چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲

کدام بازیگران از نقطه اوج شان فاصله گرفتند؟ + تصاویر

نیما شاهرخ شاهی در  نشست فیلم سینمایی نفرین به کارگردانی علی توکل نیا

هفت صبح: میترا حجار، لعیا زنگنه، سارا خویینی ها، غزل صارمی، نگار فروزنده، اندیشه فولادوند، نیما شاهرخ شاهی، پوریا پورسرخ و علی قربان زاده. این ۹ بازیگر سرنوشت جالبی دارند. آن ها کارشان را با نقشی درخشان شروع کردند، به چشم آمدند و برایش تحسین شدند. اما طولی نکشید که موقعیت را از دست رفته دیدند و دیگر نتوانستند به آن جایگاه بازگردند.

در این گزارش فقط سرنوشت این ۹ بازیگر را مرور کرده ایم. ملاک ما انتخاب های آن ها و مسیری است که طی کرده اند. چه بسا اگر به پیشنهادهای ضعیف پاسخ مثبت نمی دادند، سرنوشت شان حالا طور دیگری رقم خورده بود. شاید هم این سیر طبیعی است و درخشش آن ها در بدو ورود حاصل اتفاق بوده. این حکم برای چند نفر از بازیگران قابل تعمیم نیست اما کیفیت بازی های غالب آن ها چیزی جز این نمی گوید.

h23gakeybff223

نیما شاهرخ شاهی

مهم ترین فیلم کارنامه: پارک وی

از کجا شروع کرد؟ سال ۸۲ نقش کوتاهی در فیلم «مکس» سامان مقدم بازی کرد و برایش حکم دستگرمی داشت.

نقطه اوج: نیما شاهرخ شاهی سال ۹۵ مورد توجه فریدون جیرانی قرار گرفت و به عنوان بازیگر نقش اصلی فیلم «پارک وی» انتخاب شد. بازی اش تحسین برخی پیگیران سینما را برانگیخت و عقیده داشتند استعدادی تازه کشف شده. او در نشان دادن یک آدم روانی نمایشی موفق داشت.

مسیر بعدی: وقتی حاضر شد نقشی کوتاه در «دایره زنگی» بازی کند حتما متوجه اعتبار نام پریسا بخت آور و اصغر فرهادی و ترکیب بازیگران فیلم بوده، پس انتخابش بجاست. به مرور اما انتخاب های شاهرخ شاهی بد می شوند و مهم تر اینکه بازی هایش آرام آرام کپی همدیگر است. او نتوانست موفقیت «پارک وی» را تکرار کند.

حالا چه جایگاهی دارد؟ جزو بازیگران متوسط سینماست که نامش نه به گیشه کمک می کند نه به ویترین یک فیلم یا سریال. نیما شاهرخ شاهی از نظر کمّی اما رشد چشمگیری داشته و درطول یک سال کلی فیلم سینمایی، سریال و تله فیلم بازی می کند. کیفیت شان اما جایی برای دفاع نمی گذارد.

h23gakeybf4223

علی قربان زاده

مهم ترین فیلم کارنامه: سیاوش

از کجا شروع کرد؟ نقطه شروع بازیگری علی قربان زاده فیلم «سیاوش» سامان مقدم در سال ۱۳۷۷ است که اتفاق یک شروع توفنده به حساب می آید.

نقطه اوج: اولین تجربه بازیگری علی قربان زاده تبدیل به نقطه اوج کارنامه بازیگری اش هم شد. او در فیلم «سیاوش» پارتنر خوبی برای هدیه تهرانی بود و بازی اش زیر سایه قرار نگرفت. خوب هم بازی کرد.

مسیر بعدی: قربان زاده بعد از موفقیت در سریال «داستان یک شهر» بازی کرد و سال ۸۰ در سه فیلم سینمایی حضور یافت. مهم ترینش «شب برهنه» است که گیشه موفق تری داشت ولی قربان زاده در آن فیلم دیده نشد. او روز به روز گزیده کارتر شد اما فیلم هایی که بازی می کرد هرگز به گرد اولین تجربه بازیگری اش نرسیدند.

