چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰

ماجرای وام‌ ۹۰۰ میلیونی از زبان معاون فرهنگی سابق بنیاد فارابی

بنیاد سینمایی فارابی*

سینماپرس: صبح سه شنبه ۲۸ آذرماه مطالبی درباره اعطای وام بلاعوض به دو کارگردان مطرح کشور توسط بنیاد فارابی عنوان گردید و به سرعت در فضای مجازی خبرساز شد. معاون فرهنگی سابق این بنیاد با ارائه توضیحاتی، به حواشی ایجاد شده پاسخ گفت.

به گزارش سینماپرس؛ صبح امروز خبری مبنی بر کمک بلاعوض بنیاد سینمایی فارابی به دو کارگردان سینمای ایران یعنی همایون اسعدیان و مازیار میری از برخی رسانه‌ها مخابره شد؛ خبری از اعطای دو وام بلاعوض به مبالغ ۴۰۰ و ۵۰۰ میلیون تومانی به این کارگردانان سخن به میان می‌آورد. همین موضوع باعث شد بسیار از کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی با نشأت گرفتن از این خبر، ریاست همایون اسعدیان در شورای صنفی نمایش و عضویت مازیار میری در شورای پروانه ساخت را هدف قرار دهند و تصمیاتی که تاکنون از این دو شورا بیرون آمده است را تحت الشعاع قرار دهند.

مسعود احمدیان که پیش از این معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی بوده است درباره این حواشی گفته است: «ما به هیچ عنوان به همایون اسعدیان و مازیار میری، وام بلاعوض پرداخت نکرده‌ایم. تنها وامی که ما در اختیار این دو کارگردان قرار داده‌ایم، ‌ وامی عادی است که به بسیاری از فیلمسازان توسط بنیاد فارابی تعلق می‌گیرد و این دو کارگردان هنوز برای باز پرداخت وام خود مهلت دارند. فیلمنامه‌های «سارا و آیدا» و «یک روز بخصوص» فیلمنامه‌های خوب و قابل دفاعی بودند و اگر هر کارگردان دیگری با چنین فیلمنامه‌ای به بنیاد سینمایی فارابی مراجعه می‌کرد، ما برای ساخت فیلم به او کمک می‌کردیم.

وی افزود: بر اساس ساختار بنیاد سینمایی فارابی، هر فیلمنامه‌ای که دارای پروانه ساخت بوده، این امکان برایش فراهم است تا در شوراهای تخصصی مطرح شود. برخی از فیلمنامه‌ها که همسو با ماموریت‌های فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی تلقی شود می‌تواند از حمایت‌های فارابی برخوردار شود. طبیعتاً این دو کارگردان همین مسیر طبیعی و قانونمند را پشت سر گذاشته‌اند و علیرغم دیرکرد بنیاد در اعطای کمک‌های مصوب، در حرفه‌ای ترین و آبرومندانه ترین شکل، آثاری را خلق کرده‌اند که حاوی مضامین فکری ارزشمندی هستند. »

بعد از پخش این اخبار تحلیل‌های بسیاری توسط افراد مختلف ارائه شد؛ اما بهترین تحلیل حکایت از جلسه روز گذشته شورای صنفی نمایش داشت. روز گذشته شورای صنفی نمایش اعلام کرد که فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه اکران نمی‌شود و اکران این فیلم به زمان دیگری موکول شد.

متأسفانه افرادی در عرصه سینما، با جمع آوری اسناد و اطلاعات و ادغام این اسناد و اطلاعات با اخبار نادرست سعی بر باورپذیر کردند اخبارشان دارند. این شیوه ادغامی برای اهالی رسانه شیوه بسیار آشنایی است؛ چرا که بی‌بی‌سی و بسیاری از شبکه‌های معاند با استفاده از این فرمول، اخبارشان را باورپذیر می‌کند؛ یعنی اخبار نادرست در کنار اخبار درست به صورتی مخابره می‌شود که توده مخاطبان آن را باور می‌کنند.

در آخر باید گفت که یکی از دلالی که هر از چندگاهی چنین موضوعاتی به میان می‌آید، این است که در بسیاری از سازمان‌ها مانند فارابی شفاف سازی مالی صورت نمی‌گیرد. شاید بهتر باشد که بنیاد سینمایی فارابی نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و در صدد شفاف سازی مالی برآید.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.