سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴

تحلیل وضعیت مستندسازی در کشور/۱

چاووش: جماعت روشنفکر مرکز گسترش را ملک شخصی شان می دانند و حاضر نیستند به فیلمسازان ارزشی میدان دهند/ مستندساز مستقل از همه جا رانده شده است!

وحید چاووش

سینماپرس: وحید چاووش مستندساز مطرح سینما و تلویزیون همزمان با برگزاری جشنواره سینماحقیقت در رابطه با وضعیت مستندسازی در سینمای کشور گفت: جماعت روشنفکر، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را ملک شخصی شان می دانند و حاضر نیستند به فیلمسازان مذهبی میدان بدهند و این جماعتی که ارزش ها را قبول ندارند اما داعیه حزب الهی بودن و ارزش مدار بودن را دارند این نهاد را تسخیر کرده اند اما در بیلان کاری شان هیچ نشانی از این روحیه دیده نمی شود!

کارگردان فیلم مستند «یادداشت های یک پیاده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه آنچه ما از عملکرد مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی شاهدیم این است که مسئولان آن ها طی سال های اخیر فیلم های ضعیف بچه مذهبی ها را برای حضور در جشنواره سینماحقیقت انتخاب می کنند و از سوی دیگر فیلم های قوی و خوب بچه مذهبی ها را به جشنواره راه نمی دهند و همین باعث می شود تا در جشنواره تنها فیلم های خودشان جایزه بگیرد و طیف ارزشی و مذهبی دیده نشود و به همین علت است که بنده طی ۲-۳ سال اخیر هیچ یک از فیلم هایم را به جشنواره سینماحقیقت ارسال نکرده ام چون می دانم از اساس و بنیان پایه هایی که برای این جشنواره آقایان مسئول ریخته اند غلط است.

وی با بیان اینکه مستندساز مستقل از همه جا رانده شده است اظهار داشت: این روزها شرایط سینمای مستند به گونه ای شده که اگر یک مستندساز در باندی باشد جا برای کار و حضور و فعالیت هایش فراهم است؛ فرقی نمی کند که فیلمساز در باند و تیر و طایفه روشنفکران باشد و یا کسانی که خود را وابسته به این نهاد و آن سازمان کرده اند، فقط اگر فیلمسازی مستقل باشد همه او را کتک می زنند و از خود می رانند و نمی گذارند هرگز کوچکترین حرکتی بکند.

چاووش سپس با تأکید بر اینکه بنده خوشبختانه با فکر و سرمایه شخصی و به دلیل دغدغه هایم کار دارم و هرگز منتظر مسئولان تلویزیون و یا شخص رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نمی شوم که به من کار بدهند تصریح کرد: دردها و حرف های من برای آن دسته فیلمسازان دغدغه مندی است که آقایان مدیر و مسئول به طور کل نادیده شان می گیرند و تنها از نزدیکان و نورچشمی های شان برای ساخت پروژه های مستند حمایت می کنند. متأسفانه شایسته سالاری در سینمای مستند ایران هیچ گونه ارزش و جایگاهی ندارد و مسئولان در پی آن نیستند تا موضوعات بسیار مهم ارزشی که از آن ها مغفول مانده ایم را دستمایه تولید آثار مستند قرار دهند.

این مستندساز خاطرنشان کرد: متأسفانه حضور ۳ نفر افراد خاص به عنوان عضو هیأت انتخاب جشنواره سینماحقیقت از اساس غلط است و من این غلط بودن را به آقای طباطبایی نژاد هم تذکر داده ام اما متأسفانه هیچ گوش شنوایی برای شنیدن حرف های ما وجود ندارد. متأسفانه آقایان مسئول و مدیر هیچ تدبیری برای تولید آثار ارزشی و ضد داعشی و امثالهم ندارند و اصلاً از این نوع فیلم ها هم هیچ حمایتی نمی کنند و این مسائل بسیار تلخ و دردآور است.

کارگردان فیلم مستند «حاشیه ای کوتاه از یک متن» در بخش دیگری از این گفتگو مسئولان تلویزیون را نیز همانند مسئولان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خواند و گفت: بیشتر از یک سال از ساخت فیلم مستند بنده در رابطه با واقعه شهدای «اسپایکر» که به‌دست نیروهای داعش در پایگاه هوایی اسپایکر در تکریت عراق طی یک روز بیش از ۲هزار نفر شیعه را قتل عام کردند می گذرد. فیلمی که بنده با هزینه شخصی آن را تولید کردم و دغدغه ام بود اما وقتی که آن را به ۳ شبکه تلویزیونی ارائه دادم به بهانه اینکه بودجه ندارند نپذیرفتند تا فیلمم را خریداری کنند.  

وی ادامه داد: حدود ۲ ماه قبل که معاونت سینما تأکید کرد باید برای سوریه و عراق کارهای جدی تری در سازمان صدا و سیما صورت بگیرد تازه آقایانی که من بیش از یک سال قبل فیلمم را به آن ها نشان داده بودم یاد بنده افتادند و تماس گرفتند تا فیلم مرا خریداری کنند. رفتاری زشت و توهین آمیز که من بسیار از آن رفتار بیزار شدم. من بیزار شدم که آقایان زمانی به یاد بنده و فیلم بنده افتاده اند که مدیر بالادستی شان از آن ها کار خواسته است و پیش از این کمترین حمایتی از من نمی کردند.

چاووش تأکید کرد: این اتفاقات همه دردآور است و امیدوارم مدیران تنها از فیلمسازان نزدیک به تفکرات متبوع شان حمایت نکنند و فضا را برای حضور همه افراد در این سینما فراهم سازند و کاری کنند تا همه سینماگران بتوانند در این فضا کار کنند.

نظرات

  • مریم پناه ۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۱۷:۴۵
    1 0
    مرکز مساوی محفل است به ادمها نگاه کنین میفهمین

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.