حالا چه جایگاهی دارد؟ بیشترین همکاری اش با سامان مقدم رقم خورده؛ همین امسال «نهنگ عنبر ۲» را روی اکران داشت اما نقش قربان زاده کوتاه بود. او که اخیرا در فیلم «بی حساب» مصطفی احمدی بازی کرده، جزو بازیگران متوسط سینما تقسیم بندی می شود. شهرت عمومی فراوانی هم پیش عامه مردم ندارد.

h23gake5ybff22

پوریا پورسرخ

مهم ترین فیلم کارنامه: وفا

از کجا شروع کرد؟ فعالیت در تلویزیون و سینما را همزمان و به فاصله کمتر از چند ماه آغاز کرد و طوفانی هم آغاز کرد.

نقطه اوج: شروع کارش با سریال «وفا»، آنقدر خوب بود که لطیفی برای ساخت بهترین فیلم سینمایی کارنامه کاری اش «روز سوم»، دوباره سراغش رفت و مدتی بعد در سریال موفق «صاحبدلان» بار دیگر به هم رسیدند. نامزدی سیمرغ بلورین جشنواره فجر برای «روز سوم» و دو سریال پرمخاطب و درجه یک از این شروع مگر می شود؟

مسیر بعدی: وقتی بازیگری همزمان هم «روز سوم» بازی می کند و هم «پسران آجری» می توان به آینده کاری اش با شک و تردید نگاه کرد. پورسرخ شانس این را داشت که به یکی از بازیگران مهم سینما و تلویزیون تبدیل شود اما از یک جایی به بعد مسیرش با انحراف مواجه شد و نتیجه اش شد یک سری تله فیلم سطح پایین و فیلم هایی با همان کیفیت مثل «شیر و عسل»، «چراغ قرمز»، «آخرین سرقت»، «آقای الف» و...

حالا چه جایگاهی دارد؟ همچنان مشغول فعالیت است و هر از چند گاهی هم سریال های متوسطی بازی می کند اما دیگر کسی او را به چشم بازیگر آینده دار سینما و تلویزیون نگاه نمی کند.

h23gakeybff6622

اندیشه فولادوند

مهم ترین فیلم کارنامه: سربازهای جمعه

از کجا شروع کرد؟ اولین تجربه بازیگری اندیشه فولادوند در فیلم «مریم مقدس» رقم خورد؛ سال ۱۳۷۹. این تجربه بیش از همه برایش حکم آزمون و خطا داشت.

نقطه اوج: سال ۸۲ مسعود کیمیایی دنبال چهره بکری برای شخصیت نقره فیلم «سربازهای جمعه» بود و قرعه به نام اندیشه فولادوند افتاد. بازی اش دیده شد و استدلال کسانی که او را ستاره سال های بعد می دانستند، نادرست نبود.

مسیر بعدی: اندیشه فولادوند اما تصمیم گرفت برای مدتی فیلم بازی نکند تا اینکه فریدون جیرانی او را برای سه گانه «ستاره ها» انتخاب کرد. در قیاس با «سربازهای جمعه» پسرفت داشت اما باز هم انتخابش قابل احترام بود. بعد از آن فولادوند به نقش های فرعی رضایت داد و غالب فیلم هایی که بازی کرد به وزن کارنامه اش نیفزودند. برخی از قضا کارکرد عکس داشتند مثل «چهارانگشتی» و «نفرین».

حالا چه جایگاهی دارد؟ نامش از ردیف های بالایی بازیگران سینمای ایران خیلی زود خط خورد. با این حال فولادوند بازیگر مستعدی است و موفقیت های ابتدایی اش اتفاقی نبوده. او از پس کارش بر می آید.

h23gak00ybff6622

لعیا زنگنه

مهم ترین فیلم کارنامه: در پناه تو

از کجا شروع کرد؟ چند نمایش حرفه ای بازی کرد و مورد توجه حمید لبخنده برای سریال «در پناه تو» قرار گرفت.

