بودیم و بسیار هم بازخوردها و دستاوردهای خوب و مثبتی داشت.

روح انگیز شمس کارگردان سینما در پی حذف بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر و بی توجهی به فیلم اولی ها در این رویداد سینمایی گفت: حذف جوانان سینما را دچار «تقلید» و «تکرار» می کند و آینده سینمای کشور را دچار مخاطره می سازد و نباید با اعمال سلیقه های شخصی برخی مدیران که منجر به بی توجهی نسبت به جوانان می شود به استقبال تأثیرات بد برای آینده سینمای کشور رفت. خوشبختانه ما در کشورمان استعدادهای درخشان و ناب کم نداریم و باید همواره از ایده ها و استعدادهای ناب حمایت کنیم؛ سینما هنری رو به رشد است و نیاز به حضور جوانانی دارد که بر اساس قواعد روز تکنیکی سینمای جهان مبادرت به ساخت فیلم کنند. این جوانان باید همواره مورد حمایت مدیران و مسئولان سینمای کشور باشند و بخش خصوصی و دولتی باید حمایت بسیار جدی از آن ها داشته باشد.

سیدجمال سیدحاتمی کارگردان سینما در پی حذف بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر و بی توجهی به فیلم اولی ها در این رویداد سینمایی گفت: بنده با حذف بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر به شدت مخالفم و معتقدم که این بخش هرگز نباید از جشنواره فیلم فجر حذف می شد و بسیار متأسفم که فیلم اولی ها مورد بی مهری قرار گرفته اند. فیلم اولی ها باید فرصت حضور در جشنواره فیلم فجر و در یک بخش مجزا را داشته باشند؛ این اتفاق در اغلب جشنواره های فیلم معتبر دنیا هم رخ می دهد و ما نباید با اعمال سلیقه مانع از دیده شدن درست فیلم اولی ها در جشنواره باشیم.

پیمان حقانی کارگردان سینما در پی حذف بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر و بی توجهی به فیلم اولی ها در این رویداد سینمایی گفت: در پس فاجعه حذف فیلم اولی ها از جشنواره فجر دست های پنهان اتحادیه تهیه کنندگان و کانون کارگردانان سینما را می بینم که می خواهند جلوی ورودی های جدید به سینمای کشور را بگیرند تا امکانات، بودجه ها و اختیارات سینما از دست خودشان خارج نشود. متأسفانه باندبازی و لابی گری در سینمای ایران حرف اول و آخر را می زند و از آنجا که همه تهیه کنندگان و کارگردانان سینما باندها و لابی های خودشان را دارند تنها درصدد آن هستند تا نزدیکان و دوستان و آشنایان و «بله قربان» گوهای شان به سینما وارد شوند. این قبیل افراد به خوبی می دانند که جوانان نسل امروز سرکش هستند و به مناسبات کثیف آن ها تن نخواهند داد و به همین علت تصمیم به حذف آن ها گرفته اند.

 

مصطفی سلطانی کارگردان سینما در پی حذف بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر و بی توجهی به فیلم اولی ها در این رویداد سینمایی گفت: در جشنواره ۳۶ ام هیچ چیز درست سرجای خودش قرار نگرفته است و سیاست گذاری های دست اندرکاران این رویداد سراسر اشکال و ابهام است! یکی از مهمترین سوألاتی که مدت ها ذهن بنده را درگیر کرده این است که چطور دبیر جشنواره تأکید دارند که همه فیلم های حاضر در این رویداد اعم از آثار مستند، داستانی و انیمیشن به یک صورت مورد ارزیابی و داوری قرار می گیرند؛ اصلا مگر چنین چیزی ممکن است؟ همین که فیلم های اول و فیلم های کارگردانان کهنه کار در کنار یکدیگر قرار است مورد داوری قرار بگیرند خود به خود کاری از بنیان غلط و نادرست است چه برسد به آنکه قرار باشد در کنار این آثار مستندها و انیمیشن ها هم داوری شوند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.