نقطه اوج: نقش مردم افشار سریال «در پناه تو» شهرتی سرسام آور برای لعیا زنگنه به همراه داشت. او و سایر بازیگران خیلی زود طعم شهرت و موفقیت را چشیدند.

مسیر بعدی: سریال بعدی لبخنده «در قلب من»، برای تکمیل شهرت زنگنه لازم بود اما انتخاب های سینمایی اش غالبا جای دفاع ندارند. گویی زنگنه مصر بود تا حتما سینما را تجربه کند. کمی که گذشت دایره فیلم ها و نقش های بد او گسترده شد و او از نقطه اوج فاصله گرفت. تلاش های دوباره هم افاقه نکرد و به رغم فیلم های خوب و کارگردان های شاخص شان، زنگنه به جایگاهی که باید برنگشت. فیلم های خوب او «خیابان های آرام» کمال تبریزی، «جرم» و «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی و البته «خودزنی» احمد کاوری است.

حالا چه حایگاهی دارد؟ جزو بازیگران متوسط سینما و تلویزیون است؛ در حالی که شروع فعالیت بازیگری اش نوید یک ستاره را می داد. اتفاقا زنگنه استعداد ماندن در صدر را داشت ولی چوب انتخاب های بدش را خورد.

 h23gakeybff227

سارا خویینی ها

مهم ترین فیلم کارنامه: معصومیت از دست رفته

از کجا شروع کرد؟ سال ۶۹ یک فیلم ویدئویی بازی کرد و یک سال بعد اولین تجربه بازیگری اش در سینما با فیلم «گل ها و گلوله ها» رقم خورد. چند سال از سینما دور بود و با «دوستان» علی شاه حاتمی فصل جدید کارنامه اش آغاز شد.

نقطه اوج: سال ۸۰ جرقه درخشش سارا خویینی ها زده شد، او در «بالای شهر پایین شهر» با محمدرضا گلزار که آن زمان به خاطر گروه آریان شهره بود، در یک قاب قرار گرفت. سریال «سفر سبز» هم دیگر نشانه اوج او بود و بالاخره این اتفاق با سریال «معصومیت از دست رفته» رقم خورد. سارا خویینی ها، با بازی مقابل امین تارخ در نقش «حمیرا» (زن دلفریب و عشوه گر عرب) به شهرت رسید.

مسیر بعدی: سال ۱۳۸۳ با فیلم «نقاب» موفقیتش را ادامه داد. او در این فیلم پرسر و صدا با محمدرضا شریفی نیا، امین حیایی و پارسا پیروزفر همبازی بود. خیلی زود ستاره خویینی ها افول کرد، فیلم و سریال هایش غالبا یا چنگی به دل نمی زنند یا نقش او کوتاه است.

حالا چه حایگاهی دارد؟ جزو بازیگران متوسط سینما و تلویزیون است.

h23gakeybff22

نگار فروزنده

مهم ترین فیلم کارنامه: میکس

از کجا شروع کرد؟ جزو بازیگرانی است که به محض ورود آزمون و خطا داشته؛ بازیگر چند فیلم و سریال شده که ماموریت شان فراهم آوردن زمینه رشد نگار فروزنده بوده است.

نقطه اوج: سال ۷۷ و ۷۸ داریوش مهرجویی از نگار فروزنده برای بازی در فیلم های «میکس» و «دختردایی گمشده» دعوت می کند. او هم توانایی اش را به رخ می کشد.

مسیر بعدی: بعد از یک فیلم ضعیف («دعوت به شام» ساخته داود موثقی) از سوی سامان مقدم برای «کافه ستاره» دعوت می شود. نقش فروزنده در این فیلم کوتاه اما تحسین شده است. پس از این فیلم و در حالی که پیش بینی می شد فروزنده موقعیت خود را آرام آرام تثبیت کند، پسرفت می کند و به رغم داشتن چند فیلم خوب به جایگاه قبل باز نمی گردد. مشهورترین کارگردانی که در دهه اخیر با او همکاری داشته، مسعود کیمیایی است. فروزنده در فیلم «محاکمه در خیابان» نقش کوتاهی داشت.

حالا چه حایگاهی دارد؟ نگار فروزنده عموما برای نقش های فرعی انتخاب می شود و البته از پس ماموریتش به خوبی بر می آید. او می تواند به جایگاه قبل بازگردد؟

h23gakeybf42235

غزل صارمی

مهم ترین فیلم کارنامه: عروس آتش

از کجا شروع کرد؟ از سینما و با فیلم «عروس آتش».

نقطه اوج: اولین فیلم سینمایی اش «عروس آتش» شد نقطه اوج و البته بهترین کار کارنامه اش. بازی او در این فیلم خیلی ها را به ظهور یک بازیگر درست و حسابی امیدوار کرد.

مسیر بعدی: صارمی بلافاصله پس از فیلم خسرو سینایی و در سال ۱۳۷۸ در فیلم «سفر سرخ» حمید فرخ نژاد بازی کرد؛ فیلمی که اجازه اکران پیدا نکرد. او از نبود پیشنهاد بود یا هر چیزی دیگری، اوایل دهه ۸۰ به تلویزیون کوچ کرد و به سری سوم «زیر آسمان شهر» رفت که بدترین فصل این سریال است و بعد هم کلا بازی کردنش در سینما تعطیل شد و در یکی دو سریال مهمان بود و سریال های «روح مهربان» امیر قویدل و «مهر و ماه» را هم باز کرد اما خبری نشد. برای ادامه تحصیل به سوئد رفت و دوباره برگشت و فقط یک فیلم «گهواره ای برای مادر» نصیبش شد و تمام.

حالا چه حایگاهی دارد؟ مدت هاست دنبال فرصتی می گردد که باز هم به سینما برگردد یا جلوی دوربین تلویزیون ظاهر شد اما گویا صارمی در بازیگری به همان ضرب المثل معروف گرفتار شده: «از دل برود هر آنکه از دیده رود. »

h23gakeybf422y3

میترا حجار

مهم ترین فیلم کارنامه: فریاد

از کجا شروع کرد؟ میترا حجار بازیگری را از سال ۱۳۷۶ با «غریبانه» احمد امینی آغاز کرد.

نقطه اوج: حجار گام اول را محکم برداشت و با «غربیانه» نگاه ها را به سمت خود جلب کرد.

مسیر بعدی: به نظر می رسید ستاره بخت حجار بلند است. بعد از درخشش در «غریبانه»، مسعود کیمیایی برای «فریاد» سراغش رفت و یک سال بعد احمدرضا درویش نقش اصلی «متولد ماه مهر» را به او سپرد که برایش سیمرغ به همراه داشت. طولی نکشید که همکاری دومش با مسعود کیمیایی در «اعتراض» رقم خورد و بهرام بیضایی هم نقش کوتاهی در «سگ کشی» به او سپرد. «شب های تهران» آغاز تزلزل جایگاه حجار است.

حالا چه جایگاهی دارد؟ حجار سال ۸۴ برای تحصیل در رشته کارگردانی ایران را ترک کرد بازی در سریال آمریکایی «اسمیت» و پوشش او برایش حاشیه ساز شد و شایعه ممنوع الکاری اش به گوش رسید. حجار سال ۸۷ بازگشت و مشخص شد این شایعه صحت ندارد. فیلم «آناهیتا» و سریال «گمشده» را بازی کرد. رفت و برگشت بر بازیگری میترا حجار سایه نینداخت. او به خاطر انتخاب های بد جایگاه قبل را از دست داده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.